shop.musicserver.cz
The Agromaniac - AM

Vše mezi světlem a temnotou v režii The Agromaniac, to je deska "AM"

Vydáno: 30.01.2015 15:42 v sekci Recenze - Dan Hájek | foto: Ressonus Records

Za projektem The Agromaniac se ukrývá Američan, který svou identitu přísně střeží, nic se o něm vesměs nikde nedočtete. Jeho deska "AM" je fantaskní revize temnoty, kdy světlých momentů zaslechnete velmi poskrovnu. Většina zvuků a ruchů byla natočena pomocí lidského hlasu, přesto je nerozeznáte od ostatních.

8/10

The Agromaniac - AM

Vydáno: 07.07.2014
Celkový čas: 40:27

Skladby: And When It Sang To Us, The Earth Shook, Ten Billion Hammers, A Machine, Cain, Threads, And Then All Was Lost, Growth, Hate, Waste, Salting The Earth, We Were Silenced, AM

Vydavatel: Ressonus Records

Základním pilířem inspirace pro natočení této desky se stala novela Harlana Ellisona "I Have No Mouth, And I Must Scream" (post-apokalyptické sci-fi vydané v časopise IF: Worlds Of Science Fiction), což je i skoro přesná definice toho, co si The Agromaniac na ploše čtyřiceti minut vlastně nachystal. Tento tajnůstkář z Ameriky zamaskovaný do plynové masky a klasické vojenské pláštěnky se jinak s ničím nemazlí a servíruje své potemnělé fantazie. "AM" je pojmenováno podle jedné z postav, superpočítače, který má dost nehezké úmysly s lidstvem. Samotný příběh byl napsán již v šedesátých letech minulého století. Od té doby došlo k mnoha proměnám nejenom přístupů k tvorbě hudby a The Agromaniac v tomto duchu nijak nezaostává.

Zásadní informace říká - minimálně osmdesát procent zvuků a ruchů zde bylo natočeno využitím lidského hlasu. "AM" však rozhodně není nějaká prostá a cappella zpěvná záležitost, hlavní aktér vše totiž překryl mnohavrstvým zkreslením, transformováním a zmutováním několika předtočených smyček dohromady. K tomu přidal prvky dark ambientu, techna a náznaků syrového industriálu. Hutný experiment nemá příliš světlých momentů a nezadržitelně chvátá k finální hlubině - umlčující nicotě tmy. Na jejím dně najdete leda prázdnotu, zdevastovanou ruinu naděje, ve které neproblikne ani zcela zbloudilý impuls optimismu.

"AM" je, dá se říci, i zhmotněným soundtrackem tohoto Ellisonova příběhu, pohádkový konec byl jeho autorem však zamordován hned zkraje alba. Pokud je "And When It Sang To Us, The Earth Shook" jen rádiový skřek nevyhnutelného, hned následná "Ten Billion Hammers" začne mučit ušní bubínky nekompromisní ruchovou a těkavou náloží. V promyšleném pohybu po šachovnici příběhu je nástup "A Machine", v níž prvně udeří i výraznější, strojový tempomat, beat. Teprve od toho zlomu začíná The Agromaniac rozehrávat mysteriózní zvukovou výpravu, kdy na vás nahrne kvanta potrhaných nemelodických fragmentů, ty s velkou vervou poslepoval do jakéhosi elektronického orchestru. Jeho rozechvělá prezentace dokonale zamotá smyslové vjemy a "Cain" coby hektický a tvrdošíjný techno monument předznamenává vojenský marš v podobě "Threads".

Každé ruchové zákoutí "AM" tepe chladem, skličující atmosférou a gradací dějových linií - trojice "Growth", "Hate" a hororově posmutnělá "Waste" je důmyslná revize lidských zvěrstev, která je třeba náležitě potrestat (v napjaté současnosti není třeba pro názorné příklady z reality chodit někam daleko). "Waste" je vlastně i určitým převtělením temného anděla, jenž odříkává svou modlitbu, ortel. Závěrečná čtvrtina "Salting The Earth", "We Were Silenced" a titulní "AM" je pak modulární zhmotnění devastace a naplnění nezvratného konce, ze žalostných výkřiků probíhá po zádech nefalšovaná husina.

"AM" je ruchová erupce kumulovaného hněvu a The Agromaniac svými výrazovými prostředky nikoho nešetří. Příběh o zmíněném superpočítači je jen jakousi spojnicí k existenční zpovědi nad lidstvem samotným; pocítíte strach, který vás bude doprovázet s každou minutou této desky. Světlem protkané revíry požírá tma a to, co přijde po ní, nevěstí nic dobrého.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
G-Eazy, Marc E. Bassy, Goody Grace, Forum Karlín, Praha, 26.1.2025
Naživo: G-Eazy si do Prahy vzal nevýchovné tričko V minulosti předskakoval Lil Waynovi nebo Snoop Doggovi, které dlouhodobě považuje za své hrdiny. Aktuálně to ale bohužel nevypadá, že by se jim svým věhlasem mohl v blízké budoucnosti přiblížit. Ač v řadě svých textů tvrdí... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 14:02 v sekci Naživo
Wardruna - Birna 8/10
Recenze: Wardruna vsází na albu "Birna" na omamnou velkolepost a oslavuje mytickou medvědici Wardruna se v neopohanských kruzích - a vůbec u milovníků temné, předvěké hudby - stala fenoménem. Její runová trilogie představila svébytné spojení dávného s moderním a inspirovala mnohé - z těch slavnějších třeba Heilung.... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Rok 2024 v hudbě podle Honzy Trávníčka aneb Neunikl vám loni nějaký klenot?
Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě podle Honzy Trávníčka aneb Neunikl vám loni nějaký klenot? Občas trochu závidím kolegům, kteří se zaměřují jen na jeden hudební žánr. Mají to jednodušší. My multižánroví, co se snažíme v nekonečném babylonu lovit perly všech odstínů a barev, někdy zkoumáme krajinu tak dlouho, až... čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 20:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Rok 2024 v hudbě podle Hanky Bukáčkové - Rok návratů na scénu, ale i odchodů zásadních členů, příklonu k češtině a písničce jako takové
Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě podle Hanky Bukáčkové - Rok návratů na scénu, ale i odchodů zásadních členů, příklonu k češtině a písničce jako takové Sto lidí, sto chutí. To platí ve všem, i v hudbě. Nejradši a nejčastěji píšu o české scéně, kde jsem doma, takže se ohlédnu především za ní v loňském roce. Vyzdvihnu to nej, co mě bavilo svojí energií, protože je škoda... čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 18:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
Rok 2024 v hudbě aneb 75 (nejen) hudebních odstínů podle Davida Věžníka
Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě aneb 75 (nejen) hudebních odstínů podle Davida Věžníka David Věžník je v redakci tak dlouho, že si někteří myslejí, že musicserver zakládal. Není tomu tak! Jakoby na důkaz toho si loni dal od psaní trochu pauzu, muziku ale sledovat nepřestal. Vybrat podle nových pravidel hlasování do... čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 16:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Video: Vzkříšení Selectone v abstrakci "Solaris" (09.07.2014 14:28)

ALBUM TÝDNE 04/2025

Wardruna
Birna

Wardruna se v neopohanských kruzích - a vůbec u milovníků temné, předvěké hudby - stala fenoménem. Její runová trilogie představila svébytné spojení dávného s moderním a inspirovala mnohé - z těch slavnějších třeba Heilung. Po více než dvaceti letech na scéně přichází kapela se šestou studiovkou "Birna".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Kabát Lady Gaga Lucie Vondráčková Madonna Linkin Park Vypsaná fiXa Coldplay Mirai Pink Floyd Queen Viktor Sheen Ed Sheeran Karel Gott Lucie Ewa Farna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe