David Koller přichází se svou čtvrtou sólovou deskou, kterou se muzikantsky posouvá opět o kousek dál. Ač je "ČeskosLOVEnsko" v mnoha ohledech typickým dílem frontmana legendární Lucie, nabízí i několik netradičních momentů. Zásluhu na tom má nejen hvězdné producentské duo, ale i básnířka Mirka Ábelová.
Nápad a prvotní impuls natočit "ČeskosLOVEnsko" prý
David Koller dostal po přečtení rozhovoru se slovenskou básnířkou Mirkou Ábelovou, která ho zaujala svými texty a postoji natolik, že se rozhodl jí dát nezvykle velký prostor při tvorbě textů jeho nové, v pořadí čtvrté sólové desky. Nejen tento překvapivý tah zdobí novinkovou desku. Na zvuku nahrávky se také významně podíleli hvězdní zahraniční producenti Kipper Eldridge a
Steve Lyon. Oba prosluli spoluprací se slavnými muzikanty (v prvním případě
Sting, v druhém například
Paul McCartney), a Eldridge dokonce vlastní za svou práci cenu Grammy.
Určitou progresi naznačuje již otvírák s dominujícími prvky chladné elektroniky, které nahrazují tradiční Kollerův kytarový pop-rock. Atmosféra písně svou emoční odtažitostí skoro připomíná britské
Muse. Následující "Letní" uvádí Pelantův kytarový riff, který již dává vzpomenout na předchozí sólové nahrávky i
Kollerband. Nejhitovější ambice však lze přisoudit baladě "Recidiva". Ta nejvíce z celé desky evokuje typického Kollera a bez diskuse by mohla být novým singlem
Lucie.
Překvapivě je však klasicky napsaná "Recidiva" spíš jen připomínkou dosavadní tvorby zpěváka. Zbytek materiálu zní syrověji, víc experimentálně s příměsí různých stylů od funky až téměř po world music. Textově se, i přes
love v názvu, daleko méně věnuje lásce. Nahradily ji protestsongy i výraznější filosofování. Možná je to i trochu ke škodě, protože právě balady nadále zůstávají Kollerovou doménou (již zmíněná "Recidiva" a "Gypsy Love").
Politicky zaměřené skladby "Psychopat" a "Galerka" mají jednoznačný hitový potenciál, zvláště pak druhá zmíněná. Trochu jim ale na autentičnosti ubírá až přílišná doslovnost kritiky současného politického dění, trochu zamrzí absence lepší písničkářské obratnosti se slovy. Právě textová údernost a drzost budou nejspíš posluchače rozdělovat na dva tábory. Zatímco v "Galerce" se trefuje do současné tuzemské politické scény, "Psychopat" se věnuje, jak název napovídá, záporným osobnostem politiky světové, vedle Kim Čong-una, Hitlera či Stalina se nebojí zmínit ani současného představitele Ruska Putina.
Ač se deska jmenuje "ČeskosLOVEnsko", slovenský jazyk se tu objevuje pouze v jednom případě, a to v závěrečné "Čučoriedky". Svým
feelingem píseň téměř připomíná jinou umělcovu kapelu, legendární Jasnou páku. Tu s novým albem pojí i jeden příspěvek jejího frontmana Michala Ambože, který napsal text pro song "Dnes naposled".
Nové album Davida Kollera je jiné než jeho předešlá tvorba. Je barvitější, hudebně pestřejší, žánrově rozmanitější, na čemž má svůj podíl nová krev, která s interpretem spolupracovala. Styčným bodem ale zůstává silná muzikantská sestava vyzrálých a kvalitních hudebníků - Marek Minárik,
Michal Pelant, Michal Nejtek, Tomáš Marek a Adam Koller. Sám
David Koller je stále charismatickým zpěvákem s nezaměnitelnou barvou hlasu. Navíc se na desce více než kdy jindy snaží objevovat nové výrazové polohy. "ČeskosLOVEnsko" disponuje méně hity než jeho předchůdci. Na druhou stranu je zapamatovatelnější a má šanci obstát i v souboji s časem.