Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012

Krallovský kontraalt v zajetí let dvacátých

Vydáno: 13.11.2012 19:26 v sekci Naživo - Tomáš Parkan | foto: Tereza Váchová / musicserver.cz

Do Prahy se po třech letech vrátila jazzová královna Diana Krall. Kanadská zpěvačka a klavíristka do Kongresového centra přivezla své turné k albu "Glad Rag Doll" a tedy velmi speciální zvuk dvacátých až třicátých let, který mohl některé návštěvníky překvapit. Ale zcela jistě ne nepříjemně.

Live: Diana Krall

místo: Kongresové centrum, Praha
datum: 12. listopadu 2012
Fotogalerie

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Už při vstupu do sálu bylo jasné, že celé ladění koncertu podléhá aktuálnímu albu "Glad Rag Doll." A jestli jsem si v případě koncertu Katie Meluy pochvaloval, že je jedním z mála interpretů, který se na pódiu Kongresového centra neztrácel, pak v případě scény Diany Krall to platilo dvojnásob. Spíš to vypadalo, jako by byla přímo pro velký sál Pakulu navržená - sedla tam jak ulitá. Po stranách byly divadelní girlandy v několika úrovních, na pódiu asi dvoumetrový půlměsíc, kontrastující s malinkým kovovým sluncem, stařičký gramofón a za pódiem velké promítací plátno. Na něm při příchodu vítal návštěvníky přebal alba a chvíli před koncertem se tu rozeběhly kreslené filmy z doby, které pamatují možná naše babičky. Kreslené filmy ale za současného setmění v sále vystřídalo intro "When The Curtain Comes Down", ve kterém si dokonce zahrál i Steve Buscemi. Za zvuku jeho tónů se vzápětí objevili i muzikanti a nakonec usedla na svůj trůn i Diana Krall. Se svým ansámblem pak přebrala žezlo od filmového podkladu a rozjela téměř dvouhodinový koncert ve stylu dvacátých a třicátých let minulého století.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Před koncertem se spekulovalo, jakým způsobem smíchá starší věci s těmi z aktuální nahrávky, a také, jak se povede převést zvuk z "Glad Rag Doll" do živé podoby. Na druhou otázku v podstatě odpověděla už první "We Just Couldn't Say Goodbye". Styl s dávkou patiny i ragtimový sound se podařilo přenést naprosto dokonale a vlastně ještě trochu lépe. Živé provedení mu dodalo něco navíc, takřka neznatelnou, ale velmi podstatnou jemnou jiskru. Přesně takto bych si představoval, že kdysi mohla tato hudba naživo znít. A k tomu navíc přibylo ještě něco - ten zakouřený, ale přitom jemný kontraalt Diany Krall, který dělá z každého jejího koncertu něco výjimečného, ovšem v tomto případě šlo už o něco extra.

Diana Krall konceptu aktuálního alba podřídila celý koncert, což je de facto odpověď na první otázku. Mezi skladby, které v pondělí zazněly, prakticky nezařadila nic z toho, co hraje běžně. Drtivou většinu tvořily věci přímo z "Glad Rag Doll", ty pak doplnila ještě písničkami a skladbami, které nahrála již dříve, nicméně pochází ze stejné doby. To byl případ "How Deep Is The Ocean?" Irvinga Berlina, již nahrála pro album "Love Scenes", ale trvalou součástí jejího koncertního programu nebývá, nebo třeba "Boulevard Of Broken Dreams" Harryho Warrena z alba "All For You", respektive "From This Moment On". U všech písniček běžely na plátně za kapelou fragmenty starých filmů. Snad jedinou výjimkou z těch všech skladeb byla Waitsova "Temptation" v hodně intenzivní úpravě, plná syrové energie a kytarových sól, hraničící až s rockovým naštváním.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Kdo znal Dianu Krall doposud, musel se asi trochu divit. Zatímco obvykle jsou její koncerty takřka bezvýhradně jazzové, tentokrát ve velké míře koketovala s blues, samozřejmě stále v intencích první třetiny minulého století. A například ve "Wide River To Cross" si už lehce podávala ruku s country. Asi největším překvapením bylo, že ona sama moc nevyčnívala, myšleno coby pianistka. Až na několik momentů spíše nechávala vyniknout pouze svůj hlas a pak také doprovodné muzikanty. Jako by to chtěla naznačit už rozestavením nástrojů na pódiu. Zatímco pětice muzikantů byla téměř ve středu, ona sama se se svým klavírem a barovým pianinem krčila při straně, ačkoli na druhou stranou určitou převahu si přesto udržela, protože byla nejblíže publiku.

Bubeníka Jaye Bellerose a basistu Dennise Crouche, které známe z již několikrát zmíněného alba, doplnili na turné klávesista a akordeonista Patrick Warren, kytarista Aram Balakian a houslista Stuart Duncan, který ale mistrně ovládá i kytaru či banjo. Nutno podotknout, že i přes obavy, zda se povede nahradit kytaristy jako Marc Ribot nebo Bryan Sutton, hrála tato pětice neodolatelně a především Balakian s Duncanem, jehož housle celý koncert dokreslovaly atmosféru doby. Balakian naopak mistrným způsobem měnil jeho dynamiku a intenzitu. Samotný klavír Diany Krall tak vynikl především v excelentním sólu "Running Wild" a pak také při mezihře, kdy zůstala na pódiu zcela osamocená a zasedla za ono barové piáno. Na něj v poměrně intimní atmosféře zahrála titulní skladbu alba a rozverně se rozpovídala. A to nejen formou monologu, ale i dialogu s lidmi přímo před sebou. Chvíli od nich přijímala návrhy na další song, ale pak si stejně zahrála, co sama chtěla. Přitom ještě stačila zažertovat o gramofonech, dětech, iPodech a focení ve spodním prádle u piána.

Diana Krall, Kongresové centrum, Praha, 12.11.2012
© Tereza Váchová / musicserver.cz
Doslova natřískané Kongresové centrum toto vše dokázalo patřičně ocenit. Natřískané znamenalo, že se v sále dokonce i stálo. Jaká to změna oproti poloprázdnu, kterým se s takovou grácií prokousala před pár dny Katie Melua. Publikum v případě Diany Krall dokázalo ocenit výkony muzikantů během písniček spontánním potleskem či jiným hlasitým projevem. Když pak hlavní aktérka odešla, strhla se doslova bouře. I díky tomu si mohla dát poměrně na čas, aby přidala ještě dvojici písniček, z nichž ta poslední z pera Billyho Hilla měla příznačný název "Prairie Lullaby". S česky lámaným "dobrou noc" a puštěním starobylého gramofonu se jazzová a nyní i ragtimová královna definitivně rozloučila. A v tu chvíli jednou jedinkrát zklamalo i publikum. Místo toho, aby se pokusilo si vytleskat její návrat, aniž by čekalo, až se v sále rozsvítí, vrhlo se hromadně k východu. Myslím, že alespoň ještě jeden pořádný a dlouho trvající aplaus by si Diana Krall, potažmo její kapela, zasloužila.

To byl asi jediný drobný kaz na celém koncertu. Třetí zastávka Diany Krall v Česku byla zřejmě její doposavad nejlepší. Atmosféra koncertu, dokonale sehraná jak po vizuální, tak i po hudební stránce, byla natolik sugestivní, že by se snad člověk ani nedivil, kdyby na něj u východu čekala aerovka a ve dveřích se potkal s R.A. Dvorským. Pravda, v monstrózním prostoru Kongresového centra to musí znít jako hodně přitažené za vlasy, ale to nic nemění na tom, že onen úžasný kontraalt zabalený do nádherné scény takovéhle kouzlo má a ještě dlouho bude s tóny klavíru a houslí znít v uších.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 50. týden 2025
David Guetta, Teddy Swims a Tones And I si společně podmanili český éter Týden před Vánocemi zatím českým žebříčkům kralují jiné hity než ty sváteční. Do čela rádiového přehledu se dostali David Guetta, Teddy Swims a Tones And I zásluhou "Gone Gone Gone", na prvním místě pořadí digitálních... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 09:00 v sekci Novinky | České hitparády
Vánoce v O2 areně, O2 arena, Praha, 16.12.2025
Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře Týden před Vánocemi se známé tváře popu spojily se symfonickým orchestrem a Kühnovým smíšeným sborem v pražské O2 areně. Účinkovali Tomáš Klus, Michal Horák, Jiří Korn, Václav Neckář, Martina Pártlová, Eva Burešová a... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 20:00 v sekci Naživo
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure Konec roku se blíží, a tak nejspíš dorazila i poslední várka zajímavých nahrávek. Minulý pátek ještě stihl vyjít třeba živák The Cure, novinka od noiserockových Health, sběratelská limitka Andyho Bella z Erasure, soundtrack k... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 17:30 v sekci Novinky | Nové desky
Divokej Bill, Lucerna, Praha, 15.12.2025
Naživo: Lucernou se díky Divokýmu Billovi přehnala "Tsunami". Nechyběla ale ani koleda Úvalská skupina Divokej Bill si před Vánocemi nadělila tři speciální koncerty pod jednoduchým názvem "Tři jsou víc než nic". Pražská zastávka navíc dostala nečekaný bonus - v ten samý den se Štěpán Karbulka stal poprvé otcem,... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 13:31 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Diana Krall a Kongresové centrum už patří k sobě. Aktuální koncert však dechberoucí chvíle nenabídl (18.10.2025 12:00)
- Diana Krall, uhrančivá jazzová zpěvačka a klavíristka, držitelka Grammy a dalších ocenění, okouzlí 17. října Prahu (18.09.2025 14:28)
- Diana Krall, uhrančivá jazzová zpěvačka a klavíristka, držitelka Grammy a dalších ocenění, okouzlí v říjnu Prahu (26.08.2025 15:55)
- Fotogalerie: Diana Krall proměnila Kongresové centrum v jazzový klub (21.05.2023 11:44)
- Nové desky 12/2023 - od Depeche Mode přes Lanu Del Rey po Fall Out Boy (28.03.2023 17:30)
- Diana Krall se v květnu 2023 vrátí do Prahy (16.10.2022 11:51)
- Nové desky 28/2022 - od Lizzo přes Interpol po Christinu Perri (20.07.2022 18:30)
- Recenze: Katie Melua se nahrávkou "Album No. 8" jemně vyrovnává s rozchodem (25.10.2020 12:00)
- Nové desky 41/2020 - od Katie Meluy přes T.I. po Woodkida (20.10.2020 13:15)
- Nové desky 38/2020 - od Diany Krall přes Machine Gun Kellyho po Emmu Drobnou (29.09.2020 14:00)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Madonna Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe