Další vydařené dílko Johna Williamse

12.06.2005 05:00 - Ondřej Ručka | foto: facebook interpreta

Tak, v pořadí už pošesté nás doprovází Síla a jako už od počátku (spíše středu) ságy "Star Wars" nás s ní bude provázet i John Williams, který ke všem dílům zkomponoval soundtrack. A tradičně v podání londýnských filharmoniků. Je na "Revenge Of The Sith" něco, co by se dalo pokazit? Nekriticky se domnívám, že ne.
7/10

John Williams - Revenge Of The Sith (soundtrack)

Skladby: Star Wars And The Revenge Of The Sith, Anakin's Dream, Battle Of The Heroes, Anakin's Betrayal, General Grievous, Palpatine's Teaching, Grievous And The Droids, Padmé's Ruminations, Anakain Vs. Obi-Wan, Anakin's Dark Deeds, Enter Lord Vader, The Immolation Scene, Grievous Speaks To Lord Sidious, The Birth Of Twins And Padmé's Destiny, A New Hope And End Credits
Celkový čas: 70:51
Vydavatel: Sony BMG
Jak už jste si jistě všimli, ač se zabývá musicserver hudbou, na klasiku zde nenarazíte. Chopin, Mozart, Haydn ani Čajkovskij, žádného z nich zde nepotkáte a nic si o nich nepřečtete. Nejspíš je to tím, že jejich kousky nejsou příliš novinkové, to však pro nás nemůže být omluvou, ani tak studovaným muzikologům nemáme co přinést, neboť klasika se hraje a komponuje i dnes a u nás ticho po pěšině. Ale přesto jsou jména tak významná pro dnešní hudbu, tak klasická v pravém i přeneseném slova smyslu, že se dostanou i k nám. A jedním z těchto jmen je bezesporu John Williams. V jeho případě snad není ani o čem psát, můžu vršit klišé na klišé a stejně budou všechna bez výhrad sedět a budete mi je muset chtě-nechtě odsouhlasit. Co nového napsat o muži, jehož jméno se stalo synonymem pro celý žánr filmového soundtracku (do dneška získal 43 oskarových nominací)? A ostatně, co nového napsat o jeho hudbě?

Otázkou k zamyšlení tedy je, zdali budou budoucí teoretici kultury spojovat Johna Williamse se světem filmu a hodnotit jej jako svým způsobem skvělého "filmaře" (teď se na mě, prosím, studenti filmových věd, nezlobte), nebo jako geniálního hudebníka, který se svým dílem zařadí vedle výše jmenovaných klasiků, rozšíří tak jejich řady a bude se poslouchat i po desítkách a možná i stovkách let (prosím, muzikologové, teď se nezlobte vy)? Jedno je jisté: Díky práci na těch nejslavnějších a nejkultovnějších filmech a díky spolupráci s těmi nejproslulejšími režiséry se stal ikonou a modlou už dnes. A ikonicky se vzlíží i k jeho soundtracku k Lucasovým "Star Wars", neboť melodie z něj se za těch bezmála třicet let staly bez nadsázky jedním ze základních kamenů popkultury. Vyhlašuje se nový mistr světa v kopané? Při juchání nad trofejí zní vítězný motiv rebelů. Reportéři jsou na stopě úplatným policistům? V reportáži při zpomaleném záběru na zkorumpovaného policejního majora hraje imperiální pochod. Finalistka "Miss" tančí ve volné disciplíně? Při jejím trhaném tanci (že by charleston?) v kostýmu z 20. let zní mimozemský jazzový band z pajzlu v Mos Eisley. A to jsou jen některé z příkladů, které mi zrovna vytanuly na mysli. Je pravda, že tyto melodie bez výjimky pocházejí z původní trilogie (z období, které je považováno za Williamsovo nejlepší), ta nová tak silné motivy prozatím nepřinesla.

Proto by teoreticky ani na soundtracku ke třetí epizodě nemělo být nic nového, a svým způsobem je to i pravda. Hlavní síla je v tom, že stejně jako film slouží coby můstek mezi novou a starou trilogií, a proto tak obsahuje melodie, které už zazněly v původních filmech, a citlivě je včleňuje do nových kompozic. Patrné je to hlavně ve vzrůstajícím množství imperiálních motivů, protože děj se odehrává v době, kdy je galaktická republika pohřbena a rodí se impérium a s ním i Darth Vader. Ono je nošením sov do Athén, když uvedu, že soundtrack funguje hlavně v souvislosti s filmem a se znalostí celého příběhu, sám o sobě je jistě působivý, ale podstatně méně. Když si vzpomenete, jak bojoval Anakin s Obi-Wanem, jak se rodila dvojčata, či jak Palpatine sváděl Anakina k temné straně síly, pak bude toto dílko fungovat bezchybně a jako spolehlivý dodavatel emocí. Williams dokáže k obrazu dodávat dokonalý doprovod, využívá výhod a zvuku rozsáhlého symfonického tělesa i pouhé síly a majestátnosti lidského vokálu a sboru hlasů.

Ale je pravdou, že u všeho máte pocit, že už jste to někde slyšeli, protože i taková persóna, jakou Williams bezesporu je, nedokáže čerpat ze svého génia do nekonečna. Jeho novější období není tak plodné jako zlatá sedmdesátá léta a je to slyšet i na tomto kousku. Přítomnost starých známých motivů jej ale vyzdvihuje v hodnocení o kousek výš. Dalším pozitivem tohoto alba je, že v něm dostanete v podstatě dva soundtracky: jeden ke třetí epizodě na CD a jeden jako průvodce celou sextalogií na bonusovém DVD. Na něm jsou ty nejpodstatnější motivy ze všech šesti dílů setříhané do sedmnácti klipů se záběry ze všech epizod (průvodcem je Ian McDiarmid). Čili podrtženo, sečteno: Za svoje peníze dostanete pořádnou a poctivou dávku orchestrální filmové hudby, byť ne nějak dechberoucí a neslyšené. Fanoušci "Star Wars" nechť si však přičtou k hodnocení bod.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY