shop.musicserver.cz

We Love 90s - rok 1995 (část II.)

Vydáno: 17.04.2007 05:00 v sekci Publicistika - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Pojďte s námi zavzpomínat na nedávnou minulost. V druhém díle věnovaném roku 1995 si posvítíme na ztraceného basáka Manic Street Preachers, obskurní kapelu Rednex a neméně obskurního Těžkého Pokondra, úspěch Garbage, album "1. Outside" Davida Bowieho a fenomény post-grunge a mp3.

We Love 90s
© facebook interpreta

Naše výpravy do minulé dekády pokračují výletem do jejího pátého roku. Zavzpomínejte s námi stejně jako v předchozím díle na popkulturní fenomény z časů, kdy mnozí z nás/vás prožívali dětství či dospívání. V celkově už šestém díle se podíváme do letopočtu, kdy v bývalé Jugoslávii zuřila válka, lisovaly se první DVD disky, Jacques Chirac se poprvé stal prezidentem Francie, v Americe řádily hurikány, v Japonsku náboženští fanatici a ve střední Africe virus Ebola. A co se dělo v populární kultuře? Pojďte s námi zpět do devadesátých let.

Články věnované roku 1993 najdete zde - část první a druhá.

Články věnované roku 1994 najdete zde - část první, druhá a třetí.

Cestovatelé časem:
B = Bourek, krasnej.net, Hype
JB = Honza Balušek
KV = Karel Veselý, Karl Muzzik Lab
LK = Luboš Kreč
PDK = Petr Kolář, Lidové noviny
TK = Tonda Kocábek, Radio 1
V = Vít Čondák, Postcrap, New Music

Stručné profily jednotlivých autorů si můžete přečíst ZDE.
Zmizení Richeyho z Manic Street Preachers

Richey James Edwards
© Archiv

Před tím, než jejich kytarista Richey James Edwards 1. února zmizel a už se nikdy neobjevil, byli Manic Street Preachers jen středně populární levičáckou rockovou kapelou z Walesu. Poté se z nich na britských ostrovech staly hvězdy největšího kalibru a jejich následující desky se prodávaly v obrovských nákladech. Psychicky nemocný Richey, mezi jehož koníčky patřilo vyřezávání nápisů do vlastní ruky, se pohřešuje dodnes.

V: Tohle je myslím nejslavnější hudebník, kterého jsem nikdy neviděl. A až do jeho zmizení byli Manics poměrně neznámou skupinou, takže kdyby se teď konalo nějaké opožděné vyšetřování, tak hlavní podezřelí by byli zbylí členové skupiny a hlavně manažer.
KV: Ono to opravdu vypadá jako zázračný mediální tah. Však ho tuším vloni zopakovala Madellaine Peroux, která ale zmizela jen na oko (stejně se o tom ale v Británii všude psalo a prodej desky šel nahoru). Ten "comeback" MSP, který přišel o rok později, byl trapný, "Everything Must Go" je ve srovnání třeba s "Holy Bible" neuvěřitelné vyměknutí. A jejich kariéru už později nezachránilo ani poplácání po ramenech od Fidela, že?
B: Zajímavý je, že se mi vybavila fotka z Bengu, kde tenhle Richey byl. Dokonce mám takovej pocit, že měl vytetovanou růži (i když to se mi motá dohromady s obalem "Useless Generation"). "Holy Bible" mám ve vzpomínkách jako hodně dobrou desku, vždycky jsem měl pocit, že tam byla taková podivně slovanská melodika. Musím ale říct, že žádný další desky nebavily, ale nevím, jak moc to souvisí s tím, že tam Richey nebyl. Vzpomínám si ale taky, že Richey byl z dnešního pohledu hodně goth, minimálně v takový tý sebelítostivý, sebezraňující póze, používal make-up a řek bych, že si minimálně na podiu zahrával s genderovou identitou.
LK: Nebyl jsem zrovna fanoušek Manics, ale v Rock & Popu to tehdy popisovali jako strašné drama, takže tomu nešlo uniknout. Hrozně se mi líbilo, že z Richeyho udělali novináři nakonec takový stín; četl jsem třeba o tom, že ho někdo někde zahlédl v okně. Trochu jako Elvis...
B: Mám pocit, že před pár lety měla jeho rodina možnost prohlásit ho za mrtvýho, ale že tak neudělali a je dodnes vedenej jako pohřešovanej. Každopádně ho nenašli.
JB: Každopádně tím, že zmizel, udělal pro úspěch kapely možná víc, než ti, co v ní zůstali.
David Bowie - 1. Outside

Davie Bowie
© Archiv

David Bowie se v polovině 90. let dal znovu dohromady s producentem Brianem Enem a spolu natočili první díl ambiciózní desky/sci-fi románu o vraždícím umělci. Album se setkalo s velkým zájmem, ale Bowie slíbená dvě pokračování nikdy nenatočil.

KV: Škoda, že pokračování už asi nebude a nikdy se nedozvíme, jak to dopadlo. A kdo je vrah...
V: Dopadlo to tak, že Bowie nešel do starého železa, kam jsem ho v té době už řadil. Až do téhle desky jsem absolutně nechápal, čím si Bowie zasloužil všeobecný věhlas a poplácávání po ramenou od zasloužilých publicistů v Melodii, ale tak nějak jsem si říkal, že za "Let's Dance" nebo "Tin Machine" (to se snad nikde nehrálo?) to asi nebude. Za "Hearts Filthy Lesson" už bych poplácával taky.
KV: O dva roky mladší "Earthling" už mi přijde moc vyumělkovaně in, "Outside" je ale výtečné.
B: "Earthling" je blbost, to je pravda. Taky to zní dost trapně, zatímco "Outside" se dá poslouchat i letos. Zajímavý bylo, že koncept byl natolik atraktivní, že se o to zajímal třeba i můj táta, kterej o tom čet v novinách nebo co a chtěl si to poslechnout.
TK: Mám to podobně jako V. Vesele jsem si v rádiu přehrával ty stařičký věci a nechápal, proč někteří starší hovořej o nadčasovosti a stavěj ho do stejný roviny jako Iggy Popa a Lou Reeda, zatímco mně se vybavuje ten ultranudnej duet "Under Pressure". Pak přišla ta deska a bylo jasno.
JB: Deska je mi úplně jedno, byl jsem ještě takový prcek, že mi nějaký klip z ní připadal strašidelný, uááá. Hlavně, že mu Pet Shop Boys udělali remix "Hello Spaceboy" a zas ho dostali do hitparád.
Post-grunge

Creed
© Archiv

Úspěch kapel ze Seattlu probudil k životu generaci jejich napodobitelů, kteří produkovali radio-friendly verzi špinavého rocku. Angličtí Bush, australští Silverchair nebo američtí Creed, Everclear či Sugar Ray postupně zazářili a pak shořeli pod tíhou slávy.

KV: Muselo to přijít... Takhle to začalo a skončilo to u Nickelback. Ten zpěvák ze Silverchair nejen že zpíval, on dokonce i vypadal jako Cobain.
LK: Já bych zrovna k Bush a Silverchair nebyl tak kritický, obě kapely představovaly spíš to lepší. "Sixteen Stone" mám hodně rád, ty mladičké Australany jsem taky dlouho sjížděl. Průser začal až s pozdějšími Creed (od třetí desky strašný průser) a pak bandy typu Nickelback, Hoobastank apod.
TK: Tak to já si vždycky u těhlech part říkal "zlatá Nirvana..." A v rámci téhle debaty bych dodal "zlatý Foo Fighters".
JB: Já souhlasím s Lubošem, co se týká Silverchair. Na to, jak byli mladí, dělali fakt skvělé písničky.
Rednex

Rednex
© Archiv

Jedním z One-Hit Wonders, na který se bude z 90. let nejhůře zapomínat, jsou švédští Rednex. Kvarteto producentů se smrtelnými následky zkřížilo nejpokleslejší eurodance a country. Průlom se jim povedl s taneční úpravou lidové písně "Cotton Eye Joe", která vedla tři týdny žebříček v Británii a dařilo se jí i za oceánem. Následné album "Sex & Violins" slavilo také velký úspěch.

B: Pro mě to v tý době bylo esenciální spojení dvou věcí, kterejma jsem tenkrát nejvíc pohrdal - danceflooru a country. A je fakt, že to bylo opravdu opravdu hnusný, nicméně ten popěvek si bez problému vybavim i teďka.
PDK: Hmmm, techno v country hávu? Za zaznamenání stála snad jen ta blondýna s těma neuvěřitelně velkejma kozama, co v tom videoklipu kroutila prdelkou. A to ještě doufám, že si pamatuji tu správnou kapelu...
LK: Já si teda vybavuju, že to nebyla úplně blondýnka, ale spíš mi přišla trochu do zrzava. Ale je fakt, že byla hezká. Hudebně to ve mně nezanechalo žádnou stopu s výjimkou "Wish You Were Here" - že by Floydi ze Švédska?
JB: Pche, my co jsme si tu desku Rednex koupili, to vidíme úplně jinak. Byla to prostě dobrá pr...
Formát MP3

PC sestava
© Archiv

Kompresní audio formát mp3 pořádně zahýbal hudebním průmyslem. Finální algoritmus MPEG-2 dostal od Fraunhofer Society v červenci 1995 jméno mp3 a v září pak byl zveřejněn populární real-time přehrávač pro PC Winamp 3. Mp3 se pak stal nejpopulárnějším formátem na internetu.

KV: Moje první mp3 CD je tuším až z následujícího roku. Média tehdy stála i přes stovku a pálilo se dvourychlostně, takže jsem si pečlivě u kamarádů na kolejích vybíral, co si odnesu domů. Nakonec to vyhráli Daft Punk, Portishead, Orb, Orbital a Roni Size. Dobrý začátek.
V: To jo! Já si vzpomínám, že jsem dlouho mp3 ignoroval, protože mě hrozně štvalo, že když si chci něco poslechnout, že musím nejdřív pustit počítač a ten mi pak do toho hučí. To vlastně počítače dělají doteď, ale mezitím jsem si nějak zvyknul. A navíc když mp3 začínaly, tak počítač, který jsem měl doma, stíhal přehrávat jenom v nějaké omezené kvalitě, pak už hrozilo, že se to kousne. To je z pohledu dnešních mini mp3 playerů za pár stovek naprosto neuvěřitelné. Technický pokrok je zřejmě jedna z mála věcí, na které se pořád ještě můžeme spolehnout.
JB: Pamatuju si, že jsme cédéčko z WAVů nechali kompresit do mp3 vždy přes noc, protože to trvalo třeba i sedm hodin.
Garbage

Garbage
© Jiří Kosnar / musicserver.cz

Foo Fighters nebyli jediní pohrobci Nirvany, kteří v roce 1995 vystrčili růžky. O slovo se přihlásila i kapela producenta jejich desek Butche Viga. V čele Garbage excelovala skotská zpěvačka Shirley Manson a díky hitům "Only Happy When It Rains" a "Queer" proměnili svůj albový debut v čtyřikrát platinový. Dnes mají za sebou čtyři alba a letos chystají kolekci best-of "Absolute Garbage".

B: Někdy v roce 95 nebo 96 jsem si koupil v Londýně Vox a byla tam kompilace "Haute Couture", kde byla jedna věc od Garbage, ve který byla taková stopka, že mi to skoro vždycky v tom prvním okamžiku přišlo, že se to vyplo. To bylo dobrý, jinak mi to přišlo dycky dost hrozný. Jako dobře odvedená práce, ale žádný srdce, žádná osobnost.
TK: Prostě ta správná hvězda pro festival Rock For People.
KV: Nenáviděl jsem je. Každá jejich písnička zněla, jako by to byla coververze nějakého dávno zapomenutého hitu. A tu zpěvačku jsem přímo nesnášel.
V: Tak já jsem "Version 2.0" docela poslouchal, ale vždycky mi připadalo, že jsou dost "overrated" ("přeceňovaní" tak nezní, co?). A co se týče Shirley Manson - už si asi nevzpomenu, jak přesně zněl ten její často citovaný výrok (a řekla to vůbec?), kde vysvětlovala, proč je její kytara oranžová, ale tím jsem si ji zařadil do skupiny umělců, u kterých je třeba oddělovat jejich osobnost a dílo.
JB: Ale kdeže! První dvě desky Garbage jsou výborné, třetí je taky ještě hodně dobrá. První deska sice ještě trpěla tím, že si prostě tři producenti chtěli občas zahrát na koncertě a sháněli zpěvačku, která byla vyjukaná, ale dvojka už nemá chybu.
LK: Mám doma všechny desky, ale v podstatě žádná z nich mě nijak extra nezaujala. Co mě však zajímalo nejvíc, byl zcela nepochopitelný novinářský poprask kolem Shirley, která je prý krásná zpěvačka. Nevím, ale mám pocit, že to je spíš taková tuctovka; stejně jako jejich muzika.
Těžkej Pokondr

Těžkej Pokondr
© Archiv

Přezpívat světové hity se srandovními českými texty určitě napadlo už leckoho. Ale jen Těžkej Pokondr alias dvojice bavičů Roman Ondráček a Miloš Pokorný na tom dokázala založit kariéru, která trvá už deset let. Vydatně jim k tomu pomáhá textař Lou Fanánek ze Tří sester. V roce 1995 se představili prvním hitem "Saša jede" a albovým debutem "Sbohem, Tvá Máňa".

B: Je to asi dost divný, ale mně to příde docela vtipný, když to někde slyšim. Nejlepší je: "dělaj i diesely, když potkáš fízly, maj taky felicie..." - což je asi z jiný desky.
PDK: Z toho jsem měl opravdu trauma. Nejvíc bylo "Saša jede, má formu a děsně jí to sluší" namísto "Sunshine Reggae". Dnes oba hoši v našem mediálním komplexu uvádějí svůj pořad Wow! s podtitulem návrat legend a mají své židle se jmény jako hollywoodské hvězdy. Tak nevím.
TK: Fanánkův textový průlom do byznysu. Já si zas pamatuju (a taky nevim, z který je to desky) píseň o ukrajinských dělnících, který po vzoru PSB "...dřou fest". Vy ale máte témata... Dojde i na Šmouly?
JB: Debutové album byl původně skoro underground (jakože: nahrajem to pro pár kámošů, bude sranda), ale pak se to začalo nějak prodávat a byznys byl na světě.

  • Bowie (Ether, 17.04.2007 09:02) Reagovat

    Nez se ozvou nastvani fanousci Garbage a Manics, tak se ozvu jako fanousek Davida Bowieho :), pac nechapu pany Kocabka a Condaka, kteri (asi) neslyseli alba Low, Station to Station a dalsi z 2. pulky 70. let, podle me to jsou naproste pecky, kterym se uz nic jineho z Bowieho tvorby zdaleka nevyrovna (asi to je Brianem Enem). A je celkem usmevne, ze pan Kocabek, ktery se tak casto rad chlubi znalosti souvislosti a celeho kontextu vubec, nechape postaveni Bowieho a Iggyho Popa na stejne urovni. Hlavne, ze Iggymu Bowie napsal vetsi cast hudby pro alba Idiot a Lust for Life...

    • Re: Bowie (ian69, 17.12.2007 08:06) Reagovat

      2Ether: Btw., co si pamatuji rozhovor s Iggym, ten tohle popřel, že by Bowie psal hudbu a Pop texty. Tak jako tak Idiot a Low (Lust for..., Heroes) jsou bráškové

  • tak teda bowie (rain_dog, 17.04.2007 09:22) Reagovat

    Bowie bol hviezda od zaciatku. A co nebolo spomenute v predchadzajucom prispevku - to je predsa ZIGGY STARDUST. Keby nic ine, len toto ho spravilo tou legendou, o ktorej sa hovori. Bol hviezda, kym ostatni boli este v plienkach.
    Pre vacsie pochopenie vyznamu a spojenia s IGGYM POPOM a LOU REEDOM odporucam pozriet film VELVET GOLDMINE (tusim preklad Zamatova extaza), kde je to myslim vysvetlene jasne. A ked to ani nikto po tomto nepochopi, tak to uz fakt neviem...

  • Manics (Standa, 17.04.2007 10:15) Reagovat

    Dobré dopoledne, tož první „naštvaný“ fanoušek Manics se ozývá. „Každopádně tím, že zmizel, udělal pro úspěch kapely možná víc, než ti, co v ní zůstali“ – tak to je věta jak vystřižená z Blesku (tamním pisálkům věřím, že jsou existencí Manics zcela nedotčeni). Samozřejmě souhlasím s tím, že po Holy Bible Manics vyměkli a trochu se pootevřeli masám, ale to že je něco více komerční ještě přece neznamená, že je to podřadné (i když přiznávám, že jejich „měkotu“ Lifeblood jsem dosud zcela nezkousnul). A házet všechno kamsi do škarpy jenom proto, že to není tak depresivní nebo destruktivní jako jejich začátky mi přijde poněkud úzkoprsé (i když chápu, že jsme na Musicserveru). Já mám naopak raději dobu po Holy Bible, protože jejich hudba i texty jsou mnohem rafinovanější – hodně lidí zná hitovky If You Tolerate This…, So Why So Sad, Tsunami nebo Black Dog On My Shoulder, ale málo kdo z nich ví o čem nebo o kom ty písničky jsou. A určitě nejsem sám, kdo si všimnul, že Manics hráli i v komerčních rádiích a když páni dramaturgové zjistili, že ty „popovky“ mají politický (a ještě k tomu levicový) text, tak to rychle stáhli. Koncert na Kubě nebyl zamýšlen jako podpora tamního režimu nebo snaha se zviditelnit, ale jako logický důkaz toho, že pokud mohou Manics hrát v Americe, mohou stejně tak hrát i kdekoliv jinde ve světě. Jenže to tady v zemi našeho velkého Mao Klause asi ne každý pochopí.
    P.S. Pane Bourek – Richey měl vytetovanou růži (i když to se mi motá dohromady s obalem "Useless Generation") – ano, skutečně se Vám to motá, neboť to nebyl obal "Useless Generation" nýbrž „Generation Terrorists“. Ale možná se Vám toho motá ještě více (a možná právě proto píšete na Musicserveru).

  • Stando... (space.lemon, 17.04.2007 10:40) Reagovat

    ...on pan Bourek opravdu píše na Musicserveru? :-O ... že jsem si nevšim...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Autumnist - Anatomy Of Shadows 9/10
Recenze: "Anatomy Of Shadows" předkládá systematickou revizi současnosti pohledem Autumnist Vlado Ďurajka ke každému albu Autumnist přistupuje striktně ve svých vlastních intencích perfekcionismu. "Anatomy Of Shadows" jde v tomto aspektu možná nejdále a nabízí exponenciální pohled na realitu okolo nás, jež místy chladně... čtěte zde
Vydáno: 28.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Tom Sean - Debutové album ukazuje moji dobrou i špatnou stránku
Rozhovory: Tom Sean - Debutové album ukazuje moji dobrou i špatnou stránku Tom Sean je další nadějnou tváří hudební, ale i herecké scény. Jeho v listopadu vydané debutové album "Stereo Madness" obsahuje jedenáct songů, včetně singlů "Runnin' In Deep" se Simonem Oppem nebo "fadeawayyyyyyy". Hostují na něm... čtěte zde
Vydáno: 27.12.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olympic - 4 (LP reedice 2024) 6/10
Recenze: Olympic hledal na albu "4" nový směr své cesty Kapela Olympic nadále vydává nové desky, ale Supraphon postupně vzpomíná i na ty nejstarší. Nikoliv chronologicky, proto po "Trilogii" přichází na řadu o dekádu starší počin "4". Tehdy pražská formace prožívala nejtěžší... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2024 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 51. týden 2024
Nejhranější českou písní ve vánočním týdnu se třetí rok po sobě pyšní Ewa Farna Stejně jako loni i předloni se hit "Vánoce na míru" Ewy Farne stal v posledním předvánočním vydání nejhranější tuzemskou písní v našich rádiích. V celkovém pořadí patří novodobé sváteční trvalce šesté místo, stále... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2024 08:00 v sekci Novinky | České hitparády
Bruce Springsteen & The E Street Band - Deník z turné 7/10
Hudba v TV: Dokument "Deník z turné" poodkrývá zákulisí koncertů Bruce Springsteena. Přesto neví, čím chce vlastně být Bruce Springsteen a jeho The E Street Band se po téměř nekonečných šesti letech, které zčásti vyplnila celosvětová lapálie jménem covid, vrátili na pódia. Bezesporu něco, co si žádá zaznamenání. Na zkoušky i turné samotné... čtěte zde
Vydáno: 25.12.2024 08:00 v sekci Recenze | Hudba v TV
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Pet Shop Boys s předělávkou Bowieho "All the young dudes" oslavují mládí (15.11.2024 12:19)
- Video: Manic Street Preachers se v "Hiding in Plain Sight" noří do polaroidových vzpomínek. Pak to ale rozjedou na pódiu (04.11.2024 15:49)
- Audio: Manic Street Preachers v singlu "Decline & Fall" sázejí na kouzlo euforické melodie (03.09.2024 13:13)
- Garbage téměř po dvaceti letech připravili "Bleed Like Me" na vinylu (12.02.2024 08:06)
- Zaprášenosti: Na desce "Aladdin Sane" se David Bowie loučí se Ziggym Stardustem, na následující "Pin Ups" je jen Davidem (30.04.2023 08:00)
- Nové desky 15/2023 - od Metallicy přes Katapult po Feist (19.04.2023 08:00)
- Rokenrolová síň slávy (opět) pozměnila svou definici toho, co znamená rock (01.02.2023 15:59)
- Audio: Spoon předělali Bowieho "I Can't Give Everything Away" do podoby křehké klavírní skladby (10.01.2023 16:39)
- Nové desky 43/2022 - od Toma Odella přes Blue po Pentatonix (02.11.2022 20:30)
- Publicistika: Visconti, Pop, Eno - Tři vzpomínky na Davida Bowieho (28.09.2022 12:30)

ALBUM TÝDNE 52/2024

Sima Magušinová
Premena

Lidský život připomíná cestu, která postupně dotyčného nuceně i přirozeně mění. Všechny její zatáčky a křižovatky na vlastní kůži poznává i Sima Magušinová. Svým vlastním způsobem všechny tyto změny vtěluje do svých písní. A jelikož se jich v poslední době událo hodně, nazvala novou desku symbolicky "Premena".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 28.12.
Jesus Christ Superstar (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Prince Ewa Farna Linkin Park Coldplay Kabát Lucie Vondráčková Lady Gaga Madonna Mirai Queen Pink Floyd Beyoncé Vypsaná fiXa Viktor Sheen Wanastowi Vjecy Ed Sheeran Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe