Čechomor svým loňským "Svátečním" albem zvládl nelehký úkol. Postavil se ke koledám a vánočním písním zpříma a podařilo se mu nahrát vynikající desku, bez kýče a obvyklého vánočního pozlátka. Práce na soundtracku k filmu "Svatba na bitevním poli" byla ale předem prohraná bitva.
4/10
Karel Holas a Čechomor - Svatba na bitevním poli
Skladby: Dezerce se trestá smrtí, Nácvik bitvy I, Pochod, Skokanovo ráno, Jarunčina touha, Zvěstovská mohyla - přednáška, Hledači lebek, Hodiny na Šuráni, Napoleon Bonaparte, Prodej lebky, Mrchožorut straší, Doubravova rozmluva, Já skočím, Pojď domů Skokánku, Příjezd hrdiny, Všechny to bude zajímat, Nešťastný Touchyn, Noční špína, Příjezd Clair, Touchynová jde ke zpovědi, Prokope já už budu hodnej, Prokope já už budu hodnej II, Proměny, Napoleon do Podoli, Setkání, Slavnostní fanfára, Co to? Kde jsou moji vojáci, Slavností špryc, Burgunský Nontrache, Hrabě Konigsmark, Nemel lásko, Francouzký valčík, Ty Velické zvony, Podoláci jsou Rusáci, Nácvik bitvy II, Frantíci jedou, Rodiče Clair v Podolí, Bijou nám starostu, Rvačka v hospodě, Ráno po bitvě, To se nedá zapomenout, Farářův let, Svatební
Bonusy: Jedú chlapci jedú, Ani nevím co mám robit - Ta Mutěnská silnica, Byla vojna byla
Vydáno: 17.03.2008
Celkový čas: 51:52
Vydavatel: Universal
Karel Holas (
Čechomor) není v psaní filmové hudby žádným nováčkem. Dobře známe jeho práci na
"Roku ďábla" a
"Příbězích obyčejného šílenství", jeho zkušenosti se scénickou hudbou jsou ale mnohem bohatší (večerníčky, pohádky, divadlo). Film Dušana Kleina
"Svatba na bitevním poli" do kina příliš návštěvníků nepřilákal a není se čemu divit. Klein, jenž býval velmi dobrým českým filmařem, svým neustálým přesamplováváním "Básníků" a působením na pochybných televizních pořadech přestal lidi zajímat.
Špatný film nemusí nutně znamenat soundtrack stejné kvality. To by ale nesměl být protkán
veselými hláškami z filmu, které by se strašně rády staly kultovními podobně jako výroky Cimrmanů, postav z "Pelíšků" nebo třeba ze "Samotářů". Jenže na to prostě nemají. Místo toho ruší, rozbíjejí místy fakt zajímavou a vydařenou muziku a co je nejhorší - opět připoutávají pozornost k nevydařenému filmu.
I kdyby se
Karel Holas snažil sebevíc, nemohl tuto nerovnou bitvu vyhrát. Jeho instrumentální hudba totiž vůbec není špatná, jen tu působí jak kolosální hřib smrkový skrz naskrz prolezlý červy. Holas ve své hudební složce skutečně nápaditě spodobnil bitvu - za Moravany hraje cimbál a za Francouze harmonika. Napětí mezi nástroji, silná atmosféra - to vše tu je (třeba v ústřední melodii jenž poprvé zazní v "Nácviku bitby I."). Ale veškerá snaha je pak degradována jinde.
Nejhůř to dopadlo mezi "Proměnami" a "Velickými zvony" (mimochodem, to že dvě nejlepší skladby desky pocházejí z roku 2000, také o něčem svědčí), kde právě hlášky z filmu vévodí, kloudnou muziku tam nenajdete a jako vrchol hrůzy je tu neposlouchatelný a falešný "Slavnostní špryc".
Filmová část alba končí písní "Svatební", následují ještě další dvě skladby a jedna dvojskladba Čechomoru. Ty sice ve filmu nezazní, ale svou náladou bojových vojenských písní sem jakoby patří. A opět přináší rozporuplné pocity. Zatímco "Svatební" je nuda k uzoufání jak hudebně, tak textově a asi vůbec nejslabší věc, co
Čechomor nahrál, "Byla vojna" naproti tomu funguje velmi dobře.
"Svatba na bitevním poli" tak zůstává ve svém důsledku jen jakýmsi Waterloo po Moravsku. A smutné je, že hudba je v tom tentokrát z větší části vlastně nevinně.