Bon Iver, Kathleen Edwards, Columbiahalle, Berlín, 1.11.2011

Bon Iver je mrtev. Ať žijí Bon Iver!

Vydáno: 05.11.2011 19:04 v sekci Naživo - Miroslav Böhm | foto: facebook.com

Jedna, dvě, Justin jde, tři a čtyři, k Berlínu míří, pět, šest, drž mu pěst, sedm, osm, ztratíš rozum, devět, deset, stát, po takové show nejde spát! Justin Vernon přivezl Bon Iver podruhé do Berlína. Poprvé nabídl geniálně nesmělou Emmu, tentokrát show hodnou megastadiónů i samotného Pánabona (a jeho 360° pódií).

Live: Bon Iver

support: Kathleen Edwards
místo: Columbiahalle, Berlín
datum: 1. listopadu 2011
setlist: Perth, Minnesota, WI, Holoscene, Towers, Michicant, Hinnom, TX, Wash., Flume, Creature Fear, re: stacks, Skinny Love, Calgary, Lisbon, OH, Beth / Rest, The Wolves (Act I And II), Blood Bank, For Emma

Kathleen Edwards
© facebook.com
"We actually have real bears in Canada, so fuck you!" prohodila kanadská písničkářka Kathleen Edwards řízným tónem a poslala třítisícový dav Němců, pětistovku Poláků a nějaké ty drobné ze zbytku světa v berlínské C-halle do kolen. Narážela v tu chvíli na to, že právě medvěd je symbolem Berlína a především pak zdejšího hokejového klubu (ač ženská, pořád je to prostě Kanaďanka...). Holka od rány, s láskou k Neilu Youngovi v hudebním srdci a s humorem suchým jak saharské velbloudí hrby si publikum naštěstí získala, a proto si mohla podobné fórky dovolit. Nestává se často, aby během opening štěku někdo měl pozornost většiny davu, ale tentokrát se to povedlo.

Opět. Když poprvé Justin Vernon rozmazlil projektem Bon Iver berlínské publikum - tehdy, v roce 2008, ještě pouze třísethlavé - předskakovala mu písničkářka Anaïs Mitchell, která dokázala totéž. Buď zde platí jiný kraj, jiný mrav a Němci jsou hudebně zvědavější, nebo si Vernon umí vybrat otvírák. Čert ví, každopádně ta půlhoďka s Kathleen utíkala k cíli rozhodně rychleji než prodloužení s Kanadou v Naganu '98. Při porovnání s již zmiňovanou Anaïs Mitchell však působila přeci jen všednějším dojmem. Nedošlo tak tentokrát na efekt synergický, pouze se krátilo čekání na hlavní akt. A nebyla to ztráta času.

Že Bon Iver dnes není jen Vernonův moniker, víme všichni. Ostatně, už na onom prvním berlínském koncertu k Emmě bylo na pódiu o tři Wisconsiňany více než v lovecké chatě při jejím nahrávání. Od dob alba "Bon Iver, Bon Iver" je ale i čtyři málo, takže scéna sestávala nejen z devíti podélných světelných tyčí, ale také z devíti muzikantů, kteří obsluhovali krom klasických nástrojů (kytary, klávesy, bicí soupravy, perkuse) i nástroje žesťové, dechové a smyčcové. Nejpikantnější na tom je fakt, že množné číslo u škopků není chyba, a to ještě bylo třeba zapřáhnout do rytmické sekce jedenapůltunového černocha s paličkou za činelem...

Bon Iver
© facebook.com
Posun mezi koncertem z roku 2008 a tím aktuálním byl asi stejný jako mezi oběma alby, se kterými Bon Iver do Berlína přijel. Ležérní lo-fi intimita zmutovala v plnohodnotný a ambiciózní indie sound, který už nestojí jen na vrstvení vokálních linek, ale nabízí také překládání instrumentálních ploch, které se naživo spojují se stejnou lehkostí a samozřejmostí jako ve studiu. Na pódiu vše navíc dostává ještě další rozměr, protože instrumentace je zdánlivě košatější. Tam, kde na desce žestě a smyčce hrají až druhé housle, se v živé podobě draly na povrch a celková hluková stěna rezonovala mezi stěnami C-halle tak silně, že by slušela i fotbalovým stadiónům.

Vernon během koncertu moc nemluvil, a když už ano, spíše hledal slova a skončil u "love you (guys)". Povětšinou za to mohl fakt, že se přecházelo z jedné písničky přímo do druhé, nebo mezi ně byly vkládány do detailů vymazlené mezihry. Není stand-up komik a na řeči prostě nebyl čas. Publikum přesto perfektně reagovalo - v tichých pasážích pobízelo výkřiky, při gradacích tleskalo do rytmu, přídavek si vyřvalo vytleskalo a vydupalo, děkovačky byly spontánní, dlouhé a hlavně zasloužené.

Setlist byl očekávaný a zaznělo až na výjimky vše podstatné. První třetinu koncertu obstaral blok prvních sedmi písní z aktuální novinky v nezměněném pořadí a bylo možné si tak snadno potvrdit, že naživo album zní ještě o třídu lépe. Ačkoli se převedení celého toho balíku zvuků mohlo zdát na pódia nepřenositelné, opak je pravdou. Skladby jako "Perth", "Holocene", "Michicant" či "Beth/Rest" naživo šlapou ještě lépe než duo Angela a Merkel při jednáních o řízenou nezáchranu Řecka. Mírným zaváháním v souhře trpěla až v závěrečné třetině pilotní singlovka "Calgary", ve které některé nástupy nevyšly na sto procent, ale jak říká maminka Zdeňka Pohlreicha - nedokonalost je znakem ruční práce.

Bon Iver
© facebook.com
Album "Bon Iver, Bon Iver" nakonec zaznělo v Berlíně celé, z debutu "For Emma, Forever Ago" chyběly "Lump Sum" a "Blindsided". A protože je Vernon znám tím, že je fanatickým týmovým hráčem (v jednom z jeho předchozích projektů musel být na promo fotkách i zvukař, protože i on je přece součástí kapely!), dočkaly se skladby z Emmy nových verzí pro devět rukou a hlasů. Jen písničku "For Emma" odehrál Vernon sám na lespaulku.

"Flume" se tak rozpadla na intimní první část a fullbandovou dohru, "Skinny Love" obohatil osmikrký druhý hlas, "Creature Fear" brutální až zběsilé mezihry a "Wolves (Act I And II)" se dočkala ještě našlapanějšího virválu v závěru, který byl vyšperkován i berlínským singalongem, o který si Vernon před začátkem sám řekl. Dokonce i těm starým věcem ze srubu nový kabát slušel a zamrzela tak vlastně jen absence "Lump Sum" a "Blindsided". (A skalní fanoušci možná ještě tesknili po "Woods" z épéčka "Blood Bank", ale na tu si teď zřejmě už žárlivě dělá nároky Kanye West...)

Bon Iver dokázali v Berlíně to, že na současné alternativní scéně momentálně zapadají někam k TV On The Radio a Arcade Fire, odkud cesta vzhůru už nevede a odkud nespadnout je sakra těžké. Naživo ostatně s ústřední čtveřicí vystupují hudebníci, kteří hrají s The National či právě Arcade Fire. Z jednoho skromného demáče wisconsinského barda se tak stal ambiciózní projekt, který umě protíná intimní lyriku s harmoniemi a kakofoniemi a který by byl naživo schopný (co do kvantity i kvality show) utáhnout klidně i stadiónové turné.


Bon Iver - Holocene (live in Berlin)

Přesto Vernon zůstává pořád stejně skromný a klidně si společně s kapelou před koncertem vyrazí do parku venčit psa. (Ne nebyl jeho, on je totiž spíše cat-person.) V huňaté růžové mikině, zimní čepici a s palestinou kolem krku, ačkoli venku bylo pěkných šestnáct stupňů nad nulou. Vsadím honorář na to, že během oné procházky několikrát zapomněl, že je v Evropě a v myšlenkách odplul domů, do Eau Claire ve Wisconsinu.

  • wow (tomes, 05.11.2011 19:31) Reagovat

    Super! závidím a doufám,že ho někdy naživo uvidím,podle videí z tohoto turné to vypadá skvěle...tak snad někdy třeba navštíví aspoň tu Vídeň pro nás moraváky...

  • iver (Jan, 06.11.2011 11:14) Reagovat

    Taky doufam, ze zavita i do te Vidne, koncert to musel byt vynikajici.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Skyline, Palác Akropolis, Praha, 11.12.2025
Naživo: Skyline se po dvanácti letech vrátili do Paláce Akropolis, fanouškům rozdali dárky Pražská taneční formace Skyline v těchto dnech zakončuje turné ke stále aktuální, rok a půl staré desce "Superpowers". Jako speciální host v Praze před ní zahrála velmi specifická Athena Chlebová. A jelikož se blíží Vánoce,... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 13:00 v sekci Naživo
The Blue Effect - Kingdom Of Life (vinylová reedice 2025) 7/10
Recenze: Reeditované "Kingdom of Life" Blue Effectu je víc než jen kuriozita. Hudebně rezonuje dodnes Blue Effect, kapela postavená kolem kytaristy Radima Hladíka, patřil od svých začátků ke špičce domácího bigbítu druhé poloviny šedesátých let. A uvědomovali si to zřejmě i strážci dobové kultury. Když už ne skupinu, alespoň... čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Katapult - 80's Album Trilogy (vinyl box) 7/10
Recenze: Vinylový box "80's Album Trilogy" dokazuje, že Katapult byl v této dekádě šťavnatý a ve formě Katapult pokračuje v oslavách padesáti let existence, znovu koncertuje, vydává nové desky, ale nezapomíná se ani poohlédnout do minulosti. Tentokrát si vzal na paškál druhou polovinu osmdesátých let a do jedné krabice nacpal vinyly z... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 14:00 v sekci Recenze
David E. Gehlke - Turned Inside Out: Oficiální příběh Obituary 7/10
Hudba v tisku: Přímo na dřeň Obituary: kniha "Turned Inside Out" nabízí poctivý, nikoli však převratný portrét deathmetalové jistoty Na Obituary se můžete spolehnout. V přibývajícím počtu mladých deathmetalových kapel čnějí tihle floridští veteráni jako neerodující monument a v nezměněné intenzitě se valí dál. Jejich příběh vypráví kniha "Turned Inside... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 08:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
Lucie, O2 arena, Praha, 10.12.2025
Naživo: Lucie roztáhla křídla tažnejch ptáků. A celá O2 arena s ní Skupina Lucie se blíží do finále narozeninového turné ke svému čtyřicátému výročí. Předposlední koncert se, stejně jako ten o den dříve, konal v pražské O2 areně a my byli znovu u toho. Jak se obě vystoupení lišila? A kam se... čtěte zde
Vydáno: 11.12.2025 14:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Bon Iver v emotivním a upřímném klipu "Day One" hledají záskok za Justina Vernona (16.10.2025 19:18)
- Nové desky 14/2025 - od Bon Iver přes Record Store Day po Epiku (16.04.2025 08:00)
- Video: Bon Iver v "If Only I Could Wait" spojil síly s Danielle Haim. Píseň doplnil jednoduchým animovaným klipem (21.03.2025 17:12)
- Video: Bon Iver v klipu "Everything Is Peaceful Love" oslavují i sebemenší maličkosti (21.02.2025 14:07)
- Bon Iver nachystali po šesti letech na duben nové album (17.02.2025 08:23)
- Video: Justin Vernon z Bon Iver se v černobílé depresi "S P E Y S I D E" uchýlil do postele (23.09.2024 18:39)
- Big Red Machine vydají v srpnu druhou řadovku. Mezi hosty jsou Taylor Swift nebo Sharon Van Etten (01.07.2021 08:26)
- Justin Vernon chystá duet s Taylor Swift (15.04.2021 12:59)
- Nové desky 32/2020 - od Jacoba Colliera přes The Levellers po Kieszu (19.08.2020 08:00)
- Video: Michael Stipe dal své sólové písni "No Time For Love Like Now" studiovou podobu (12.06.2020 17:11)

ALBUM TÝDNE 49/2025

Pan Lynx
Odvrácená strana lesa

Michal Skořepa vystoupil ze svého lesa. Debut coby temné panoptikum nastavil laťku dokonalosti. Nyní přichází s druhou kapitolou o návratu do reality. Podařilo se Panu Lynxovi překonat tíhu sebe samého? Byl divoký rys lapen, nebo se naopak stal pánem situace? A jak dopadla rocková symfonie duality?

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 14.12.
James Arthur (UK) (O2 universum, Praha)
Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Ewa Farna Lady Gaga Madonna Beyoncé Coldplay Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe