shop.musicserver.cz
Bob Dylan - Tempest

Dylan stále překonává sám sebe

Vydáno: 26.09.2012 13:15 v sekci Recenze - Kateřina Hejdová | foto: Sony Music

Na rovinu předestírám, že Bob Dylan je moje srdcová záležitost. Muzikant, jehož debut vyšel přesně před půl stoletím, vydal dodneška pětatřicet studiových nahrávek. A ač by se mohlo zdát, že po všech těch letech psaní postupně ztratí inspiraci, opak je pravdou. Novinka "Tempest" to dokazuje.

10/10

Bob Dylan - Tempest

Vydáno: 10.9.2012
Celkový čas: 68:28

Skladby: Duquesne Whistle, Soon After Midnight, Narrow Way, Long And Wasted Years, Pay In Blood, Scarlet Town, Early Roman Kings, Tin Angel, Tempest, Roll On John

Vydavatel: Sony Music

Loni sedmdesátiletý Bob Dylan si nové album produkoval sám a sám je jeho výhradním autorem. Vrací se na něm k hudebním stylům, z nichž jeho vlastní muzika čerpala už v počátcích kariéry - k blues, country, folku, rockabilly a swingu. A tím pádem i k době zrození rocku. "Tempest" neboli "Bouře" mapuje Dylanovy toulky americkými hudebními styly s naléhavostí, kterou nemůžete nevnímat už při prvním poslechu. Písničky jsou přitom postavené na jednoduchých aranžích s akordeonem, houslemi, mandolínou, akustickou a steel kytarou. Většinu skladeb nese prostě jen melodie spolu s Dylanovým zpěvem. A samozřejmě skvělé texty.

Stejně ale jako ostatní Dylanovy desky, i ta zatím poslední potřebuje na pořádné strávení čas. Na tenhle výlet vám jedno odpoledne stačit nebude, svět, který posluchači jeho hudba otevírá, je na to příliš složitý. Oproti albům z předchozích let je novinka poněkud přízemnější, příběhy na ní jsou plné násilí, chtíče, ale i humoru, byť je sebečernější. Dylanovi novodobí hrdinové se stejně jako za starých časů vypořádávají s milenci, nepřáteli i vlastním sebepodceňováním. V úvodní skladbě "Duquesne Whistle" tvrdí o píšťale na parní lokomotivě, že "zní tak, jak ještě nikdy nezněla". A zpívá o vlaku, který odjíždí z Duguesne a o nevyhnutelné smrti.

Nostalgickou swingovou melodii podává svým typicky zavřeným hlasem, jehož drásavé tóny, připomínající chvílemi silně Toma Waitse, až okatě nesedí k jemnému zvuku akustické kytary v pozadí. Lepší začátek desky si lze představit stěží, už při prvních tónech víte, co vás čeká - té smrti nejedete ve vlaku z Duguesne vstříc, ale ujíždíte před ní pryč. Popěvek spolu s rytmem skvěle naladí. "Říkáš, že jsem gambler," zpívá za něžného přizvukování orchestru, takže ta slova vůbec neznějí jako výčitka. V následující baladě "Soon After Midnight" pro změnu ztiší hlas a nechá vyniknout bicí. Moralizuje stejně jako zamlada, ze skladeb se ale nenápadně vytratila jeho dřívější urputnost. Dylana prostě už nikdo neumlčí, ani kdyby šeptal sotva slyšitelným hlasem, dokonce polemizovat s ním už ztratilo smysl.

Na albu "Tempest" se Dylanovy promluvy mění v láskyplné domlouvání zkušeného muže v letech, který dobře ví, o čem mluví. Jakoby vzkazoval: Tohle je moje životní zkušenost a je už jenom na vás, jestli si z ní vezmete ponaučení spolu se mnou. Stejně jako typické zpožďování se textu za rytmem už se stalo součástí jeho pěveckého stylu (snad nejvíc je znát ve třetí "Narrow Way" či titulní "Tempest"), z jeho prorocky znějících apelů se postupem času staly zkušeností ověřené osobní pravdy. Tam lze zřejmě hledat i pramen veškerého zklidnění, kterým se album asi nejvíc odlišuje od jeho tvorby z předchozích let. "Tempest" je možná trochu překvapivě o smíření. O smíření, které má ale daleko k nějaké rezignaci.

Muž s pověstí zapšklého podivína (může být vůbec písničkář jiný?) totiž opět nese svoji kůži na trh hrdě a s veškerou upřímností, které je schopen. Smířen s tím, že víc už prostě nedokáže (lze to vlastně?). Dylan se v deseti nových skladbách definitivně přeměnil z folkaře na folkloristu, chodící encyklopedii dějin americké populární hudby. Měl k tomu nakročeno na "Together Through Life" a "Tempest" je v tomhle směru krokem posledním. Snad i proto tu najdete poctu Johnu Lennonovi či titulní skladbu, která je oživlou vzpomínkou na poslední minuty na palubě slavného zaoceánského parníku těsně před jeho zkázou. Dylan se ohlíží zpátky s jemnou melancholií, která o jeho osobnosti vypovídá víc než veškerá slova.

"Platím krví, ale ne svou vlastní," zpívá v páté skladbě "Pay In Blood", jejíž refrén má schopnost se vám vrýt do paměti téměř okamžitě. Hledat Dylana jako takového skrze texty by bylo ovšem bláhové - pobaveně se totiž v každé písničce strojí do jiného kabaretního kostýmu. Balada "Long And Wasted Years" mu tak dává možnost přeměnit se ve zhrzeného milence, který se vyznává ze svých citů: "Nosím černé brýle, abych schoval své oči / Je v nich tajemství, které nedokáži skrývat /Vrať se, lásko / Zranil jsem tvé city? / Omlouvám se." Dylanův dramatický talent dostává opět maximum prostoru - vždyť jeho originalita spočívá právě v až jazzmanském cítění rytmu, které ho staví vedle legend, jako byla Billie Holiday nebo Frank Sinatra. I Dylan vytváří (nejen na pódiu) hudební konverzace připomínající herecké repliky.

V "Early Roman Kings" se objevuje základní linka skladby Muddyho Waterse "Mannish Boy" a má připomínat, že blues je univerzální a nadčasové. Syrovým hlasem , v němž nechybí náznak škodolibosti a zadostiučinění, oznamuje: "Mohl bych vám vzít život / Mohl bych vám vzít dech / Mohl bych vás vzít dolů, do domu smrti... Jenže já ještě nejsem mrtvý, můj zvon stále vyzvání / Držím palce, abyste přešli stejně jako dávní římští králové." Vrcholem desky je čtrnáctiminutová titulní skladba "Tempest", inspirovaná otevřeně velkofilmem Jamesa Camerona "Titanic". Dylan se v ní stává vypravěčem, autentičnost prožitku násobí kapela, díky níž máte pocit, že stojíte na palubě lodi obklopené ledovci, bez naděje na záchranu.

I ve filmu ostatně cestujícím hrála až do poslední chvíle na palubě parníku kapela - a přesně tahle scéna se vám při rytmu připomínajícím houpání mořských vln vybaví. Z celého alba si tak odnesete přesvědčení, že hudba plyne jaksi jinými proudy než samotný život. Název "Tempest" měl být podle mnohých narážkou na poslední Shakespearovou hru, k čemuž Dylan poznamenal: "Jsou to dva různé názvy, Shakespeare napsal 'The Tempest', já 'Tempest'."

Stejně tak v jeho vírou poznamenaných skladbách není nutné hledat skutečný život jako takový, jeho vyprávění patří do říše umělecké fantazie. A do života a životních zkušeností Boba Dylana, jenž už se ovšem díky písním jako "All Along the Watchtower", "Blowin' In The Wind" či "The Times They Are A-Changin''" stal už před lety součástí amerických hudebních dějin.

Album "Tempest" ho v jeho výsadní pozici ještě víc přitlačilo do sedadla - kdo jiný je schopný zůstat i na pětatřicátém řadovém albu vpravdě originálním autorem s kufrem plným hitovek? Kdo jiný dokáže překvapit své fanoušky i v momentě, kdy mají za to, že už o něm dávno vědí úplně všechno? Definitivně tak máte pouze dvě možnosti - jeho osobnost jako takovou buď uznávat, nebo odmítat. Hlásím se ke skupině první a doufám, že tahle deska nebude jeho poslední a že Dylanovy zvony budou ještě nějakou chvíli do světa vyzvánět.

NÁZORY
  • nevim no... (eagle-eye, 26.09.2012 21:25) Reagovat

    Dylan mě nikdy moc neoslovil, vůbec se mi jeho hudba nelíbí... u mě 1/10

    • Re: nevim no... (muttant, 27.09.2012 09:24) Reagovat

      to chce čas a znalosť angličtiny:) mňa oslovil až keď som mal dvadsať

  • výborná recenze (Mirka, 26.09.2012 21:36) Reagovat

    Díky moc za výbornou recenzi, vystihuje desku dokonale.
    Jsem skalní fan Boba už 35 let, takže jsme Kateřino na stejné lodi (ale Titanic to určitě není):-).
    Takže ROLL ON BOB a 10/10!

  • Bouře ve sklenici vody (Fery, 27.09.2012 00:17) Reagovat

    Nutno říci,že tato deska potěší skalní fanoušky Zimmyho alias Jacka Frosta(pseudonym Boba coby producenta a tak si říká i ve svých rozhlasových show)btw podezřívám Karla Gotta,že vím kde se inspiroval ke svému pořadu v rozhlase:-),avšak skalního znalce už méně:-)

  • ... (monte44, 27.09.2012 12:15) Reagovat

    Diskutovat o Dylanovi - tedy jestli je dobrý nebo špatný nebo vůbec jaký - nemá smysl: to je jako diskutovat o kvalitách Shakespeara. Prosím, vezměte na vědomí fakt, že Bob Dylan není nějaká Lady Gaga, ale živá hudební historie na úrovni Beethovena nebo Šostakoviče a podle toho se s ním musí zacházet. I jeho nejhorší album stojí nesrovnatelně výše než drtivá většina běžné popové produkce. Kvalitou, kontextem, zkušenostmi.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
The Black Keys - Ohio Players 8/10
Recenze: The Black Keys zvou na "Ohio Players" k tanci na radostně zkouřeném retro parketu. A nesmírně jim to svědčí Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme... čtěte zde
Vydáno: 06.05.2024 00:00 v sekci Recenze
Ilona Csáková - Afrodiziaka 8/10
Video: Ilona Csáková má stále co nabídnout. V novince "Afrodiziaka" triumfuje uhrančivou interpretací Ilona Csáková o sobě v posledních letech v souvislosti se svými hudebními aktivitami nedávala tolik vědět. Letošek by se ale klidně mohl stát rokem jejího velkého návratu. Na podzim se chystá vyrazit na "Tornero Tour", na které nyní... čtěte zde
Vydáno: 05.05.2024 17:04 v sekci Audio / Video | Video
The Black Crowes - Happiness Bastards 7/10
Recenze: Staré vrány nově krákat nenaučíš. The Black Crowes nabízejí na "Happiness Bastards" spolehlivou solidnost Bratři Chris a Rich Robinsonové, tedy hnací motor The Black Crowes, se už dokázali rozhádat a usmířit několikrát. Aktuální řadovka "Happiness Bastards" znamená vyvrcholení jejich již třetí etapy působení. Svého času velice... čtěte zde
Vydáno: 05.05.2024 08:00 v sekci Recenze
Elán - Znova sa ma dotkni 9/10
Audio: Elán vítá lásky čas zbrusu novým hitem "Znova sa ma dotkni" Po ukončení turné k padesáti letům existence skupiny Elán se zdálo, že nyní už opravdu nadešel ten správný čas pro konec kapely. Alespoň Jožo Ráž dával najevo, že se formace vrátí jen ve výjimečných případech typu narozenin... čtěte zde
Vydáno: 04.05.2024 08:00 v sekci Audio / Video | Audio
Mirai -  Chceme být trendsetteři a reflektovat dobu
Rozhovory: Mirai - Chceme být trendsetteři a reflektovat dobu Na své čtvrté studiovce "Tomodachi" se Mirai spolu s producentem Fiedlerskim pokusili vyjet ze zajetých kolejí. Zároveň nahrávkou oslavují svoji společnou desetiletou hudební pouť. Na léto navíc premiérově chystají svoje SummerFesty.... čtěte zde
Vydáno: 03.05.2024 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Bob Dylan a Willie Nelson v létě znovu vyrazí na společné festivalové turné (28.02.2024 14:32)
- Fotogalerie: Malostranskou besedou zněly písně Boba Dylana (09.10.2023 08:16)
- Nové desky 22/2023 - od Foo Fighters přes Noel Gallagher’s High Flying Birds po Sophii Ellis-Bextor (07.06.2023 08:00)
- Bob Dylan vydal po téměř dvaceti letech novou knihu. V "The Philosophy of the Modern Song" zkoumá podstatu populární písně (15.11.2022 18:18)
- Recenze: Kniha "Dylan & já" vnímá slavného písničkáře jako člověka z masa a kostí (07.08.2022 12:30)
- Vzácná nahrávka Dylanova songu "Blowin' In The Wind" se v aukci prodala za 43,5 milionu korun (11.07.2022 19:03)
- Video: Bruce Springsteen, Patti Smith a mnozí další skládají novým videem k "Subterranean Homesick Blues" poctu 60leté kariéře Boba Dylana (08.05.2022 13:35)
- Bob Dylan se vrací na koncertní pódia, i když zatím pouze na americká (01.10.2021 11:43)
- Nejrozmanitější slovník ve svých skladbách užívá Patti Smith, z moderních hvězd Billie Eilish (22.08.2021 15:28)
- Bob Dylan čelí obvinění, že v roce 1965 zneužíval dvanáctiletou dívku (18.08.2021 12:23)

ALBUM TÝDNE 19/2024

The Black Keys
Ohio Players

Celý život v garáži neprožijete. The Black Keys k úspěchu vynesla garážová vlna na přelomu milénia, postupně se ale od svého zašpiněného a divokého blues začali odchylovat. Tento žánrový fundament a lásku k minulosti můžeme cítit i z aktuálního alba "Ohio Players", zásadní inspirace ale tečou z jiných zdrojů.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

St 08.05.
Tate McRae (US) (Forum Karlín, Praha)
So 11.05.
Rammstein (DE) (Letiště Letňany, Praha)
Ne 12.05.
Ari Abdul (US) (Rock Café, Praha)
St 15.05.
30 Seconds To Mars (UK) (Sportovní hala FORTUNA, Praha)
St 15.05.
Willie & The Bandits (UK) (Zasekávák, Praha)
Čt 16.05.
The Matt Schofield Trio (UK) (Palác Akropolis, Praha)
Čt 16.05.
Danny Brown (US) (Roxy, Praha)
Čt 16.05.
Akon (US) (Forum Karlín, Praha)
So 18.05.
King Gizzard & The Lizard Wizard (AU) (Forum Karlín, Praha)
Út 21.05.
Reverend Peyton’s Big Damn Band (US) (Lucerna Music Bar, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Vladimír Mišík Prince Queen Kabát Adele Taylor Swift Sia Rush Bono Beyoncé Dua Lipa Mirai Lady Gaga Liam Gallagher AC/DC Linkin Park Imagine Dragons 2H+
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2023 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu