Psychedeličtí šílenci. Stvořitelé monstrózních art-rockových opusů. Jedněmi zatracováni, druhými milováni - jak to má být, když jde o skutečné umění. Nového alba Pink Floyd se asi už nikdy nedočkáme, pojďme si tedy připomenout dvakrát sedm desek, bez nichž by byla rocková historie o mnoho chudší.
© facebook interpreta Když letos 15. září
zemřel klávesista
Rick Wright, pohasly zřejmě definitivně poslední - už tak malé - naděje na to, že se britští
Pink Floyd, tak s největší pravděpodobností zůstane na čísle čtrnáct (byť se fanoušci a odborníci přou, které dílo do seznamu řadových alb patří a které ne, pročež krom jednoznačné čtrnáctky pojednáme krátce i o zásadních soundtracích, výběrech a koncertních záznamech). První ze dvou poutí obsáhne období, pro něž by se dal použít termín
psychedelické.
The Piper At The Gates Of Dawn (1967)
První album, vydané ještě pod názvem The
Pink Floyd a jediné nahrané v původní sestavě, tedy s kytaristou a skladatelem Sydem Barrettem, který je až na jednu výjimku autorem nebo spoluautorem všech těch nádherně šílených písní o vesmíru, kočkách či skřítcích. Desku, která by se dala označit za pohádkovou, nahráli
Pink Floyd v době, kdy ve stejném domě jen přes chodbu vznikal beatlesácký "Sgt. Peppers", navíc s producentem Normanem Smithem, který se u
The Beatles de facto vyučil. Pustili se do vod, kam před nimi nikdo nevstoupil, Barrettova fantazie zvala do dálav, které dodnes není každý ochoten navštívit. Psychedelie ve své nečistší podobě: květiny a láska, ale i strachy a fobie, vše vnímané a popisované drogami rozšířeným vědomím. Ač měli
Pink Floyd ve stejném roce na svém kontě první hitparádové zářezy v podobě singlů "Arnold Layne" a "See Emily Play", ani jedna z těchto písní se podle tehdejšího zvyku na albu neobjevila. Loni vyšla velmi zdařilá
reedice.
Hodnocení: 8/10
Palba alba: Astronomy Domine, Interstellar Overdrive, The Gnome
Hitparády: UK číslo 6, US číslo 131
A Saucerful Of Secrets (1968)
Ponejprv na koncertech, v průběhu nahrávání druhého alba i ve studiu vystřídal stále více mimo naši realitu se pohybujícího Syda Barretta jeho kamarád
David Gilmour. Dodnes není úplně jasné, ve kterých skladbách hraje na kytaru Barrett a ve kterých Gilmour, z hlediska kvality díla to ale není moc podstatné. Důležité bylo, že skupina se dokázala vyrovnat se ztrátou psychicky kolabujícího Syda zejména autorsky, ze sedmi skladeb je Barrett autorem jen jediné. Gilmour se v
Pink Floyd teprve zabydloval, autorsky se podílel (stejně jako ani v budoucnu nijak zvlášť plodný bubeník
Nick Mason) jen na strhující dvanáctiminutové titulní instrumentálce. Projevil se tak naplno potenciál budoucí vůdčí postavy skupiny, baskytaristy
Rogera Waterse, ale také klávesisty Ricka Wrighta. Zvukově je "Talíř plný tajemství" přes téměř kompletní výměnu autorů velmi vydařeným mladším bratříčkem "Pištce u bran svítání".
Hodnocení: 8/10
Palba alba: Set The Controls For The Heart Of The
Sun, A Saucerful Of Secrets
Hitparády: UK číslo 9, US neumístěno
More (1969)
Soundtrack ke stejnojmennému filmu Barbeta Schroedera je kompletním dílem
Pink Floyd, proto je na rozdíl od jiných příspěvků skupiny k filmovému umění řazen do základní diskografie.
Roger Waters jednoznačně uchopil autorské žezlo, nepodílel se jen na dvou skladbách, ovšem zrovna divoká instrumentálka dua Mason & Wright "Up The Khyber" patří k perlám desky. Na druhou stranu baskytaristův hardrockový příspěvek "The Nile Song" je naprosto skvostný a ukázal naplno pěvecké schopnosti
Davida Gilmoura. Album nijak nevybočuje z ulítlého psychedelického písničkářství prokládaného instrumentálními experimenty, ve kterých se kapela na konci šedesátých let vyžívala, a hudba dobře posloužila filmu pojednávajícím o hippies.
Hodnocení: 6/10
Palba alba: The
Nile Song, Up The Khyber, Main Theme
Hitparády: UK číslo 9, US číslo 153
Ummagumma (1969)
První koncertní záznam
Pink Floyd vyšel v podobě dvojalba, živá nahrávka starších skladeb tvoří první díl. Skupině se podařilo přenést ducha koncertů plných improvizace a živelnosti na desku a třeba taková "Astronomy Domine" je zde ještě lepší než ve studiové podobě na "Piperovi". Druhá polovina byla pojata poněkud netradičně: skupina se rozhodla, že každý člen svůj autorský příspěvek v rozsahu poloviny jedné strany LP také sám nahraje (
Nick Mason podmínku úplně nedodržel a flétnu ve své "The Grand Vizier's Garden Party" nechal nahrát svojí bývalou manželku Lindu). Vznikla tak zřejmě nejšílenější nahrávka kapely, která je stravitelná opravdu jen pro zaryté fanoušky či osoby pod vlivem látek, jež posunují vnímání...
Hodnocení: 5/10
Palba alba: Astronomy Domine, Careful With That, Eugene, Set The Controls For The Heat Of The
Sun, A Saucerful Of Secrets
Hitparády: UK číslo 5, US číslo 74
Atom Heart Mother (1970)
Jedna z nejbláznivějších a zároveň nejsilnějších nahrávek
Pink Floyd vůbec. Celou první stranu desky zaplnila psychedelicko-rocková symfonie "Atom Heart Mother", pojmenovaná více méně náhodně podle novinového titulku článku pojednávajícím o kardiostimulátoru. Tuto mohutnou, téměř čtyřiadvacetiminutovou šílenost nahranou za pomoci sboru a smyčcového orchestru lze jen milovat, nebo nesnášet. Druhou stranu desky otevírají tři jemné melodie, ve kterých svůj skladatelský um v té nejlepší formě postupně ukazují Waters, Wright a Gilmour, a závěr alba o celkovém počtu pěti skladeb obstarává snad největší, ale nádherný úlet "Alan's Psychedelic Breakfast". Třináctiminutový zvukový záznam jednoho obyčejného rána člena doprovodného týmu kapely Alana Stylese, ve kterém krom několika melodických motivů zní například zvuk vody kapající do umyvadla, škrtající sirka, smažící se slanina, jakož i několik Alanových výroků o toastech, marmeládě a jiných snídaňových pochutinách. Máte-li jako já toto album v oblibě, nedejte nic na občasné pochybovačné dotazy ohledně vašeho duševního zdraví.
Hodnocení: 9/10
Palba alba: Atom Heart Mother, If, Alan's Psychedelic Breakfast
Hitparády: UK číslo 1, US číslo 55
Meddle (1971)
Dost možná vrchol pinkfloydovské psychedelické éry. Pět skladeb na první straně desky uvádí strašidelná "One Of These Days" s uhrančivou basovou linkou a jedním z prvních
typicky gilmourovských kytarových sól, která, ač jsou často předlouhá, nepřebývá v nich povětšinou jediný tón. Protipólem je kouzelně jemná, lehce do jazzu hozená (a na poměry
Pink Floyd kratičká) "San Tropez". Celou druhou stranu elpíčka zaplnila kapela společně složeným více než třiadvacet minut trvajícím hymnickým opusem "Echoes", jednou z nejlepších skladeb skupiny (což dokazuje i fakt, že ji
David Gilmour hrál v nezkrácené verzi na svém
předloňském turné). Více než dvě desítky melodických motivů pospojovaných do jednoho geniálního celku rámují dvě zpívané pasáže. Skladba několikrát graduje, mění se od zdánlivě nahodilých shluků různých ruchů přes něžné melodie až po mohutné hardrockové části. Album také jako první ukázalo, jak silní jsou
Pink Floyd jako skladatelský tým: pod třemi z šesti skladeb (včetně opusu "Echoes") jsou podepsáni všichni čtyři členové, další dvě spolustvořili Gilmour a Waters a jen jediná "San Tropez" je samostatným dílem
Rogera Waterse.
Hodnocení: 9/10
Palba alba: One Of These Days, San Tropez, Echoes
Hitparády: UK číslo 3, US číslo 70
Obscured By Clouds (1972)
Druhá filmová spolupráce s režisérem Barbetem Schroederem vyústila v soundtrack k filmu "La Velée" opět plně z dílny
Pink Floyd. Sedmé plnohodnotné album během šesti let, mnohé singly a hudební příspěvky k dalším filmům nepočítaje, to je úctyhodná porce. Album nepatří mezi perly ve floydovské diskografii, i tak se na něm ale najde pár výtečných kousků. Překrásná balada "Burning Bridges" (jedna z mála, kterou společně napsali Waters a Wright), rocková "The Gold It's In The..." nebo skvělá "Wot's... Uh The Deal". Celé album sice naznačuje, že psychedelická éra kapely se uzavírá, nicméně co přinese blízká budoucnost (krom výrazného zvolnění tempa vydávání desek), nikdo - a nejspíš ani samotní
Pink Floyd - netušil.
Hodnocení: 7/10
Palba alba: Burning Bridges, Wot's... Uh The Deal
Hitparády: UK číslo 6, US číslo 46
Další díla tohoto období
Tonite Let's All Make Love In London (1967)
Soundtrack ke stejnojmennému filmu obsahující některé části skladby "Interstellar Overdrive".
Zabriskie Point (1970)
Soundtrack k filmu slavného Michelangela Antonioniho, který je snad psychedeličtější než kterákoliv skladba
Pink Floyd. Název je jménem místa v nevadské poušti, ve kterém se odehrává děj-neděj filmu.
Pink Floyd přispěli třemi skladbami "Heart Beat, Pig Meat", "Crumbling Land" a "Come In Nr. 51, Your Time Is Up". Na reedici z roku 1990 se nacházejí ještě floydovské písně "Country Song", "Unknown Song" a "Love Scene".
Relics (1971)
Vynikající kompilace singlů, z nichž většina nevyšla na řadových albech, a jedné do té doby nevydané skladby "Biding My Time". Obsahuje zejména na albech nevydané skvosty "Arnold Layne", "See Emily Play", "Paintbox", "Julia Dream" nebo "Careful With That Axe, Eugene".
Máte-li chuť dozvědět se o skupině více, vřele doporučuji knihu Nicka Masona "Inside Out (The Personal History Of Pink Floyd)", která vyšla i česky pod poněkud méně poetickým názvem "Pink Floyd". Velmi dobrým zdrojem informací (v některých případech i pro tento článek) je též
český web věnovaný skupině.