Už vás omrzely hity z první, skvělé desky The Killers "Hot Fuss"? Kapela právě v těchto dnech vydává albovou dvojku "Sam's Town". Málokdo tomu věřil. Málokdo věřil, že se to partě Brandona Flowerse může podařit. Málokdo věřil, že nahrají podobně silné album jako byl debut. Je nová deska lepší?
Nová deska amerických
The Killers je jedna velká výpověď a zpověď. Je to touha po vyprodaných stadionech, divokých večírcích, holkách v luxusních večerních šatech, obálkách Q-magazine a pozici respektovaných rockových hvězd. Ten, kdo měl trochu představivosti a poctivě si naposlouchával singl "When You Were Young", mohl tušit, jak asi nové album bude znít. V naoko přiblblém nic neříkajícím refrénu může být všechno.
"He doesn't look a thing like Jesus. But he talks like a gentleman. Like you imagined when you were young." Tímto Brandon Flowers vystihl celou podstatu novinky. Je tu zřejmá snaha udělat něco skutečně velkého. V každém tónu, v každém akordu jsou cítit ti, které
The Killers tak obdivují. Zhruba před rokem to Flowers řekl:
"Jednou chceme být jako oni. Jsou fantastičtí," a to možná nečekal, že k tomu dojde tak brzo. Již na druhé desce totiž
The Killers hrají lépe než
U2 v současnosti.
Vždy byli trochu nesmyslně řazeni do škatulky indie, s novou deskou se tomu vymykají ještě více než na skvělém debutu "Hot Fuss". Tyto dvě desky spojují dvě věci - hity od začátku do konce a skvěle zvládnutý rockový mainstream. Podobně jako
The Strokes, kteří to jen mají hozené přes skvěle vybavenou garáž na Manhattanu a image stojící na frázi
kafe, pivo, cigára, roztrhaný džíny, prochozený tenisky a old school rock'n'roll. "Sam's Town" působí jako vyzrálé album dospělé kapely a přitom
The Killers pořád hrají písničky zejména pro ty s patkama a červenýma converskama. Flowers sliboval dospělé texty o něčem, že už prý nebude zpívat o holkách. Ať se na texty z "Hot Fuss" díváte z kteréhokoliv úhlu, musíte přiznat, že "Somebody Told Me" či "Mr. Brightside" byly skvělé a naprosto autentické teenage zpovědi. Teď se Brandon pokouší o něco jiného a daří se mu tak z poloviny - není to špatné, ale často střídá jedno nabubřelejší klišé se druhým, které i v takové míře, v jaké se na "Sam's Town" vyskytují, mají nějakou výpovědní hodnotu.
Singl "When You Were Young" jsou urvané struny, v jasném riffu bijící se se zamilovanými vyhrávkami. Je to řev, ve kterém razantně
The Killers dokazují všechno možné. Jsou to vzkazy přes naivní texty a vysněné melodie. Sobě i ostatním. S naoko potutelně drsným úsměvem však zůstávají hodnými kluky s hvězdným snem posbíraným v zářivých ulicích Las Vegas. Ten sen si plní po svém - s rock'n'rollově drsně nabubřelou pózou, popovou přístupností a písničkářskou přesvědčivostí - zde je ten vliv Springsteena. Nejlepší písnička na desce, skladba "Uncle Johnny", jsou infantilní výčitky, vzpomínky, strach, slzy, krev, pot a láska. Třeba k Americe a jejímu drsně zaplivanému kytarovému zvuku. Absolutní rock'n'roll dneška, emoce drásající postpunk první poloviny 21. století vedený rozhozeným syntetizátorem a řezající kytarou.
"Sam's Town" může být bráno jako poslední skutečně velké album módní kytarové vlny. Dle recenzentova názoru nejlepší albová dvojka celé vlny. Dnes všechno konečně dává smysl. Indie vlna v
The Killers našla budoucí hvězdy pro rockový mainstream typu
U2 či
Red Hot Chili Peppers, v
The Strokes naopak ortodoxní rockové hvězdy se vším všudy, které se pravděpodobně už s další deskou postaví vedle
Pearl Jam a nahradí mrtvé
The Rolling Stones. A tak to je dobře.
P. S.: Bude makro...