The Millennium ve své době byli superskupinou. Natočili jedno z nejdražších alb, které patří k nejzásadnějším v rámci tzv. sunshine popu. Přesto dnes patří jejich jediné album k zapomenutým klenotům, široké posluchačské veřejnosti téměř utajeným. Pojďme si tuhle ztracenou klasiku představit.
The Millennium - Begin
datum vydání: 1968
skladby: Prelude, To Claudia On Thursday, I Just Want To Be Your Friend, 5 A.M., I'm With You, The Island, Sing To Me, It's You, Some Sunny Day, It Won't Always Be The Same, The Know It All, Karmic Dream Sequence #1, There Is Nothing More To Say, Anthem (Begin)
© facebook interpreta Curt Boettcher, tohle jméno nejspíš nikomu nic neřekne a přitom nechybělo málo a mohl tenhle talentovaný producent, skladatel a muzikant v jedné osobě dosáhnout stejné popularity jako
Brian Wilson z
The Beach Boys. Ne všechno ale vždy funguje tak, jak má a hudební přínos Boettchera je dnes již přehlížen. A přitom právě on byl jednou z inspirací pro nahrávání "Pet Sounds". V druhé půlce šedesátých let si vydobyl respekt a patřil k vyhledávaným producentům (The Association, Sagittarius) a jelikož jím produkované nahrávky měly úspěch, dostal se do záviděníhodné pozice, kdy si mohl za peníze společnosti Columbia připravit vlastní desku.
Patrně pod vidinou úspěchu dostal volné ruce a mohl si dělat, co chtěl. Obklopil se špičkovými hudebníky a skladateli a společně s nimi utvořil
The Millennium. Více než o kapelu šlo tehdy o projekt a právě to bylo příčinou, proč tohle studiové uskupení nemělo dlouhého trvání. Boettcher se bránil živému hraní a tím pádem chyběla pořádná propagace. Kdyby to Columbia tušila, tak dá ruce pryč. Nahrávka "Begin", kterou The Millennium natočili, je totiž přišla pěkně draho - byla v tu dobu nejdražší nahrávkou společnosti vůbec.
V prosluněné Kalifornii tak vzniklo jedno z nejlepších sunshine popových alb. The Millennium na "Begin" sloučili tvrdší rock, balady a psychedelii, aby vytvořili progresivní koncepční album plné svěžích melodií, ambiciózních barokních aranží a andělských vokálních harmonií, které se kvalitativně rovná populárním nahrávkám té doby jako například "The Notorious Byrd Brothers". Co je ale hlavní, v mnoha ohledech předběhlo svou dobu a mezi písněmi, které zní skoro až typicky šedesátkově, se najdou nadčasové momenty. Vezměte si například téměř hiphopový beat na začátku první skladby "Prelude".
Když si ale odmyslíme bohaté aranže a drobné experimenty, pak nám zůstanou především nádherné skladby, které klidně můžeme postavit vedle toho nejlepšího, vedle The Beach Boys a
The Beatles. Teprve druhá deska, která vznikla na šestnáctistopém magnetofonu, přinesla hned několik potenciálních hitových singlů, z nichž nejvíce (doslova) září "I Just Want To Be Your Friend", "It's You" a "There Is Nothing More To Say". Jen nedostatečná propagace a následné ukončení spolupráce mezi jednotlivými členy zapříčinily, že je můžeme považovat za zapomenutou klasiku.
"Begin" lze dneska brát především jako dokonalou vzpomínku na konec šedesátých let. Nahrávka dokonale vystihuje optimistickou náladu doby, v níž byla vytvořena, a tu náladu v sobě nese zakonzervovanou. Schválně si album pusťte zrána v některém z letních měsíců při východu slunce. Sami pak můžete objevit, že na hudbě
The Millennium je i po více než čtyřiceti letech od natočení stále něco magického.