Karel Gott je takovou československou superstar, a tak není divu, že mu byl věnovaný jeden večer i v té Česko Slovenské SuperStar. Ale co jeho písničky způsobily? Veškeré předpoklady byly už během několika prvních vystoupení zcela naruby. Favorité padali jako zralé fíky a dávno odepsaní vstávali z popela.
© superstar.tv Za SuperStáří stojku nemohl pouze repertoár
Karla Gotta, ale i duety, které si čeští diváci mohli vychutnat poprvé. Večer stylově zahájil sám mistr v doprovodu porotkyně Dary Rollins v nové verzi písničky "Zvonky štěstí", kterou zazpívali na playback. Obávám se, že ta stará byla lepší. To byl možná jeden z problémů tohoto kola - aranžmá. Tam, kde se produkce, či hudební dramaturg snažili vymýšlet nějaké novoty, to dopadlo většinou hodně špatně a v jednom případě až tragikomicky. Jak se říká: méně je někdy více. Přesto bylo toto kolo velmi kvalitní a z pohledu diváka i zajímavé. Ukázalo totiž několik nových aspektů jednotlivých soutěžících.
Prvním, kdo si vyzkoušel písničku
Karla Gotta, byl
Martin Chodúr a co si budeme nalhávat, toto kolo bylo snad naplánované čistě pro něj (a taky trochu pro Jana Bendiga). Teda alespoň to tak zpočátku vypadalo. Jenže, když Martin Chodúr dozpíval, už jsem ten samý pocit neměl. Těžko říct, jestli "Oči sněhem zaváté" nechtěl, ale rozhodně to tak vypadalo. Jeho zpěv byl tentokrát suchý, naprosto bez šťávy a jestliže
Paľo Habera tvrdil, že vypadal Martin znuděně, měl pravdu. Že by se ozýval syndrom favorita?
Je to s podivem, ale ani
Janu Bendigovi se vůbec nedařilo. Je to ale jen jeho vina. Měl si uvědomit, že "Cesta rájem" je neskutečně těžká písnička a to ve všech ohledech. Fanoušci by jistě pochopili, kdyby je tentokrát ochudil o otlapkávání a radši se soustředil na písničku, protože to, jak to podal, neznělo jako Jan Bendig, ale spíš jako Ben Cristovao a to ještě ve svých nejhorších kolech. Neintonoval, katastrofální rytmika, k tomu ještě čeština opět znásobila jako šlapání na jazyk a pak i text působil jako, když improvizuje. To však mohl mít dané produkcí.
Po těchto nepovedených výkonech, ale přišla daleko větší katastrofa - duet
Miro Šmajdy a
Dominiky Staré. Zpívali ne nijak složitou "We've Got Tonight", kterou původně nazpívali Kenny Rodgers a Sheana Easton, nicméně v poslední době ji proslavil hlavně
Ronan Keating a to dokonce hned se třemi zpěvačkami. Ještě když zpívali každý sólo, dalo se to poslouchat, i když Mirovi to párkrát ujelo. Průšvih nastal ve chvíli, kdy se pustili do společných partů. Už dlouho mě tak nebolely uši. To nebyly intonační výkyvy, ale falešné vytí napadených kojotů. A nesouhlasil bych s Martou Jandovou, že to byla Dominika, která stáhla Šmajdu. Myslím, že to bylo úplně naopak.
A tragédie večera neskončila ani s nástupem
Denise Lacha. Nevím, jakým způsobem přišel k "Včelce Máje", ale jestli si ji vybral sám (a že tomu tentokrát vše nasvědčuje), pak to muselo být chvilkové pominutí smyslů. Že to není písnička do SuperStar se shodla jak porota a potvrdil to i
Karel Gott sám. Korunu tomu navíc nasadila produkce, jakousi "rockovou" úpravou a nijak zvlášť se nevytáhl ani sám Denis. Písničku neuzpíval, neudýchal a vůbec to vypadalo spíš jako "Ein Kessel Buntes", než výkon hodný SuperStar.
S příchodem samotné
Dominiky Staré, jakoby se vše zlomilo.Vzala si "Lásko má", což je Gottova coververze "Unchained Melody". Ne, že by to bylo úplně bez chyb. Problém dělaly mírně výšky a v samotném finále písničky nám Dominika i trochu zamutovala, ale pokud se budeme bavit o celku, pak se dá hovořit o velmi slušném výkonu. Až na ty drobné chybky intonovala, ale hlavně bylo vidět, že ví, co zpívá. V jejím zpěvu byla takřka přesná dávka citu a prožitku. Velmi dobrá čeština pak byla už jen onou pověstnou třešničkou na dortu.
Z duetu "Endless Love"
Moniky Bagárové a
Denise Lacha jsem měl z počátku velké obavy. Ani Monika, ani Denis nemohou konkurovat Dianě Ross s Lionelu Richiemu, potažmo
Mariah Carey s Lutherem Vandrossem. Ale výsledek byl velkým překvapením. Oproti prvnímu duetu byl tento famózní. Dá se mu vytknout jedině nervozita, která ale tímto kolem prostupovala jako červená nit. Možná ale právě ta Denise s Monikou skvělým způsobem stmelila, že se oba neuvěřitelně podporovali a co je nejdůležitější - zpívali spolu.
Potvrzením titulku článku byl
Miro Šmajda a jeho, respektive Gottovo "C'est La Vie". Asi každý čekal, jak se v tom utopí a on zatím předvedl nejlepší výkon kola. Povzbuzen od samotného mistra k rockovějšímu hlasovému pojetí, se do téhle rytmické písničky pustil s nasazením jeho vlastním a když do ní ve finále vypustil opravdu ten svůj chraplák, dostala tahle písnička pořádné grády. Úžasné na tom bylo to, že jinak hudebně zůstala téměř v původním aranžmá. Jediné, co se mi na jeho zpěvu moc nelíbilo, bylo jeho typické
ouuo, ale to je jako kritizovat Sámera za olizování rtů.
Celé to postavení na hlavu už jen dovršila několikrát zatracená
Monika Bagárová. Její "volba" "Už z hor zní zvon", tedy v podstatě "Amazing Grace", byla dokonalá. Tohle je v podstatě gospelová záležitost a to Monice zkrátka sedí. Samozřejmě, opět jí nervozita poslala několik tónů mimo, ale to všechno bylo zapomenuto poslední slokou, kdy zpívala takřka a capella. V tu chvíli se naplno a nepokrytě rozezněl ten její andělský hlas a my si po dlouhé době mohli plnými doušky vychutnávat její krásnou barvu hlasu. Problém Moniky Bagárové tedy není ani tak velké pódium, jako spíš doprovodná kapela, což je velký paradox. Obvykle je tomu zcela naopak.
Poslední vystoupení a kdo v něm? Ano, opět
Martin Chodúr. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale není to už trošku trapné? Nicméně tentokrát nebyl sám, ale s
Janem Bendigem v "Don't Let The Sun Go Down On Me"
George Michaela a
Eltona Johna. Když spustil Bendig, vypadalo to na podobný průšvih jako v případě prvního duetu, ale přišel Martin a nahodil to do těch správných kolejí. Po jejich vystoupení byl velký potlesk a obrovská chvála. Přiznám se, že nevím proč. Bylo to sice velmi dobře zazpívané, pěkně se doplňovali, ale takové sepjetí jako u Moniky s Denisem, jsem v tom neslyšel. A o tom přece jde v duetech především. U této dvojice mi chvílemi přišlo, že každý má o písničce zcela jinou představu.
A jak si tedy vedli jednotlivý finalisté? V písničkách
Karla Gotta zvítězil
Miro Šmajda, následovaný dvojicí
Monika Bagárová a
Dominika Stará. Za nimi potom skončil
Martin Chodúr a jemu šlapal na paty
Jan Bendig. Katastrofa jménem
Denis "Včelka" Lacho je kapitolou samu pro sebe. Duety bych pak poskládal v pořadí
Denis Lacho - Monika Bagárová, těsně za nimi
Martin Chodúr & Jan Bendig a i když se o prvních dvou místech budou vést spory, posledními bezesporu zůstanou
Dominika Stará s Miroslavem Šmajdou.
Konečné pořadí pak bude zřejmě velmi překvapivé. Pokud se na to podíváme z perspektivy obou témat, pak se královnou večera stala
Monika Bagárová a za ní všichni ostatní, protože buď totálně pokazili, ale zazářili v druhé disciplíně nebo byli zoufale průměrní. Tipovat tentokrát někoho na vyřazení, je velmi těžké, ale asi by mi nejméně chyběl
Denis Lacho.
Jak to viděl Honza Průša
Myslete si o mně co chcete, ale Karel Gott mi dnes připadá jako hodně podivný pán, který jako by byl z jiné planety. Stačí když promluví (ostatně - jeho moudra mě tak fascinovala, že jsem se rozhodl je použít i dále v textu). A jeho písně mě z většiny nudí až obtěžují. Na dnešní kolo jsem se tedy vůbec netěšil a čekal to nejhorší finále. Ale nakonec to byl překvapivě silný večer.
Martina Chodúra povzbudil
Karel Gott optimistickým
"Ty budeš žádán až do konce své kariéry.", což je v podstatě úděl každého zpěváka. Martin dnes ale neměl svůj den a výkonem trochu připomínal Davida Krause. Předvedl svůj odzívaný standard, kterému chyběl náboj a částečně v tom měla vinu i nepříliš zdařilá úprava písně. Jeho záverečné
Sá-á-á-ám bylo ale dokonalé.
Jan Bendig se od Mistra dozvěděl, že
Mladík nemá co ztratit. On ale ztratil, a to veškerý respekt, který si během SuperStar vydobyl. Stylizován do hezkého hocha totálně vyhořel. Skladba mu nesedla, Bendig v sobě musel potlačit své já, své šoumenství. V růžovém svetru působil přeslazeně, byl nervózní jako na konkurzu a zpíval nejhůř ve své kariéře. Pak ale přišlo duo
Stará - Šmajda a to byla teprve hrůza. Dokud zpívali každý sám, šlo to, ale dohromady to bylo tak příšerné, že nemá cenu to dál rozebírat. Na pódiu stáli dva sólisté a každý zpíval sám za sebe. Nicméně mě po nudném úvodu alespoň dokázali probrat.
Denis Lacho se od
Karla Gotta dozvěděl, že
"je potřeba najít si myšlenku a nasměrování". A Denis se našel. "Včelka Mája" konečně dostala zajímavou hudební úpravu. A ať už Lacho zpíval jakkoliv, i když to místy trochu odzíval, bylo to nejlepší co v SuperStar předvedl a já si to opravdu užil.
Dominika Stará dostala zásadní radu.
"Dobře se vyspat! Jenom tak máte šanci.". Dorůžova vyspalá a s perfektní českou výslovností předvedla svůj standardně silný výkon. A i když měla trochu utopený hlas, konečně tu byl zpěv, který má úroveň a zároveň atmosféru a který zároveň nenudil. Od další dvojice
Bagárová - Lacho se dalo čekat to nejhorší. Ale ono jim to spolu sedlo. A perfektně. Sólově jsou každý slaboučký, ale spojením těch chvějících se hlasů vzniklo příjemné souznění, které se jen tak neslyší. Monika a Denis táhli za jeden provaz a vyplatilo se jim to. Ale nejvíc si "Endless Love" stejně užila
Marta Jandová.
Miro Šmajda se od
Karla Gotta dozvěděl, že
"Nejlepší je, když zpíváš rock. Ale na mě nedej!" A tak na Mistra nedal a "C'est La Vie" rozjel do dokonalé show. Skladba Mirovi sedla, on si svůj výstup užil a nevynechal ani svůj typický a milý závěrečný táhlý tón. To
Monika Bagárová si vyslechla zdrcující pravdu.
"Buď to tam je, nebo to tam není." A v jejím případě platí to druhé. Na pódium vplula v mlze stejné, jako byla dnes ráno, a totálně se v ní ztratila. Denisova výpomoc a posunutí výš je rázem zapomenuto. Vrátila se opět ta stará, nejistá a slabá finálová Monika. Závěrečný duet
Bendig - Chodúr, to bylo jako když vedle sebe zpívá ZPĚVÁK a zpěváček. Až takhle vedle sebe si člověk uvědomil, jak propastný rozdíl je mezi hlavní hvězdou a zbytkem. Navíc - podle mého názoru to pánům dohromady sice ladilo, ale extra spolu nespolupracovali a každý tam byl spíš sám za sebe.
SMS dnes posílám Denisovi, který předvedl svůj výkon snů. Bez pohledu do minulosti bych vyřadil Jana Bendiga, který dnes vyhořel. Pokud bych bral v potaz i předchozí finálové výkony, měla by odejít Monika Bagárová, která je, kromě duetu, stále stejně slabá.