Firma Sony Music / Bonton vydala svým způsobem unikátní nahrávku, kromě záznamu posledního vydaného alba Blue Effectu "33", zmapovala i dalších deset let trvání kapely, během kterého nedošlo k vydání plnohodnotné desky, ale pouze záznamům z živých vystoupení nebo singlům. Vše je teď k dispozici pohromadě, což nejen staří fandové skupiny jistě ocení.
"33" je pravděpodobně úplně poslední studiové album
Blue Effectu (M. Effektu, či Modrého Efektu, chcete-li všechny variace, ke kterým byla kapela režimem donucena). Současně je i poslední nahrávkou, na které je možné slyšet kvílejícího Leška Semelku. Od roku narození "33"(/1981, Supraphon) do konečného rozpadu
Blue Effectu uběhlo sice ještě bezmála deset let a kapela ještě třikrát změnila sestavu, do studia se na natočení dlouhohrající desky však od té doby už nedostala. Vzniklo alespoň několik singlů a živých nahrávek, na nichž je vývoj, který
Blue Effect se svým matadorem Radimem Hladíkem v čele prožíval, krásně viditelný. Na reedici CD, které v roce 2001 vyšlo pod hlavičkou Sony Music / Bonton, zabírá samotné album "33" jen něco málo přes polovinu času, ve zbytku jsou zkompletované všechny následující natočené singly, místo vyšlo i na plnou, nezkrácenou, koncertní verzi "Avignonských slečen z Prahy", která dík omezené kapacitě LP nezazněla na "33" celá.
Těžko hledat objektivní fakta, proč "33" působí, jak působí. Ale když se při jeho poslouchání v bookletu dočteme, že deska vznikala krátce před rozpadem M. Efektu, tedy ve chvílích, kdy se základní hybatelé výrazu - Hladík a Semelka - přestávali docela shodovat na názoru, kterým směrem chtějí kapelu vést, začnou se pochyby o podivném výrazu nahrávky zdát na místě. I když odmyslíme zvuk "33", který je v dnešních měřítkách velmi podprůměrný a opravdu nepříjemnou barvu hlasu Leška Semelky, dýchá z desky přesto podivný chlad a jakási celková neupřímnost. Nebo jinak, hrátky se syntezátorovým artrockem, které k osmdesátým letům chtě nechtě patřily, vyznívají z dnešního pohledu legračně až směšně, zejména dík zvláštnímu patosu a minimálnímu muzikatnskému odstupu.
Rozpad, respektive změna obsazení, které se
Blue Effect v roce 1981 dočkal, byla pro další vývoj obou čelních osobností potřebná.
Lešek Semelka s bubeníkem Vlado Čechem přibrali další muzikanty a založili Společnost Leška Semelky (ano, kapela se skutečně jmenovala S.L.S.),
Radim Hladík nabral nové muzikanty a začal pracovat na změně stávající image Modrého Efektu. Singly, které průběžně vycházely, měly různé podoby, nálady a tvary, přesto jim jedna, z dnešního pohledu velmi příjemná věc, společná je. A to odklon od rozsáhlých artovních aranží směrem k "písničkovitějším" tvarům, přitvrzení a jednotnému, syrovějšímu výrazu. Nálada skladeb jako "Záhada jmelí", či "Úhel pohledu" (kdo z dnešních fanoušků
Lucie ví, že v závěrečné fázi
Blue Effectu fungovala rytmická dvojka
Koller -
P.B.Ch.), má jasný tah na bránu, energie, která z muzikantů vyzařuje, je přesvědčivá a dík tomu možná skladby přežily dodnes. Toho, že zastaralý zvuk nemusí být vůbec důležitý v tom, jestli mají skladby co "říct", je jasným důkazem dvojka "Doktor" a "Čajovna" z druhého singlu, který zastupuje
Blue Effect ve fázi se zastydlými syntetickými automatickými bicími - nakonec "Čajovna" dnes zůstala jeho možná vůbec nejznámější písní.
Když tedy pomineme diskutabilní otázku, jestli dnes může syntezátorový artrock se zpěvem, jehož barva podvědomě vyvolává husí kůži, ještě někoho oslovit, je třeba ocenit krok, který vydávající firma udělala. Krok, kterým jednoduše zkompletovala posledních deset let roztříštěně vydávané tvorby
Blue Effectu, který ve své době na domácí hudební scéně neoddiskutovatelný význam měl a na jehož obrazu je tato fáze velmi podstatná.
-
33 (Little, 10.02.2003 17:34) Reagovat
Shlasím s tým, že L.S. kvílí a chraptí, ale nesúhlasím s tým, že 33 má popdriemerný zvuk. chýba tam síce basgitara, Semelka je idiot, ako tam hrá basy, ale celkovo je to výborná doska. Kvalitu udržiava Radim Hladík na slušnej úrovní, aj nebohý Vlado Čech hrá výborne. Ja viem, že som zaujatý, ale do Blue Effect som bol vždy blázon.
-
Prostě další názor (Vítězslav Štefl, 10.02.2003 19:44) Reagovat
Jsem nadšený fanoušek Spesial Blue Effectu, Blue Effectu, Modrého efektu či M Efektu a vlastním všechny jejich nahrávky - tzn. i LP "33". Nemyslím si, jak píšete, že zpěv Leška Semelky byl nějak zvlášť nepříjemný. Odmyslíme-li si dobový zvuk, tak to byl prostě jeho výraz. A ještě poznámka k historii ... To, že český artrockový kolos M Efekt začal inklinovat k jednodušším skladbám, to bylo právě příčinou, která vedla k rozpadu této jedinečné formace a výraznému sestupu z předních pozic českého rocku. Aneb ... Co se víc zapsalo do povědomí britské hudby - artrocková alba Yes či jejich velmi slabý pokus o dohnání "tvrdší" scény..?
-
Čajovna (Vojta, 21.10.2009 09:13) Reagovat
jen bych chtěl podotknout, na mě to z recenze alespoň tak působí, že Čajovna nepochází z období 80.let. Ano, nahrávka Čajovny, která vyšla v 80.letech na singlu a která je i mezi bonusy ˇ33" je nahrávka z 80.let, ale Hladík ji nahrál už v 70.let. A její remake s automatickými bicími k úspěchu Čajovny, řekl bych, moc nepřidal. Písnička byla známá a slavná už dávno předtím. A eixstují i lepší verze Čajovny než toto.
-
Tak tohle je hodně vágní text (skoro by se dalo... (Pravdomil, 04.12.2018 22:13) Reagovat
Tak tohle je hodně vágní text (skoro by se dalo říci stejně, jako texty alba).
Já jsem tu desku objevil teprve před rokem u rodičů v knihovně a z první strany jsem se při poslechu málem rozbrečel. A stává se mi to opakovaně. Po hudební stránce (nebrat v úvahu text, potažmo i barvu Semelkova „příjemného chrapláku“) je minimálně první skladba ultimátním skvostem; je mně velmi líto, že recenzent postrádá jemnocit.