shop.musicserver.cz
Makrorecenze "Delta Machine" Depeche Mode

Makrorecenze "Delta Machine" Depeche Mode

Vydáno: 16.05.2013 16:40 v sekci Makrorecenze - Redakce | foto: facebook interpreta

Třináctá deska Depeche Mode "Delta Machine" budí nejenom nadšení, ale i hromadu rozpaků. V naší makrorecenzi nakonec převládl téměř souhlasný mírný optimismus, ač si spíše myslíme, že se jedná o spíš slabší tvůrčí chvilku této legendy. O další názor jsme pak požádali i zvukového experta Borise Carloffa.

Depeche Mode - Delta Machine
© facebook interpreta
Černočerná oslava posmutnělých nálad a rozpoznatelného zvuku Depeche Mode dorostla do dalšího stádia jménem "Delta Machine". Na něm se opět protínají skladatelské protipóly Martina Gora a Davea Gahana. Vydání alba způsobilo očekávaný rozruch, který se však nenesl jen v pochvalném duchu. Pavel Parikrupa v hlavní recenzi udělil slibných sedm bodů a své postřehy z třinácté studiovky této hudební legendy shrnul slovy: "I přes nadšenou zmínku o strojové 'Always' (toto jsou Depeche Mode!) se zjednodušeně dá říct, že u mne vítězí kytary nad mašinkami: více se mi líbí ta polovina zvaná 'Delta', rockovější, rozervanější, více pocitová, bluesová, gospelová. Druhá půlka pod názvem 'Machine' je pro mne chladnější a ne tak vynalézavá." V makrorecenzi se finální známka zastavila ještě o kousek níže, na šedesáti dvou procentech.

Depeche Mode novou kolekci představí živě i u nás, stane se tak 23. července pod širým nebem stadionu v pražském Edenu (a s velkou pravděpodobností se pak dočkáme i zastávky v rámci zimní části tour). O další názor jsme oslovili studiového experta Borise Carloffa, který za svůj debut "The Escapist" získal mimo jiné i cenu české hudební kritiky Apollo 2012 a video "Falling" získalo Anděla 2012 za klip roku.


Jaroslav Hrách - Tahle třináctka smůlu rozhodně nepřinesla (8/10)
Vztah ke kapele: Velmi vřelý, hlavně k desce "Playing The Angel".

Už před vydáním "Delta Machine" mě bavil pilotní singl "Heaven", ačkoliv jsem si na něj vyslechl řadu kritik, především na hlas zpěváka Gahana. Minulá nahrávka "Sounds Of The Universe" se kapele příliš nevydařila a kromě dvou skvělých skladeb ("Wrong" a "In Chains") nenabídla příliš zajímavý materiál a byla plná vycpávek. Naproti tomu novinka zaujme hned na první poslech. Vítací track "Welcome To My World" dává jasně najevo, co od alba můžeme očekávat - moderní elektronický zvuk s hojným využitím syntezátorů. Pro někoho možná nevýrazná skladba "My Little Universe" mě setsakramentsky baví, stejně jako pomalá "Slow". Atmosférou překypující "Should Be Higher" ohromí nejen hudebně, ale i zpěvem. Trochu nejistý jsem snad jen u "Soft Touch / Raw Nerve", jejíž tempo je sice chytlavé, ale příliš nezapadá do konceptu nahrávky. Třináctá deska Depeche Mode sice nepřekonala perfektní "Playing The Angel", zní však rozhodně lépe než předchozí "Sounds Of The Universe".

Radek Londin - Vypiplané i tápavé hledání smyslu (6/10)
Vztah ke kapele: Dlouhodobý, ale křiváka jsem nikdy nenosil.

"Delta Machine" je především výtvorem zkušených řemeslníků, hrajících podle léty ověřených not. Slova o albu inspirovaném deltou Mississippi chápu jen jako nutné vyplnění tiskové zprávy, protože Depešáci jsou bluesem načichlí se střídavou intenzitou už od začátku devadesátek. Střídmější a jakoby prázdnější zvuk je ve skutečnosti daleko rafinovanější, než by se na první dojem mohlo zdát. Gore i producent Ben Hillier rozumějí současnému sound designu, přitom však stále pracují se starým nadčasovým syntezátorovým nádobíčkem a citlivě udržují kontinuitu kapely. Deska má silných skladeb spíše tak na EPčko (jsou to spíš ty pomalejší), chvílemi jde o třikrát ohřívaný vývar, přesto se poslouchá o dost lépe než poněkud křečovitá snaha o progres z předchozího roztříštěného "Sounds Of The Universe". Uvědomělé smíření s temnotou mi je momentálně bližší než bombastické rozervané romanťárny jejich velkých a zásadních alb, čímž neříkám, že nebyla silnější a hlavně nápaditější. Rád bych se mýlil, ale lepší už to asi stejně nebude.

Pohled odjinud - Boris Carloff

Boris Carloff
Nové album Depeche Mode produkoval stejně jako dvě předchozí Ben Hillier. A bohužel mám pocit, že z těchto tří je nejslabší. Stejně jako kdykoliv předtím jsou DM texty založené na kontrastu vidění světa Gahana a Gora. Tentokráte jsou ale asi největší zádrhel, působí jako slabé variace na témata a texty, třeba na ty ze "Songs Of Faith And Devotion". Typické gahanovské téma hříchu a spasení je už tolikrát omleté, že opakováním vyčerpává sebe sama. I další texty působí jako vykrádačky ze starších alb ("Broken" / "Behind The Wheel") a Gorovo nevinné vidění světa se bohužel na tomto albu stává synonymem pro naivní ("Slow"). Hudebně se stalo to, co se jednou stát muselo. Depeche Mode bývali představitelem zvukového novátorství v popové hudbě. Nebáli se pracovat s elektronickými podprahovými motivy a pazvuky, které kakofonicky doplňovaly skvělé melodie, jež se zpod nánosu elektronického závoje vynořovaly nad hladinu neposkvrněné a svěží jako bájné Sirény z moře. Když si porovnáme novátorství starších alb (nekompromisnost třeba "Violatoru") s "Delta Machine", je poslední album jakousi rezignací na pokus alespoň trochu experimentovat s formátem toho, jak by DM měli znít. Ne, není to špatné album, je zde několik výborných písní ("Angel", "Secret To The End"), ale zůstává stále pachuť toho, že zde nedochází k nějaké katarzi a že prostě kapela toto album vydala, aby bylo vydáno, k němu odjeto turné a aby především potěšilo vděčné a nekriticky oddané fanoušky svou vlastní existencí. Že toto album je spíš připomínkou a triumfem toho, že kapela stále existuje, nad jejich vlastní kreativitou.

Dan Hájek - Odchylka od normálu (6/10)
Vztah ke kapele: Stálá fascinace, teď ale trošku chřadnoucí.

"Delta Machine" je pro mě podobnou pustinou jako deska "Exciter", která se pro mě osobně pomalým, jistým tempem propadá do propadliště dějin. Sice je oproti minulé "Sounds Of The Universe" kontextově vyrovnanější, náladově sladěná, ale zas se na ní nic výrazného neděje. Jako by krátkodobě uhasl plamen invence a snahy se někam více posunout. Je to taková sázka na jistotu s mnoha odkazy do minulosti a nekonečné přetavování řečeného na "Black Celebration" - ve spirálách času a momentálního rozpoložení ústřední dvojice Gore/Gahan. A ono by stačilo něco málo zvukově pošpinit, přidat záludnější rytmy a výsledek by mohl znít progresivněji, než v pouhé bluesové rezonanci. Martin svým způsobem hledal určitý kompromis v přístupu vyzkoušeném na znamenitém albu "Counterfeit2", ale do cílové mety nedorazil a nechal se zviklat teamem okolo něj; možná je načase najít nového producenta, Ben Hillier je už pro DM moc předvídatelný. "Delta Machine" je tak depešácký lehký nadprůměr s několika málo povedenými chvílemi a roztřepanou vatou.

Depeche Mode 2012
© facebook interpreta
Ondřej Michal - Všechno, nebo nic (6/10)
Vztah ke kapele: Na začátku devadesátek jsem je žral.

"Delta Machine" je v pořadí třetí album, na němž spolupracoval producent Ben Hillier. Říkám na rovinu, že stejně jako u "Sounds Of The Universe" a "Playing The Angel" i u téhle nahrávky jsem větší zalíbení hledal marně. A že jsem se snažil. Podotýkám, že byly doby, kdy jsem se dokonce považoval za depešáka. Sice se psal konec osmdesátých, resp. začátek devadesátých let minulého století, ale o to teď nejde. Těžko říct, v čem je problém. Možná v tom, že bych chtěl zase slyšet silné písničky, ale místo toho se mi dostalo silného alba. Nechápete? Hned vysvětlím. Jde o to, že deska funguje jako působivý celek. Když ji však rozřežete na jednotlivé skladby, kouzlo se vytratí. Tiskové zprávy sice s předstihem ohlašovaly návrat ke zvuku přelomového "Violatoru," ale ze strany vydavatelství šlo o tradiční dělání vln. Tak daleko kapela tentokrát nedošla. Na rozdíl od té letošní, z kolekce ze začátku devadesátých let fungovala každá skladba samostatně. A dá se říct, že to platí dodnes. Toho se tady dočkáme jenom stěží. Co se týče samotného poslechu, doporučuji poslouchat všechny písně na jeden zátah, nebo desku neposlouchat vůbec.

Jakub Malar - Pouhá recyklace nestačí (5/10)
Vztah ke kapele: Řadím je k tomu nejlepšímu z osmdesátek a devadesátek.

Kolem Depeche Mode se u nás za ty roky vytvořil takový kult, že jak je každá nová nahrávka s nedočkavostí očekávána, je pak následně euforicky přijata, aniž by byl připuštěný jakýkoliv kritický pohled. Někteří oddaní fanoušci vám možná odkývou, že nové věci sice nesahají jejich vrcholným dílům ani po kotníky, ale i tak budou každé nové album vynášet do nebes. Jenomže nejnovější "Delta Machine" není takový zázrak, za jaký je mnohými považován. Dá se říct, že každá nová deska, která přišla po roce 1997, zněla víc a víc jako ta předchozí. S "Delta Machine" je to snad poprvé, kdy nudí a nikam se neposouvají. Celou dobu čekáte, kdy přijde moment, který by vás dostal do kolen, ale ten nepřichází. Samozřejmě že se najdou světlejší chvíle jako odvážný minimalistický kousek "My Little Universe" nebo "Broken" ukazující, že jejich původní kouzlo v nich je ještě stále ukryté, ale na povrch se vynoří pouze sporadicky. Těch pár záblesků je pak vždy zastíněno unaveným materiálem, v čele se skladbou "Angel", v níž Dave Gahan zní, jako když Nick Cave zpívá rané The Human League - ne zrovna šťastná kombinace. Zkrátka na "Delta Machine" jsou Depeche Mode už jen pouhou parodií sebe sama. Fanouškové jim to sežerou a my ostatní budeme doufat, že s další deskou nám ukáží, že ještě nepatří do starého železa.


Album: Depeche Mode - Delta Machine
Průměrné hodnocení: 6,2/10
Celkový čas: 57:55
Skladby: Welcome To My World, Angel, Heaven, Secret To The End, My Little Universe, Slow, Broken, The Child Inside, Soft Touch/Raw Nerve, Should Be Higher, Alone, Soothe My Soul, Goodbye

NÁZORY
  • :D (catmanic, 16.05.2013 19:18) Reagovat

    A ten Boris v cem jede ? :D

  • Delta (M., 17.05.2013 09:19) Reagovat

    Sranda je, že v době vzniku alb Violator nebo SOFAD (dnes legendární alba) byly i tyto hudební skvosty kritikou špiněny a dnes jsou citovány jako klenoty hudby, inspirace... SOTU dostalo minule více a dnes je více-méně říkáno, že Delta je lepší. Trochu konzistence v těch názorech by rozhodně neuškodilo. :-) Mimochodem v makru je zmiňováno, že deska se musí poslouchat jako celek, pak je výborná... No to považuju spíš za plus než mínus. Mně naopak takové desky chybí. Lidi sice dneska poslouchají (pokud se to tak dá vůbec nazvat) hudbu jinak, ale pro mě je právě tento aspekt alba obrovským plusem a jsem za to rád. Navíc DM stejně nikdy nebyli rádiovou kapelou, takže co klást důraz na "singlovost" je ensmysl - to ať dělají jiní. DM jsou jinde a nepotřebují se tlačit do toho balastu co jse slyšet ze všech stran. Koneckonců podívejte se na obří koncerty, které aktuálně jednou Evropou - oni žádnou masovou podporu (médií) nepotřebujou. Dělaj prostě kvalitní muziku a koncerty jsou nabité takovou energií, že nepotřebují žádný kabaret a už vůbec né se podbízet.

    • Re: Delta (john, 17.05.2013 13:00) Reagovat

      Violator mal takmer vsetko kladne recenzie aj v dobe vydania,okrem Rolling Stone, ale ten sa kopol velakrat aj v pripade jedneho klasickeho albumu spevacky Joni Mitchell.

    • Re: Delta (Mirxon, 19.05.2013 17:40) Reagovat

      Přesně tak... za ty roky, které DM sleduju a poslouchám, musím přiznat, že moje bezmezná nekritičnost jaksi kompletně odplula kamsi do pozadí, ale musím taky podpořit zde vyřčený názor, že si velmi dobře pamatuju doby, kdy na čerstvě vydaným albu někteří rádoby hudební kritici nenechali nit suchou a třeba o takových legendárních hitech jako např. Personal Jesus se tenkrát vysmívali coby hloupým pokusům o elektronické boogie počátku 90.let

  • nic moc (Av, 17.05.2013 09:34) Reagovat

    Považuju se za dost oddaného fanouška DM, ale tahle deska mě zklamala. Průměr, nuda, šeď. Kdyby to aspoň mělo nějaký rytmus...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kamasi Washington - Fearless Movement 9/10
Recenze: Kamasi Washington se na "Fearless Movement" inspiroval otcovstvím. Nahrál jiskřivě strhující opus Saxofonistovi Kamasimu Washingtonovi můžeme vyčítat možná až přepjaté megalomanství, těžko ale zpochybnit fakt, že jde o nepřehlédnutelnou osobnost. A to nejen vzhledem. Na svých dlouhohrajících albech zatím nešlápl vedle,... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 17:30 v sekci Recenze
The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát
Rozhovory: The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát Ve své době se v Americe těšili větší popularitě než The Beatles, vytvořili unikátní sound, posouvali hranice práce ve studiu. The Beach Boys se stali jedním ze symbolů šedesátých let. Už 24. května zamíří na streamovací... čtěte zde
Vydáno: 24.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Benson Boone - Fireworks & Rollerblades 8/10
Recenze: Benson Boone na "Fireworks & Rollerblades" ukazuje svůj (nejen) skladatelský talent Americký zpěvák Benson Boone na svém debutu "Fireworks & Rollerblades" pracoval několik let, během nichž sice vydal pár singlů, ale song "Beautiful Things" si nechal až na opravdový start své kariéry. Skladba záhy oběhla celou planetu... čtěte zde
Vydáno: 23.05.2024 17:00 v sekci Recenze
Připravte se na pražský koncert Bruce Springsteena aneb Bossových sedm strhujících živáků
Nejvíc nej: Připravte se na pražský koncert Bruce Springsteena aneb Bossových sedm strhujících živáků Když na pódium vstoupí Bruce Springsteen s E Street Bandem za zády, začíná zážitek. Ačkoliv letos The Boss oslaví pětasedmdesátiny, nijak nezpomaluje - stále hrává i tříhodinové koncerty. Než vystoupí 28. května v pražských... čtěte zde
Vydáno: 23.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Pohled do českých hitparád - 20. týden 2024
Vítěznou Taylor Swift v českém albovém žebříčku stíhá Travis Scott, uspěl i výběr z Eurovize Nejhranější skladbou v českých rádiích zůstává "Lose Control" od Teddyho Swimse, tou nejstreamovanější se stále pyšní Artemas zásluhou "I Like The Way You Kiss Me". Albům počtvrté kraluje Taylor Swift, dotírá na ni ale Travis... čtěte zde
Vydáno: 22.05.2024 17:30 v sekci Novinky | České hitparády
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Depeche Mode se loučí s érou desky "Memento Mori". V "People Are Good" hledají to dobré v nás (06.04.2024 08:00)
- Naživo: Depeche Mode v Praze skvěle zahráli, svou show ale neoslnili (23.02.2024 14:13)
- Fotogalerie: Depeche Mode odehráli ve čtvrtek v O2 areně koncert, na který se bude ještě dlouho vzpomínat (23.02.2024 08:35)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2023 podle musicserveru (10-1) (02.02.2024 19:00)
- Video: Depeche Mode se v "Before We Drown" symbolicky loučí (30.01.2024 08:52)
- Video: "My Favourite Stranger" je setkáním Depeche Mode s tajemnou cizinkou... bez Depeche Mode (22.09.2023 07:55)
- Naživo: Depeche Mode v Letňanech zahnali déšť a ovládli masy lidí (31.07.2023 10:00)
- Fotogalerie: Depeche Mode smrti navzdory v obrazech (31.07.2023 09:11)
- Publicistika: Byli by Depeche Mode bez Andyho Fletchera? (28.07.2023 08:30)
- Depeche Mode zrekapitulují singlovou éru desky "Sounds of the Universe". V únoru 2024 se vrátí do Česka (10.07.2023 10:46)

ALBUM TÝDNE 21/2024

Billie Eilish
Hit Me Hard And Soft

Už ve dvaadvaceti letech se její polička prohýbá pod tíhou Grammy, Oscarů a mnoha dalších prestižních ocenění. Vstupenky na koncert v Praze, který se uskuteční za více než rok, fanoušci vykoupili za pár minut. Nyní Billie Eilish vyslala do světa své třetí album "Hit Me Hard And Soft".

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.05.
Myles Smith (UK) (Rock Café, Praha)
Út 28.05.
Bruce Springsteen & The E Street Band (US) (Letiště Letňany, Praha)
Po 03.06.
Rakim (US) (Lucerna Music Bar, Praha)
Út 04.06.
Sting (UK) (Amfiteátr Lochotín, Praha)
St 05.06.
Charlotte Sands (US) (Chapeau Rouge, Praha)
Čt 06.06.
Nickelback (CAN) (O2 Arena, Praha)
Čt 06.06.
††† (Crosses) (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.06.
Alfie Jukes (UK) (Café V Lese, Praha)
So 08.06.
Dropkick Murphys (US) (Velký sál Lucerna, Praha)
Ne 09.06.
Troye Sivan (AUS) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Prince Vladimír Mišík The Prodigy Adele Sia Queen Taylor Swift Bono Rush Kabát Dua Lipa Beyoncé Mirai mp3.com Billie Eilish AC/DC Lady Gaga Liam Gallagher Nicki Minaj
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu