Je jen jedna věc, na které kritici ujíždí více než na škatulkování - žebříčky. My jsme aktuálně připravili jeden, který vám v několika dílech shrne sto nejlepších desek uplynulého desetiletí. A přihodíme shrnutí nejdůležitějších událostí jednotlivých let. Pokračujeme rokem 2002 a osmou desítkou.
Máme za sebou další hudební dekádu. Deset let, co opět změnilo svět. Pokud konec osmdesátých let přinesl sametovou revoluci, pád Berlínské zdi a krach komunistického svazu, což mělo za následek, že devadesátá léta byla jedním velkým mejdanem, oslavou svobody a míru (byť výjimky se našly), začátek jednadvacátého století nám mediálně objevil nepřítele nového - terorismus. A tahle trpká pachuť ovlivnila výrazně i hudbu. Ať už tématicky (do Bushovy politiky se opřeli i Radiohead), nebo obsahově (americká verze debutu The Strokes neobsahovala písničku zesměšňující newyorské policisty, protože se to prostě po 9/11 nehodilo). Příkladů je samozřejmě bezpočet.
Přesto se ale uplynulých deset let vyznačuje především tím, že nic nevykračuje z řady. Ano, konzumní mašinérie objevila ještě jednodušší cestu k penězům než boybandy a do popředí se dostaly talentové (ne)pěvecké soutěže typu Česko hledá SuperStar, MTV zase jednou ovládlo r'n'b a zažili jsme boom reunionů i exhumaci osmdesátkového electropopu, ale vše se tak nějak vzájemně vyvažovalo. Nejvýraznější změnou tak je fakt, že se hudba stěhuje na internet - od mp3jek a streamování hudby či videoklipů až po hudební publicistiku.
Snad i proto je náš žebříček stovky nejoblíbenějších alb uplynulé dekády tak rozmanitý a pokrývá téměř kompletní populární scénu. (Až na metal, ale to už se snad dávno ví, že kritici prostě metal nespolknou a budou ho ignorovat. I když je jako hudební styl nesmrtelný…) Cílem našeho žebříčku není sdělení tak to bylo a jen my máme pravdu, ale seznámení čtenářů s naším pohledem na uplynulé desetiletí. Odráží se v něm nejen náš hudební (ne)vkus, ale i naše zapomnětlivost a všechny osobní úchylky. Vždyť jak jinak si vykládat to, že v něm najdete úlety typu The Teenagers?
V rámci jednotlivých žebříčků shrneme postupně i jednotlivé roky. Připomeneme si, co zásadního se v nich událo, kdo na výročních ceremoniálech za co děkoval a která alba mizela z pultů (respektive vytěžovala servery iTunes) nejvíce. Pokračujeme osmou desítkou první stovky a těšit se můžete na Miku, Muse, The Killers, System Of A Down či Vampire Weekend.
100 - 91 | 90 - 81 | 80 - 71 | 70 - 61 | 60 - 51 | 50 - 41 | 40 - 31 | 30 - 21 | 20 - 11 | 10 - 6 | 5 - 1
80. místo: Imogen Heap - Ellipse
Průměrná známka: 7.625
Datum vydání: 24.8.2009 Produkce: Imogen Heap Prodeje: ?
Na tomhle místě mohlo (a možná i mělo) stejně tak být předchozí album paní Imogen "Speak For Yourself" z roku 2005 (už kvůli hitu "Hide And Seek") nebo možná i "Details" její druhy domovské kapely Frou Frou. Ve všech případech jde totiž o nahrávky představující tak trochu jinou tvář popu. Tvář emocionální, hloubavou a skoro až intelektuální, přitom všem ale zároveň nesmírně kvalitní. Tvář, kterou zastřešuje charakteristický vokální projev zpěvačky. Tvář, která, ač se nebojí jemné elektroniky, je pořád ve výsledku popová, a povyšuje tak poslech jednotlivých písní vždy takřka na umělecký zážitek. Imogen "Ellipse" nahrávala během svého cestování po světě (Havaj, Fidži, Thajsko...), dokončovala ji pak ve svém studiu v Essexu v domě, který svým tvarem dal výsledné kolekci název. A že to je kolekce povedená, potvrzují nejen hitparádová umístění, ale i pochvalné kritiky. Imogen Heap dokázala navázat na své úspěchy se ctí a šarmem sobě vlastním.
-- David Věžník
Imogen Heap - First Train Home
"Za porci hitů tuhle desku označit nelze, nášup invence se také nekoná. Napříště tak doufejme, že Imogen Heap načerpá více inspirace pro využití svého potenciálu a nezůstane dlouhodobě zacyklena v tvůrčím kruhu - či elipse."
Karel Zich, hlavní recenze
79. místo: Muse - Origin Of Symmetry
Průměrná známka: 7.625
Datum vydání: 17.6.2001 Produkce: David Bottrill, John Leckie, Muse Prodeje: 300 tisíc UK
Když Muse vydali svoje debutové album "Showbiz", kdekdo je tehdy odbyl s tím, že se jedná pouze o vcelku talentované klony Radiohead. Nepříliš lichotivé. Když o dva roky později přišli s albem "Origin Of Symmetry", jako by tím obhájili i směřování svého debutu. Vesmírná odysea, na kterou se vydali v roce 1999, dosáhla v roce 2001 svého vrcholu. Jo, řikejte si co chcete, ale "Origin Of Symmetry" je prostě to nejlepší, co tahle trojka z Devonu nahrála. Prog-rockové tapety s leitmotivem Bellamyho operního vokálu byly přeneseny do mnohem odvážnějších, experimentálních sfér, ale zároveň si dokázali uchovat hitovost. Nechci tvrdit, že se od této chvíle Muse točili k posluchačům vždy čelem nebo že jim chodili na ruku, ale myšlenkově otevřenější album už nikdy neudělali.
-- Tomáš Bláha
Muse - Plug In Baby
"NME je tuším v jednu chvíli označilo za nejlepší skupinu v Británii, ale já se omezím na prohlášení, že tohle album je hodně, hodně dobré a (a to dodávám šeptem) lepší než 'Amnesiac' a 'Kid A' dohromady."
Andy Thomas, Drowned In Sound
78. místo: Christina Aguilera - Stripped
Průměrná známka: 7.636
Datum vydání: 26.10.2002 Produkce: Christina Aguilera, Glen Ballard, Jasper Cameron, E. Dawk, Rob Hoffman, Heather Holley, Steve Morales, Balewa Muhammad, Linda Perry, Rockwilder, Scott Storch, Alicia Keys Prodeje: 4,2 milionu US, 1,5 milionu UK
Když tehdejší hloupoučká americká hvězdička nahrála v roce 2002 provokativní album "Stripped", leckomu spadla čelist na podlahu. Dokázala, že ve škatulce naivní blondýnky nehodlá setrvávat. "Obnažená" nahrávka předvedla Aguileru nejen jako schopnou textařku, dospělou vyzývavou ženu, ale zejména jako vynikající zpěvačku. Hudebnici nedělá problém plynule přecházet z bluesu do popu či hip hopu a silné hlasové proporce jí umožňují vyniknout ve své kategorii. Ke spolupráci se nebála přizvat ani zkušené matadorky hudební branže, producentku Lindu Perry a zpěvačku Alicii Keys. Placka nesmí v dekádě chybět, protože: dokonale ukazuje rozdíl autorské tvorby oproti té diktované, nechává posluchače proplouvat odlišnými styly a album nese konkrétní osobní sdělení. Zkrátka deska, která má co říct.
-- Kristina Bílá
Christina Aguilera - Fighter
"Se svou schopností vyhýbat se trikům a přebytkem sladkého sedmdesátkového soulu je 'Stripped' téměř albem pro dospělé. (...) Aguileřin mohutný hlas je nabírá na bohatosti - v peckách jako 'Cruz' je více Whitney než samotná Whitney."
Mike Rubin, Rolling Stone
BYLO NEBYLO V ROCE 2002
• Leden 2002 byl ve znamení odchodů. Severská Apocalyptica byla o člena chudší. Nu-metalové formaci Coal Chamber odešla zase basačka. Ta zvedla krovky těsně před samotným rozpadem celé kapely.
• Opět se dařilo Jennifer Lopez. Ta si před sedmi lety nechávala říkat J.Lo a mohla se pyšnit tím, že jako první interpret v historii protlačila svou desku remixů na čelo amerického žebříčku.
• 25. dubna umírá při autonehodě frontmanka dívčího hiphopového tria TLC Lisa Lopez.
• Kytarista Graham Coxon opouští Blur. Jako důvod se nejčastěji uvádí jeho problém s alkoholem a nesouhlas s Fatboyem Slimem jako hlavním producentem chystané desky "Think Tank".
• Americký R&B zpěvák R. Kelly byl obviněn ze sexu s nezletilými dívenkami. Styk s nimi si nahrával, video později uniklo na veřejnost.
• Rok 2002 dal světu fenomén SuperStar. Její úplně první klání se odehrálo zkraje roku a vítězem se stal Will Young. Amerika nezůstala pozadu a svou obdobu odvysílala v létě a dala světu dosud nejúspěšnější vítězku Kelly Clarkson, která celosvětově prodala přes 23 milionů svých desek.
• V Británii zase vyhrála podobnou soutěž, týkající se ale kapel, dívčí formace Girls Aloud, jejichž první singl "Sound Of The Underground" dobyl čelo britského žebříčku.
• Ženská část RoxetteMarie Fredriksson omdlela během sprchování. Během pátrání po příčinách nevolnosti objevili lékaři na jejím mozku nádor. Zpěvačka ihned začala podstupovat chemoterapie.
• Rozpadají se 'N Sync. Původně si měla tato banda chlapců dát jenom chvilku oddych, ale frontman Justin Timberlake po úspěchu obou svých desek jakékoli kříšení kapely rázně odmítl.
• Skončili i hiphopoví Run DMC. Za jejich koncem stálo úmrtí člena Jam-Mastera, který byl zastřelen ve svém nahrávacím studiu.
• Na druhém konci břehu stáli třeba Arctic Monkeys, The Fray, OneRepublic nebo Razorlight, kteří o svých úspěších snili zatím jen ve zkušebnách.
77. místo: System Of A Down - Steal This Album!
Průměrná známka: 7.667
Datum vydání: 26.11.2002 Produkce: Rick Rubin, Daron Malakian Prodeje: 1 milion US
Vybuchlá senzace jménem System Of A Down se nedala utišit a fanoušci neustále volali po pokračování "Toxicity". A právě díky dychtivosti přívrženců se objevilo na světě nedokončené album ve formátu mp3. Kapela na to trošku ukvapeně a trošku zhrzeně reagovala narychlo dokončenou deskou se sarkastickým názvem "Steal This Album!". Jde o nahrávku obestřenou mnoha mýty a nejasnostmi. Na jednu stranu jde o materiál, který by leckterá kapela mohla jen závidět, ale SOAD ho celý berou spíše jako zbytky a navíc jej zabalili do ironického hávu pirátské kopie. Kolekce songů ani s odstupem let nedosahuje kvality dalších desek, ale pořád jde o výbornou rockovou desku. Je jen fatální škodou, že mezi těmi zbytky se našlo i pár méně kvalitních kousků, tím i sbírka zbytků zůstala ve stínu slavnějších bratříčků.
-- Petr Bláha
System Of A Down - Chic' N' Stu
"'Steal This Album!' určitě není zbytečný kousek, jen občas ukazuje S.O.A.D. v méně tvůrčím rozpoložení. Ukazuje je jako muzikanty, kteří nechrlí perfektní pecky z rukávu na zavolání. Sem tam jim holt vypadne i drobný zmetek..."
Luboš Kreč, hlavní recenze
76. místo: Kasabian - Empire
Průměrná známka: 7.667
Datum vydání: 26.8.2006 Produkce: Jim Abbiss, Kasabian Prodeje: 600 tisíc UK
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let naučili Happy Mondays a The Stone Roses britskou kytarovou muziku tančit. O deset let později, s nástupem mohutné vlny plagiátorů / napodobitelů Oasis, bylo ale vše zapomenuto. A pokud v osmdesátkách britské ostrovy z letargie po rozpadu The Smiths dostala magická tabletka extáze, na počátku nového tisíciletí se totéž povedlo čistou radostí z hudby dvojici The Libertines a Kasabian. Právě tyto kapely přestěhovaly britskou nezávislou kytarovou scénu z natřískaných a neosobních stadionů zpátky tam, kam patří - do klubů. Eponymní debut Kasabian všem otevřel oči a nastavil uši, jeho následovník "Empire" na něj úspěšně navázal a přihodil čtyřminutové shrnutí v podobě titulní skladby. Mix silných melodií školy Noela Gallaghera, těžkých kytarových riffů Led Zeppelin a tanečních rytmů The Chemical Brothers.
-- Miroslav Böhm
Kasabian - Empire
"Kasabian byla a je naděje budoucnosti, proto se od nich čekalo hodně. Čekala se možná progrese a zásadní deska plná neotřelých hitů. Přišla dobrá deska, skoro pokračování debutu s dalšími hity."
Benjamin Slavík, hlavní recenze
75. místo: The Killers - Hot Fuss
Průměrná známka: 7.692
Datum vydání: 15.6.2004 Produkce: Jeff Saltzman, The Killers Prodeje: 3 miliony US, 1,2 milionu UK
Jakkoli to zní nepravděpodobně, The Killers nebyla vždycky kapela splňující většinu klišé o americkém megalomanství. Žádné velkohubé a samochválou smrdící řeči o vlastní desce, která má být přinejmenším spásou lidstva, žádné módní výstřelky ani knírky Brandona Flowerse. Prvotina "Hot Fuss" nebyla kritiky přijata zrovna jednoznačně, třeba Pitchfork ji ohodnotil pouze jako průměrnou, přesto se zapsala skvěle a to nejen do publikace "1001 Albums You Must Hear Before You Die". Hity jako "Somebody Told Me" nebo "Mr. Brightside" se zapsaly především do sluchátek posluchačů a ze Zabijáků z Las Vegas udělali jedny z prvních Američanů, kteří svou zálibou v britpopu věrohodně mažou stopy o svém původu. Absence dalších desek v našem žebříčku naznačuje, že The Killers záhy sešli ze správné cesty.
-- Dominika Jiroušková
The Killers - Somebody Told Me
"'Hot Fuss' je velmi příjemná, bezkonfliktní deska, se kterou se dá, při troše dobré reklamy, prorazit na špičky hitparád. (...) Pokud potřebujete další, pravda, velmi kvalitní, pop-kytarovou desku, jsou The Killers dobrou volbou."
Tomáš Turek, hlavní recenze
74. místo: Natasha Bedingfield - Unwritten
Průměrná známka: 7.714
Datum vydání: 6.9.2004 Produkce: Danielle Brisebois, Guy Chambers, Richard Flack, Andrew Frampton, Peter Wade Keusch, Steve Kipner, Nick Lashley, Patrick Leonard, Greg Wells, Wayne Wilkins Prodeje: 900 tisíc UK, 500 tisíc US
Prvně vzdělání, pak hudba. Takový cíl si vytyčila Angličanka Natasha Bedingfield. Po diplomu z psychologie vydala v roce 2004 svou debutovou desku "Unwritten", ve které otevřeně oslavuje svobodu, ženství a nezávislost. K práci na ní si přizvala samá zvučná jména v čele s Guyem Chambersem, který má na svědomí desky Robbieho Williamse, a Stevea Kipnera, jenž stojí za úspěchem Christiny Aguilery. Tohle album prostě nemohla být minela. Skloubilo v sobě všechno, co se rovná velkému úspěchu: důmyslné texty, chytlavé melodie a i štiplavost vůči mužům udělaly z Natashy jeden z největších popových objevů roku. Její hitové album kombinující prvky r'n'b i hip hopu zpočátku bodovalo pouze na starém kontinentu, o rok později ale vydala svůj debut i v Americe, kde se držela v žebříčku skoro čtyřicet týdnů v kuse.
-- Katka Guziurová
Natasha Bedingfield - Unwritten
"Dovolím si dokonce napsat, že nám v Natashe Bedingfield roste nová hvězda světové pop music. (...) Otázkou je, jak se prosadí na kontinentě a především za oceánem. Nerad bych něco zakřikl, ale myslím, že Natasha bude opět po čase jedním z mála Britů, kteří zbourají tamní hitparády."
Tomáš Parkan, hlavní recenze
HUDEBNÍ TRHÁKY ROKU 2002
Eminem si už potřetí v řadě omotal svou břitkostí celý svět kolem prstu. Deska "The Eminem Show" byla trefa do černého. Její prodeje po celkových součtech vykázaly nejvyšší číslo a album je nejprodávanější deskou roku 2002. Po hodných zpěvačkách Britney Spears a Christině Aguileře stvořili manažeři i protipól Avril Lavigne, její frackovitá placka "Let Go" to dotáhla na celosvětovou dvojku. Trojka patří výběrovce number one hitů Elvise Presleyho, kterých bylo za celou jeho kariéru celkem jednatřicet.
Nejprodávanější alba za rok 2002:
• Eminem - The Eminem Show
• Avril Lavigne - Let Go
• Elvis Prelsey - Elv1s
• Shania Twain - Up!
• Celine Dion - A New Day Has Come
Británii ovládla pátá deska Robbieho Williamse "Escapology". Na ni Robbie naskládal například hity "Feel", "Come Undone" nebo "Sexed Up". I přes smíšené pocity hudebních kritiků se deska těší už ze sedmi platin. Dvojku drží Eminem, mimochodem všech pět singlů z desky "The Eminem Show" se v Británii těšilo enormním úspěchům a umístily se v top desítce. V roce 2002 se celosvětového úspěchu dočkala i P!nk, její hity válcovaly žebříčky a deska "Missundaztood" se díky veleúspěšným singlům propracovala v Británii na výroční trojku.
Nejprodávanější alba ve Velké Británii za rok 2002:
• Robbie Williams - Escapology
• Eminem - The Eminem Show
• Pink - Missundaztood
• Enrique Iglesias - Escape
• Coldplay - A Rush Of Blood To The Head
Amerika se nejvíce hýbala do rytmu Eminema. Jak jsme ale u Amíků zvyklí samozřejmě, že je na téhle desce pohoršovalo úplně všechno a právě tam, jako nikde jinde ve světě nebylo popsáno více papírů o jejich kontroverzích. Svůj nejúspěšnější rok v kariéře zažil i texaský rapper Nelly. Tomu dolary na účet přivál hlavně duet s členkou Destiny’s Child Kelly Rowland a následně i celá deska, nazvaná trochu narcisticky "Nellyville", která je druhou nejprodávanější na území USA za rok 2002. Trojku nejlepších doplňuje Kanaďanka Avril Lavigne. Ta si svou prvotní image ve svých osmnácti postavila na drsných gangsta gestech a chlapeckém oblečení. Roky uplynuly a i z Avril je nyní už docela hezká žena.
Nejprodávanější alba v USA za rok 2002:
• Eminem - The Eminem Show
• Nelly - Nellyville
• Avril Lavigne - Let Go
• Britney Spears - Britney
• Shakira - Laundry Service
Singly roku 2002 ovládly ženy. Tento rok patřil Avril Lavigne, která mimo úspěchu debutového alba si mnula ruce i z úspěchu svých singlů. Ten úplně první "Complicated" ji vynesl dvě nominace na Grammy a časopis Blender jej řadí na sté devadesáté sedmé místo ve svém výčtu nejlepších pěti seti písní. Svůj první a nejúspěšnější singl ve své kariéře vydala pensylvánská klavíristka a zpěvačka Vanessa Carlton. Její hit "A Thousand Miles" to kromě několika number one po celém světě dotáhl i na druhou nejúspěšnější píseň roku 2002. Ale bohužel po "A Thousand Miles" potopa.
Kylie Minogue se po vydařeném comebacku na hudební scénu hřála na předních příčkách jako had na slunci. Hit s poněkud vyčpělým názvem "Love At First Sight" si nejvíce oblíbili posluchači v Kylině rodné Austrálii a pak úspěchům zaslíbené Británii.
Nejprodávanější singly za rok 2002:
• Avril Lavigne - Complicated
• Vanessa Carlton - A Thousand Miles
• Kylie Minogue - Love At First Sight
• Michelle Branch - All You Wanted
• Kylie Minogue - Can’t Get You Out Of My Head
Británie žila v roce 2002 první sérií SuperStar. Oba nejúspěšnější singly tohoto roku mají na svědomí její účastníci. Vítěz Will Young dobyl se svým prvním singlem "Anything Is Possible" čelo výroční hitparády. Jeho sok Gareth Gates se umístil sice s přejatou klasikou od The Righteous Brothers "Unchained Melody", ale druhé místo se v celkových součtech sakra počítá.
Superstáří partu narušuje hezoun Enrique Iglesias. Jeho doják "Hero" vyšel sice už v roce 2001, ale až s vydáním dojemného videoklipu ve stylu Bonnie a Clyde se srdce nakupujících nadobro odměkčila.
Nejprodávanější singly ve Velké Británii za rok 2002:
• Will Young - Anything Is Possible
• Gareth Gates - Unchained Melody
• Enrique Iglesias - Hero
• Nelly feat. Kelly Rowland - Dilemma
• Elvis Presley feat. JXL - A Little Less Conversation
A nebyli by to Američané, aby se od zbytku světa nelišili. Rodáci z Alberty Nickelback nejenže svůj rockový hit "How You Remind Me" protlačili na čelo americké hitparády, což se žádné rockové formaci nepovedlo po nich šest let, ale song je i druhý nejprodávanější rockový hit jednadvacátého století. Ten první drží také Nickelback, ale s písní "Rockstar". Debutový a nejúspěšnější singl čokoládové kočky Ashanti to dotáhl na dvojku. Za song "Foolish" byla i dvakrát nominovaná na cenu Grammy.
Rok 2002 byl rozhodně v kariéře Nellyho tím na dolary nejúrodnějším. Jeho song "Hot In Herre", za který vyfasoval i zlatý gramofon, je zároveň třetím nejúspěšnějším na americkém kontinentě. Další zářez má i na čtverce.
Nejprodávanější singly v USA za rok 2002:
• Nickelback - How You Remind Me
• Ashanti - Foolish
• Nelly - Hot In Herre
• Nelly feat. Kelly Rowland - Dilemma
• The Calling - Wherever You Will Go
73. místo: Nelly Furtado - Loose
Průměrná známka: 7.714
Datum vydání: 9.6.2006 Produkce: Timbaland, Thom Panunzio, Nelly Furtado, Danja, Nisan Stewart, Lester Mendez, Rick Nowels Prodeje: 2 miliony US, 800 tisíc UK
Nelly Furtado je přece ta portugalsko-kanadská dívenka z "I'm Like A Bird", jak se může tak smyslně předvádět ve videoklipu "Maneater"?! Nelly se nám po dvou výborných deskách a dítěti proměnila. A to i hudebně. Na produkci "Loose" se spojila s Timbalandem a Danjou a jejich symbióza vyústila ve vznik popového klenotu. V té době nezastavitelný Timbo ignoroval krásný zvuk živých nástrojů z předchozích desek "Whoa, Nelly!" a "Folklore" a pro Nelly stvořil písně ze svého generátoru beatů. Syntetické zvuky, basové linky, bicí, clapy - ano, přesně tohle Nelly neskutečně sedlo! Singly "Maneater", "Promiscuous", "Say It Right" a "All Good Thing (Come To An End)" po právu zabodovaly v celém světě a deska se stala obrovsky úspěšnou. Zmíněné hity z "Loose" vyčnívají, celá deska je ale bez výjimky výborná. Nejen dle mého názoru se jedná vůbec o nejlepší popový počin dekády, hned vedle Madonny a Justina Timberlakea.
-- Petr Doupal
Nelly Furtado - Say It Right
"Po úspěchu 'Justified' jsem čekal, že crossover popu a r'n'b zkusí více interpretů, ale kromě rozporuplných Black Eyed Peas (alias bílé Fergie plus producenta will.i.ama) to nikdo nedokázal dotáhnout do úspěšného konce. Teď je čekání u konce."
Karel Veselý, hlavní recenze"Jestli je královnou popu Madonna, proč by nemohlo být i několik popových princezen? Snaživých kandidátek je hodně a než se Gwen vrátí z mateřské, klidně může být nositelkou korunky třeba Nelly Furtado."
Pavel Parikrupa, makrorecenze
72. místo: Vampire Weekend - Vampire Weekend
Průměrná známka: 7.778
Datum vydání: 29.1.2008 Produkce: Rostam Batmanglij Prodeje: 100 tis. UK
Vampire Weekend jsou trochu jako The Strokes, kteří místo Television poslouchali Petera Gabriela. Stejně jako u Strokes není jejich hudba nic jiného než chytrý pop, který je ale tentokrát zabalený do afrických beatů a zvonivých kytar. Na svém debutu působí tihle inťouši z New Yorku tak nekonfliktně a roztomile, že to spousta lidí nevydýchala. Kdekdo je chtěl obviňovat z imperialistické exploatace africké hudby, ale Ezra Koenig vážně není nový Paul Simon. Zanechte nenávisti a radši si poslechněte jiskřící souhru kytar v "Cape Cod Kwassa Kwassa" a nebo kouzelné mezihry v "Oxford Comma". Deska bez slabého místa končí fantastickou "The Kids Don't Stand A Chance", po níž nejde udělat nic rozumnějšího než si to celé pustit ještě jednou.
-- Karel Veselý
Vampire Weekend - A-Punk
"Výsledkem je jen další rozpouštění bez jakýchkoli význačností hodných zapamatování. Nepěkný účet doplňuje karikaturní zpěv Ezry Koeniga, laciné a povrchní jakože-variace na klasickou hudbu o čtyřech tónech, unylé mýdlové brnkání a místy nesmyslně krátké kompozice (především Mansard Roof). O blboučké A-Punk ani nemluvě."
Radek Hendrych, hlavní recenze
71. místo: Mika - Life In Cartoon Motion
Průměrná známka: 7.786
Datum vydání: 5.2.2007 Produkce: Greg Wells, Mika Prodeje: 1,5 milionu UK, 300 tisíc US
Sympaticky pozitivní debut bejrútského rodáka Miky "Life In Cartoon Motion" byl dlouho očekávanou událostí. Více než půl roku před vydáním samotné desky totiž už světové hitparády dobýval pilotní singl alba. Ze dvanácti písní jich byla vydána jako singl celá polovina - i to svědčí o výjimečnosti materiálu, jež se na albu sešel. Britská média v recenzích nešetřila komplimenty a Miku označovala za nového Prince, Eltona Johna, Becka nebo Freddie Mercuryho. Mika na "Life In Cartoon Motion" recykluje prostředí sedmdesátkového a osmdesátkového popu a se svou retro produkcí je úspěšný nejen na ostrovech, ale i ve Státech. Svým debutem (jenž se vyšplhal na 29. místo americké hitparády) totiž pokořil i veškeré dosavadní snažení svého souputníka, Robbieho Williamse.
-- Lukáš Benda
Mika - Relax, Take It Easy
"Popových alb, která vás dokažou bavit, dojmout, přinutit zavřít oči, vychutnat si je a toužit si je pouštět stále dokola (a i při třicátém přehrání přeskočit maximálně dva tracky), není moc. 'Life In Cartoon Motion' takovým albem je."
Honza Balušek, hlavní recenze
"Na téhle desce můžete slyšet v podstatě vše důležité z britské popové scény minulého století. Vedle sebe se tu potkávají Queen, The Beatles, Erasure nebo Take That."
Tomáš Parkan, hlavní recenze
Čtyřicátý čtvrtý ročník udílení cen Grammy ovládla mladá soulová naděje Alicia Keys, která rok předtím vydala chválený debut "Songs In A Minor". Za něj si odnesla celkem pět zlatých gramofónků. Zahanbit se nenechali ani U2, ti si odnesli jen o jednu cenu méně.
• Nahrávka roku: U2 - Walk On
• Song roku: Alicia Keys - Fallin'
• Album roku: Soundtrack k filmu "Bratříčku, kde jsi?"
• Objev roku: Alicia Keys##
• Nejlepší popové album: Sade - Lovers Rock
• Nejlepší R&B album : Alicia Keys - Songs In A Minor
• Nejlepší rapové album: OutKast - Stankonia
• Nejlepší rockové album: U2 - All That You Can't Leave Behind
MTV Video Music Awards
Ceny televize MTV se v roce 2002 neobešly bez pořádného trapasu, který se jak to bohužel bývá vryl do paměti více než samotní vítězové. Postarala se o něj Britney Spears, která prohlásila Michaela Jacksona za umělce tisíciletí. Jackson se zvedl ze sedadla a šel si pro cenu. Ta ale neexistovala a trapas byl na světě.
• Videoklip roku: Eminem - Without Me
• Nejlepší mužský videoklip: Eminem - Without Me
• Nejlepší ženský videoklip: Pink - Get The Party Started
• Nejlepší videoklip skupiny: No Doubt - Hey Baby
• Nejlepší videoklip nováčka: Avril Lavigne - Complicated
• Nejlepší popový videoklip: No Doubt - Hey Baby
• Nejlepší rockový videoklip: Linkin Park - In The End
• Nejlepší R&B videoklip: Mary J. Blige - No More Drama
Brit Awards
V Británii si podruhé za sebou odnesl cenu pro mužského umělce Robbie Williams, za přínos pro hudbu si na piedestal přišel zamávat cenou Sting. Nejvíce se ale dařilo Dido, ta má na z tohoto roku rovnou dvě ceny.
• Britské album roku: Dido - No Angel
• Britský nováček roku: Blue
• Britská zpěvačka roku: Dido
• Britská skupina roku: Travis
• Britský zpěvák roku: Robbie Williams
• Britský singl roku: S Club 7 - Don't Stop Movin'
• Cena za přínos pro hudbu: StingMercury Prize
Mercury Prize po druhé v řadě putovala do rukou ženy, tentokrát to byly tlapky Niomi Arleen McLean-Daley známé pod pseudonymem Ms. Dynamite za album
"A Little Deeper". Za ně nedostala jen Mercury Prize, ale devět dalších sošek na oprašování. Díky mega úspěchu svého debutu si zazpívala i na závěrečném ceremoniálu her Commonwealthu, které se v roce 2002 konaly v Manchesteru.
takřka se vším souhlasím (ouzlo, 14.01.2010 19:47) Reagovat
takřka se vším souhlasím kromě imogen (tu ale vůbec neznám), Killers (ta deska měla být minimálně v top 20) a kasabian (ti by se v seznamu něměli objevit vůbec)
Re: takřka se vším souhlasím (bulsara, 14.01.2010 21:20) Reagovat
Hmmm... Killers sú skrz-naskrz kopirákom toho, čo "vymysleli" iní, a týmto dokonale vystihujú-reprezentujú mesto, z ktorého pochádzajú, takže zjednodušene povedané, sú úplne zbytoční. Ja by som ich za debut do tejto subjektívnej stovky vôbec nedával .... Na druhej strane Sam's Town je pri vyššie povedanom geniálna platňa, ktorou u mňa zasvietili a po nej aj zhasli. No tej sa tu ako čítam nedočkám .... The Killers bez Sam's Town? Radšej žiadni ...
Naživo: Sum 41 rozpálili Prahu explozivním rozlučkovým koncertem
Nedělní vystoupení oldschoolových králů pop-punku Sum 41 bylo pro fanoušky hořkosladkým rozloučením. Šlo totiž o jeden z posledních koncertů jejich kariéry vůbec. Večer ve vysočanské O2 areně nás provedl nostalgickou cestou... čtěte zde
Honza Ponocný nahrál po dlouhé době další fantastickou desku. Ta vychází z písniček, které zazněly převážně ve filmech Alice Nellis, a koncertní podoby, v níž je na pár výjimečných vystoupeních představil spolu s Deep Blue Sea Orchestra, tedy s Davidem Landštofem, A. M. Almelou a Epoque Quartetem.
Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení. Příští návštěva stránek tak může být snazší a produktivnější. Soubory cookie jsou důležité. Bez nich by procházení webu bylo mnohem složitější.
Soubory cookie slouží k celé řadě účelů. Používáme je například k ukládání vašich nastavení bezpečného vyhledávání, k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informacíSouhlasím