Motown je dnes v pravdě už legendárním labelem, který se nesmazatelně vryl do dějin (nejen černošské) hudby a jejího vývoje. Máte-li rádi r'n'b a soul v té nejkrystaličtější formě a jste-li zvědaví, jak by zněla někdejší klasika dnes, stačí jen přehrát "Motown Remixed" a zažijete dokonalý flashback a zároveň výlet do moderního zvuku urban music. Protikladné? Ani ne.
6/10
Různí - Motown Remixed
Celkový čas: 74:14
Skladby: Jackson 5 - I Want You Back (Z-Trip Remix), Gladys Kinght & The Pips - I Heard It Through The Grapevine (Sympathy For The Grapes Mix By The Randy Watson Experience), Marvin Gaye - Let's Get It On (Da Producers Mpg Groove Mix]), Stevie Wonder - Signed, Sealed, Delivered I'm Yours (DJ Smash Essentiel Funk Mix), Jackson 5 - Abc (Salaam Remi Krunk-A-Delic Party Mix), Rare Earth - I Just Want To Celebrate (Mocean Worker Remix), The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone (DJ Jazzy Jeff & Pete Kuzma Solefull Remix), Smokey Robinson - Quiet Storm (Groove Boutique Remix), Diana Ross & The Supremes - My World Is Empty Without You (Tranzition Remix), The Temptations - Just My Imagination (Running Away With Me) (Easy Mo Bee Remix), The Undisputed Truth - Smiling Faces Sometimes (Futureshock Main Ingredient Mix), Smokey Robinson & The Miracles - The Tears Of Clown (Hotsnax Remix), Eddie Kendricks - Keep On Truckin' (DJ Spinna Remix) , Edwin Starr - War (King Britt Remix), Rick James - Mary Jane (DJ Green Lantern Evil Genius Remix)
Vydavatel: Universal
Když v roce 1975 vyšel u
Supraphonu výběr toho nejlepšího, co za posledních patnáct let vyšlo u
Motown Records, bylo to v normalizačním Československu zjevení jako z jiné planety. A taky snad proto se výběr jmenoval "Černá galaxie", protože byl prostě někde úplně jinde, než kde se nacházely oběžnice a hvězdy československé hudby v sedmdesátých letech. Žádná Zagorka a Špinarka, žádný
Olympic, ale
Diana Ross,
Gladys Knight nebo
Jackson 5. Když jsem pak tuto kompilaci před lety objevil v domácí diskografii, byl jsem jako u vytržení a oba dva vinyly jsem si celé dny pouštěl stále dokola. Nebylo tedy těžké sehnat někoho, kdo by v redakci lačně chňapl po kolekci remixů toho nejlepšího, co Motown ve svém klasickém období vydal. Různí remixéři a producenti se chopili svého úkolu a stvořili
Motown Remixed.
Prohlásit o Motown Records, že je to nejvýznamnější label v historii moderní populární hudby, je možná velkohubé, ale těžko vyvratitelné. Bez hitů, které hlavně v šedesátých letech válcovaly rádiový éter, by dneska hudba vypadala naprosto jinak. Současnost už tak slavná není, ale i tak na tomto labelu vydává třeba
Erykah Badu nebo
India.Arie a v neposlední řadě i
Stevie Wonder (od počátku až do dnešních dnů). Ve vývoji a trendech už slovo diktují jiní, Motown se proto zaměřuje na alternativu v r'n'b, soulu i hip hopu a na výnosnější vydávání starých klasik a různých antologií pro pamětníky. Ale bossové v ústředí už zjistili, že vyžít jen z pamětníků nelze donekonečna, proto vyšlo CD s peckami v novém hávu, v hávu, který by slušel dnešní době a který má získat mladé posluchače. Souběžně vyšla deska "Motown Unmixed" se stejným tracklistem, ale s písněmi v původní podobě.
Naštěstí se aspoň tracky tohoto výběru nenesou v klasickém duchu remixů US provenience, které jsou buďto v podobě obludných techno předělávek, nebo s novým rapovým intermezzem. Autoři nového zvuku se snažili nevzdalovat od škatulek originálů, jen je přizpůsobit době. Otázkou je, jaké době, protože některé znějí jakoby z druhé poloviny devadesátých let - například acidjazzově laděný "Quiet Storm" nebo deepfunkový "Papa Was A Rollin' Stone", na druhou stranu třeba "Let's Get It On" doslova vykrádá nové věci od R Kellyho (vyloženě "Step In The Name Of Love")... Jako
Beastie Boys, jen s jinými vokály, je "I Just Want To Celebrate", jenže tady bych spíše usoudil, že jde o poctu, ne o nenápadité kopírování. V juchavém stylu Junkieho XL jsou "klaunovy slzy", čili "Tears Of Clown". Konečně k hip hopu obrácený mix "Mary Jane" přináší poměrně jasnou ódu na radost (tedy na Mary Jane), Abc jde ještě dál, barokní drnkací piáno tvoří jednoduchou, chytlavou a vlezlou melodii, která snad byla pro malého Michaela Jacksona napsána už původně, protože jeho zpěv (tady spíše rap) se k celému tracku skvěle hodí. "War" si i v nové verzi dokázala uchovat výrazný šlapavý rytmus, naléhavost apelu a jednoduchou chytlavost. A nakonec je tu i lehký výlet do budoucnosti s futuristickými zvuky prošpikovanou skladbou "Smiling Faces Sometimes".
Nápad celé desky by se měl ocenit a nepochybuju o tom, že lákavý nový a pestrý kabátek přitáhne k už tak skvělým, byť letitým originálům nejednoho posluchače. Některé z remixů jsou vydařené, jiné už méně a rozhodně se nemohou rovnat originálům, ale i tak je to prostě fajn poslech. Jen si nejsem jistý, kde a za jakých okolností si jej pouštět. Z části je skvělý na party, z části k večernímu rozjímání, působí lehce rozháraně a neuspořádaně a je slyšet, že pravděpodobně nevznikal jako jednotný koncept. To je velké minus, protože i v hudbě občas platí (jako ve sportu) - skvělé individuality nedělají skvělý tým.