Mám slabost pro žánrově čisté projevy. A pozorovat Willieho Nelsona a jeho kumpány při práci je zážitek, který této slabosti velmi nahrává. Stylově oblečení pánové v letech s klobouky, patřičně opráskaná kytara protagonisty, civilní a skromný projev muzikantů těch nejvyšších kvalit, decentní nasvícení, pozitivní atmosféra na pódiu i pod ním... se do amsterdamského divadla "Paradiso" onoho červnového večera loňského roku podařilo z dalekého západu převést bezvadně. Country v podání matadora tohoto stylu - Willieho Nelsona - je takřka nesrovnatelné s tím, co se k tomuto pojmu řadí u nás. Lehkost a nadhled pánů "od kořenů" představují vedle dupárenského či táborovými ohni prokouřeného pivního a perverzního domácího country příjemné pohlazení.
Willie Nelson působí navzdory svému téměř půlstoletému aktivnímu působení v muzikantské branži (úctyhodnou diskografii si můžete prohlédnout zde) jako svěží a nevyčerpatelný stařík. Na stodeseti minutách koncertního záznamu z Amsterdamu zazní třicet skladeb, které představují representativní průřez dosud vydanými materiály, dostane se i na evergreeny typu "Georgia On My Mind" či "On The Road Again".
Muzikantská stránka koncertu - ač jistě neobjevuji nic nového - je zážitkem sama pro sebe. Kombinace tří kytar (akustika, poloakustika a elektrická), foukací harmoniky, příležitostného piána a okleštěné rytmiky, celkově tedy poloakustický zvuk, svědčí blues-countryovému stylu naprosto. Tři různé zvuky třech různých kytar se do sebe proplétají (kromě samotného Nelsona ještě Jackie King na sólovou a Jody Payne na doprovodnou kytaru), mazlí se a vzápětí zas loučí, milostné klání tří hadů připomíná například "Stardust", jako strast a vzápětí únik úhoře z rybářské sítě působí "All Of Me", jistým vrcholem je jistě sólový blok kytar a harmoniky - zvukové i instrumentální pohlazení - v "Milk Cow Blues". Přitom se jistě nedá mluvit o výrazových stereotypech, aranže jsou, na styl, který Nelson produkuje, pestré a nenudné, za všechny uveďme příklad balalajkového rejstříku v "Seven Spanish Angels" nebo piánový ploužák "Always On My Mind"). Nejméně příjemným prvkem koncertu je bubeník Paul English. Tvář zapšklého nerudného dědka v klobouku nezměnil ani na začátku písně "Me & Paul", kterou mu Nelson věnoval - a není to případ toho, kdo hraje tak složitě, že vypouští ovládání svého výrazu. Na ostatních muzikantech zatím vyniká zájem o to, co dělají ostatní a chuť hrát málo a úsporně, být součástí celku - komunikaci, kterou je příjemné pozorovat, předvedli v již zmiňovaných sólech v "Milk Cow Blues"
Na samotném DVD je ocenitelný hlavně perfektní zvuk a jeho celková délka, s kapacitou CD neporovnatelná, škoda jen mírně odfláklého informačního zázemí, kromě možnosti výběru kvality zvuku a nepřehledně udělaného přepínání mezi skladbami se nedopátráte ničeho (když už nevolám po rozhovoru, ocenil bych alespoň přehled diskografie, fotodokumentaci, v nejlepším případě texty). Nicméně hlavnímu účelu DVD posloužilo, je špičkově udělaným záznamem z velmi povedeného koncertu. Nahrávku bych doporučil jak těm, kdo mají zatím ke country rezervovaný vztah (alespoň na mne zafungovala v tomto ohledu dost překvapivě), tak tradičním Nelsonovým příznivcům, je velmi chutnou třešničkou na dortu dosavadní diskografie.
DVD k recenzi poskytla firma BMG.
Album: Willie Nelson - Live In Amsterdam
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: cca 109 minut
Skladby: Whiskey River / Stay All Night, Good Hearted Woman, Funny How Time Slips Away / Crazy / Night Life, Help Me Make It Through The Night, Fast Train To Georgia, Blue Eyes Crying In The Rain, Blue Skies, Georgi On My Mind, All Of Me, Stardust, Me & Paul, The Gypsy, If You've Got The Money..., My Bucket's Got a Hol In It / Jambalaya, Walkin' The Floor Over You, Vous et moi, Seven Spanish Angels, City Of New Orleans, To All The Girls I've Loved before / Luckenbach, Texas / Whiskey River, Still Is Movin' To Me, Mil Cow Blues, Pancho & Lefty, Till I Gain Control Again, Mama Don't Let Your Babies Grow Up To Be Cowboys, Angel Flying Too Close To The Ground, On The Road Again, Always on My Mind, I Never Cared For You, Please Don't Talk About Me When I'm Gone, Roll In My Sweet Baby's Arms