O projektu Umakart jste si již na našem serveru mohli počíst, když vydali první singl. Ten byl předzvěstí alba "Manuál", které s lehkým zpožděním proti původně oznámenému termínu konečně vychází. Dalo se čekat, že když se spojí Jan P. Muchow, Dušan Neuwerth a Jaroslav Švejdík (a pár dalších), těžko vznikne něco špatného.
Pravidelným čtenářům musicserveru asi neutekla recenze kolegy na singl
"Může se stát". V ní už byla odhalena totožnost pachatelů projektu
Umakart. Spojení charismatického vokalisty
Priessnitz Jaroslava Švejdíka a dvou guru naší elektronickokytarové scény - Muchowa a Neuwertha - "zavánělo" očekáváním velké kvality. Na první pohled pro někoho trochu překvapivé spojení, pro jiné zase možná sázka na jistotu producentů, kteří skoro ovládli český trh moderního kvalitního popu. Jenže jak Švejdík inzeroval už delší dobu (mj. v našem
nedávném rozhovoru), postupně se mu hromadily písničky, které se nehodily pro domovský
Priessnitz.
Po poslechu desky "Manuál" lze jen potvrdit, že by pro kapelu nebyly nejvhodnější. Potřeboval někoho k sobě místo Petra Kružíka a
Dušan Neuwerth (a dva členové kapely
Nierika, včetně jeho bratra), od kterého očekával obalení jeho základů do elektroničtějšího hávu, byl dobrá volba. No a že se Mouchovi
Priessnitz vždycky líbili, je známo, měl mimo jiné důležitý podíl na výborném "Potichu". Takže případná teorie sázky na jistotu neklapne, Švejdík sám říká, že se mu líbí myšlenka seskupení lidí, kteří si vzájemně vypomohou v řadě činností.
Od prvních tónů je jasné, že
Umakart je založen na jednoduchosti, taková elektronická lo-fi produkce. Pár akordů piána nebo vybrnkaných na kytaru jako základ, který je však často rozsekán, upraven nebo zasmyčkován, k tomu další elektronické ruchy a škvrky, vokál a je to. Písničky až v minimalistických aranžích, přesně v duchu
tři roky starého rozhovoru se Švejdíkem. Většinou je rytmicky vhodně zvolen lehce triphopový rytmus, někdy "počítačový", jindy živý. Např. hned úvodní "Poslepu" nebo později "Katrin" je založena hlavně na rytmu, doslova pár syntíkových zvucích a prohrábnutí strun kytary. Deska se celkově nese v poklidném duchu, který může být pro někoho až ospalý. Nebezpečí přílišného poklidu narušují dvě skladby uprostřed desky ("Brněnský drak" a "Doba ledová"), které díky lehce zboosterovaným kytarám "zarockují" a logicky tak připomenou mateřskou kapelu Švejdíka. Druhá jmenovaná skladba je jasným kandidátem na druhý singl (na webu
vydavatelství je kousek ke slyšení, že bych se trefil?) - chytlavý refrén a tvrdší kytary v refrénu, srandovně "kastrátové" doprovodné vokály producentů.
Důležitou součástí tvorby Umakartu jsou samozřejmě Švejdíkovy (s lehkou výpomocí u-bahnovského Jardy Rudiše) texty. Komu připadnou texty
Priessnitz pouze rádoby poetické (i takoví se najdou, i když to nechápu), ani umakartové reflexe spíše městského života a samozřejmě partnerských vztahů ho nepotěší. I na několikátý poslech hůře uchopitelné se však díky Švejdíkově civilní a uvěřitelné interpretaci pod kůži dostanou a není třeba řešit dopodrobna jejich obsah. K účinku přispívá způsob nasnímaní vokálu, průzračně čistý hlas se doplňuje s jemnými aranžemi a vytváří atmosféru intimna nebo lehké melancholie.
"Manuál" je z těch desek, u kterých záleží na způsobu poslechu, více ji oceníte ve sluchátkách, kde vyniknou jemné aranžérské "triky" nebo hodně nahlas, což se ale příliš nehodí ke krásně melancholické náladě desky. Jinak mohou jednoduché (přitom tak funkční!) písničky poněkud splynout, na konci desky by se přece jen hodilo nějaké rychlejší nebo "tvrdší" probuzení. Ale zase těch necelých čtyřicet minut uteče, ani nevíte jak.
Je zajímavé, že pro tak příjemnou muziku tohoto projektu zvolili členové název (jak projektu, tak alba), který nepřináší bůhvíjak libé asociace. Muzika však ano, podařilo se spojit silné stránky účastníků projektu a vytvořit tak potřebný kvalitní důkaz, že v Česku lze dělat moderní písničky na úrovni. Očekávání byla velká, ale jsou naplněna. I když si živé provedení desky určitě nenechám ujít, debut Umakartu je deska introvertní, na doma. Proto nutný dodatek k hodnocení - nezapomeňte na sluchátka.
-
přeceněné (Karbo, 18.10.2004 22:04) Reagovat
jednoduše to autor recenze přehnal. Deska si zaslouží maximálně 7/10. Přijde mi to dosti... nudné, nezajímavé... rozhodně to není světové úrovně. Na české poměry kvalitní... ostatně recenze na tomhle serveru jsou divné, dobré věci mají málo a průměrné hodně...
-
Doba ledova (Pastor, 20.10.2004 08:37) Reagovat
Zdravim unaveny zpev typa z lazni vokaly,ktere by mohl zpivat Hejma dobry kytarovy rif,... preceneno.Cao Pastor
-
"dobré věci" (SQUAREPUSHER, 20.10.2004 18:15) Reagovat
vzhledem k tomu, ze jsem desku neslysel, tedy krome singlu "Muze se stat", ktery jsem si koupil, tak se vyjadrim pouze k teto reakci na recenzi desky, ktera me pobavila. zajimalo by me cemu rikas "dobre veci". dobre jsou podle tebe a ne podle autora recenze. copak nechapes ze to neni nic jineho nez nazor cloveka ktery ma moznost ho vyjadrit na webu? nechapu co resis. a dalsi vec: "svetova uroven". jsem presvedceny ze ani jeden z autoru desky Manual to nedelal s potrebou dosahnout svetove urovne. proste na to nemysleli. jestli takovym O-Zone rikas hudba svetove urovne, tak fajn, ale tady jde o neco jineho. (sorry, tohle bylo lacine, ale neodpustim si to:-) kazdopadne tvorba vsech tri zminovanych panu (N+M+Š) si zaslouzi pozornost vsech kteri v hudbe hledaji neco vic. ja osobne si desku rozhodne koupim.(NEVYPALIM)
-
Ian (Ian, 21.10.2004 11:29) Reagovat
... no já si jí taky chtěl KOUPIT. Byl sem už dvakrát v Bontonlandu... a nic. Ještě to nemaj. Tak nevim. Rád bych tenhle projekt podpořil ale zas tam nebudu chodit denně když stáhnout z netu je otázka tří kliknutí.
-
re: dobré věci (Karbo, 21.10.2004 12:34) Reagovat
tak za 1. "dobré věci" jsou určitá skupina skladeb, které bez ohledu na to, estli se mi líbí nebo ne, zahrnu do této kategorie. Kritéria jsou následující: nevšedně pojaté aranžmá, zajímavé melodie, texty s hlubší myšlenkou či pocitem, originalita díla apod. Například Palcebo. Nelíbí se mi jejich hudba ani projev, přesto jsem schopen označit tuto kapelu za "dobrou věc" jelikož má výše zmíněné přednosti. To co se mi nelíbí ihned nenazývám "sračkou" jak to dělají mnozí jiní.
za 2. recenzent používá slovní obrat "světové úrovně", což mě dosti zarazilo a byl jsem nucen na to reagovat, estli to trio !dobrých a schopných! hudebníků (pokládám se za příznivce jak Priessnitz, tak EOST tak i producentské práce Neuwertha v podobě Tata bojs či Kryštof) dělalo bez tohoto nebo s tímto vědomím nepadla v mém komentáři ani zmínka.
Jinak album jsem si nekoupil, poněvadž kdybych si měl kupovat každou desku, která v čechách vyjde asi bych žil o hladu...