WWW - Radiátor dál měří radiaci

14.04.2011 10:44 - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

Tento pátek se oficiálně otevírají hudební prostory v podzemí Rock Café, ale mladým začala slavnost už v úterý večer, kdy nadzemím, tedy Národní třídou, pochodovaly davy za kulturou, rozumějte za WWW. Sifon se navíc rozhodl dvouhodinový koncert nahrát a vylisovat - záznam tak poslouží jako budoucí premiérový živák Wéček.

Live: WWW

místo: Rock Café, Praha
datum: 12. dubna 2011

WWW, Sasazu, Praha, 31.10.2010
© musicserver.cz
Na domácí vystoupení WWW se čekalo téměř rok. Soudě dle návštěvy, vyrostlo Sifonovi, Milese a DJ Brainy Thugovi v Praze nové publikum. Alternativní a kvazi-alternativní děti, které tvoří základ wéčkového boomu, znají nadvládu triumvirátu Coltcha, PSH a WWW z raných let devadesátých maximálně z vyprávění internetů, přesto Sifona v Rock Café dokázaly namotivovat k dalšímu nelidskému, až nadliskému výkonu. Událost si samozřejmě nenechali ujít ani ti, kteří WWW sledují delší dobu (ať již od "Noční můry" nebo alespoň od "Neurobeatu") a jejich hudební produkci nepovažují ani tak za výplň volného času jako za smysl vlastního bytí / nebytí.

WWW, Sasazu, Praha, 31.10.2010
© musicserver.cz
Kvalitám nahrávky navzdory nastalo po předloňském vydání "Tance sekyr" pozoruhodné, mrtvolně tiché období. Následující singl "Pikola" toho ale dokázal de facto více než obě předchozí studiová alba dohromady. A totiž, přiblížil jinak vysoce alternativní tvorbu blíže k obyčejným lidem. Pojednání o tom, jak ke zcivilnění WWW došlo a proč k němu vůbec došlo (až s tímto singlem), by vydalo na samonosný článek. Podstatné je ovšem zmínit, že wéčková "Pikola" není žádnou béčkovou záležitostí - Sifon se v ní zaměřil na přímočarost hudebního i textového sdělení, a namísto abstraktních dojmů si tak posluchač z písně odnesl konkrétní vjemy, také zafungoval genius loci. V neposlední řadě, WWW si hmatatelný úspěch za přínos tuzemské art scéně plně zasloužili už jen z důvodu, že po celou svou dlouhou historii formují nový, zcela ojedinělý, hysterický, industriálně-hybridní hudební styl. Logicky tak poutavý singl ze snímku "Pouta" publikum v úterý upoutal a spoutal a dočkal se v Rock Café vůbec nejsilnějších ovací.

WWW...

... vznikli na začátku devadesátých let jako jedna z prvních tuzemských hip-hopových kapel. Sifon se tehdy pokoušel o ortodoxní hip-hop, navíc byl zásadně ovlivněn a inspirován americkou graffiti scénou. Z roku 1993 pochází památná demo nahrávka "Noční můra", včetně stejnojmenného videoklipu, který se tehdy dostal i do vysílání veřejnoprávní televize. WWW v devadesátých letech tvořili spolužáci Ondřej Anděra, Lela Geislerová, Scarf a Luboš Typlt. Volně bující pražská hip-hopová scéna je uctívala jako své modly. K nahrávání debutového alba však v té době nedošlo, a Sifon tak vydával jednotlivé tracky jen na kompilacích. Generační hit "Karamel" se dočkal svého oficiálního vydání až před dvěma lety, s albem "Tanec sekyr". Oficiální reunion WWW se uskutečnil už v roce 2006, kdy na labelu Bigg Boss vyšla debutová nahrávka "Neurobeat". Naposledy o sobě dala wéčka výrazněji vědět vloni, singlem "Pikola", který vznikl pro film "Pouta". V současnosti tvoří WWW kromě Ondřeje Anděry jeho žena Milesa Anděra Zrnić, dále textař Luboš Typlt a věčně usměvavý DJ Brainy Thug. Pro více informací o historii skupiny si můžete přečíst náš obsáhlý, dvoudílný rozhovor (1. / 2.) nebo si prohlédnout hitparádu desek uplynulého desetiletí, kde wéčkový debut "Neurobeat" zvítězil a výrazně uspěl i jeho následovník "Tanec sekyr" (1. / 2.).

WWW, Sasazu, Praha, 31.10.2010
© musicserver.cz
V době po "Pikole" Sifon zaostřil a začal si lámat hlavu tím, zda další písně nevydávat singl po singlu, tak jak budou vznikat. Další studiovou nahrávku pragmaticky vylučoval. Nepočítal s ní. Jenže i jinak zcela dokonalý prototyp kyberpankové rasy Sifon má právo se přepočítat - během úterní noci již avizoval blížící se nahrávání nové desky. Ostatně na konci března, při slavnostní projekci videoklipu "Anatomie" v NoDu, mozek WWW přiznal, že vše směřuje k vydání třetí studiové nahrávky: "Ožili jsme, s Lubošem (Typltem - pozn. autora) jsme opět na stejné vlně a oba se nacházíme v tvůrčí fázi. To je základ."

WWW, Sasazu, Praha, 31.10.2010
© musicserver.cz
O pár dní později, už v zaplněném RC Wéčka zahrála čtyři nové písně - "Stín" ("Radiátor dál měří radiaci."), "Orla" ("Nese se po větru všech ptáků hvizd, daleko, ale ne zas tak moc, rodí se nenávist."), zajímavý hip-hopový experiment "Ne!" a na první poslech nepříliš srozumitelnou "Procházku".

Kvarteto novinek ovšem nebylo jediným faktorem, který průřez wéčkovou minulostí ozvláštnil. Ona minulost se převlékla do vzruchomalebnost vyzařujícího, současného roucha - ušil jej Sifon, když sebou jak šílený šil při "Lexikonu"; když šamansky bubnoval do kolejí svých kouzelných mašinek; když se nesměle přiznal, že harmonikové sólo u "Tance sekyr" není samplem, ale výsledkem jeho plně autorského, barevného tančení prstů po černobílých klávesách kláves; když "se strom k zemi skácel, protože padesát jich bylo!". Protože padesát když bylo!

Sifon

Civilním jménem Ondřej Anděra. Zásadní postava tuzemské umělecké scény. Jeho záběr je dosti rozličný, působí nebo působil jako herec, režisér, výtvarník, kreslíř, animátor, inovátor, multimediální tvůrce, hudebník, básník, textař a zpěvák. Má za sebou letitou praxi u filmu, v divadle i baletu. Po střední výtvarné škole absolvoval Katedru multimediální tvorby FAMU. Jeho snímky "Za obrazovkou" a "Bílá hora" se dočkaly ocenění na mezinárodním filmovém festivalu v polské Lodži. V roce 1999 natočil nadčasovou výpověď "Noc mezi námi", o dva roky později pak trikový film "Jowie, Please Help Me!", ve kterém pomocí moderního baletu popsal frustraci postmoderní generace. Je režisérem baletního projektu "Graffiti" a podílel se i na zvukové stránce desítek dalších divadelních představení. Ze Sifonovy zvukové laboratoře pochází i znělka letošního ročníku filmového festivalu Jeden svět. Z posledních aktivit vyniká především Sifonův vklad do projektu SPAM. Jeho umělecké polohy ale zahrnují krom oficiálně uznávaných kategorií, jako je balet, divadlo či film, i neoficiální pražskou hip-hopovou kulturu a její graffiti scénu. Úzce spolupracuje s Rádiem 1. V roce 2006 natočil se svým projektem WWW debutovou desku "Neurobeat", v roce 2009 jej následoval "Tanec sekyr".

WWW, Sasazu, Praha, 31.10.2010
© musicserver.cz
Na závěr dvě kritické poznámky k úternímu večeru - škoda nevyužití vojvodinského potenciálu Milesy, zasloužila by jistě více prostoru, neb její rozsekaný part v "Tramvajích" (dříve též "Metru") či hořící pyramidy v "Ohni se mnou pojď" patřily k orgasmům večera. A také věčná škoda že Sifon vyjma úvodního "Karamelu" nevyhradil více prostoru starší, víceméně zamčené tvorbě. "Prahem", "Trocha bílé pěny", "Déšť je voda k převaření" a řada dalších písní by zasloužila nový obal. Jejich jádro by navíc bývalo obohatilo budoucí živou nahrávku. Kdoví, možná se dočkám(e) na té nadcházející, třetí studiové. U Sifona člověk nikdy neví...


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY