Průvodce po "Ohroženém druhu" Michala Horáčka

16.10.2008 05:00 - Honza Průša | foto: facebook interpreta

Milovník šansonů, textař Michal Horáček připravil další album. Tentokrát ne s Petrem Hapkou, ale pestrobarevné s muzikou od tak různých osobností, jako jsou Ivan Hlas, Tanita Tikaram nebo Jarda Svoboda. Koncepční ženská deska se bude jmenovat "Ohrožený druh".
Michal Horáček - Ohrožený druh
© facebook interpreta
"Ohrožený druh" Michala Horáčka vznikal poměrně dlouho. Textař, producent a duchovní otec nahrávky nehodlal nic uspěchat a na desce pracoval podobně jako u společných alb s Petrem Hapkou. Své texty nechal zhudebnit v mnoha podobách a nazpívat různými interprety (třeba i sedm různých zpěvaček pro jednu skladbu). Z výsledných verzí pak vybíral tu nejvhodnější. Tentokrát ale sáhl i po opačném postupu, a tak tu jsou i texty inspirované původními provedeními písní od Tanity Tikaram nebo Paola Conteho. Z dvaceti příběhů, jež psal koncepčně pro nejtajuplnější nástroj v orchestru světa (rozuměj ženský hlas) od roku 2003, jich na album, které vyjde 27. října, nakonec vybral polovinu. Pojďme se s nimi seznámit.


1. Tramtárie (3:35)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Natálie Kocábová

Hledání vlastní cesty na prahu dospělosti je tématem prvního, temného a moderně aranžovaného šansonu s beatboxem i saxofonem, zkreslenou kytarou i smyčci. Výbornou volbou je uhrančivá Natálie Kocábová, pro níž je skladba jak dělaná. Obohacuje ji svým silným prožitkem a hlubokými emocemi, vzniká nezkreslený pohled do nitra přemýšlivé a ještě nezakotvené, dezorientované mladé dívky.

2. Zpráva, která všechno změní (3:43)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Hana Robinson

Dochází ke zklidnění a zjemnění, ale se zachováním opravdovosti a napětí, pramenícího z textu o uvědomění si dobrovolného vzdávání se své dosavadní svobody. Za doprovodu tklivého klavíru a ještě tklivějšího saxofonu zpěvačka čeká na zprávu, díky níž dojde k zásadní změně v jejím životě.

Michal Horáček
© Daniela Dostálková
3. Jak ten chlap se na mě divá (5:37)
Hudba: Paolo Conte, Text: Paolo Conte / Michal Horáček, Zpěv: Lenka Nová a Naďa Válová

On se dívá na ni a ona se dívá na něj. Funguje to, dochází k jiskření. Skladba obsahující zřetelný erotický náboj zachycuje okamžik zrození vášně. S vokálem Matěje Rupperta a umocněné dvěma ženskými hlasy jsou představy, které vyvolává on v ní, téměř hmatatelné.

4. Ésik az esö, csendesen (3:37)
Hudba: Milan "Vyskočko" Vyskočáni, Text: Michal Horáček, Zpěv: Szidi Tobias

Přesouváme se na vesnici, kde dochází ke snění, které je možné jen za deštivých nocí. Cimbál a lidové housle tu slouží jako hlavní prostředek pro navození atmosféry odlehlé uherské vísky. Slovenský přízvuk Szidi Tobias zas dodává příjemně tajemnou náladu a okořeňuje tak píseň o zhmotňování představ - za pomoci snění a dávných rituálů předků - o tom pravém.

5. Bellissima (3:27)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Hana Robinson a Richard Krajčo

Rozpitá kytara uvádí píseň Hany Robinson, objevu Michala Horáčka, ženy, od níž si na album vybral hned čtyři skladby. V této zpívá duet s Richardem Krajčem a výborně si padli do noty. Další z Horáčkových zasněných textů plných vzpomínek a představ.

6. Všechno je, jak má být (3:30)
Hudba: Ivan Hlas, Text: Michal Horáček, Zpěv: Naďa Válová

Hudebně typický Ivan Hlas, ale v aranžmá, které by sám zřejmě nikdy nepoužil, podobně jako třeba filmová verze "Báječných let pod psa". Píseň o stereotypech. Vše si jede v zajetejch kolejích a plyne svou cestou a člověk je unášen okolnostmi namísto toho, aby je sám vytvářel.

Hana Robinson
© Daniela Dostálková
7. Veselo k uzoufání (5:02)
Hudba: František Černý a Karel Holas, Text: Michal Horáček, Zpěv: Tereza Nekudová a František Černý

Ona odjela dělat velké věci daleko do Afriky, on zůstal v Čechách a teď pochopil, že svůj život promarnil. Díky pánům z Čechomoru tato skladba z desky nejvíce vybočuje. V atmosféře evokující středověkou krčmu vypráví František Černý a Tereza Nekudová zahořklý příběh o odloučení a zklamání se sebou samým, se starým, špatným a již nenapravitelným rozhodnutím.

8. V úzkých (2:48)
Hudba: Petr Hapka, Text: Michal Horáček, Zpěv: Naďa Válová

Typický Hapkův klavírní a naprosto dokonalý patos. Zpověď stárnoucí prostitutky, jež je ale smířená se svým osudem a bolestně se nebojí přiznat si krutou pravdu o sobě samé. Bledule, která zvadla v zúčastněném a uvěřitelném pojetí Nadi Válové.

9. Závoj tkaný touhami (4:45)
Hudba: Tanita Tikaram, Text: Tanita Tikaram / Michal Horáček, Zpěv: Szidi Tobias

Píseň "Twist In My Sobriety" od Tanity Tikaram, ale totálně přearanžovaná Milanem Kymličkou, je největší překvapení alba. Výrazné housle a cembalo v komorní úpravě tohoto velkého hitu s opět vynikajícím vokálem Szidi Tobias.

10. Ohožený druh (4:30)
Hudba: Jarda "Traband" Svoboda, Text: Michal Horáček, Zpěv: Věra Nerušilová

Stará dáma sedí v houpacím křesle na verandě. Vzpomíná na dávno minulou, čistší a lepší starou dobu, připomíná si své mrtvé vrstevníky. Klidný a smířlivý klavír Jardy Svobody doplněný klenutými smyčci a doprovodným vokálem Ruth Horáčkové. Tohle už není stáří, které chce pozvat dál, tady stáří pomalu hledá kliku, aby se vydalo na cestu za další osobou ze staré školy.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY