Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Nevermind - Nirvana v nebi i pekle

Nevermind - Nirvana v nebi i pekle

Vydáno: 23.09.2011 07:00 v sekci Publicistika - Honza Průša

Kurt Cobain byl jednou z nejvýraznějších osobností rocku. První půlka hudebních devadesátých let patřila právě jemu a Nirvaně. A samozřejmě "Nevermind", desce, která se stala manifestem celé generace, aniž by o to kapela nějak zvlášť stála, desce, která nepřestane vonět duchem mládí. Právě slaví dvacet let.

SDÍLET:    
Nevermind
"Vždycky když vzpomínám na nejlepší období týhle kapely, tak to bylo těsně předtím, než vyšel "Nevermind". To bylo fakt úžasný. Je to ten okamžik, kdy je kapela na svým vrcholu. Všichni se děsně snaží a ve vzduchu visí takový vzrušení, že cítíte jeho chuť," , vzpomínal Cobain. V té úžasné době měla ze sebou Nirvana svůj debut "Bleach" vydaný u nezávislého SubPopu. K tomu slibný nový materiál otestovaný na koncertech. Energii i chuť hrát. Stát se velkou rockovou kapelou a vydělat spoustu peněz.

A taky tu byla nespokojenost s malým labelem. Kurt, který měl vždycky hluboko do kapsy (a bylo jedno, jak slavný zrovna byl), obviňoval SubPop ze špatného marketingu. "Bleach" považoval za lepší desku, než o čem vypovídaly prodeje (i když v době vydání "Nevermind" tvrdil, že debut silně nesnáší). A pak tu byl ještě heroin, droga, k níž Cobain dospěl v listopadu roku 1990. Novoselicovi hned účinky jediného léku na své žaludeční problémy (a rozumí se, že nejen na ně) vychvaloval, zatímco Grohlovi ve stejné době tvrdil, že heroin je k ničemu. V kontextu těchto skutečností se nemůžeme divit dalšímu Kurtovu výroku z té doby: "Každý den si všichni prožíváme nebe i peklo."

Nepřehlédnutelný obal

Nevermind zadní strana
O tom, že je "Nevermind" výjimečná deska, není pochyb. A není výjimečná jen po hudební stránce. Druhé album Nirvany disponuje i vynikajícím obalem (druhý nejlepší obal všech dob dle musicserveru). Penis malého Spencera Eldena vyvolával bouře nejen v době vydání (dokonce se uvažovalo o verzi z vyretušovaným pindíkem). I nedávno byl problém s publikací obalu "Nevermind" na oficiálním facebookovém profilu kapely, protože prý porušoval pravidla facebooku. O čem se ale už moc nemluví, je zadní strana přebalu, kde je Kurtova koláž opičky Chim Chim sedící na koláži z masa a vagíny.

Nirvana měla skvěle našlápnuto. Hledala nového vydavatele a chvíli i koketovala s možností udělat si svůj velkej rockenrollovej švindl - najít velkou firmu, inkasovat zálohu na desku, kapelu rozpustit a vypařit se. Skupina se ale nakonec rozhodla pro nepunkové řešení. Ve finálním výběru zůstali tři labely: K Records, Charisma Records a DGC Records. A i když byli těsně před podpisem smlouvy s druhým jmenovaným, díky intervencím Kim Gordon se nakonec rozhodli pro DGC. U nich vydávali právě milovaní Sonic Youth.

Nirvana
"Nevermind" se mělo podle Kurta nejdřív jmenovat "Sheep", stádo. Na jaře 1990 nahrávali s producentem Butchem Vigem první demoverze druhého alba a Cobain na něj už tehdy vymýšlel upoutávku. "Vy sami nechcete být jako ostatní. Světu vládne spousta žen. Zničte Krista. Vyhlaďte mocnější a menší z obou zel. Ukradněte si Sheep. Ve vašem obchodě: Nirvana. Květiny. Parfémy. Bonbóny. Štěňata. Láska. Generační solidarita. A rodiče to zabije." Nakonec ale bylo všechno jinak, nezměnil se jen titul desky, ale i některé texty a názvy skladeb. A tak například svět poznal až "Stay Away" a ne "Pay To Play". Z osmi tehdy nahraných písní se nakonec na výslednou kolekci dostalo pět.

Deska se nahrávala o rok později, v květnu a červnu 1991, a kapela opět trvala na Vigovi jako producentovi, i když se vydavatel snažil prosadit jiná, osvědčená jména. Třeba Scotta Litta (dělal třeba desky "Green", "Out Of Time" nebo "Automatic For The People" R.E.M. a později, na albu "In Utero", přece jen bude pracovat i pro Nirvanu) nebo Davida Briggse (dvorní producent Neila Younga, který ale pracoval také třeba na albu "Henry's Dream" Nicka Cavea And The Bad Seeds). Jenže skupina byla s Vigem spokojená. Muzikantům bylo jasné, že právě on chápe ducha kapely. Věděl, kam Nirvana hudebně i emočně směřuje. Věřili mu a on věřil jim.

Nahrávání to bylo náročné a únavné pro všechny zúčastněné. Cobain nesnášel opakované přehrávání písní, opravování chyb. Vig to řešil tak, že často zapnul tlačítko record už v době, kdy se Kurt rozehrával a výsledek lepil z mnoha fragmentů. Nezřídka míchal více nahrávek dohromady tak, aby Nirvana zněla co nejplnějším zvukem. Chtěl, aby z alba vycházela stejná síla jako na koncertech. Některé výsledné verze skladeb vznikaly vlastně náhodou, bez promyšlené přípravy. V "Territorial Pissings" zapojil Kurt kytaru přímo do mixážního pultu a Chris zazpíval nepřipravené intro "Get Together" od Yongbloods. "Endless, Nameless" hrávali v různých verzích na koncertech, ta pro "Nevermind" vznikla ve studiu ve chvíli, když se nedařilo nahrát "Lithium".

Nevermind v číslech

Datum vydání: 24.9.1991
Prodáno: více než 30 000 000 kusů
Náklad prvního vydání: 46 251 kusů
Plánovaný rozpočet na nahrávání: 65 000 USD
Skutečný rozpočet na nahrávání: více než 120 000 USD
Honorář pro kapelu: 287 000 USD

Nejkomplikovanější ale byla skladba "Something In The Way". Když se opakovaně nedařilo najít správného ducha této procítěné písně, vzal Kurt španělku s nylonovými strunami a tiše ji zahrál. Nadšený Vig nechal vypnout ve studiu veškerý zdroj šumu od ventilátorů přes ledničku až po telefony. A tato verze posloužila jako základ pro výsledný mix, který známe z desky.

Dave Grohl a Butch Vig
A i když se všichni na nahrávce nadřeli, pořád to nebylo ono. Únava se podepsala jak na Vigovi, tak na kapele samotné. Butchův finální master "Nevermind" zněl ploše a vydavatel se rozhodl přizvat Andyho Wallaceho. Ten se skladeb ujal a celou desku zremixoval (velmi podobná situace se bude později opakovat i u alba "In Utero"). "Snažili jsme se najít rozumnej kompromis mezi komercí a alternativním zvukem," tvrdil. Wallace zdvojil některé kytary, hodně změnil zvuk bicích, upravoval i Kurtovy vokály, přidávala se digitální ozvěna.

Vyčerpaný Cobain začal upadat do apatie. A i když byl později v rozpacích z výsledné produkce "Nevermind", v době, kdy se lámal chleba, neměl chuť ani sílu se jí vůbec zabývat. "Dovolil jsem, aby ta deska měla čistší a trochu víc komerční zvuk, než jsem měl původně v úmyslu. Nevím, jakej jsem k tomu měl důvod, nehledě na to, že už mě poslouchání těch samejch písniček dokolečka lezlo krkem. Snažili jsme se to třikrát přemíchat a zvolili jsme si na to vyhlášenýho odborníka, ale byl jsem už tak unavenej z toho neustálýho poslouchání těch samejch věcí, že jsem mu řek: 'Hele, dělej si s tím co chceš.'"

Videoklipy k Nevermind

 

 

A pak vyšel "Nevermind". Nejdůležitější deska devadesátých let minulého století, která ale pomalu předznamenávala konec kapely. Po "Nevermind" už nemohl být pro ty tři kluky svět stejný jako dřív. Sláva, role mluvčích generace, idolů milionů lidí, mediální cirkus. Na nic takového nebyli připravení. "Škoda, že neexistuje ňákej kurz pro budoucí rockový hvězdy, rád bych do něj chodil. Možná by mi to pomohlo," postěžoval si později sám Kurt, kluk, co o slávu nikdy nestál. Alespoň ne v takové formě a koncentraci. A tak, když se "Smells Like Teen Spirit" stala hitem roku 1991 a Nirvanu na silvestrovském koncertu kontaktovali fanoušci i celebrity, Kurt znechuceně vyfuckoval herce Keana Reevese, schoval se s Courtney Love do hotelového pokoje a na dveře dal cedulku s nápisem "Zákaz vstupu slavných osobností. Šukáme."

Ale to už je jiný příběh, jen důsledek úspěchu "Nevermind". Desky, která změnila rockový svět a na čas otevřela dveře mainstreamu kapelám jako Pearl Jam, Soundgarden, ale třeba i Mudhoney. Alba, které do šatníků teenagerů vrátilo obnošené flanelové košile. Nahrávky, která osamělého asociála Kurta Cobaina proměnila v ještě osamělejší majetek celé jedné generace.

Citace uvedené v tomto článku pocházejí z následujících knih:
Charles R. Cross: Těžší než nebe, Volvox Globator 2003, překlad: Alice Chromá
Michael Azzerad: Come As You Are, Votobia 1996, překlad: Daniela Klečková
Nick Wise: Kurt Cobain & Courtney Love - Nic víc, Votobia 1997, překlad: Jiří Popel

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Na podzim 91... (David, 23.09.2011 11:48) Reagovat

    ...jsem byl v Londýně. Virgin Megastore na Oxford Street byl obestavěn Trabanty, U2 tehdy vydali Achtung Baby a právě zakalil Freddie Mercury. Byl jsem tam tehdy skoro každé pondělí a jednou mne trklo, že tam z repráků pořád smaží jednu a tu samou, mně neznámou pecku - Smells Like Teen Spirit. Je to bomba dodnes, kdoví, jak by to ale s Nirvoškou dopadlo, kdyby se Cobain neodpráskl.

    • Re: Na podzim 91... (Luděk, 23.09.2011 11:50) Reagovat

      Nirvana co by skupina,by už určitě nebyla...možná by měl novou,nebo by byl na sólové dráze...kdo ví?!?

  • super:-)!!! (Luděk, 23.09.2011 11:48) Reagovat

    Nejlepší deska,kterou jsem kdy slyšel...Nirvana měla nejlepšé styl...Kurt Cobain is´t best!

  • znova se zeptátm na obal (ian69, 23.09.2011 11:51) Reagovat

    Opravdu by mě zajímalo, čím je výjimečný, podobně naivních "vtipně-kritických" obalů jsem viděl mraky... i kdyby tím chtěla kapela glosovat sama sebe, když se upsala velké společnosti

    • Re: znova se zeptátm na obal (velká společnost, 23.09.2011 13:20) Reagovat

      Holt měli pech, žes tam s nima nebyl a neporadil jim. Mohli mít na obalu třeba tvůj nick, kterej je hodně originální, inspirativní a záhadnej a doufám, že neprodejnej..

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Milky Chance - Někdy nám přijde, jako bychom vytvořili monstrum
Rozhovory: Milky Chance - Někdy nám přijde, jako bychom vytvořili monstrum Milky Chance se v únoru zastavili podruhé v Praze, aby naživo představili své poslední, rok staré album "Blossom". Tuto příležitost jsme využili k vyzpovídání německého dua, které se k nám letos ještě jednou vrátí na červnový... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2018 09:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
0
Nové desky 15/2018 - od Jasona Aldeana přes The Manhattan Transfer po Bonfire
Nové desky 15/2018 - od Jasona Aldeana přes The Manhattan Transfer po Bonfire Hudebním novinkám tohoto týdne dominuje countryová hvězda posledních let Jason Aldean. Toho budou podporovat jazzové legendy The Manhattan Transfer, rapper Rich The Kid, čeští Dalekko, debutant Isaac Gracie, post klasik Goldmund či živák... čtěte zde
Vydáno: 18.04.2018 08:13 v sekci Novinky | Nové desky
0
Pohled do českých hitparád - 15. týden 2018
Imagine Dragons ovládli nejen O2 arenu, ale i českou albovou hitparádu Dalo se čekat, že po pražském koncertě Imagine Dragons, který byl vyprodán dlouhé měsíce dopředu, půjde album "Evolve" v českém žebříčku nahoru. Jenže loňská deska zaznamenala zvýšený zájem už minulý týden, a tak... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 16:30 v sekci Novinky | České hitparády
0
Imagine Dragons, O2 arena, Praha, 16.4.2018
Naživo: Imagine Dragons se v Praze ukázali jako ostřílení profesionálové Ačkoliv poslední deska Imagine Dragons s názvem "Evolve" patřila spíše ke slabším loňským nahrávkám, koncert v O2 areně se i tak vyprodal takřka ihned. Čeští fanoušci totiž dobře ví, že skupina dokáže naživo i z průměrných... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2018 08:13 v sekci Naživo
2
Bob Dylan, Hala Vodova, Brno, 15.4.2018
Naživo: Bob Dylan zahrál v Brně, beze slov, avšak s grácií Bob Dylan rozjel další pokračování svého nekončícího turné. Tentokrát si připravil kromě tradičních hitů i jejich malou úpravu, hlavně co se aranží týče, a k nim naplánoval také vhodnou atmosféru středně velkých hal. V... čtěte zde
Vydáno: 16.04.2018 08:43 v sekci Naživo
9
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- "Nikoho jiného jsem tak nemilovala," smutní Courtney Love nad smrtí Miloše Formana (16.04.2018 16:50)
- Audio: Pearl Jam protestují s čerstvým singlem "Can't Deny Me" (17.03.2018 11:29)
- Audio: Chris Cornell se před smrtí ujal nevydané básně Johnnyho Cashe (28.02.2018 08:19)
- "Navštivte Seattle," láká Dave Grohl v nové reklamě (02.02.2018 18:55)
- Video: Trochu jiná Nirvana: Poslechněte si pop-punkovou úpravu "Smells Like Teen Spirit" (06.01.2018 19:33)
- Pearl Jam se příští rok rozjedou na turné, v létě zavítají i do Prahy (02.12.2017 12:42)
- Nové desky 39/2017 - od Hurts přes Shaniu Twain po Miley Cyrus (02.10.2017 05:59)
- Smrt Chrise Cornella je objasněna - spáchal sebevraždu oběšením (19.05.2017 08:18)
- Dave Grohl se na Grammy neobjeví ve společném čísle s A Tribe Called Quest a Andersonem .Paakem (07.02.2017 15:29)
- Video: Podívejte se na "Smells Like Teen Spirit" v podání 1200 muzikantů (03.02.2017 16:43)

ALBUM TÝDNE 16/2018

Lisa Stansfield
Deeper

Lisa Stansfield přichází po přiměřené pauze v rozsahu čtyř let s další deskou. Osmá řadovka dostala název "Deeper" a manchesterská rodačka na ní zúročuje nabyté zkušenosti, rekapituluje a odkazuje na dřívější tvorbu. "Deeper" je typicky stansfieldovská nahrávka s extra přidanou hodnotou.

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 20.04.
Ritchie Blackmore's Rainbow (UK) (O2 Arena, Praha)
Pá 20.04.
NF (USA) (MeetFactory, Praha)
Ne 22.04.
Lucy Rose (UK) (Mono Fono, Praha)
Pá 27.04.
Roger Waters (UK) (O2 Arena, Praha)
Pá 27.04.
Ghostemane (USA) (Mono Fono, Praha)
So 28.04.
Roger Waters (UK) (O2 Arena, Praha)
St 02.05.
God Is An Astronaut (IE) (MeetFactory, Praha)
Čt 03.05.
Scott Bradlee's Postmodern Jukebox (USA) (Lucerna - Velký sál, Praha)
Pá 04.05.
Tender (UK) (Mono Fono, Praha)
Po 07.05.
Shame (UK) (Café V lese, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Sia Beyoncé Adele Lady Gaga Coldplay Metallica Kryštof Ewa Farna Rihanna Madonna The Cure Ed Sheeran Katy Perry Chinaski Amy Winehouse Justin Timberlake Mandrage Ivan Mládek Eminem White Lies
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2018 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver