Týden v popu (11.)

21.05.2007 05:00 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

V dnešním Týdnu v popu vysvětlím Ondřeji Bezrovi, co jsou to vlastně makrorecenze, zjistím, že i Madonna dělá chyby, podivím se nad Pražským Výběrem II a vzhledem k otřesným britským Scooch dokonce něco jako pochválím Kabát.
Tohle není týden v popu obecně. Tohle je týden v popu Honzy Baluška. Zápisník ultrapopaře.

Ecstasy Of St. Theresa - Watching Black
© facebook interpreta
Ondřej Bezr: Nechápu, protože nevím
V české hudební publicistice není zrovna mnoho autorů, kteří jsou známí a přitom obecně uznávání. Ondřej Bezr mezi ně bezpochyby patří. Proto mě opravdu zamrzelo, když se ve svém sloupku v časopise Report opřel do makrorecenze "Watching Black" Ecstasy Of St. Theresa na musicserveru. Nejvíce mu vadilo toto: "Ale to, že se hned několik 'recenzentů' doslova pyšnilo tím, že nezná předchozí nahrávky EOST (dokonce s argumentem, že v době jejího vzniku ještě nebyli na světě nebo tak nějak) a tudíž ani kontext vzniku aktuálního alba, mi vážně vyrazilo dech."

Na začátku každé makrorecenze je přitom velmi výrazné upozornění, ať si čtenáři nejdříve přečtou článek "K čemu jsou makrorecenze", aby zbytečně neplýtvali svým časem na negativní názory, v nichž si stěžují na základní principy makrorecenzí, aniž by je znali. V článku se totiž mimo jiné píše: "Proto kromě lidí, kteří interpreta znají či ho mají dokonce rádi, se makrošek účastní i ti, kteří o něm nic neví, nemají ho rádi či klidně ho i nesnášejí, případně inkriminovaný žánr vůbec neposlouchají. Je to vlastně princip tabula rasa - nepopsaný, čistý list, jakým by byl při poslechu i fanoušek zcela jiného stylu. A to je důvod, proč se redaktoři ve svých příspěvcích občas vyznávají, že deska pro ně byla prvním kontaktem s daným interpretem či žánrem. Otázka položená makrorecenzí tedy je: Je album natolik dobré, aby oslovilo i toho, kdo by si je jinak vůbec nepustil?"

Ve stejném sloupku o pár řádků výše si Bezr stěžuje na bulvární novináře, kteří si nijak neověřují fakta. V reakci na makro EOST se v tomto ohledu bohužel snížil na jejich úroveň.

Madonna
© cooltownstudios.com
Madonna Final
Madonna se v souvislosti s Live Earth pustila do bezprecedentní propagace celé akce. Dala k volnému stažení skladbu "Hey You", kterou nahrála společně s Pharellem Williamsem. Můžeme namítat, že to není žádný zázrak a produkce Pharella v písničce vůbec není poznat, ale každopádně se o nahrávce a tím pádem celé akci bude všude psát, takže účel je splněn. Vždycky mě ale pobaví, že i u tak slavných umělců není pohlídáno všechno, a tak ten, kdo si skladbu stáhne, se z mp3 tagu dozví, že se písnička jmenuje "Hey You Final". Ale pořád lepší, než kdyby to bylo třeba "Hey You Home Demo"...

Pražský výběr II
© Petr Berounský
Koho zajímá Pražský výběr II?
Je mi devětadvacet a Pražský Výběr šel vždy okolo mě. Tudíž ti, koho by kapela měla dnes zajímat, jsou bezpochyby starší než já, a to přece jen není věková kategorie, která nejvíce kupuje desky a chodí na koncerty. Proto když stále čtu, jak nová verze téhle kapely vyjede na velké koncerty s velkolepou výpravou, říkám si, jestli je v Česku vůbec dost jejich příznivců na to, aby vystoupení nezela prázdnotou. Kapela má přes léto naplánováno dost festivalů, kde ale může přijít spousta lidí prostě jen ze zvědavosti. Nové fanoušky asi novou deskou "Vymlácený rockový palice" nezískají. První singl "Amen" s naprosto zbytečným onanistickým kytarovým sólem snad nikoho nalákat ani nemůže.

Díky bohu za Kabát
Eurovize už je za námi, takže všichni víme, jaká otřesná fraška to je a nemusíme nadávat, že Česko do ní vyslalo Kabát. Sice trošku zamrzí, že teplická úderka skončila zcela úplně a naprosto poslední, ale když zjistíte, že kupříkladu Velká Británie vyslala do soutěže něco tak slizkého jako Scooch a jejich "Flying The Flag"... Opravdu to je soutěž pro veřejnoprávní televize? U Scooch je i slovo komerce pochvala.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY