Americký server YouTube.com byl dlouho považován za úspěšný projekt určený hlavně fanouškům hudby a filmu. A pirátům. To se ale mění. Dokládají to politické debaty, které portál rozjel ve spolupráci s televizí CNN. Sílu pochopili už i muzikanti, vždyť Paul McCartney na něm má vlastní kanál...
© YouTube.com Osmička vypulírovaných politiků se usmívá do kamer všemocné televizní stanice CNN, všichni by rádi byli americkými prezidenty. Do voleb sice ještě zbývá přes rok času, ale s kampaní je třeba začít co nejdřív. Barak Obama, Hillary Clinton a dalších šest demokratických kandidátů očekává dotazy. Ale ne od lidí, kteří před nimi sedí ve studiu, nýbrž od těch, kteří je nahráli na webkameru a umístili na portál
YouTube.com.
V pondělí 23. července se začala psát další kapitola historie médií: obří televize se spojila s obřím serverem, vytvořily společný synergický projekt, který přináší nové možnosti nejen politického zpravodajství a marketingu.
Dlouho byl YouTube.com, který před nedávnem koupil Google za tři miliardy dolarů (tedy asi 66 miliard korun), vnímán jako ambiciózní, perspektivní a jistě zajímavý projekt, jenž ovšem slouží hlavně milovníkům hudebních klipů, video úchyláren, kradených filmů a všelijakých dalších "nepodstatností".
Bariéru začali prolamovat mimo jiné hudebníci; třeba
Paul McCartney nachystal premiéru svého posledního klipu "Dance Tonight" nikoli pro MTV, ale právě pro návštěvníky YouTube.com (ostatně tam má celou svoji stránku). Něco podobného při podpoře své aktuální desky "Year Zero" udělal také
Trent Reznor z
Nine Inch Nails.
Po umělcích pohozenou rukavici zvedli konečně i politici, resp. novináři, kteří ji politikům nabídli. A ti samozřejmě neváhali, chňapli po ní, vždyť jak jinak přitáhnout k volebním urnám mládež, než přes internet? Dotazů přišlo
na tři tisíce, na obrazovku se dostalo jen třicet devět z nich, ale přesto to je malá revoluce.
Až dosud byl totiž symbolem internetové politické kampaně on-line rozhovor, e-mailové bombardování, hromadné sms, občas nějaká hra. Ovšem k opravdovému multimediálnímu protnutí došlo zřejmě až nyní. Za chvíli se takhle mohou odehrávat rozhovory zpěváků s fanoušky, s žurnalisty, koncerty se tímto způsobem už přenášejí.
Otázka z pozice českého čtenáře stojí následovně: kdy vyzve Jiří Paroubek z ČSSD, zvláště v době okurkové sezony velmi aktivní, občany, aby mu na YouTube.com něco nahráli? Nebo třeba
Bohuš Matuš...