Björk a "Biophilia" kolem dokola

10.10.2011 12:36 - Adam Eff | foto: facebook interpreta

O pětačtyřicetileté Björk Guðmundsdóttir se letos docela dost mluví. Nekonají se žádná dramata, skandály ani jiné "kontroverze". Na vině je její multiumělecký projekt "Biophilia", díky kterému vyjde její čtyři a půl roku očekávaná sedmá studiovka a historicky první "app-album". Jaké a o čem to celé bude?
Björk - Biophilia
© facebook interpreta
Po skončení turné k albu "Volta" se Björk vrátila na Island a poprvé, po letech, neměla žádné závazky vůči vydavatelstvím. "Bylo to vzrušující, zažila jsem něco jako Radiohead před pár lety, než si sami vydali 'In Rainbows', mohla jsem dělat, co jsem chtěla," prozradila v rozhovoru pro Rolling Stone.

Každý vnímáme ten relativní pojem "volný čas, kdy si můžu dělat, co chci" jinak. Někdo se vzdělává, jiný čučí na filmy, někdo píše, někdo další radši čte a přetvařuje se, že si rozšiřuje obzory, někteří kalí, jiní zevlují za LCD a hrají hry... A všechny tyto zmíněné, do jednoho, může potěšit výsledek toho, když si Björk, sebezvaná semi-autistka, může dělat jen to, co chce.

Projekt "Biophilia" je "multimediální kolekcí, která v sobě zahrnuje hudbu, aplikace, internet, instalace a živá vystoupení" a v pointě, zhruba, "oslavuje, jak zvuk funguje v přírodě, prozkoumává nekonečnost vesmíru, od planetárních systémů po atomovou strukturu". Její fúze přírody a techniky je něčím, co se tak často nevidí. V komerční sféře hudby není neobvyklé nechávat albům tematický koncept, je ale zvykem chodit za účelem zisků mnohdy až neslušně po povrchu. Jak moc pod povrch jde Björk, je na vás. Ale tuším, že využít algoritmů z přírody (jako gravitace) a jízdou prstem po displeji iPadu z těchto elementů dále vytvářet hudební motivy a ještě se snažit opustit klasické metrum (hudba se čtyřmi dobami v taktu) alespoň nějaké mantinely boří.

A jak to celé vůbec začalo?

Börk
© Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin
Björk začala pracovat na albu "Biophilia" v roce 2008, zhruba v době, kdy založila organizaci Náttúra (jejímž cílem je podporovat islandskou přírodu a tamější průmysl). V té době ještě neměla ani potuchy, že její další tvůrčí etapa za pár let vyvrcholí app-albem, i když uznává, že ji vždycky bavila věda. Psala o přírodě, trošku podrobněji, třeba o tom, jak vznikají krystaly, o tektonických (litosférických) deskách a replikaci DNA. Normálka. "Ve škole mě vždycky bavila matematika. A když jsem byla malá, mojí nejoblíbenější rock star byl David Attenborough" (slavný britský moderátor, přírodovědec; namluvil intro k mateřské aplikaci "Biophilia", ve které koexistují jednotlivé aplikace k písním z alba).

Cestu Björk k iPadům jí pomohl vyšlapat Damian Taylor, producent, technik, zvukař a zjevně i kutil. Pomohl Islanďance sestavit několik hračiček; společně vybudovali něco jako digitálně ovládaný hybrid tradičního indonéského gamelanu a celesty, kromě svařování ale napojili třeba i Nintendo controller na kostelní varhany. Tyto nástroje svedly rukopis této uvědomělé pětačtyřicátnice trošku jinam. V tu dobu neměla potuchy, jak toto všechno dopadne. Dostala nabídku od National Geographic, aby se postarala o hudbu pro dokument o přírodě ve 3D. "Říkala jsem si: To by bylo úplně nejšílenější, mí kolegové z vydavatelství by byli žraloci a lemuři!" Film měl režírovat dlouholetý umělecký spřízněnec Björk Michel Gondry, který ovšem upřednostnil před filmem o přírodě svůj další biják "Zelený sršeň / The Green Hornet". Režíroval ale pro paní Bé, kromě řady jiných, klip k prvnímu singlu alba "Biophilia", songu "Crystalline".

O loňském jaře dostala do ruky iPad a uvědomila si, že je to přesně ta věc, kterou potřebovala pro své plány. Ta technologie nás konečně stíhá, pomyslela si a mohla začít tvořit tým lidí, kteří jí pomůžou zabalit vzdělávací i zábavnou hodnotu muzea nebo filmu do celosvětově dostupného bazmeku. Vloni v létě si nechala na Island dovézt několik profi-programátorů aplikací a přesvědčila je, že když to všechno pro ni vyhotoví úplně zadarmo, dostanou půlku zisku. A tak vzniklo deset her na iVěci, v nichž se prolínají aspekty hudební teorie a přírody.

Björk
© facebook.com/bjorkdotcom
Malí, velcí a všichni si tak budou moci se songem "Hollow" hrát na bicí, které si postaví na bázi DNA. Ve "Virus" bojovat proti viru mutováním rytmu, s tím, že když vyhrají, neuslyší celý song. Anebo urovnávat tektonické desky a vytvářet tím akordy v "Mutual Core".

O této zvláštní islandské bytosti je všeobecně známo, že se dobrovolně vyhýbá běžným inštrumentům, ze všeho nejvíce bojkotuje kytary a piano. "Biophilia" vznikala a je částečně nahraná na iPad. Kvůli desce si ale nechala Björk vynalézt i speciální nástroje, kterými se pyšní i na současných koncertech. Tzv. tesla coil, který můžete slyšet v songu "Thunderbolt", a sharpsichord ze "Sacrifice", sice nejsou kreací na míru jen pro ni, ty další už ale i jo. Zmíněný hybrid gamelanu a celesty nebo píšťalové varhany, které jsou ovládány iPadem. Anebo ty překrásné kyvadlové harfy ze "Solstice"! Čili několik kyvadel v řadě, která pohyby transformují pohyb Země do zvuku harfy. Níže: audiovizuální exkurze manchesterským sálem, kde si v červenci odbyl projekt "Biophilia" svou koncertní premiéru a kde můžete vidět některá z vyhotovených udělátek.

Z čeho biofilie vychází a proč zní tak, jak zní

Björk
© Inez + Vinoodh
Björk se pokusila ve skladbách zanechat hudební strukturu zdroje, ze kterého vycházela. Kupříkladu "Moon" se skládá z několika odlišných hudebních cyklů, které se opakují, jako měsíční fáze. V "Thunderbolt", kde tvoří jeden z doprovodů zmíněný tesla coil, vyjadřuje arpeggio (rozložený akord) dobu mezi tím, než blesk vidíme a než ho slyšíme. V "Solstice" vyjadřuje kontrapunkt pohyb planet a rotaci Země a použité kyvadlové harfy vzdávají hold Foucaultovu kyvadlu. Texty jsou rovněž metaforami popisovaných přírodních úkazů; "Dark Matter" je plná nesmyslů (a žvatlání), protože tento jev je jen hypotézou, je "nevysvětlitelný". "Virus" opisuje "fatální vztah" mezi virem a buňkou.

Snahy muzikantky o zlomení klasického čtyřdobého taktu dopadly tak, že například "Solstice" je v sedmičtvrťovém, který je lomený se šestičtvrťovým, "Hollow" a "Moon" jsou v sedmnáctiosminovém a "Mutual Core" v pětičtvrťovém.

Každá píseň má rovněž i podtitul...

...některé jsou odkazem na fyzické úkazy, kterých se dotýkají, jiné opisují jejich hudební strukturu:
Moon:
lunar cycles, sequences (měsíční fáze, hudební cykly)
Thunderbolt:
lightning, arpeggios (blýskání se, arpeggia)
Crystalline:
structure (způsob vnitřního uspořádání objektu)
Cosmogony:
"Music of the Spheres", equilibrium (musica universalis, harmonie)
Dark Matter: scales (stupnice)
Hollow: DNA, rhythm (DNA, rytmus)
Virus: generative music (systematicky proměnlivá hudba)
Sacrifice: "Man and Nature", notation (první studie na téma, jak člověk ovlivňuje prostředí, notace)
Mutual Core: tectonic plates, chords (tektonické desky, akordy)
Solstice: gravity, counterpoint (gravitace, kontrapunkt)

Způsob distribuce alba v kostce

Björk
© Inez + Vinoodh
Deska "Biophilia" vychází dnes, tedy v pondělí 10. října, a to, jak již bylo zmíněno, jako app-album, kromě toho ale i fyzicky, jako každá jiná deska.

Pokud patříte mezi iLidi, možná jste si už všimli, že ona mateřská aplikace byla k bezplatnému stažení v iTunes už před vydáním. A byly tam - za až překvapivě drobné sumy - i první čtyři z aplikací k písním ("Crystalline", "Cosmogony", "Virus" a "Moon"). Ode dneška si budete moci koupit všechny zbývající písně najednou, přesně tak jako ty předchozí (se score verzemi písní, virály i hrou).

Fyzicky bude album k dostání v šesti odlišných edicích: jako standardní CD s deseti skladbami; jako digipack obohacený třemi bonusy; japonská mutace digipacku na SHM-CD s bonusem, kterým je "The Comet Song"; na 2 LP; jako "Biophilia: The Manual" a "Biophilia: The Ultimate Edition". Poslední dvě zmíněné verze jsou limitky, které už seženete nejspíše jen stěží. O jednotlivých verzích jsme vás podrobněji informovali již dříve, v tuto chvíli již je ale jasné, co nabídne onen druhý disk manuálu (a potažmo i Ultimate Edition) - bude se jednat o patnáct živých verzí skladeb Björk, které byly nahrány na prvních koncertech turné k "Biophilia", v červenci v Manchesteru. Na Manchester International Festival. Jak takové večery vypadaly, můžete posoudit níže. A třeba se těšit, tak jako já, na manuál.

Tracklist standardní edice "Biophilia" vypadá takto:
Moon, Thunderbolt, Crystalline, Cosmogony, Dark Matter, Hollow, Virus, Sacrifice, Mutual Core, Solstice.

Bonusy, které naleznete na digipackových verzích, nesou tyto názvy:
Hollow (Original 7 Minute Version), Dark Matter (With Choir & Organ), Náttúra, The Comet Song (bonus pro japonské edice).

Druhý disk "Biophilia: The Manual", kerý je obsažený i v "Biophilia: The Ultimate Edition", nabídne živé záznamy těchto skladeb:
Thunderbolt, Moon, Crystalline, Hollow, Dark Matter, Hidden Place, Mouth's Cradle, Virus, Sonnets/Unrealites XI, Where is the Line?, Mutual Core, Cosmogony, Solstice, One Day, Náttúra.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY