Co byste říkali nákupu CD disků svých oblíbených interpretů za poloviční nebo ještě nižší cenu? Skvělé? Výborné? Nesmí vám ovšem vadit, že všechny ty vaše oblíbené písničky zpívá a hraje někdo jiný...
© facebook interpreta Nechce se mi věřit, že by mezi čtenáři MusicServeru byl někdo, kdo by se nechal napálit něčím, co popíšu v následujících řádcích, ale stát se to může. Nuže, již pár měsíců se na českém trhu nabízejí cédéčka největších hitů jistého interpreta, ovšem nehraje je pravá skupina a nezpívá dotyčný zpěvák či zpěvačka, ale někdo zcela jiný, anonymní, zpravidla schovaný pod hlavičkou např.
Studio 2000. V těchto dnech se o zmiňovaném jevu psalo v MF Dnes, je možné, že podobné příspěvky měla i jiná média. Nedalo mi, abych nevyjádřil svůj názor.
Vypadá to takto: na obalu je například velkými písmeny napsáno The Best of
Madonna (
Cher,
Pet Shop Boys,
U2 atd.), přidány jsou názvy největších pecek, krásná velká fotka zbožňované hvězdy... a k tomu velmi nenápadně připsáno Performed by
Studio 2000. Pokud je pro vás rozhodující cena (proti originálu zhruba poloviční) a nevadí vám poslouchat náhražky, prosím: proti gustu žádný dišputát. Měl jsem možnost slyšet "Madonnu" a přišlo mi to nejprve k smíchu, pak už mi začalo být zle od žaludku. Nejen od otřesného hudebního zážitku, ale i od neuvěřitelné vypočítavosti a slizkosti tvůrců těchto plagiátů – nevěřím, že si někdo záměrně kupuje podobná CD, jen aby ušetřil. Jestli takový člověk existuje, pak se mu omlouvám a je mi líto jeho povrchnosti. Spíše to vidím jako záměrné obelhávání méně zběhlých posluchačů. Jistě se najde dost svátečních kupujících, kteří nejsou moc znalí v angličtině a zlákáni jménem svého oblíbence (či oblíbence příbuzného, kterého chtějí obdarovat pěkným cédéčkem...) a výhodnou cenou, si nosič v dobré víře koupí.
Ještě úděsnější je fakt, že tento póvl prodávají nejen vysmátí "obchodní zástupci" na parkovištích před supermarkety, ale i kamenné hudební prodejny! Naivita? Asi těžko. Řetězec lidí prahnoucích po lehkém zisku končí tedy i v navenek solidních prodejnách a čeká na dalšího napáleného zákazníka...
Kdybychom se v tom začali pitvat více, možná bychom jako jednu z příčin našli i vysoké a stoupající ceny originálních nosičů a začali bychom se bavit i o vypalování a současné kampani IFPI. Ale to už je jiný průser. Každopádně uvítáme vaše názory, které nám můžete psát.