Sláva blockbusterům

18.06.2008 13:00 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Prodat víc než milion desek je v Americe hranice velkého úspěchu. Zvládnout to za jediný týden se rovná fenoménu. V časech ekonomické recese a krize hudebního průmyslu se zdálo, že blockbusterům odzvonilo. Na album, které by bylo platinové už v prvních sedmi dnech, se čekalo tři roky, než to zvládl Lil Wayne.
Lil Wayne
© rap-wallpapers.com
Přes milionovou hranici v prvním týdnu se naposledy dostal 50 Cent se svým "The Massacre". Vypadalo to, že se to už nikomu zase dlouho nepodaří. Pesimisté se ale mýlili. Na čele Billboard Top 200 tento týden debutuje Lil Wayne s "The Carter III" a prodejem, který má sedm číslic. Rappera z New Orleans můžete nenávidět, stejně jako vám můžou lézt na nervy Coldplay, kteří prodali ohromujících 300 tisíc kusů nové desky za tři dny doma v Británii, nikdo ale nepopře, že je to právě síla blockbusterů, které drží hudební průmysl nad vodou.

Říká se, že jedním z důvodů, proč hudební průmysl v posledních letech strádá, je i to, že neexistují interpreti, kteří by dokázali prodat hromady desek napříč celým posluchačským spektrem. Populární hudba se v minulosti ještě více rozdrobila do nezávislých žánrů (hip hop, country, r'n'b, emo), které nemají žádné styčné body a jejich dopad na konzumentskou masu je omezený. Snad za to může i internet a díky němu rozšířená dostupnost minoritních hudebních žánrů, ale vyprodukovat dnes hvězdu prodávající milion kusů je pro nahrávací společnosti zatraceně obtížné.

Červen je ideální čas k vydání blockbusterů a letos se zdá, že hodní rockeři v Británii a šílený rapper za oceánem byli dobrou volbou. Coldplay se z honu na historický rekord sami diskvalifikovali rozhodnutím vypustit album netradičně ve čtvrtek, Lil Wayne se do boje s historickými tabulkami vrhl sledován novým žebříčkem Billboardu, který s pětidenním zpožděním zveřejňuje výsledky z každého dne v týdnu a stupňuje napětí až do středečního zveřejnění oficiálního žebříčku. Už po prvním dni "The Carter III" porazil "Graduation" Kanye Westa, který držel dosavadní rekord v počtu prodaných desek za jeden den (od chvíle, kdy se tyto čísla zveřejňují). "Jak to ale dopadne na konci týdne?" ptali se všichni.

Nejvyšší prodej v prvním týdnu v USA (od roku 1991):
  1. 'N Sync - No Strings Attached (2000) - 2.42 mil.
  2. 'N Sync - Celebrity (2001) - 1.88 mil.
  3. Eminem - Marshall Mathers LP (2000) - 1.76 mil.
  4. Backstreet Boys - Black & Blue (2000) - 1.59 mil.
  5. Britney Spears - Oops! ... I Did It Again (2000) - 1.31 mil.
  6. 50 Cent - The Massacre (2005) - 1.14 mil.
  7. Backstreet Boys - Millennium (1999) - 1.13 mil.
  8. Usher - Confessions (2004) - 1.10 mil.
  9. Garth Brooks - Double Live (1998) - 1.09 mil.
  10. Limp Bizkit - Chocolate Starfish (2000) - 1.05 mil.
  11. Lil Wayne - The Carter III (2008) - 1.00 mil.
(Zdroj: USA Today)

Coldplay
© coldplay.com
Bylo to jako sledovat atleta, který se snaží překonat rekord v běhu na dlouhou vzdálenost. Srovnávání mezičasů a přepočítávání číselných odhadů se věnovali lidé na internetových fórech a nebyli to jenom rapperovi fanoušci. V úterý v 19:30 severoamerického času už mohl Lil Wayne začít slavit. Časopis Billboard vydal zprávu, podle které "The Carter III" milion v prvním týdnu pokořil. Weezemu, jak se mu říká, se to podařilo jako teprve třetímu rapperovi v historii po Eminemovi a 50 Centovi.

"Kdo je to vůbec Lil Wayne a kde se vzal v Americe milion jeho fanoušků?" diskutovalo hodně lidí na internetových fórech. I když jeho "Lollipop" už měsíc vládne singlovému žebříčku, jižanský rapper v žádném případě není megahvězdou typu Britney Spears nebo Backstreet Boys. Jeho poslední desky "Tha Carter II" se v roce 2005 prodalo v prvním týdnu 200 tisíc kusů a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl dosáhnout na větší úspěch než ostatní rappeři. Lil Wayne ale spustil kanonádu pololegálních nahrávek (mixtapes), internetových hitů a hostovaček na skladbách svých kolegů (od Destiny's Child po Enrique Iglesiase) a za tři roky posbíral osmnáct hitů v americké stovce. Najednou byl všude a jeho kredit začal nezadržitelně stoupat, až bylo jasné, že by "The Carter III" mohl být velký úspěch. Deska měla vyjít na loňské Vánoce, ale to ještě chyběl výraznější hit, který by hrála i mainstreamová rádia. Ten přišel až s "Lollipop".

Lil Wayne je důkaz, že hudební hvězda dnes potřebuje více než jen masivní reklamní kampaň a být vidět v televizi. Držet stále ve střehu internet i alternativní distribuční kanály se vyplácí, což ostatně už dříve dokázali třeba Arctic Monkeys. Jeho úspěch je příznivou zprávou pro nahrávací průmysl, pro kterou bylo celé jaro obdobím špatných zpráv. Prodejní čísla Madonny, Mariah Carey nebo Ushera totiž rozhodně nebyla taková, jak by si představovali. Ještě před měsícem by nikdo nevěřil, že nějaké album letos může hranici jednoho milionu překonat. Teď svítá naděje, že blockbusterům ještě neodzvonilo.

Nejvyšší prodej v prvním týdnu ve Velké Británii:
  1. Oasis - Be Here Now - 663 tis.
  2. Coldplay - X&Y - 464 tis.
  3. Dido - Life For Rent - 400 tis.
  4. Leona Lewis - Spirit - 375 tis.
  5. Robbie Williams - Intensive Care - 373 tis.
  6. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not - 364 tis.
  7. U2 - Rattle And Hum - 360 tis.
  8. Michael Jackson - Bad - 350 tis.
  9. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? - 347 tis.
  10. Madonna - The Immaculate Collection - 340 tis.
(Zdroj: Wikipedie)


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY