Proč je Radiožurnál mnohem víc žurnál než rádio?

23.11.2011 09:13 - Tomáš Tenkrát | foto: facebook interpreta

Rada Českého rozhlasu pořádá 1. prosince 2011 seminář o hudební složce ČRo 1 Radiožurnálu a ČRo 2 Praha. Ano, už několikrát to vypadalo, že se něco stane, a nestalo se nic, ale co kdyby. Nebudu komentovat samotnou akci, dokud neproběhne. Zrekapitulujme si ale mrzácký stav Radiožurnálu, toho není nikdy dost.
Český rozhlas - budova
© facebook interpreta
Radiožurnál by měl být stanicí pro masy, ale moji věkovou skupinu (25 let) naprosto ignoruje. Proč se vůbec dělají nákladné průzkumy pro výběr nových skladeb do playlistu? Nemělo by se veřejnoprávní rádio starat především o kvalitu? Tak k čemu průzkumy veřejného mínění?! Jak je možné, že to ve zbytku světa funguje? Jak je možné, že už si u nás na kvalitu hudby stěžují i interpreti, kteří by z toho logicky měli do této chvíle spíše profitovat? Vzpomeňme na nedávné rozohnění Janka Ledeckého. A jak je možné, že generální ředitel ČRo 1 Petr Souček na otázku, proč nelze pustit jinou muziku, než kterou nabídne selektor, odpoví větou, z níž mrazí: "Takto to nefunguje nikde na světě, od toho jsou hudební dramaturgové." Slyšel pan Souček někdy například o Johnu Peelovi, který na BBC Radio 1 hrál svou muziku a objevoval nové interprety již v roce 1967? Podobné zkazky z ČRo dělají karikaturu sebe sama.

Odborná veřejnost jasně cítí, že tam na důležitých místech sedí nekompetentní lidé, kteří svou zabedněností zavinili, že k otázce playlistu Radiožurnálu se v roce 2011 již nedá vyjádřit s chladnou hlavou. Ještě loni bylo v playlistu osm set písní, které se dokola točily. Některé častěji, některé méně, ale přesto mnohokrát. Na veřejnoprávním rádiu. To je zhovadilost, která zapřičiňuje to, že čtyřicet procent písní uslyšíte znovu do patnácti hodin (čísla cituji od Oldřicha Sovy z Facebooku, který se o dění v ČRo zajímal). Nyní by mělo být toto číslo pod dva tisíce skladeb, což je pořád zhruba na úrovni mého mp3 přehrávače, který, když jsem nastavil funkci shuffle, mě začal za den, dva iritovat.

To číslo zavání demagogií, vymýváním mozků, děláním z posluchačů idioty a především dobami dávno minulými. Radiožurnál zamrzl a v tuhle chvíli mu nepomůže jemná korekce pájkou na citlivých místech. Měl by se kompletně vypálit plamenometem a začít znovu. Pozor, nemluvím o zpravodajství, to je na standardní úrovni, ale pouze o hudební složce. Ta je na dně - od jinglů (takhle archaické zvuky by si nedovolilo ani Radio Retro), až po hudební vatu (úmyslně neříkám písně). To takhle přijde do studia Helena Fibingerová a místo toho, aby slyšela novou píseň J.A.R. “Nové vize mužů”, kde se o ní zpívá, je nejdříve deklasována Daliborem Jandou, poté Abbou a nakonec Boney M. Nedivil bych se, kdyby ve studiu zapomněla, že již ukončila kariéru.

Český rozhlas - studio
© facebook interpreta
Rada ČRo bude chtít na zmíněné diskuzi slyšet, co s tím dělat a jak se posunout. Ano, Český Rozhlas je spoután v okovech minulosti, od kterých již dávno nemá klíče, ale vždyť je to tak jednoduché. Zahoďte nesmyslné selektory, ušetřete miliony za průzkumy poslechovosti a dramaturgy, kteří vlastně nemají co na práci, když tam jsou ty selektory, že. Najměte zkušené lidi s vkusem a přehledem o hudební scéně a dejte jim příležitost. Dejte zároveň hudebně negramotným posluchačům šanci poznat něco víc fresh, než je Jana Kratochvílová. Vždyť jaké jiné rádio by mělo posluchače hudebně vzdělávat a rozšiřovat jim obzory? Nebavme se o bahnu alternativy, ale o hudbě pro masy. Vkusné, víc up to date a citlivě zařazené do kontextu toho kterého programu / hosta / pořadu / tématu apod.

Odmítám platit koncesionářské poplatky rádiu, které všeobecně naprosto ignoruje a uráží lidi s vkusem. Vždyť jaký je hudební rozdíl mezi severokorejským veřejnoprávním rádiem s kimčongilsko-kimirsenským repertoárem a rádiem, co nás po většinu času drží v době popěvků husákových dětí?!

Neznám nikoho z mých vrstevníků, kdo by si dobrovolně naladil ČRo 1 - a zapříčiňuje to hudební výběr. Právě tam hraje Lionel Richie s písní "Say You, Say Me", jež dostala v roce 1986 Oskara. Neměla by náhodou hrát spíš "We Belong Together" Randyho Newmana, co dostala Oskara letos?! Odpovím si sám, měla. "Say You, Say Me" tam uslyšíte zase nejpozději za dva dny, "We Belong Together" nikdy.

Chtělo by to vyvézt hnilobu v kolečkách, vydezinfikovat a začít znovu tak, aby Radiožurnál neztrapňoval sebe, své hosty a především posluchače, protože pro ty tady je, ti ho dotují a těm se nyní svou hudební dramaturgií doslova vysmívá. V první řadě je třeba chtít ten moloch rozhýbat a odpovědné osoby za to veřejně pranýřovat.

Cituji z webu ČRo: “Radiožurnál je moderní zpravodajsko-publicistická stanice, příjemná k poslechu všem cílovým skupinám.” Ani omylem! Fakt, že vás někdo poslouchá, ještě neznamená, že to děláte dobře a posluchačům činí poslech příjemné pocity. Ale je to zkrátka proto, že jste veřejnoprávní médium a máte kvalitní zpravodajství. Ke změně, ať nám tedy dopomáhá zmíněná diskuze a pánbu. Ámen.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY