Tori Amos je jednou z nepřehlédnutelných ženských postav na světové hudební scéně. Díky svému autorskému přístupu dokáže nabídnout daleko osobitější prožitek než její slovutnější kolegyně. A ten se promítl i do nového alba. Bohužel, do příliš dlouhého nového alba.
7/10
Tori Amos - Abnormally Attracted To Sin
Skladby: Give, Welcome to England, Strong Black Vine, Flavor, Not Dying Today, Maybe California, Curtain Call, Fire To Your Plain, Police Me, That Guy, Abnormally Attracted To Sin, 500 Miles, Mary Jane, Starling, Fast Horse, Ophelia, Lady In Blue
Vydáno: 18.5.2009
Celkový čas: 72:10
Vydavatel: Universal
Pro mě je
Tori Amos srdeční záležitost. Ale ona sama za to může pouze z poloviny. Psal se rok 1996 a já měl za sebou první pořádnou sezónu v rytmu taneční muziky. Sezónu, kterou ozdobil jeden nečekaný hit. Armand van Helden prohnal svýma, tehdy ještě šikovnýma, rukama singl "Professional Widow" právě od
Tori Amos. Na parketu fungoval neuvěřitelně. Byla to raketová střela, která dokonce vyhrála ostrovní singlovou hitparádu. Pro Amos i Heldena velké překvapení. Uplynulo třináct let. Pokud vím, ti dva od té doby společně nic podobného nezopakovali. Každý pokračoval svou cestou. Album "Abnormally Attracted To Sin" je na ní pro
Tori Amos desátou zastávkou.
Přípravu k němu zahájila během koncertování s předchozím materiálem, ve kterém promlouvala hlasem hned pěti ženských postav. Tentokrát se podobně vyhraněný koncept nekoná. I tak je možné z textů několik společných jmenovatelů vypreparovat. Může za to způsob jejich vzniku.
Tori Amos naslouchala různým ženským příběhům, které nakonec zasadila do obecně srozumitelného kontextu. Svár chtíče s rozumem či hříchu s vírou střídá vypořádání se s nelehkým osudem. Jak však realisticky poznamenává i sama zpěvačka, ne všichni vnímají texty stejně, pokud je tedy vůbec vnímají. Posuneme se proto k hudebnímu doprovodu.
Z něj je patrné, proč si deska vysloužila poměrně vřelé přijetí.
Tori Amos dokázala dát své tvorbě opětovný písničkový náboj. Už první singl "Welcome To England" napovídá, jak šťastně se jí podařilo noty poskládat. Zásluhu na tom mají i aranže, které ji jednou nechávají volný prostor pro domovské piano ("Mary Jane"), jindy neváhají dotknout se hranice trip hopu ("Give", "Flavor"). Daří se i propojení rockovějšího soundu, bohužel jen se syntezátorovým zvukem smyčců ("Strong Black Vine"). Fungují i různé výpůjčky odjinud. Například hojně propíraný odkaz na
Led Zeppelin v poslední zmiňované skladbě. Bohužel je tu však díky nepochopitelné délce stopáže i hodně zbytečné výplně odhánějící pozornost. Což se týká zejména poslední třetiny, když se začne zdát, že všeho moc škodí.
S "Abnormally Attracted To Sin" zahájila
Tori Amos pobyt pod velkou nahrávací značkou. Zahájila ho se ctí, jen těžko říct, jestli v příznivou dobu. Hudební trendy jsou v současnosti nastaveny přeci jenom jinam. A i když nejde ani tak o to, být jejich součástí, ale spíše být právě navzdory jim slyšet, nebude nikterak lehké se s novým materiálem prosadit. Snad se jí to podaří. A pomoci může i koncertní provedení. Na jeho pražskou verzi je možné se vypravit 24. září letošního roku do poněkud nešťastného prostředí Kongresového centra v Praze. Už teď je jasné, že o zajímavé muzikantské momenty v něm rozhodně nouze nebude.