Učitel lásky v rytmu R&B

10.04.2005 09:28 - Karel Veselý | foto: facebook interpreta

Filmová komedie "Hitch" s Willem Smithem slaví v Americe velkým úspěch a právě vydaný soundtrack se může pochlubit několika současnými nebo starými hity. Vkusně kombinuje moderní rhythm and bluesové pecky (Amerie, John Legend) s klasickým funk-soulem 70. let (Earth, Wind & Fire, The Temptations).
8/10

Různí - Hitch (soundtrack)

Skladby: Amerie - 1 Thing, John Legend - Don't You Worry 'Bout A Thing, Earth, Wind & Fire featuring Kelly Rowland and Sleepy Brown - This Is How I Feel, Mark Ronson featuring Ghostface Killah, Nate Dogg, Trife Da God and Saigon - Ooh Wee, Heavy D & The Boyz - Now That We Found Love, Meleni Smith - Happy, The O'Jays - Love Train, The Temptations - I Can't Get Next To You, Jimmy Cliff - You Can Get It If You Really Want, Martha Reeves & The Vandellas - It's Easy To Fall In Love (With A Guy Like You), Earth, Wind & Fire - Reasons, Omarion - Never Gonna Let You Go (She's A Keepa), Kevin Lyttle - Turn Me On (Low Tide Remix)
Celkový čas: 49:16
Vydavatel: Sony BMG
Američtí diváci i americký filmový průmysl si evidentně oblíbili žánr černošských komedií. Hrají v nich většinou jen afroameričané a samozřejmě se v nich objevuje černošská hudba. Film "Hitch" režiséra Andyho Tennanta je takovým příkladem. Kritiky poměrně slušně hodnocená komedie s Willem Smithem v hlavní roli měla v USA překvapivý úspěch. Vedla žebříček nejnavštěvovanějších filmů hned tři týdny po sobě. Posluchače ale samozřejmě zajímá hlavně soundtrack. Na něm je ke slyšení svůdný mix současného a starého rhythm and blues.

Důvod, proč "Hitch" stojí za poslech, je především první skladba na disku. "1 Thing" zpěvačky Amerie je vynikající ukázkou současné fúze popu a rhythm and blues. Autorem je producent Rich Harrison, který stojí například za "Crazy In Love" Beyoncé a podobně jako v případě tohoto megahitu sampluje funkovou rytmiku z jedné skladby The Meters do podoby minimalistického groove. Jednoduše geniální. Mimochodem "1 Thing" měla být už na Ameriině debutu "All I Have", ale firmě se tanečnější píseň nezdála příliš vhodná pro zpěvačku, která měla zapadnout do nu-soulové škatulky. Tři roky poté je z písně zatím největší hit v její kariéře. Zpět k soundtracku. Ten pokračuje v podobném duchu: Klavírista John Legend má na svědomí jedno z nejlepších rhythm and bluesových alb poslední doby "Get Lifted" a na "Hitch" si vystřihl wonderovskou klasiku "Don't You Worry About A Thing". Spojuje neodolatelný klavír a gospelový feeling velkého učitele s hiphopovým rytmem. Však se mu také nepřezdívá "Alicia Keys v kalhotách" pro nic za nic.

Další zajímavou skladbu dodali souloví veteráni Earth,Wind & Fire, kteří si do studia pozvali současné hvězdy Kelly Rowland (Destiny's Child), zpěváka Sleepy Browna (chráněnce Outkast) a producenty Organized Noize (důležité spolupracovníky OutKast). "This Is How I Feel" je napěchovaná funkovou energií a nádhernými vokálními linkami exceleních zpěváků. Jak zněli EWF v době své největší slávy, se můžete přesvědčit ve skladbě "Reasons" v druhé polovině desky. I čtvrtá skladba je vynikající. Producent Mark Ronson začínal jako tvůrce pirátských mashupů, které mu zajistily nejen proslulost, ale také smlouvu u Sony. Pro svůj albový debut si mohl pozvat slavné hiphopové hvězdy, vždyť třeba do prvního singlu "Ooh Wee" dokázal vtěsnat Ghostface Killah z Wu Tang Clan, Nate Dogga (známého z refrénů Dr. Dre, Eminema, 50 Centa nebo Snoop Dogga) nebo rappera Saigona. A je to jízda - přesně v intencích bastard popu spojuje sampl z disco odrhovačky Boney M a funkového zpěváka Dennise Coffeye.

Za zmínku ještě stojí "Now That We Found A Love" od Heavy D & The Boyz z roku 1991. Jedná se o typický taneční disco-hip hop přelomu desetiletí a je samozřejmě vzpomínkou na obrovský hit. Zbytek alba jsou jednak staré funk-soulové firmy jako The O'Jays (klasika "Love Train"), The Temptations nebo Jimmy Cliff (jeho největší hit "You Can Get What You Really Want"), jednak mladé talenty, na které chce Columbia upozornit. Meleni Smith ani odpadlík z B2K Omarion ale moc nepřesvědčují. Stejně tak Kevin Lyttle, který je i v Česku známý hlavně hitem "Turn Me On", jehož remix obstaral úplný závěr soundtracku. Delikátní pop-dancehall se v nešťastném 4/4 remixu proměnil v tupý taneční dupák.

Staré a nové skladby (s výjimkou té úplně poslední) tvoří na soundtracku "Hitch" přirozenou symbiózu. Je to samozřejmě hlavně tím, že současní hitmakeři Rich Harrison nebo Mark Ronson se inspirují v 70. letech, přičemž ona inspirace často spočívá rovnou v použití fragmentů starých skladeb. Při poslechu jsem se bál, kde na mě vyskočí Will Smith. Naštěstí se to nestalo, ex-Fresh Prince zůstal v roli hudebního poradce. Slušný soundtrack, pro milovníky černošské hudby je to přímo vynikající možnost získat některé archivní pecky a žhavé současné hity na jednom disku. Dávám osm a pouštím si to ještě jednou.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY