Vyhnanství z vysněného ráje

30.06.2008 00:00 - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

Páté studiové album Sigur Rós "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" vyvolá vášnivé diskuse: nad jejich změnami, první kompozicí v angličtině nebo snahu přiblížit se na oko masám posluchačů. Kupa změn naráz, co říkáte? Ale nebojte, odhoďte přebytečné oblečení a vstupte do vlastního ráje.
8/10

Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust

Skladby: Gobbledigook, Inní Mér Syngur Vitleysingur, Góðan Daginn, Við Spilum Endalaust, Festival, Með Suð Í Eyrum, Ára Bátur, Illgresi, Fljótavík, Straumnes, All Alright
Vydáno: 23.06.2008
Celkový čas: 55:40
Vydavatel: Parlophone
Pokud se důkladně zaposloucháte do předchozích alb Sigur Rós, najdete hromadu spojnic směrem k jejich rodné domovině a tak trochu i k utajované zemi, která může být chápána jako ráj. "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" je o objevování čisté přírody a o lidských osudech, které se v ní odehrávají. Samotná interpretace hlavního tématu byla velmi výstižně včleněna do prvního klipu k singlu "Gobbledigook".

Pátá deska ale zároveň ohlašuje změny, poprvé totiž vše nevzniklo převážně vlastními silami - album produkoval Flood. Člověk, který dokáže spolupracovat s popovými Erasure a pak pomůže Nine Inch Nails nebo dinosaurům typu U2 a Depeche Mode. První song v angličtině ("All Alright"), více kytarového zvuku nebo mohutnější orchestrace: je těžké odhadnout (jak to kapela sama za sebe chápe), zda to je zásadní změna nebo jen malý krok na další cestě Sigur Rós. Tento trend již opatrně vykukoval na předchozích albech "( )" a hlavně na "Takk...".

"Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" nabízí hned několik tváří živelného organizmu plného emocí, severského truchlení, ale i radostně vypadající naděje ("Gobbledigook"). Některé písničky se zkrátily a nabily se energií ("Inní Mér Syngur Vitleysingur"), přesto jsou i nadále Sigur Rós nejsilnější v epických hymnech, při kterých vám běhá mráz po zádech. Rozsáhlá "Festival" začíná tiše nářkem Jón Þór "Jónsi" Birgissona a až v druhé polovině se rozbřeskne gejzír atmosfér. Vrcholem je však "Ára Bátur", v které zpívá chlapecký sbor The London Oratory School Schola a hraje orchestr o šedesáti sedmi členech. V jejím závěru pak máte nutkání zašátrat po papírovém kapesníku a otřít těch několik slz, které vyběhnou na svou krátkou pouť po vašich tvářích.

"Ára Bátur" je však zrádná vůči zbytku desky, tedy i k zmíněné premiéře v "All Alright". Závěrečná část totiž nedosahuje toho citelného rozkvětu nuancí nálad, které se vám postupně rozevřou během předchozího dějství. Dá se říct, že jen doznívá a jako by Sigur Rós lehce slevili ve svém snažení. Jónsi je tak rázem vystaven v popředí svému vlastnímu boji za obhajobu, že je škoda pomíjet prosté krásy přírody, přátelství nebo odcizit se utajované intimitě Adama a Evy při jejich vyhnání z ráje. Je tu i opačná hypotéza: člověk by měl být za své chování vůči přírodě a sobě samému též vyhnán.

Sigur Rós opět natočili vydařenou desku, která se vám vryje hluboce do paměti a naleznete v ní i silné opojení. Zároveň se však nenechte zmást, že by její závěr byl slabý. Jako celek "Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust" funguje pevným sevřením a zažijete s ní nejeden překrásný Góðan Daginn (česky: dobrý den).


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY