V ulitě zalezlé blues, rock, hity i Rea

03.02.2010 10:56 - Tomáš Parkan | foto: facebook interpreta

Chris Rea je v Česku poměrně častým návštěvníkem a tento rok přijel do pražského Kongresového centra s rekapitulačním turné "Still So Far To Go". Kdo čekal, že zahraje všechny své hity, měl smůlu. Všech se tedy rozhodně nedočkal a samotný Rea, ač výborný muzikant, působil, mírně řečeno, profesorsky.

Live: Chris Rea

support: Paul Casey
místo: Kongresové centrum, Praha
datum: 1. února 2010
Setlist (bez záruky): I Can't Wait For Love, Work Gang, Where The Blues Come From, Josephine, Easy Rider, Til The Morning Sun Shines, Looking For The Summer, Julia, Stony Road, Electric Guitar, Come So Far Yet Still So Far To Go, Somewhere Between Highway 61 & 49, Stainsby Girls, Road To Hell
přídavky: On The Beach, Let's Dance
Fotogalerie

Chris Rea, Kongresové centrum, Praha, 1.2.2010
© Daniel Hlavac / musicserver.cz
Před pár lety, v jednom rozhovoru Phil Collins prohlásil, že lidi chodí na jeho koncerty, aby slyšeli především hity a jsou zkrátka písničky, které nemůže vynechat. Dalo by se říct, že pochopil. Chris Rea asi ne. Nikdo nebude tvrdit, že tento názor platí všeobecně, ale pokud jede turné nazvané po výběru hitů, pak se snad právem očekává, že zazní drtivá většina. Chrisu Reovi to bylo v případě této šňůry evidentně fuk, nezařadil takové klasiky jako "Auberge", "I Can Hear Your Heartbeat", "The Blue Cafe" nebo "Fool (If You Think It's Over)" a megahit "Julia"pozměnil natolik, že zpíval vlastně jinou písničku.

Chris Rea, Kongresové centrum, Praha, 1.2.2010
© Daniel Hlavac / musicserver.cz
Fanoušci se budou jistě zlobit, co že si to dovoluji kritizovat, že přece nemá smysl stále dokola omílat jedny a ty samé věci, ale v tomto případě se těžko mohou divit. Místo hitů zařadil poměrně dost skladeb z bluesových desek, což byl další kámen úrazu. Jak tak koncert plynul, na mysli mi tanul jiný - a sice několik let staré vystoupení Erica Claptona v Sazka Areně. Muzikantsky předvedli oba výborné výkony, ale chladné, snažící se dosáhnout dokonalosti a profesorsky nezáživné. Nikdo nečeká, že by museli být kdovíjak akční, ale jim naprosto chyběl jakýkoli, byť sebemenší kontakt s publikem. A Rea byl v tomto snad ještě horší.

Přišel na pódium a jako by se scénou Kongresového centra srostl. Jen vzal do ruky svoji kytaru a opřel se do strun. Nevnímal snad ani, kde hraje, pro koho hraje, odehrál prakticky celý koncert bez jakéhokoli slovního projevu mezi písničkami. Tam byl pouze prostor pro výměnu kytar. Mám pocit, že kdyby tam publikum nebylo, nic by se nestalo, což byla škoda hlavně pro něj samotného. Když se pak ke konci z ničeho nic probudil, přidával "Let's Dance" ve výborné o trochu zrychlené úpravě a vydal se dokonce na okraj pódia, bylo už publikum natolik ukolébané, že nikdo nebyl schopný se zvednout a začít tancovat. Jedinými prvky vytrhávající diváka z letargie tak byly mimo táhlých tónů projekce na plátně za pódiem se sedmi zavěšenými kytarami lemovaných neony a asi třikrát během celého koncertu design světel.

Chris Rea, Kongresové centrum, Praha, 1.2.2010
© Daniel Hlavac / musicserver.cz
Samozřejmě se na tom podepsal i věkový průměr publika, kde převládala střední generace a které se chovalo velmi konzervativně. Písnička - potlesk, písnička - potlesk a tak dále. Na to doplatil především Reův předskokan, irský písničkář Paul Casey. Ten vystoupil s pěti songy a když se v jedné z nich pokusil publikum rozezpívat jednoduchým refrénem "I Do", setkal se s naprostou ignorací. I když nebyl nikterak výjimečný, v našich luzích a hájích bychom našli i zajímavější, tohle si za svůj výkon a u nás málo vídané countryové zabarvení hlasu rozhodně nezasloužil.

Chris Rea je opravdu zvláštní chlapík. Hitů má na rozdávání a i v Praze ukázal, že jeho předností jsou především písničky na pomezí blues, rocku a popu, jenže on se rozhodl stáhnout do ulity toho prvního stylu a bere ho až nepříjemně vážně. Někomu se to může líbit, někomu naopak. Výsledné poslouchání nepříjemné rozhodně nebylo, ale zmíněné okolnosti zkrátka zapříčinily, že z jeho koncertu odcházel člověk rozpolcený - velmi dobrý muzikant a snad ještě lepší zpěvák s nezaměnitelnou barvou hlasu společně se svým bandem ve výsledném dojmu působili, jako by hráli tisíce kilometrů od diváka.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY