Reedice eponymní desky Big Heads nabízí malíře s kytarou Michala Pavlíčka ve skvělé formě a s prvotřídním zvukem

15.12.2023 17:00 - Jiří V. Matýsek | foto: Tomáš Rozkovec / @musicserver.cz

Michal Pavlíček je bez větších diskuzí naprosto nepřehlédnutelná osobnost české rockové kytary. Pražský výběr, Stromboli, celá řada spoluprací, filmová hudba, … jeho diskografie je vážně obsáhlá. Svébytné místo v ní zaujímá prog-rockový instrumentální projekt Big Heads. Jeho jediné album se letos vrátilo v reedici.
8/10

Michal Pavlíček & Big Heads - Big Heads (Reedice 2023)

Skladby: Big Heads, One Day in the Park by the Golden Gate, Pipe of Jazzy Metal, Cottage Goulash, Waves, Blue Dreams (Part One), Face To Face, Lonely, Dance of Dendelions, Happy Birthday, Mr. Woody Woodpecker, On the Little Hat
Vydáno: 13.9.2023
Celkový čas: 48 minut
Vydavatel: Supraphon
O tom, jak nenahraditelný post Michal Pavlíček zaujímá ve světě české hudby, velice dobře referovala letos vydaná obsáhlá, ale nikoliv zcela vyčerpávající kompilace "Faces". Ta přinesla spoustu mnohdy docela raritních nahrávek a připomněla i projekt Big Heads. Ten se pod těmi slavnějšími protagonistovými působišti poněkud ztrácí. Deska z roku 1992 spojila ve studiu vedle Pavlíčka taky baskytaristu Jiřího Veselého a bubeníka Jiřího Zelenku a společně stvořili eponymní album, které dodnes v jistých kruzích platí za kultovní. Oprávněně.

Výhradně instrumentální počin o jedenácti položkách je výletem celé trojice do muzikantského světa, který jde zhruba zarámovat škatulkou progresivního rocku. Běžné rockové hranice ale s velkým gustem překračuje - tu k metalu, tu k jazzu, tu k folkovým ozvěnám. Zjednodušeně řečeno - odráží se v něm bohaté zkušenosti všech členů sestavy, již si vyloženě libují v tom, že si pro sebe stvořili místo, které nezná omezení.

I proto tu může (jako ve skladbě "Face To Face") zaznít - a prosím pěkně velmi těsně za sebou - avantgardně rozbitá chaotická pasáž a funky basa. Může se tu míchat jazz a metal (jako v "Pipe of Jazzy Metal") i nerušeně snít v typicky pavlíčkovských instrumentálkách "One Day In the Park By the Golden Gate" nebo "Lonely". Kompozice tu skutečně hovoří beze slov, jsou neseny výraznou, nikoliv ale exhibující virtuozitou všech zúčastněných. S nápady pracují citlivě, nekonečnými možnostmi hudebního světa, který stvořili, se nenechávají strhnout.

Verze

Kromě vinylu, který vedle nového remasteru nabídne i pečlivě reprodukovaný vnější i vnitřní obal, vychází "Big Heads" také v podobě rozšířeného dvojCD. První disk obsahuje původní album, na druhém je pak koncertní záznam pořízený v roce 2001. Obsahuje celkem třináct položek, přičemž repertoár tohoto vystoupení se částečně překrývá s tracklistem studiovky, zároveň ale přináší i unikátní živou verzi jednotlivých kompozic. V této podobě je deska k dispozici i na strreamovacích službách.

Nejlepší zprávou je, že tohle bezejmenné dílo po těch téměř třiceti letech ani nezestárlo. Skladby jsou nadčasové a dodneška si uchovaly tu svěží evokativnost. Všichni zde slouží celku, žádný z muzikantů nestrhává pozornost jen a jen na sebe. Jakkoliv je tu Pavlíčkova kytara dominantním melodickým nástrojem, věci hodné pozornosti člověk najde i ve spodních vrstvách nahrávek. Citlivý remaster pro vinyl naštěstí nic z detailů neskrývá, každý z nástrojů má svůj prostor, celek má hutnost i potřebné pečlivé vykreslení detailů těchto strhujících zvukových krajin.

Michal Pavlíček vždycky svou kytarou doslova maloval. Projekt Big Heads mu dal nejen skvělé spoluhráče, ale i prostor, aby se mohl do sytosti vyřádit. Přesto je výsledek až zázračně skromný - a i po letech platný.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY