Dnešní doba i móda přeje nejrůznějším spolupracím, fúzování stylů i dost těžko představitelným spojením. Výjimkou není ani Norah Jones, která díky jedné únorové noci v roce 2003 měla možnost natáčet s řadou svých kolegů bez rozdílu žánru. Všechny tyto kooperace nyní sesypala na album "...Featuring".
7/10
Norah Jones - ...Featuring
Vydáno: 15.11.2010
Celkový čas: 71:17
Skladby: Love Me (The Little Willies), Virginia Moon (The Foo Fighters), Turn Them (Sean Bones ), Baby It's Cold Outside (Willie Nelson), Bull Rider (Sasha Dobson), Ruler Of My Heart (Dirty Dozen Brass Band), The Best Part (El Madmo), Take Off Your Cool (OutKast), Life Is Better (Q-Tip), Soon The New Day (Talib Kweli), Little Lou, Prophet Jack, Ugly John (Belle & Sebastian), Here We Go Again (Ray Charles), Loretta (Gillian Welch and David Rawlings), Dear John (Ryan Adams), Creepin' In (Dolly Parton), Court & Spark (Herbie Hancock), More Than This (Charlie Hunter), Blue Bayou (M. Ward)
Vydavatel: Parlophone
Po čtyřech albech obvykle přichází na řadu výběr hitů a tím pádem i
Norah Jones na něj má nárok, nicméně rozhodla se to udělat trošku jiným způsobem. Za svoji kariéru už natočila řadu věcí s jinými umělci, jenže drtivá většina z nich nevyšla na jejích albech a ti úplně obyčejní příznivci o leckterých neměli ani páru. Díky tomu je pro ně "...Featuring" někde na pomezí kompilace a nové desky.
Když se podíváte do seznamu interpretů, je vůbec s podivem, s kým vším se vlastně Norah ve studiu potkala. Odmyslíme-li si její vedlejší projekty The Little Willies a El Madmo, jež ji mimochodem odvedly ke klasickému country a folk rocku a jsou zároveň takovou malou domů, jsou to ve velké míře jazzoví kolegové. K nim se přidává obdobně početná armáda countryových muzikantů a překvapivě i lidí jejímu stylu hodně vzdálení - hiphoppeři a rockeři. Přitom ale nelze říct, že s jednou či druhou skupinou je
Norah Jones zajímavá méně či více, nebo že by se ukazovala v novém světle. To je dobře vidět například v porovnání "Virginia Moon" s
Foo Fighters a "Baby It's Cold Outside" s
Williem Nelsonem. Zatímco v prvním případě jde o písničku, která měla zpestřit "In Your Honor" a je tedy v poklidném stylu Norah Jones, druhá kombinuje její jazzový feeling s tím Nelsonovým countryovým, oba zasazené do klasického standardu a díky tomu je i druhá věc zajímavější.
Je ovšem pravda, že co se týče lidí od hip hopu a rapu, tam ona premisa platí takřka dokonale. Světy Norah Jones a trojice
OutKast,
Talib Kweli a
Q-Tip jsou natolik odlišné, že jejich protknutí vykresluje všechny zúčastněné v jiném světle a velmi osvěžujícím způsobem. Dokonce tak, že s
Q-Tipem se potkali někde na půli cesty k acid jazzu a s OutKast na jakémsi akustickém folkovém rozhraní navíc se zvláštní kombinací sametového hlasu samotné Norah a charakteristických mečivých vokálů od OutKast. Přesto pokud bych měl vybrat nejlepší spolupráci, pak ukážu na sedmiapůlminutovou "Count & Spark" s Herbiem Hancockem z Grammy oceněného alba "River: The Joni Letters". V něm se zkrátka potkali dva jazzoví pianisti a vzájemná symbióza je cítit z každého tónu.
Má-li tato deska nějaký kaz či negativum, pak to, že není pro běžného, či lépe řečeno pro každého posluchače.
Norah Jones, respektive její kolegové tu ve větší míře experimentují a většina písniček je přizpůsobená rytmicky jí, takže je maximálně ve středním tempu, a jediným opravdu svižnějším songem je "Creepin' In" s
Dolly Parton. Pak se klidně může stát, že vás bude toto album jako celek nudit, ale ve chvíli, kdy věnujete pozornost právě tomu experimentování a prolínání žánrů, pak zjistíte, že přináší řadu inovací a doslova hudebních lahůdek, navíc primárně od zpěvačky, od níž by to čekal jen málokdo. Díky tomu všemu je "...Featuring" lepší než kdejaký obyčejný výběr hitů.