Top 10 v zajetí češtiny a slovenštiny

18.04.2011 00:01 - Tomáš Parkan | foto: facebook interpreta

Ve finále Česko Slovenské SuperStar zbylo posledních deset účastníků. Jejich úkol pro postup do nejlepší osmičky byl jasný - zazpívat česky nebo slovensky. Žádný jiný jazyk nebyl povolen. Pomineme-li úvodní vystoupení Ivety Bartošové, pak lze toto kolo prohlásit za jedno z těch nejpovedenějších.

Live: Česko Slovenská SuperStar II

kolo: Top 10 - Československé hity
datum: 17. duben 2011
Předchozí kolo

Česko Slovenská SuperStar, Incheba Arena, Praha, 17.4.2011
© Petr Klapper/NetReporters.org
Opravdu nechápu, co vedlo produkci Česko Slovenské SuperStar, aby pozvali do pořadu Ivetu Bartošovou. Na rozdíl od některých mých kolegů a priori tuto českou zpěvačku neodsuzuji a myslím si, že za svoji kariéru natočila několik velmi slušných alb, nicméně po sériích osobních problémů už snad každému musí připadat, jako by byla mimo realitu. Kapitolou samou pro sebe byla písnička "Víš lásko", kterou předvedla, a především to, jakým způsobem ji ztvárnila. Přece jen jí už není dvacet a není hvězda diskoték. Bylo by daleko méně trapné, kdyby ji zazpívala tak, jak před pětadvaceti lety vznikla.

Ještěže hned vzápětí přišla na řadu Alžběta Kolečkářová - jakási záruka kvality, ačkoli to tentokrát snad poprvé nebylo úplně stoprocentní. "eSeMeS" Lucie Bílé ji poprvé donutila zpívat česky a neznělo to až tak libozvučně a místy jí nebylo úplně dobře rozumět. Chyběl mi v ní i určitý nadhled, což je ale problém většiny předělávek české slavice. Přestože jinak Alžběta zpívala velmi dobře, právě tyhle nuance jsou po několika skvělých výkonech o to viditelnější.

Matej Piňák dostal od produkce podobně nelehký úkol jako Alžběta. Miro Žbirka je natolik výrazný performer, jehož styl je natolik unikátní, že jakákoli předělávka svádí k porovnávání s originálem a těžko dopadá lépe než rozpačitě. Matej v případě "22 dní" vydoloval maximum toho, co šlo. Přesto mi v ní chyběla celková lehkost, a zřejmě i kvůli jeho chrapláku byl výsledný dojem spíše upracovaný a přepjatý.

Česko Slovenská SuperStar, Incheba Arena, Praha, 17.4.2011
© Petr Klapper/NetReporters.org
Parodie na parodii, jinak ani nedokážu popsat "Já na to mám", tak jak ji předvedl Michal Šeps, což lze v podstatě vztáhnout na celé jeho působení v soutěži. Budu se opakovat. Chápu, že přináší velkou show a značný prvek oživení, ale proč se sakra nemohl přihlásit třeba do "Talentmánie"? Takhle celou soutěž degraduje podobným způsobem jako třeba Iveta Bartošová v roli předskokana.

Po Šepsovi byla velkým překvapením Celeste Buckingham. Velmi jsem se obával, jakým způsobem uzpívá "Nekráčaj predo mnou" Zuzky Smatanové a především jak ji ufrázuje. I přes drobné chybky tuhle kategorii zvládla velmi dobře, a co je podstatné, velmi jí slušela i slovenština. Byl to nejlepší výkon Celeste v soutěži a v kontrastu s předcházejícím vystoupením už mě přestává bavit porota, která jí neustále vytýká, že na to už nemá věk. Sakryš, a kdo ji vytáhl do semifinále?

Naprostá katastrofa přišla ruku v ruce s Martinem Kurcem. Dát mu "Trezor" Karla Gotta byl od produkce v lepším případě špatnej vtip, v tom horším snaha o jeho vyřazení. Martin se svým naturelem neměl šanci tuhle vypalovačku ani uzpívat ani udýchat. Celkově to bylo málo výrazné a navíc "Trezor" odhalil úzký Martinův rozsah. V tomto světle a náročnosti písničky mi přišlo hodně odvážné, ne-li hloupé, se ještě k tomu zdravit s fanynkama.

Bohužel Simona Fecková dojem příliš nevylepšila. V medailónku jsme mohli sledovat její boj se zánětem hlasivek a na podání "Modré" Jany Kirschner se to, bohužel, podepsalo. Chyby intonace především v refrénech bych jí snad i odpustil, co je ale daleko horší, chyběla tomu jakákoli, byť sebemenší, dávka citu. Ony trable ji mohly trošinku zlidštit, takže to byla vlastně výhoda, ale celkový dojem byl velmi odtažitý a to je problém, který by ji mohl ve výsledku stát místo v dalších kolech.

Česko Slovenská SuperStar, Incheba Arena, Praha, 17.4.2011
© Petr Klapper/NetReporters.org
Po Simoně Feckové přišly tři výborné výkony. Ten první měl na svědomí Martin Harich, který konečně navázal na výborné podání Desmod v semifinále. A ani moc nevadilo, že jsem mu prakticky nerozuměl, co zpívá. Jak se říká - celou halu doslova rozsvítil a nebýt toho smíchu ke konci, mohlo to být ještě lepší. Recept je tedy jasný - držet se kytary, mikrofonu, snad radši angličtiny a dál od fanynek a bude přijatelný i pro starší publikum.

Grandiózní - jinak nedokážu popsat to, co předvedla Gabriela Gunčíková. I v jejím případě jsem měl strach, jestli si na "Zemi vzdálené" formace B.S.P. nakonec nevyláme zuby, ale po minulém kole, kdy se příliš nepotkala s Pink, byla opět perfektní. Jako by byla tahle písnička napsaná pro ni a troufnu si říct, že nechala na chvíli zapomenout i na Kamila Střihavku. Česko má konečně kvalitní rockovou zpěvačku s opravdovým rockovým naturelem. Haleluja!

Trojici výborných výkonů završil Lukáš Adamec, který značně zariskoval, když si vzal "Držím ti miesto" od Teamu, tedy kapely Paľa Habery. Lukáš je podobně jako Gábina hotový zpěvák, pop-rock mu sedí a podle toho dal i tuhle písničku. Navíc, když komunikuje s publikem, je to naprosto přirozené. Jediné, co bych mohl vytknout, pak to, že v některých momentech úplně přesně netrefoval nástupy.

Výkon Petra Ševčíka přinesl velmi rozporuplné pocity. "Ráchel" Oceánu znamenala určitě zlepšení oproti minulému kolu, nicméně se v tomto případě přikloním k hodnocení Gábiny Osvaldové - totálně zabil duši písničky. Vyplývá z toho, že vůbec neumí odhadnout, kdy má nasadit ty své psí oči a kdy se naopak zdravit s publikem a dělat show. Dnes měl být vážný, protože přesně tohle "Ráchel" potřebuje.

Ačkoli není pravidlem, že by česko-slovenský večer patřil k těm nejkvalitnějším, v případě toho letošního se opravdu zadařilo. Na celkovém kladném dojmu se podepsaly tři vystoupení v samotném závěru pořadu, tedy ty v podání Martina Haricha, Lukáše Adamce a nepřekonatelné Gabriely Gunčíkové. Hodně zabrala i Celeste Buckingham, a tak pokud mám jmenovat někoho na vyhazov, pak to bude Martin Kurc, kterého "Trezor" stáhl na úplné dno, společně s Michalem Šepsem, který je zkrátka úplně někde jinde než celý pořad.

Jak to viděl Honza Průša

Česko Slovenská SuperStar, Incheba Arena, Praha, 17.4.2011
© Petr Klapper/NetReporters.org
Iveta Bartošová je pro mě jedna z hrůz socialistického popu a fakt nechápu, proč měla československou scénu reprezentovat právě ona. Na druhou stranu - díky ní mohli soutěžící odložit všechnu trému, protože horší už být nemohli. I tak jsem dnes zaznamenal jen čtyři vynikající výkony, dva vyloženě slabé a čtyři někde mezi tím.

Alžběta Kolečkářová nasadila laťku úplně nejvýš. Bavila mě víc než Lucie Bílá a i víc než minule. "eSeMeS" jí sedlo, dala do toho takový jakoby alternativnější prvek a na rozdíl od Tomáše jsem žádný nadhled nepostrádal. Dalším vrcholem byl překvapivě Petr Ševčík. Pro mě šlo o zajímavou kombinaci nenáviděného. Oceán mi v 90. letech hodně vadil a nesnášel jsem ho. I Petr je mi nesympatický, irituje mě jen se na něj dívat, jak se pohybuje a co dělá na pódiu, nevěřím mu ani slovo. Ale pěvecky to dnes bylo naprosto dokonalé. Když jsem zavřel oči, líbilo se mi to a bavilo mě to. A bavil mě hlavně v nízkých polohách v první sloce. Skvělý zůstává samozřejmě Michal Šeps. Už jen to nasazení, geniální taneční kreace, opravdovost, která z jeho zpěvu sálá. Právě on posouvá SuperStar do skutečných hudebních zážitků, zbavuje ji pozlátka. A líbilo by se mi, kdyby celou soutěž vyhrál. Čtveřici nejlepších završil překvapivě Martin Harich. Je z něj cítit, jak ho zpěv baví, a dnes mu to i překvapivě sedlo. Kytara zapůsobila jako fajn stabilizátor a on si nemohl dovolit žádné pódiové extravagance.

Poměrně slušně to zvládla i další čtyřka soutěžících, každý ale s nějakým problémem. Celeste Buckingham se dala poslouchat, i když tam byly slyšitelné hlasové nejistoty. Jinak to ale působilo jako školní besídka se šílenou choreografií, zvlášť úvodní panoptikum kolegů ze SuperStar bylo smrtelně umělé. Simona Fecková se začíná zlepšovat a na rozdíl od Tomáše jsem dnes zaznamenal i trochu citu. Dramaticky se ale neshodneme na Gábině Gunčíkové. Když neřve, tak její hlas nevynikne (to by mi nevadilo). Vadila mi ale celá první sloka. S moravským přízvukem a bez energie působila jak z příšerné tancovačky, i když refrén byl výborný (a oblečení šílené). A i všemi chválenému a jinak velmi přirozenému Lukáši Adamcovi bych něco málo vytkl. Vadilo mi jeho frázování a zbytečné kudrlinky, které si do zpěvu přidával. I tak mě ale jeho verze Teamu docela bavila.

Na vyřazení je dnes dvojice pánů Piňák a Kurc. Martin Kurc "Trezor" prostě neudýchal a působil jak tonoucí, který se každou chvíli má utopit. Minule fantastický Matej Piňák v soutěži osciluje z jedné strany na druhou. Dnes měl zásadní problém, že si moc hrál na Žbirku. Vůbec nevěděl, co má s písní "22 dní" dělat, a i když nezpíval špatně, byla to jen příšerná a nepovedená napodobenina.

Jakým způsobem to nakonec uvidí a rozhodnou diváci, uvidíme v pondělí večer, kdy soutěž opět opustí dva soutěžící.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY