Kočani Orkestar, proč jen v Akropoli?

Vydáno: 29.09.2000 05:00 v sekci Naživo - Hynek Just | foto: facebook interpreta

Nedávno proběhl v paláci Akropolis koncert jedné z nejslavnějších cikánských dechovek z Makedonie. O tom, jestli byl koncert nejvhodnější právě v Akropoli a jestli se kapely tohoto druhu hodí do divadelních sálů a o mnohém dalším je následující článek.

Kocani Orkestar
© Kocani Orkestar
Legendární cikánská dechovka, hudba jako z Udergroundu, Bregovičův zázračný objev, nabitá balkánská razantní funková směs mohutných zvuků a rytmů, mistrovská, brilantní sóla, divoké tance... takovými a mnoha jinými superlativy popisovali diváci potažmo média svou dřívější zkušenost s koncerty Kočani Orkestar. Makedonská dechovka mísící více orientálních stylů, ať už je to vliv tureckých, romských, bulharských, rumunských či srbských etnik, vznikla v 19. století jako nápodoba tureckých vojenských orchestrů, jako jistá protireakce k strnulým tradičním dechovkám. Kočani Orkestar (pojmenovaní podle makedonského města Kočani) dovádějí tuto tradici ještě dále, dopracovávají se k autorským skladbám, které plně podporují tanečnost a divokost starších zlidovělých skladeb. Jako divák, který oceňuje autentičnost a živelnost projevu a který věří, že tyto principy fungují i v oblastech jemu vzdálených, jsem ke koncertu Kočani Orkestar přistupoval s velkým očekáváním. A možná to bylo chybou, možná se chyba stala někde jinde, ale očekávaný efekt ke mně nedorazil.

Předesílám, že se stylem cikánských dechovek mám minimální zkušenost a že jsem do Akropole vstupoval s přáním o doplnění mezery v hudebním vzdělání. Takových lidí zde však bylo minimum, většina z diváků už věděla přesně co může od kapely čekat, většina diváků znala repertoár skupiny nazpaměť většina diváků si sem přišla ověřit již zažité hodnoty, o kterých nepochybuje. Proto se chovali jak se chovali, proto si mezi nimi nezbožňovatel jejich modly přišel jako méněcenný a do kolektivu nepatřící. První davová hysterie začala propukat již deset minut před začátkem, kdy nejnadrženější z hudbychtivých fanoušků strhli svým pískotem většinu dosud jen tiše vyčkávajících. Na malé kluby atmosféra netradiční, připomíná víc stadionové prezentace rockových mágů. Druhá vlna výkřiků a pískotu, teď již o něco oprávněnější, přišla s nástupem kapely, resp. bubeníka, který za tlukotu do velkého bubnu "tapanu" vyběhl s nasazeným rytmem první skladby ze zákulisí. Začátek efektní, po poměrně dlouhém úvodu se na pódium začalo sunout zbylých osm muzikantů. Další nával hysterie. První tóny úvodní skladby nechaly člověku zapomenout na spontánní hýkaly z prvních řad, jejich zvuk a síla přebily vše. Zvukař neměl evidentně potuchy, co může udělat směs tuby, tří barytonů, trubky, saxofonu, harmoniky a bubnu, začnou-li hrát všechny najednou (jednotlivé nástroje byly nazvučené na klasické mikrofony na stojanech a tím odkázány na jediné místo). Zbytečně hlasité, přepískávající, převýškované, nesrozumitelné, nečitelné, koule nepříjemných zvuků. Masu fanoušků zvuk neodradil, v tónech dokázali vyčíst patrně ortodoxně známou melodii, a to jim stačilo ke spuštění salvy nespořádaných výkřiků a pískotu. Vlny nevázaného nadšení od této chvíle ustupovaly jen výjimečně, pokud člověk chtěl poslouchat soustředěně hudbu, měl šance pramalé. Atmosféra podobná jako za starých časů stadionových koncertů Beatles, neboli o tom, jak přílišné nadšení propukávající v neovladatelnou hysterii může být paradoxně svému zdroji naškodu. Ano, přiznávám, nepodlehl jsem, možná že to bylo špatně.

Nabízí se řada otázek. Proč se kapela tohoto druhu vůbec zvučí, když všichni používají akustické nástroje a hrají v akusticky ideálním prostoru divadla? Když už, proč nepoužívají dechové mikrofony, které umožňují pohyb s nástrojem? Jak asi může dopadnout saxofonové sólo, když s ním instrumentalista vyjde do popředí z dosahu svého pevného mikrofonu? Hodí se vůbec Kočani pro vystupování v divadelních prostorách, když jejich hudba pramení z tancovačkových sálů a hospod, když je založena na pohybu a pro pohyb?

Dobře, technické okolnosti mohou být nepříjemné, stále je tu ale šance jejich převálcování pozitivním zážitkem z obsahu produkce. I zde byla má očekávání patrně nadměrná a přehnaná. Jako začnající fanoušek - neznalec jejich alb a koncertů - jsem byl (po náročném odpoutání se od technických překážek) příjemně potěšen a nakopnut prvními skladbami, soudržnost mezi definicemi jejich hudby a reálnou situací se stala rychle patrnou. Skutečně hráli proklamovanou směs balkánských divokých a svižných rytmů prokládanou rychlými a nečekaně strukturovanými sóly (odborníci odhalují 7/8, 9/8 či 11/8 asymetrické takty), skutečně z nich vyzařovala energie, kterou diváci v nemalých dávkách vraceli zpět. A tak to fungovalo při první, při druhé, při třetí skladbě. Když se však pověstná nabitost a energie opakuje v nezměněných obalech již půl hodiny, začne člověk očekávat nějakou změnu. Ta občas přijde při pohřebně pomalé písňové introdukci, se začátkem skladby se ale vrátí do stejného tempa, stejné divokosti a stejných principů jako ta předešlá, ta před ní, ta první i ta za ní. Jedinou šanci na změnu sliboval z počátku jen nenápadně posedávající a od pohledu sympatický zpěvák, i ten však ve svých několika výstupech sklouzl k ozkoušeným stereotypům (třebaže pro nás exotického) "makedopopu".

Čili. Je pravdou, co se o Kočani Orkestar tvrdí, jejich styl je popsán pregnantně a atmosféra koncertů je opravdu divoká a energická. Jsou však věrni svému žánru do posledního morku kostí, nadhled nad jinými styly a hudebními principy, či případné hudební citace kapela na koncertech neprokazuje, svým nasazením a přístupem ideálně splňuje principy tancovačkových souborů. O autentickém zážitku z jejich vystoupení může hovořit jen ten, kdo je zažil v podmínkách pro ně stavěných, na klasickém klubovém koncertě s vyvýšeným pódiem a zesíleným zvukem působí dle mého Kočani Orkestar přes všechny snahy nepřirozeně.

Kočani Orkestar, 24.9.2000, palác Akropolis, Praha


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Green Monster - Mutant Farm 8/10
Recenze: Mutanti i zombíci řádí v rytmu psychobilly na "Mutant Farm" veteránů Green Monster Páté desce domácích psychobilly legend Green Monster vévodí jedovatá zelená barva, která láká na hororovou projížďku farmou mutantů. Vedle ní hrají prim dunivý kontrabas a charakteristický, kousavý vokál lídra a zároveň... čtěte zde
Vydáno: 28.12.2025 14:30 v sekci Recenze
Dream of the Sun - What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice 7/10
Recenze: Dream of the Sun zatím ohledávají terén, s "What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice" ale debutují slibně Prvotina "What God Had Taken Once, He Can Always Take Twice" představuje pražské Dream of the Sun v okamžiku prvního velkého kroku. Cestu si k němu vybudovali pečlivě a očekávání nastavili poměrně vysoko. Jak to celé dopadlo a proč... čtěte zde
Vydáno: 28.12.2025 08:00 v sekci Recenze
Death In Rome - Angel (Karel Kryl - Cover) 7/10
Video: "Anděl" Karla Kryla v angličtině? Poslechněte si coververzi od německých Death In Rome Death In Rome je německý hudební projekt, který si na neofolkové a alternativní scéně získal pozornost svou jedinečnou estetikou a přístupem k hudbě. Namísto vlastních skladeb se kapela zaměřuje na reinterpretace známých popových... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2025 16:00 v sekci Audio / Video | Video
Krojeny - Zlatá 8/10
Video: Písnička o břidlici, video o naději. Petr Uvira představuje projekt Krojeny skladbou "Zlatá". Pusťte si ji v premiéře Kytaristu Petra Uviru jste mohli zahlédnout v doprovodné kapele Marie Puttnerové, v řadách prakticky spících Ladě i v afrojazzových Heimat. Nyní zkušený muzikant a producent míří do sólových vod a stojí na začátku cesty se svým... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2025 10:00 v sekci Audio / Video | Video
Tomáš Hrubý - Robert Křesťan: Psát texty mě bolí 9/10
Hudba v tisku: Nebývalý ponor do duše Roberta Křesťana. Knižní rozhovor "Psát texty mě bolí" se stal i hudebníkovou poctou Robert Křesťan patří na domácí scéně k nepřehlédnutelným osobnostem. Textař, muzikant, překladatel, lídr nezařaditelné formace Druhá tráva - a taky člověk v mnoha ohledech uzavřený a tajemný. Do jeho života se... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2025 12:00 v sekci Recenze | Hudba v tisku
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Naživo: Zábava a zas zábava (24.10.2001 08:25)

ALBUM TÝDNE 51/2025

Story
Takzvaná duša

Svět je plný příběhů. Jeden takový nenápadně píše i Marian Zima se svým projektem Story. Na druhou desku "Takzvaná duše" muzikant opět přizval ke spolupráci známá jména česko-slovenské scény a nabídl jim silný autorský materiál. Jak se mu tentokrát vedlo v týmu s Prokopem, Lipou nebo Chodúrem?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince The Prodigy Justin Bieber Beyoncé Madonna Ewa Farna Lady Gaga Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe