Společné projekty Dana Bárty a Illustratosphere jsou perfektní ukázkou muzikálního souznění a inteligentní hudby. Jestli se pídíte po odrhovačkách na tři akordy, jednoduchých melodiích, uřvaném davu nebo hodně tvrdé hudbě, na středečním koncertu ve Velkém sále Lucerny byste si sotva přišli na své.
© Petr Klapper / musicserver.cz Pokud zrovna Dan nespolupracuje na soundtracích k českým teenage komediím, je ryze antikomerční osobností. Hudbu pojímá většinou komorně, uceleně a snivě. Je tomu tak i na koncertech. Skupina
Illustratosphere, složená ze smetánky převážně jazzových muzikantů, za Danem během vystoupení nikdy nikterak nezaostávala. Těžko říct, kdo tu vlastně držel krok s kým, instrumentální část hudby byla totiž vždycky nejméně stejně důležitá jako frontmanův nenapodobitelný zpěv. Členové
Illustratosphere dokázali Danův hlas podbarvit tak, jak bylo třeba - nejčastěji sáhli po jazzových aranžích, ale skvěle vystřihli i bluesový nebo funkově rozjuchaný podklad.
Na středeční mrazivý večer si Dan s Illustratosférou zapsali do diáře poslední koncert turné k aktuální desce
"Animage". Poprvé po šesti letech se mohli těšit na hraní v Lucerně. Pódium bylo na koncert klasicky koncipované, projekce realizovaná výtvarníkem Romanem Týcem ze skupiny Ztohoven zase minimalisticky půvabná.
Dan naběhl jako obyčejně v košili, dnes ale bez typické čepice. Po chvíli zpěvu se začal kroutit jak paragraf - svým typickým bártovským způsobem. Přestože vypichování výšek prstem do vzduchu může působit trochu divně nebo dokonce amatérsky, se skutečností, že je Dan nejen vlastníkem celého hejna zlatých Andělů, ale i zpěvák par excellence, to nehlo.
© Petr Klapper / musicserver.cz Kromě trochu křečovitých Danových pohybů se žádná divoká vizuální show nekonala. Hudba
Illustratosphere je spíš poklidná, siestová záležitost. Neskutečná přediva dadaistických textů a slovních hříček dovolila posluchačům alespoň na pár hodin utéct realitě. Většina textů ze společných projektů Dana Bárty a jazzové Illustratosféry je snadno rozeznatelná právě díky bohatému vrstvení zvukomalebných vět - a je na každém zvlášť, aby si v nich našel svůj vlastní smysl. Významových rovin je tu přehršel.
Dan zpíval neuvěřitelně procítěně, procházel napříč různými styly, jako by se nechumelilo, a ještě u toho stíhal bravurně improvizovat, když se mu zrovna zachtělo. Na kapele ve složení Jiří Slavíček, Filip Jelínek,
Robert Balzar, Stanislav Mácha a Jaroslav Friedl bylo znát, že se s Danem po letech společného koncertování sžila nejen hudebně, ale i lidsky. Jako by se bez přestání ladili na stejnou vlnu a vzájemně prorůstali mezi jednotlivými tóny a slovy. Nejvýraznější z hráčů v pozadí byl jazzman
Robert Balzar se svými brilantními kontrabasovými vyhrávkami, který během koncertu úplně smazal rozdíl mezi
hraním a
hraním si.
© Petr Klapper / musicserver.cz Celou Lucernu prostoupila podmanivá atmosféra jako by z jiného světa, ve které se posluchači i kapela cítili jako ryby ve vodě. Příjemné ovzduší a bohaté přídavky na závěr rozptýlily i rozhořčení z velkého zpoždění začátku koncertu. Ve chvíli, kdy kapela zmizela z pódia a znovu se rozsvítila světla, byli všichni zase probuzeni do svých vlastních každodenních sfér - které ale po prožitém koncertu byly o něco poetičtější a méně šedivé.
Setlist: Pánví, Wo-Ba-Si-U, Na i v ní, Vlčák, Eleisure Suite, Němá éra, Naokoland, Malé Olala,
Stmívání, Dech, Nejen Ian, Geist Arbeitet, The Mother's World, Jesus Online, Some People, Za poryvů
Rozsáhlou fotogalerii z koncertu naleznete
tady.
Dan Bárta a
Illustratosphere, Velký sál Lucerny, Praha, 17.12.2008