Poslední makrorecenze pro rok 2004 patří bronzovému účastníkovi Česko hledá SuperStar Sámeru Issovi. Ten natočil za dohledu amerického producenta r'n'b album "Busted", o němž se říká, že má potenciál konečně tento styl prosadit i v Česku. Přečtěte si názory na nahrávku deseti redaktorů musicserveru.
© facebook interpreta Možná se pozastavíte nad tím, proč jsme jako další desku, kterou jsme podrobili naší makrorecenzi, zvolili právě desku "Busted" Sámera Issy, bronzového ze soutěže Česko hledá SuperStar. Důvodem samozřejmě nebyla jeho velká oblíbenost u mladých děvčat a opačného pohlaví obecně, ale proklamace, že se jedná o vůbec první domácí r'n'b desku, která má navíc potenciál tento světově dominující styl prosadit konečně i v Česku. Vzhledem k dosavadním prodejním úspěchům alba se skutečně možná blýská na lepší časy, ale to nic neříká o kvalitách nahrávky.
Hlavní recenze končila hodnocením 7/10, zde vám nabízíme dalších deset názorů redaktorů musicserveru - rozptyl hodnocení je opět velký, nejvyšší hodnocení však končí na sedmičce.
Hynek Just - 4/10
Jistě, technická profesionalita je hezká věc. V té také nikdo na Sámerově debutu neselhal. Snad by se i dalo konstatovat, že z pohledu čistého muzikantství je "Busted" zvládnutější a nápaditější než prvotina
Anety Langerové. Tam ale převaha Sámerovy party končí. Nebo by to šlo říct ještě jinak. Ta část Sámerovy image, kterou ovládají jiní (od muzikantů po stylisty a imagemakery), nemá téměř chybičku (aby také měla, když byli najatí ti nejlepší z nejlepších), když ale dojde na projev zbožšťovaného sebevědomého hezouna, cosi tu schází. Ano, je řeč o přesvědčivosti. Pokud u Anety padala slova o několika málo místech, kde jí to trochu drhne, u Sámera je spíš několik dobrých momentů, které fungují. Zbytek je nevýrazná neautentická výplň. Začátek je slibný. Od "Busted" (bezpochyby nejslibnější skladba desky), po duet s Balogovou "Adorable" (v dost chaotickém bookletu její hostování ani nebylo přiznáno) - proč ne. Pak se to ale láme a už nezvedne. Rozbředlý ploužák spoluautora Ondřeje Brzobohatého (to on sem nakupil všechna dostupná klišé?) "Smile" zachraňuje alespoň trochu angličtina (kde v něm jen kolega Tomáš Parkán mohl nalézt náznaky jazzu?), písním jako "Cítím" či "Když jsem sám" už ale pomoci není. I při nejlepší vůli se není čeho chytnout. Proč někdo Sámerovi neřekl, že s pomalými sladkobolnými cajdáky (nedejbože v češtině) on díru do světa neudělá. Mnohem větší šance by měl se skočnějšími sekanějšími peckami, podobnými "Busted" (bezevšeho i remaky, to k žánru patří), těch je ale na desce jako šafránu. Kromě velkého mínusu Sámerovu výrazu patří i další nemalé producentovi Jorge "GManovi" Corantovi.
Pavel Novák - 5/10
Desku Sámera Issy jsem čekal asi ze všech finalistů SuperStar s největším napětím. Všichni věděli, že nejúspěšnější mužský finalista se chce pustit do R&B, což se mu sice jakž takž povedlo, ale na kolik procent? Co mě docela zklamalo, je, že Sámerovo jméno je zde spojeno pouze s nazpíváním vokálů. Čekal jsem, že se přičiní alespoň nějakým textíkem nebo jako spoluautor alespoň jedné jediné písně, protože jednu dobu takové signály vysílal. Na druhou stranu, fakt, že se zpěvák autorsky vůbec nepřičinil, nemůže být překvapující. Od účastníků SuperStar nikdo ani žádné tvůrčí zázraky nečekal (od toho tu máme jiné soutěže). Obsah desky je možná o něco lepší než její obal. Potěšila mě např. kytara v "Adorable", která je ale jinak podle mě trochu nudná a hlavně má docela stupidní text. Když už jsem u textů, musím říct, že hlavně ty české jsou zde velkým problémem. Škoda, že jsou zrovna u takových
povedených věcí jako "Cítím" a "Když jsem sám". Někteří mohou argumentovat, že je to adekvátní hudebnímu stylu a věku zpěváka. Já ale tvrdím, že i mladí interpreti, stejně jako R&B zpěváci, mohou zpívat inteligentní a duchaplné texty.
Aby to nevypadalo tak, že na mě deska zapůsobila pouze negativně, je tady i pár povedných kousků. Hned po prvním poslechu mi v paměti zůstala dobrá "Shake It" (o textu se radši nezmiňuju) a ani závěrečná "Let Me Apologize" nezní špatně. Nechápu coververzi "Broken Wings" a už vůbec nechápu, proč je zde jak
v originále, tak i v češtině. Tady ale Gábina Osvaldová alespoň trochu napravuje to, co způsobili ostatní textaři. Skladby na "Busted" rozhodně neshledávám špatnými, ale spíš "nijakými".
Toto album mě nechává zcela chladným a obávám se, že si jím Sámer moc nových obdivovatlů nezíská (to ale stejně nemusí, fanynek má dost). On sám si ale za svou deskou stojí a to je hlavní.
Pavel Parikrupa - 5/10
Hodnotit debutovou desku Sámera Issy není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. Nakonec v mém hodnocení musel zvítězit přístup pohlížet na "Busted" jako na produkt pro určitou cílovou skupinu - pro děvčata, jež skorosuperstar Sámer okouzlil svým úsměvem a kdo ví čím ještě. Z této perspektivy je album dokonalé: Sámer v bookletu prezentovaný jako moderní mladý metrosexuál na nejlepší cestě k hvězdné slávě (vyčuhující trenky Diesel a jiné cool hadry plus makeup a hodiny práce vizážistů) vůbec ne špatně zpívá plytká slůvka o tom, jak je adresátka písně sexy etc. Někdy to trochu přežene, když třeba v písni "Adorable" notuje o svém těle, jak je rozkošné nebo zbožňováníhodné, podle toho, jaký význam slova si v anglicko-českém slovníku vyberete. Holky si desku určitě budou kupovat, dobří kámoši jim ji budou na PC vypalovat a booklet (celý!) kvalitně skenovat. Z písně "Když jsem sám" jistě bude velký hit, ale když už bych si chtěl pustit nějaký to "árenbíčko" (jak s oblibou Sámer říká), sáhl bych po někom povolanějším ze země neomezených možností za velkou louží, protože nemusím mít ten pocit, že na Sámera si mohu i osobně sáhnout a že tři písničky zpívá česky. "Busted" je slušně zazpívaná a nahraná deska, kde forma (dokažme si, že i u nás se dá udělat r'n'b nahrávka) drtivě převažuje prázdný obsah (písně převzaté z databáze a stupidní texty). Potěšitelné je, že autorské příspěvky Ondřeje Brzobohatého jsou na albu nejlepší.
Zuzka Macháčková - 5/10
Tak a je to tady - miláček národa vydává svou debutovou desku. Sámer se nikdy netajil tím, že má blíže spíš k r'n'b a střednímu proudu a tím se také obhajoval (a byl obhajován) ve většině kol Superstar, když v ostatních žánrech byly odhaleny jeho hlasové nedostatky. Na "Busted" tedy není nic překvapivého, otázkou je, jestli je aspoň trochu srovnatelné se zahraniční konkurencí. Co si budeme nalhávat, "Busted" není žádná přelomová deska, která by měla zachránit českou hudební scénu, jak se od Superstar původně očekávalo. Ale na druhou stranu teenageři a Sámerovi fanoušci, kterých je nespočet, beztak běžně to, co kritici nazývají kvalitní hudbou, neposlouchají. Tak proč by takovéhle album nemohlo vyjít právě pro ně. Na desce je několik anglických skladeb (jak jinak než neautorských), které se dají jakžtakž poslouchat, jedna je dokonce docela povedená, tou je "Shake It", kterou si klidně umím představit na MTV, ale co desku shazuje, je pár vyložených ptákovin. Třeba "Broken Wings" s českým textem, nejen že neustále nevidím důvod, proč by měla mladá krev pořád přezpívávat staré fláky, stejně nepředčí originál, navíc dát na desku tuhle skladbu podruhé ještě s českým textem je neskutečně amatérské. Když jsme u českých textů, ty jsou jen tak mimochodem úplně trapné. "
Vzala jsi mi klid, to nejsem já - to nezvládám / Tenhle rozchod hustě prožívám" - to hovoří za vše.
Dan Hájek - 6/10
Sámer Issa byl podle sázek největším kandidátem na vítězství v soutěži, nakonec však vypadl dříve, což jsem si já osobně docela přál mnohem dříve, než se tak doopravdy stalo. To proto, že jeho výkony byly občas
hodně odfláknuté a částečně počítaly s podporou fanynek. O to více jsem byl zvědav, jak se s tímto vším popere na své první desce. "Busted" je bez nadsázky zvukově promáknutá nahrávka a po této stránce může hodně českých umělců závidět. Na druhou stranu Sámer má jednu půlku desky docela nic moc a druhou nadmíru povedenou. Je poznat, že zlaté české ručičky, tedy rukopis Ondřeje Brzobohatého, hravě strčí do kapsy skladby vytáhnuté z databáze, ze které čerpala většina
"SuperStars" - v tomto se asi s vícero kolegy
shodneme. Nebýt některých hluchých míst a nevydařeného coveru "Broken Wings", i když verze s českým textem je snad i o sto procent lepší než ta v angličtině, byla by to dost povedená deska. Dalším elementem, který
tuhle desku vylepšuje, je hostování Martiny Balogové, je poznat, že si se Sámerem kápli do noty a spolu jim to velmi pěkně jde. Jsem zvědav, jestli si navzájem pomohou i na její desce, jejich duet "Adorable" je velmi
příjemnou záležitostí. Pokud by to bylo pětipísňové épéčko se skladbami "Smile", "Wazz Up", "Shake It", "Let Me Apologize" a zmíněným duetem - bylo by hodnocení hodně vysoké, takto bohužel musím něco slevit. Taktéž jsem zvědav, jak Sámerovy fanynky tohle slušně udělané r'n'b zkousnou, ten pravý čas malin zralých pro r'n'b v naší rodné domovině asi teprve přijde. "Busted" by pak mohlo být určitým průkopníkem a zviditelněním - tedy
pokud Sámer na své další desce nepoleví, ale spíše přidá, aby obhájil získané pozice.
Ondřej Pravda - 6/10
Styl r'n'b podle jednoho z čtenářů v názorech sice neexistuje, ale přesto není marketingovým trikem firmy směrovat debut Sámera Issy do téhle docela široké škatulky. Nevím, jestli je takovým průkopníkem u nás (taková
Dara Rolins by to mohla vidět jinak), ale z prodejního hlediska určitě. Ale Sámerovi tahle hudba opravdu sedne, to je jasné po prvním poslechu. To, že jich lze přežít i víc, je dáno několika faktory - angličtinou, ve které se schovají jednoduché texty (české ale muzika také snese). Problémy se objevují v hudební kvalitě (za což Sámer tak moc nemůže), ale to souvisí obecně se stylem. V "Hold Me Tight" nějak autoři zapomněli, že refrén nestačí, v některých dalších také neměli příliš velkou představivost a zaměnitelnosti skladeb z tohoto stylu se nevyhnuli. Což ale zároveň znamená, že Sámer nezní o nic hůř než druhá liga r'n'b, která se na vás z MTV řítí, k čemuž pomáhá slušný zvuk. Dvojnásobné zařazení "Broken Wings" je blbost, na rozdíl od kolegy v hlavní recenzi považuji českou verzi za lepší (i když ten text ne), v ní jsem měl napoprvé intenzívnější pocit, že Sámer možná nakonec umí zpívat, a ne se schovávat za sbory a rádoby sexy vzdychání. Na desce jsou minimálně čtyři celkem solidní momenty - "ostřejší" "Busted" je dobrým zahřívákem, jednoduchost "Adorable" není na závadu, i když by měla být kratší. Nejvíc pomohla desce skladatelská účast Ondřeje Brzobohatého - ve "Smile" si to ještě zkouší, ale "Wazz Up" už je lepší a Tureckem říznutá "Shake It" se i díky hostujícímu rapperovi a zpěvačce dotahuje na horší půlku první ligy umělých hvězd MTV. Jazzem víc líznutá "Let Me Apologize" je příjmeným osvěžením na konec. Nečekal bych, že u mně Sámer se "svou" hudbou, kterou nemusím, zaboduje o malinko víc než jinak sympatičtější Aneta. To jsou paradoxy. Nakonec mě ale nejvíc fascinuje, jak si protagonisty Superstar rozdělila rodinka Osvaldová a Soukup, fakt dobře využitý byznys. A propos obal/fotky - velice slušně udělaná práce (až na ty překlepy), i když je to z mnoha jiných pohledů síla.
Michal Koch - 6/10
Sámer Issa mě zaujal již v předfinálových kolech SuperStar, ovšem posléze jsem zjistil, že musí zpívat písničku, která mu přesně sedne a na rozdíl od jiných (pravda nemnohých) soutěžících prostě nedokáže zazpívat kvalitně cokoliv. Proto když jsem byl některými lidmi přesvědčován, že Sámer je taková osobnost, že si dokáže prosadit, aby jeho debutová deska zněla po jeho, netajil jsem se se svojí skepsí. A nyní musím smeknout. Sámer vždy tvrdil, že chce zpívat r'n'b, a on ho na "Busted" kupodivu zpívá! Tedy ne že by zrovna tohle byla deska, která změní historii r'n'b, ale je to solidně odvedená práce, v případě jejího zvuku dokonce naprosto špičková. Že by zahraniční producent opravdu tolik změnil i v českých podmínkách? Možné to je. Navíc je na albu velmi dobře ohlídáno právě to, aby skladby Sámerovi sedly a netlačily ho někam, kde není pevný v kramflecích. Pravda, ne každá píseň má švih a náboj jako úvodní "Busted", ne každá je tak originální jako podle mne nejlepší píseň "Shake It" s nápaditými východními motivy, a některé jsou dokonce naprosto zbytečné (jedenáctý "Babylon", takto česká verze třetí skladby "Broken Wings"). Tři české texty též doporučuji raději příliš nepitvat, nebo možná raději nevnímat. Ale musím uznat, že na rozdíl od jiných nejmenovaných kolegů ze soutěže Sámer vydal desku, která rozhodně není počinem zbytečným. Naopak ji vnímám jako zajímavý příslib do budoucna.
Radek Antl - 6/10
Pokud se přinutím pohledět na "Busted" jako na desku českého interpreta, tj. odmyslím si, že je pod ní podepsán produkt televizní soutěže, pozapomenu také, jakým dojmem na mě tento interpret působí, a nebudu se alespoň měsíc dívat ani na ty neuvěřitelně tupé fotky z bookletu, mohu mluvit o sympatiích a příjemném překvapení; čekal jsem, že půjde o mnohem větší průser. Sámer sice stejně jako kolegové mnoho tvůrčího potenciálu nepředvedl a prostě
jenom zpívá, ale zase zpívá pěkně. Až na několik ucajdaných výjimek ("Smile", "Let Me Apologize") je repertoár alba zdravě chytlavý, v případě "Shake It" se dokonce nestydím mluvit o hitu s velikým
h. Co naopak prudí, jsou nehorázně stupidní texty (tolik
bejbat na tak malé ploše jsem už dlouho neslyšel) a pak také české písně, za které si píši opravdu veliké minus - jednak působí ve srovnání s těmi anglickými tak nějak méněcenně a jednak Sámerovi vůbec nejdou do úst (o myšlence či smyslu veršů typu
"když jsem sám / tvý horký tělo postrádám" se snad ani nebudu rozepisovat). Stejně jako Anetě však Sámerovi do budoucna věřím - pokud nebude líný zkusit si napsat něco svého, mírně potrénuje angličtinu a při focení se zbaví toho vymaštěného výrazu v obličeji, pošlu mu hlas do Slavíka.
Vojta Kostelecký - 6/10
Sámer Issa je nade vší pochybnost jedinou - i když zatím pouze potencionální - superstar vzešlou ze stejnojmenné soutěže. Zatímco ostatní finalisté - až na uhlazenou, proti své vůli mudrující, přesto velmi talentovanou "naši Anetku" - na svých debutech předvedli výkony, které jsou k pláči, případně k smíchu, Sámer přichází s hudebně a muzikantsky velice solidní, uvolněnou, svěží a hlavně mladistvou (!) deskou. Český Timberlake už od začátku směřoval k jasnému cíli, kterým bylo natočení "hustýho árenbíčka", a firma mu šla kupodivu na ruku. Na české poměry revoluční sound dělá z desky svého druhu událost, ale přehnané nadšení rozhodně není na místě. Na to obsahuje "Busted" přeci jen dost balastu, sem tam kýčovitou baladu a hlavně otravný cover "Broken Wings", který si můžete "vychutnat" dokonce ve dvou verzích - anglické a české. Kromě tohoto úletu, který se zbytkem desky nemá zhola nic společného, tu najdete ještě dvě (povinně) česky odzpívané skladby. A to je další kámen úrazu. Textařské blbůstky, které lze v angličtině (mimochodem místy ne úplně přesvědčivé) s klidem skousnout, jsou v češtině zcela neodpustitelné a neposlouchatelné. Na druhou misku pomyslných vah však naštěstí můžeme položit několik skutečně "napadnutých" skladeb ("Busted", "Hold Me Tight", "Adorable"), které celkově přeci jen vynášejí desku do jemného nadprůměru. Příště už by měl být ale Sámer mnohem, mnohem "hustší"!
Karel Veselý - 7/10
"Busted" Sámera Issy přináší další pokus o českou mutaci R&B soundu, který dominuje anglo-americkému popu už dobrých pět let. Bylo by lehké tuto desku smáznout jako průmyslový produkt rychlokvašné televizní hvězdy, ale v tomto případě by to nebylo spravedlivé. Z uhrovitého teenagera se přes noc nestal pouliční gangster nebo černočerný soulový
lover, ale pozitivní je už samotný fakt, že Sámer si i v rámci mašinérie Superstar prosadil desku, která zní podle jeho gusta. A navíc se za ní nemusí vůbec stydět. "Busted" nakonec dosahuje podobného výsledku jako alba jiného českého pokusu o R&B, dívčí vokální skupiny
Black Milk - tedy slušného
černého alba s několika zbytečnými úlitbami pevným pravidlům domácího popu. Tak nejprve, co se povedlo. Výborný je úvod "Busted", kde se naplno projevuje vynikající producentská práce Američana Jorgeho Coranteho. Zní to sice trochu jako
levnější The Neptunes, ale takovýhle zvuk jsem na české desce snad ještě neslyšel. Povedl se i jiskřivě erotický duet "Adorable" s Martinou Balogovou nebo funkovější pecky "Wazz Up" a "Shake It". Druhou nejpovedenější věcí je závěrečná plačtivá balada "Let Me Apologize" se smyčci a vynalézavým beatboxem. Škoda, že Sámer nedokázal udržet jednotný zvuk celého alba. Popovější skladby "Hold Me Tight" nebo rovnou taneční "Mind Blowing" (obojí má na svědomí domácí producentská sestava Maxover, se kterou se pravděpodobně musel Corante přetahovat o to, jestli na desce zvítězí 80. nebo 90. léta) vyloženě neurazí, ale nepřináší nic převratného. Nepovedla se předělávka už v originále úděsné "Broken Wings", ani její česká verze "Babylon", původně skladby z repertoáru strašlivých vlasatců z 80. let Mr. Mister. Dost úděsný je také cajdák "Smile", kde by vetchý "refrén" nezachránil ani sám
Usher. Samostatnou kapitolou jsou skladby, které přímo zavání autorskou krádeží. Píseň Ondřeje Brzobohatého "Wazz Up!" je slušná, ale značně se
inspiruje peckou "Caught Up" Riche Harrisona z posledního Usherova alba "Confessions". No a "Když jsem sám" je pak jednoznačná vykrádačka "Cry Me A River" (a to včetně textu!), kterou kdyby slyšel
Justin Timberlake nebo její autor
Timbaland, nikdo ze zúčastněných "autorů" by se asi nedoplatil. Nakonec ještě dodám, že Issův zpěv má v sobě náboj, který má zpěvák R&B mít. Sice nefrázuje tak dobře jako jeho americké vzory, ale má zajímavě zabarvený hlas a solidně dokáže cítit rytmus. Normálně bych dal šestku, ale jeden bodík navíc si zaslouží za odvahu, se kterou se pustil do tohoto projektu. Příště snad bude mít více času, silnější slovo a vyjde to ještě optimálněji.