"Tajnosti". Alice Nellis natočila svůj nejzajímavější film. Nutno dodat, že výraznou měrou jí k tomu dopomohl i oscarový Jan Svěrák, který si tak paradoxně vyrobil největšího konkurenta pro udílení Českých lvů. Minimálně v jedné kategorii už je ale o vítězi rozhodnuto předem. K čertu s celou akademií, jestli tohle není ta nejlepší filmová hudba, s kterou jsem měl letos tu čest!
8/10
Různí - Tajnosti (soundtrack)
Celkový čas: 49:44
Skladby: Little Girl Blue, Tango, Můžu vám to udělat těžší, Love Me Or Leave Me, Vnitřní žena, Kočka, Přišla vaše paní, Baletka, Wild Is The Wind, Karel spí, Naši šňupaj kokain, Rachmaninov, Feeling Good, Little Girl Blue II, Jedno ráno, Hubené
Vydavatel: Sony BMG
Jen málokterý český filmový kus letos překvapil tak jako
"Tajnosti" Alice Nellis. To už jste ale určitě slyšeli, popřípadě se o tom v kině sami přesvědčili. Pokud ne, vězte, že důvodů, proč jít zrovna na tenhle film, je nepočitatelné množství. Snad tedy jen namátkou: konečně vznikl v kraji poznamenaném hřebejkovskou sentimentalitou snímek, který si vzal do hledáčku hluboce osobní látku, a kupodivu není vůbec patetický.
Iva Bittová pořád ještě nezapomněla hrát a Miloslav König je jedním z nejzajímavějších hereckých objevů poslední doby. Ale na to všechno můžete klidně zapomenout a vyrazit klidně jen a pouze na podmanivý hudební doprovod. O ten bylo totiž postaráno vskutku znamenitě.
Otázka zní:
"Může snad neobstát před kritikou dílko, jehož hlavní postavou je někdo jako Nina Simone?" Režisérka Nellis vsadila v osobě americké soulové legendy na jistotu. Písně "Little Girl Blue", "Love Me Or Leave Me" nebo "Feeling Good" jsou s příběhem ženy, která se v jeden den sama sobě ztratí a posléze najde, propojeny poutem přirozeným a zároveň hluboce intimním. Ve filmu se silný a vyvážený projev Niny Simone strefuje přesně do těch srdečních oblastí, kde to umí bolet, ale zároveň tím zvláštním způsobem hřát. O podobné pocity není ale nouze ani při soustředěném domácím poslechu. Výjimečnost
Niny Simone jako zpěvačky tkví totiž v tom, že její písně se dají napojit na kterýkoliv děj, situaci, místo i čas. Ano, jedná se o hudbu nadčasovou, která svou hodnotu ukazuje už nějakých padesát let. Hudbu, která nutí novináře uchylovat se ke klišé o jejím intergeneračním poselství a významu. Pozastaven a ohromen upřímností "Wild Is The Wind" bych ale málem zapomněl, že na štítku s označením interpreta stojí také název jedné české kapely.
Fakt je, že naroubováním muziky z archivu některých našimi médii často přeceňovaných interpretů mohl vzniknout pořádný guláš. Naštěstí byl ale soundtrack doplněn hudebními kusy ostravských
Buty, kteří ač v poslední době zapadlí, pořád stejně dobří. Dobré je taky to, že Radek Pastrňák a
Alice Nellis vybrali rukou společnou a nerozlučnou písně hlavně z posledního alba
"Votom", a to navíc takové, které neměly to štěstí vstoupit do širšího národního povědomí, tedy až na výjimku v podobě rádiovým éterem profláknuté "Jedno ráno".
Buty si vlastně potykali s filmovým uměním po docela dlouhé době, ale následky tohohle setkání jsou, stejně jako kdysi, vesměs pozitivní.
Hudbě z filmu "Tajnosti" nelze nic moc vytknout a moc jí zřejmě nevytýkají ani diváci sami, což se ukazuje na překvapivě dobrých prodejních číslech. Pozastavil bych se asi jen nad zcela nepotřebnými a na album vloženými dialogy, ale to už je holt česká žánrová neřest, s kterou nelze bojovat jinak než stisknutím tlačítka "next track" na vašem přehrávači. Jinak ale zcela zodpovědně říkám, že po všech snowboarďácích a rafťácích je tady konečně nekonfliktní výběrové album, které má potenciál získat si příznivce napříč posluchačským spektrem. A na ten film si vážně zajděte!