Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Rush - Hemispheres

Rush - Hemispheres

Vydáno: 27.12.2018 14:00 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec

Album "Hesmipheres" kanadského tria Rush se letos zařadilo mezi čtyřicátníky. I když jeho tracklist obsahuje pouhé čtyři položky, jedná se o nahrávku, která právem patří do zlatého fondu progresivního rocku. Jak zní v roce 2018, po čtyřech dekádách existence?

SDÍLET:    

Rush - Hemispheres

Datum vydání: 29.10.1978
Producent: Rush & Terry Brown
Skladby: 1. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres 2. Circumstances, 3. The Trees, 4. La Villa Strangiato (An Exercise in Self-Indulgence)

Rush Hemispheres
Kanadská skupina Rush se začala formovat v letech 1968-69 v Ontariu. Stylově byla rozkročena od blues až po hard rock. Vystřídalo se v ní několik hudebníků, nakonec zakotvila v sestavě Alex Lifeson (kytara), Geddy Lee (basa, zpěv) a John Rutsey (bicí). V té době ji bylo možné vnímat jako jakýsi klon Led Zeppelin. V tomto duchu natočili muzikanti v roce 1974 eponymní debut. Ještě to léto vystřídal u bicích stávajícího Rutseye vynikající a pro duši kapely velmi důležitý člen, stylotvorný bubeník Neil Peart. A od druhé studiové nahrávky s názvem "Fly by Night"(1975), kde si skladbou "By-Tor and the Snow Dog" poprvé vyzkoušeli složitější kompozici, lze formaci pokládat za zakladatele progresivního metalu, na které se odkazují mimo jiné třeba Dream Theater.

Skupina, která si vždy, a to i při živých vystoupeních, vystačila vždy jen ve třech a bez stálých klávesových ploch, se přes tento zdánlivý handicap zcela oprávněně dostala do škatulky art rocku, kterým se tenkrát honosily takové ostrovní značky jako King Crimson, Yes, Genesis, Jethro Tull či Pink Floyd. Nakonec tato škatulka byla vždy rozmanitá a stejně jako třeba Gentle Giant byli Rush na zcela jiné platformě než ostatní. Dokonce i ve zcela jiném souhvězdí. Jak bylo zmíněno, po většinu skladeb si vystačili s jen chytrou kytarou Alexe Lifesona, filigránsky pojatými bicími Neila Pearta a s doprovodem mistrovsky ovládané basy Geddyho Lee, který kompozice podporoval svým vysoko položeným expresivním zpěvem. Zmíněnou artovost hudebníci podtrhovali střídmým používáním pedálových a klasických kláves.

Po natočení příběhu "The Necromancer" a "The Fountain of Lamneth" na "Caress of Steel" (1975) dostala kapela chuť točit ještě rozmáchlejší věci. Na řadu tak přišly sci-fi opery, jejichž příběhovou a textovou část vždy obstarával fanoušek žánru bubeník Neil Peart. První v řadě "2112" (1976) je do dneška klenotem, jenž muzikantům vytyčil cestu nejen k úspěchu, ale zároveň je nechtíc, na nějaký čas, uzavřel do jakési tvůrčí, myšlenkové i hudební kazajky. Jestliže nahrávka z roku 1977 s názvem "A Farewell to Kings" byla velmi příjemným nezávislým pokračováním předchozího elpíčka, byť opakovala schéma předchozí desky, hudebně i výrazově se od svého předchůdce lišila. Následující "Hemispheres", která uzavírá pomyslnou sci-fi trilogii, lze však jak zvukově, tak tematicky považovat za dvojče předchozího díla.

Celou desku skupina natočila ve studiu Rockfield Studios ve Walesu a zkušenosti z natáčení její členové popisují jako "velmi děsivé". Studio mělo snad všechny neduhy, chyběla i pohovka, na které by mohli hudebníci odpočívat. Přesto s natáčením souhlasili a vstoupil do něj po čtrnáctidenním intenzivním zkoušení, které příliš nenapovídalo, jakým směrem se bude novinka odebírat. Nutno říci, že se rodila skutečně v bolestech, včetně těch fyzických. Natáčení a finalizace trvala téměř tři měsíce (předchozí dvě nahrávky nevznikaly déle než pět týdnů) a výsledek se stal jejich nejdražším albem.

Rush Hemispheres vnitřek
Titulní osmnáctiminutová skladba je pokračováním počinu "Cygnus X-1 Book I: The Voyage". Je složena ze šesti častí, které jsou vzájemně propojeny. Původní Leeho nápad byl však jiný. To Peart trpěl tím, že "Book I" uzavírající předchozí desku končila otevřeně, tedy vstupem vesmírné lodi jménem Rocinante do černé díry. Štvalo ho, že se příběh dál nerozvíjí, a proto se zasadil o jeho pokračovaní. "Book II" popisuje konflikt mezi bohy Apollónem a Dionýsem. Každý chtěl lidstvu dát něco ze sebe, něco, co pokládal za důležité pro jeho rozvoj. Apollón rozum a mysl a Dionýsos lásku. Jak to však bývá, oba silné atributy nemohou stát samy o sobě. Dojde k rozkolu, který musí narovnat až Cygnus - vesmírná černá díra, nosič rovnováhy -, který tvrdí, že srdce a mysl jsou člověku prospěšné jen tehdy, když se používají vyváženě. Hudebně se jedná o velmi dynamickou, byť lehce nevyváženou kompozici, jež má své velmi silné stránky. Zejména "Prelude", "Cygnus (Bringer of Balance)" a závěrečné smíření v duchu "The Sphere (A Kind of Dream)" stojí rozhodně za zmínku. Prostřední část vyplňují hudební motivy sloužící ke sdělení názorového střetu, které až příliš dokola opakují ústřední téma. Ač se jedná o slušný kus, síly fanoušky oblíbené skladby "2112" nedosáhl.

Další dvě písně jsou kratší a ukazují, kam se bude formace ubírat dál. "Circumstances" je úderkou, která by však klidně mohla být součástí úvodního eposu. Zato "Trees" vypráví až tolkienovským duchem o konfliktu mezi duby a javory, kdy duby ubírají světla javorům a ty žádají rovnoprávnost, kterou mohou nastolit až sekery a pily. Skladba dá vzpomenout na to, proč jsou Rush právem zahrnováni do škatulky art/prog rocku. Jedná se o pomyslný vrchol desky. Poslední instrumentální suita s názvem "La Villa Strangiato (An Exercise in Self-Indulgence)" se skládá z dvanácti částí. Každá z nich vyjadřuje strachy a obavy provázející muzikanty na turné. Každá z částí je právě reakcí na tyto noční můry. Záměr byl natočit kompozici v živém pojetí, tak aby měl posluchač dojem, že slyší skupinu hrát naživo. To se však ne zcela zdařilo. Údajně až čtyřicet nahrávacích frekvencí trvalo, než byli pánové s výsledkem spokojeni. Vznik tohoto opusu trval déle než tvorba alba "Fly by Night". Hudebníci dřeli čtyři dny a noci, trpěli bolestí rukou a únavou mysli. Stvořili však devět minut technického progresivního šílenství, na kterém by si mnohé dnešní kapely pravděpodobně vylámaly zuby.

Ač se "Hesmispheres" až přespříliš hudebně odkazují na předchozí Krále, stále patří do zlatého období ve vývoji Rush. Album je prověřeno časem a u fanoušků této formace má své nezastupitelné místo. Lze tak říci, že skupina jim dala to, čeho si často (až nekriticky) žádali. Na úkor toho se však postupně ze skladeb začala vytrácet originalita a nápaditost. Mohlo by se tak zdát, že se muzikanti ocitli na slepé koleji. Další kapitola ve vývoji jejich tvorby dokazuje odklon od dlouhých opusů. Nové zlaté období, které trvalo od alba "Permanent Waves" až do roku 1982 ("Signals"), respektive 1984 ("Grace Under Pressure"), přináší progresi a kompozice opět plné skvělých nápadů. Poté už přicházejí zcela jiní Rush. To už je ale jiná kapitola.

Rush Hemispheres exp

V současné době vychází kompletně zremasterovaná a vyčištěná nahrávka původního alba rozšířená o záznam živého vystoupení z holandského Pinkpop festivalu z roku 1979. Navíc je obohacená o celou koncertní verzi skladby "2112" z americké Arizony, která tak vychází vůbec poprvé.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Mark Morton - Cross Off ft. Chester Bennington 9/10
Audio: Chester Bennington ožívá v debutovém singlu "Cross Off" kytaristy Lamb Of God Marka Mortona Sólový debut kytaristy Marka Mortona vzbudil v posledních týdnech velký zájem, a to nejen u fanoušků jeho domovské kapely Lamb Of God. Důvodem je hostování tragicky zesnulého lídra Linkin Park Chestera Benningtona. Ten nazpíval "Cross... čtěte zde
Vydáno: 14.01.2019 15:00 v sekci Audio / Video | Audio
0
Behemoth, Forum Karlín, 12.1. 2019
Naživo: Behemoth v Praze představili svou ďábelskou církev Zaplněné Forum Karlín vidělo pompézní show a především novou tvář polských pekelníků Behemoth. Působivé vizuální divadlo podpořil velmi slušný výkon kvarteta zmalovaných černokněžníků, přesto v některých momentech... čtěte zde
Vydáno: 13.01.2019 20:09 v sekci Naživo
16
Passenger - Runaway 6/10
Recenze: Passenger na "Runaway" nabízí pohledy z cest Podobně jako třeba George Ezra na své dvojce "Staying At Tamara's" i Passenger pocítil potřebu vypadnout na pár měsíců z kolotoče šoubyznysu a nabrat inspiraci. A i když řada songů, jež se na album "Runaway" dostaly, je staršího data... čtěte zde
Vydáno: 12.01.2019 08:30 v sekci Recenze
0
Pět českých comebacků spojených s vydáním nové desky
Top 10: Pět českých comebacků spojených s vydáním nové desky Česká scéna zažije letos doslova zemětřesení. Vracejí se výrazné kapely z nultých let, o kterých si mnozí mysleli, že už nikdy nic nevytvoří. Náhoda nebo vyšší síly ale zapříčinily, že minimálně pět skupin letos nejen... čtěte zde
Vydáno: 10.01.2019 11:00 v sekci Publicistika | Top 10
8
Pohled do českých hitparád - 1. týden 2019
Queen pokračují v žebříčkové krasojízdě, rádia si podmanila Ava Max Ani po Vánocích neopadá zájem o filmový trhák "Bohemian Rhapsody", z čehož těží i jeho soundtrack. Queen podruhé porážejí Lucii a obhajují vítězství v albovém žebříčku. V rádiích se na trůně vyhřívá Ava Max, zpěvačka,... čtěte zde
Vydáno: 08.01.2019 18:45 v sekci Novinky | České hitparády
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Audio: Dream Theater slibují, že na novince přitvrdí. Důkazem budiž "Fall Into The Light" (12.01.2019 19:19)
- Britský revival Pink Floyd zrušil po Watersově výzvě koncerty v Izraeli (11.12.2018 19:53)
- Video: Dream Theater se vracejí s novou skladbou "Untetehered Angel" (10.12.2018 10:12)
- The Neal Morse Band přivezou do Brna nové prog-rockové dobrodružství (27.10.2018 19:58)
- Ian Anderson přiveze jubilejní turné k padesátému výročí Jethro Tull do Ostravy, Brna a Prahy (01.10.2018 08:15)
- Recenze: Svartanatt na "Starry Eagle Eye" hrají hard rock par exellence, made in Sweden (29.08.2018 16:49)
- Naživo: Robert Plant & The Sensational Shape Shifters si do sbírky trofejí přidali i Pardubice (01.08.2018 23:07)
- Naživo: Sons of Apollo: Sonáta pro čtyři krky, bicí, klávesy a hlas (27.06.2018 11:28)
- Fotogalerie: Jethro Tull v zámeckých zahradách Sychrova sázeli na své nejsilnější období (18.06.2018 08:39)
- Naživo: Tristní návštěvnost nedokázala zkalit výjimečný zážitek z koncertu Stevea Hacketta a Djabe (07.06.2018 11:14)

ALBUM TÝDNE 02/2019

Lenka Filipová
Oppidum

Po patnácti letech bez studiového alba by se na mnoho interpretů zapomnělo. Ne tak na Lenku Filipovou. Ta si mohla dovolit nejen takto dlouhou pauzu, navrch si troufla ukončit ji deskou "Oppidum", jejíž obsah možná konzervativního posluchače překvapí.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 17.01.
Aurora (NO) (Forum Karlín, Praha)
Ne 20.01.
Alex Vargas (DK) (Chapeau Rouge, Praha)
Út 22.01.
Jacob Lee (AUS) (Café V lese, Praha)
St 23.01.
Tom Odell (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 27.01.
Ghostemane (USA) (Roxy, Praha)
St 06.02.
The Neighbourhood (USA) (Forum Karlín, Praha)
Čt 07.02.
Animé (USA) (Roxy, Praha)
So 09.02.
Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (O2 Arena, Praha)
So 09.02.
IAMX (UK) (Fléda, Brno)
Po 11.02.
Good Charlotte (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Lady Gaga Beyoncé Sia The Cure Queen Kryštof Ava Max Coldplay Madonna Adele Rihanna Ewa Farna Lucie AC/DC Linkin Park Debbi LP Imagine Dragons Muse Pokáč
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver