SuperStar: Za vším hledej Facebook

12.11.2009 07:20 - Lukáš Benda | foto: facebook interpreta

Čím to, že projekt SuperStar láká každý víkend miliony diváků napříč věkovým spektrem? Proč zakládají otcové od rodin i -náctileté slečny fankluby a blogísky o jednotlivých interpretech a čím je vlastně právě ta letošní, Česko Slovenská řada výjimečná? Jako odpověď na otázky se nabízí tři hlavní faktory.
Faktor sociálních sítí

Facebook/Superstar
© facebook interpreta
Česko Slovenská SuperStar těží v první řadě z rozmachu sociálních sítí. Už na jaře roku 2004 žilo Líbimseti a další nedospělé weby prvními řadami Superstar, jenže tak mocný útok, jaký fanynky přichystaly letos, se rozhodně nečekal. Diskuse na komunikačních serverech jsou doslova zaplněné nářky nad vyřazením favoritů, a to jsme, dámy a pánové, teprve v polovině. Nikdy v minulosti nepropuklo šílenství podobných rozměrů již po semifinále, kterému se tradičně nedostává pozornosti finálových bojů. U Česko Slovenské SuperStar je tomu naopak a již od prvních dílů není sporu o tom, že se zrodil fenomén. K jeho rozmachu napomáhá i další výdobytek moderní doby - Facebook.

Je zábavné sledovat statusy tzv. přátel. Pokud si autorizujete neznámé lidi, ztrácíte sice soukromí a do jisté míry jste tím narušili původní myšlenku sociální sítě, jenže o to větší zábava je pak sledovat davové šílenství v praxi a pořádat vlastní sociologické orgie. Ze dvou set slečen v cílové věkové kategorii 14-17 jich byla v mém seznamu přátel v době semifinálových bojů online plná polovina. 70% z nich pak sdělovalo své názory na probíhající vyřazovací boje SuperStar světu, a to prostřednictvím statusů i odkazů na jiné servery.

Ve stejnou dobu probíhalo na dalších komunikačních portálech peklo, kterému letos může konkurovat jen úmrtí Michaela Jacksona. I tehdy bylo trendy a in vyjadřovat svou náklonnost pomocí statusů. Dnes se již ale nelituje Krále Popu, nýbrž vyřazených semifinalistů. Truchlí za ně nejen poblázněné fanynky, ale i samotní porotci, přitom podobné citové vazby se vždy vytvářejí až s přibývajícími finálovými koly. Letos se však mezi soutěžícími sešla opravdu výběrová společnost a svou kvalitou překonala mnohá semifinále úroveň finálových kol ročníků minulých. Zbývá si tedy položit řečnickou otázku - kam až to letos zajde? Finalisté mají ke slávě blíž, než kdy jakékoliv tuzemské SuperStars v minulosti měly. A děkovat za to mohou právě Facebooku.

Faktor formátu večera

Česko-Slovenská Superstar
© nova.cz
SuperStar je pro TV Nova nejcennější značkou, a tak promo k aktuální řadě vytvářelo domněnku, že se stáváme přímými účastníky něčeho zcela výjimečného. "Česko Slovenská SuperStar je událostí podzimu, neřku-li celého roku!" To bylo adresováno z Barrandovských studií tak dlouho, až tomu oba národy uvěřily. Na vině je i výborné načasování - nepodstatná kola se odbyla na sklonku léta a sychravý podzim tradičně přiláká před obrazovky miliony očí navíc. Nasazení v hlavním vysílacím čase v neděli je výborným tahem, zvláště když celou soutěž moderuje Leoš Mareš. Německo má svého Stefana Raaba, Česko Mareše a Slovensko Adelu Banášovou.

První řady moderovala absolutně nezajímavá Laďka Něrgešová s ještě méně zajímavými Ondřejem Brzobohatým, resp. Petrem Holíkem. Mareš tentokráte vládne obrazovce a počíná si mnohem jistěji, než tomu bylo v jeho případě u třetí série, přesto jej kvalitou částečně zastiňuje jeho kolegyně - Adela Banášová. Česko-slovenský komentář na mladou generaci navíc působí jako něco exotického, což dodává celé show další plus. Stejně tak i rozdílný smysl pro humor obou hlavních aktérů. Body moderátoři nahání i v zákulisí - kdo by si nevzpomněl na kauzu kolem "Rudy z Ostravy".

Klíčovými postavami celého divadla jsou ale porotci. Po přehmatech s Milanem Hermanem a Ilonou Csákovou naštěstí nepřišel na řadu osvědčený, ale do jisté míry zatuchlý a zapáchající triumvirát Osvaldová, Soukup, Klezla, nýbrž svěží vítr Dara Rollins, Paľo Habera, pan SuperStar Hejma a především pak Marta Jandová. Té šikovná mediální masáž vytvořila image světové hvězdy ještě před samotným vstupem na českou půdu, a to jsou do celkového součtu jen další plusové body.

Divácká sledovanost sice nedosahuje čísel, jaká si Nova vytyčila, hlavně oproti první řadě je propad výrazný. Ovšem kromě toho, že sledovanost televizí po celém světě klesá, úbytek diváků v Česku alespoň finalistům vynahrazuje jejich nárůst na slovenské straně. Stát se po skončení soutěže hvězdou ve dvou státech bude tak mnohem snazší.

Faktor neúspěchu předchozích SuperStar

Česko-Slovenská Superstar
© nova.cz
Zatímco účastníci SuperStar druhé a třetí řady měli stíženou pozici věčným srovnáváním s Anetou a dalšími úspěšnými absolventy tohoto středoškolského klání, pro soutěžící v letošním ročníku vzor ke srovnání neexistuje. Aneta si svou nekomerční povahou znepříjemnila bulvární tisk natolik, že o ní postupně přestal psát, což na tuzemské scéně prakticky ve všech případech znamená okamžitou smrt. Ona však svou smrt přežila a vystoupila z řad hvězdiček SuperStar a stala se hvězdou opravdovou, zatímco zbylé hvězdičky postupně pohasínaly.

Připomeňme si jen neopakovatelný herecký výkon Šárky Vaňkové v žánrově nezařaditelném paskvilu "Panic je na nic". Sámera Issu, který si nedávno přivydělával jako moderátor jisté internetové seznamky, ještě předtím však stihl převzít vytoužené ocenění "Sexy muž České republiky". Tomáš Savka objíždí kulatý svět s kulatým Jiřím, čímž dokonale trumfl i Martinu Balogovou, která se v září letošního roku z vlastní zoufalosti producírovala před bulvárními fotografy v krajkových podvazcích s prosbou na rtech: "Všimněte si mě! Vyfoťte mě!" Takový Standa Dolinek už podobné záležitosti neřeší. Na zpěv raději rezignoval a svou pěveckou kariéru nadobro ukončil.

Ze druhé řady nebyli zapomenuti snad jen Petr Bende a Michael Foret, ze třetí pak Bára Zemanová. Zbytek účastníků se z paměti diváků vytratil a na vině je kromě jejich neschopnosti i TV Nova, která po první epidemii SuperStar situaci hrubě podcenila a na místo rozšíření jakési pandemie žila ze setrvačnosti a úspěchu premiérové řady.

Žrádlo jménem SuperStar (X Factor) měli diváci nejsledovanějšího kanálu v zemi naservírováno v misce v hlavním vysílacím čase celkem čtyři roky. Ukazatelem přesycenosti trhu se rázem staly klesající počty hlasujících a postupný odliv diváků, což by očekával každý průměrný středoškolák - účastník SuperStar.

Současný model má tedy jedinou, ale důležitou výhodu v tom, že se vlastně ještě nikdo nikdy tuzemskou SuperStar nestal, protože všechny předchozí pokusy selhaly. Tedy kromě Anety. Jenže ruku na srdce, která světová SuperStar prodává své nahrávky za dvě pětky v Levných knihách? Není to spíš doména často kvalitních a neprávem přehlížených hvězd?


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY