U příležitosti premiéry nové bondovky "Quantum Of Solace" jsme se rozhodli připomenout všech dosavadních dvaadvacet titulních písniček této možná nejvýznamnější filmové série všech dob. V našem druhém dílu se špionážní špičce upsali například Paul McCartney, Carly Simon, Shirley Bassey či Duran Duran.
Ve čtvrtek 6. listopadu proběhla česká premiéra již dvaadvacáté bondovky "Quantum Of Solace". A jelikož každá bondovka je nejen událostí ve světě filmu, ale také ve světě hudby, rozhodli jsme se podívat na dosavadních dvaadvacet titulních písniček nekonečné bondovské série podrobněji. (První díl série najdete zde.)
© facebook interpreta
8. Žít a nechat zemřít / Live And Let Die (1973, Režie: Guy Hamilton / James Bond: Roger Moore)
Titulní skladba: Paul McCartney &
Wings - Live And Let Die (
ukázka)
Hudba a slova: Paul McCartney / Linda McCartney
Na druhou výraznější etapu své historie se odpíchl
James Bond díky Paulu McCartneymu a jeho křídlům - Rogera Moorea do velké role nua-nula-sedmičky doprovodila vzletná, na Oscara nominovaná balada "Live And Let Die", kterou McCartney napsal společně se svou ženou Lindou. První bond song, který do rukou dostala rocková kapela, tak ve finále dopadl nad očekávání. Typická McCartneyho slaďárna u klavíru... jen ale zhruba minutu, pak se z toho vyklube napínavá adrenalinová jízda, která vynáší skladbu mezi rockovou elitu. To ostatně potvrdili i
Guns N' Roses tím, že si právě tuto písničku vybrali pro coververzi - a pozor, udělali to v době, kdy se před nimi hudební průmysl oprávněně klaněl.
Paul McCartney - "Live And Let Die".
Osmá bondovka zároveň přerušila dlouhou sérii Johna Barryho, který předtím napsal hudbu k šesti filmům v řadě a potřeboval si od špionážního světa oddechnout. Pro "Žít a nechat zemřít" tak nakonec přenechal místo Georgi Martinovi, který - i s pomocí titulní písničky Paula McCartneyho - dokázal, že nešlo o pouhý nouzový útěk k velkým jménům prožitého kultu. Výsledkem totiž není jen jeden z největších bond songů, ale i jedna z nejlepších rockových balad minulého století vůbec. Doplněná hodně povedeným soundtrackem.
Bond songy a zlaté sošky
© facebook interpreta Písnička "Live And Let Die" nahraná Paulem McCartneym a jeho skupinou
Wings byla prvním bond songem nominovaným na Oscara. Cenu za rok 1973 však nakonec získala skladba "The Way We Were" nazpívaná Barbrou Streisand. Na Oscara byly nominovány ještě dvě další bondovské písničky, a sice "For Your Eyes Only" s Sheenou Easton z filmu "Jen pro tvé oči" a "Nobody Does It Better" s
Carly Simon z filmu "Špion, který mě miloval". Ani jedna však z finálového večera neodcházela vítězně.
V různých kategoriích cen Grammy bodovala hudba z bondovek "Goldfinger", "Žít a nechat zemřít", "Špion, který mě miloval", "Jen pro tvé oči", "Zítřek nikdy neumírá", "Dnes neumírej" či "Casino Royale", pokud ale vezmeme v potaz jen cenu za nejlepší píseň roku, pak nominaci za rok 1977 získala již zmiňovaná písnička "Nobody Does it Better"
Carly Simon a "Tomorrow Never Dies" písničkářky
Sheryl Crow (spoluautorkou písně je Mitchell Froom).
Právě
Sheryl Crow se také stala smolařkou série. Se svou písničkou "Tomorrow Never Dies" z filmu "Zítřek nikdy neumírá" byla nominována jak na Zlatý glóbus, tak na cenu Grammy (za nejlepší filmovou píseň). V obou případech však odešla poražena skladbou Céline Dion "My Heart Will Go On" ze snímku "Titanic".
Madonna byla s písničkou "Die Another Day" nominována na Zlatou malinu za nejhorší a zároveň na Zlatý glóbus za nejlepší filmovou píseň roku 2002, což jen potvrzuje názorovou rozporuplnost ohledně této ústřední skladby.
© facebook interpreta 9. Muž se zlatou zbraní / The Man With The Golden Gun (1974, Guy Hamilton / Roger Moore)
Titulní skladba: Lulu - The Man With The Golden
Gun (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Don
Black
Pokud bychom udělali žebříček nejhorších bond songů, tak právě titulní písnička snímku "Muž se zlatou zbraní" bude adeptem na vítěze. On už i samotný film balancuje na hranici průměru, ale nakonec - v mantinelech vyměřených bondovkami - alespoň obstojí bez pískotu. Nikoli však hudební titulka zpět k Bondovi se navrátivšího Johna Barryho (
inu, i mistr tesař...), kterou nazpívala tehdy šestadvacetiletá zpěvačka
Lulu. Její bond song je totiž naprosto tuctovou popovou písničkou, na kterou se zapomíná ještě dřív, než začnou závěrečné titulky. I sám Barry o ní prohlásil, že je tou, kterou nenávidí nejvíc... Paradoxem budiž to, že v boji o titulní skladbu byl tehdy i
Alice Cooper, ale neuspěl. Svou písničku nakonec vydal na vlastním albu "Muscle Of Love" a rozhodně by šlo o posun k lepšímu.
© facebook interpreta 10. Špion, který mě miloval (Agent, který mě miloval) / The Spy Who Loved Me (1977, Lewis Gilbert / Roger Moore)
Titulní skladba: Carly Simon - Nobody Does It Better (
ukázka)
Hudba a slova: Marvin Hamlisch / Carole Bayer Sager
Výjimka v zažité rutině bond songů a jejich návrat na hudební výsluní v jednom. Desátá titulní písnička nezdědila název po filmu "Špion, který mě miloval", ale dostala do vínku jiný, byť stejně sebevědomý titul "Nobody Does It Better". Sice jde zvukově opět o klasickou popovou nahrávku sedmdesátých let, ale
Carly Simon, která skladbu nazpívala, patřila do čela onoho popového průvodu. Ve finále tak jde o to nejlepší, co první polovina sedmdesátých let mohla v popu nabídnout, tedy melodickou baladu se vzletným a chytlavým refrénem, plnou trpké melancholie soužené všudypřítomným tajemstvím a mystériem.
Úvodní titulky desátého filmu bondovské série "Špión, který mě miloval".
Autor písničky Marvin Hamlish o písničce jednou prohlásil, že doba tehdy pokročila na tolik, že byl
James Bond dostatečně namyšlený a ješitný na to, aby dostal k filmu písničku o sobě. A že prý
Roger Moore byl v této bondovce nejegocentričtější ze všech svých dosavadních příležitostí, takže bylo rozhodnuto. O výjimečnosti písničky svědčí i to, že se objevila v mnoha současných filmech - pro příklad jmenujme "Mr. & Mrs. Smith", "Ztraceno v překladu" či druhou
Bridget Jones s podtitulem "S rozumem v koncích". V dřevních dobách se navíc na její coververzi koukli živě i
Radiohead.
© facebook interpreta
11. Moonraker / Moonraker (1979, Lewis Gilbert / Roger Moore)
Titulní skladba: Shirley Bassey - Moonraker (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Hal David
Druhý návrat po krátké pauze si s filmem "Moonraker" prožil
John Barry. Na rozdíl od písničky a filmu "The Man With The Golden Gun" však tentokrát neponechal nic náhodě a ke spolupráci na další bondovce si pozval šedou eminenci Bondovy hudby -
Shirley Bassey. Ale on to nebyl krok nikterak vypočítavý a jednoduchý, protože původně byla zvažována jiná jména - mezi ostatními interprety pak především
Frank Sinatra a
Kate Bush. Ve finále dostal důvěru Johnny Mathis, který však z projektu vycouval, protože se skladbou nebyl spokojený. Jako zachránce se tak vynořila
Shirley Bassey a z písničky, která nedokázala uspokojit Johnnyho Mathise, udělala další klasiku.
V hitparádách se však skladba příliš neprosadila, protože ačkoli ji
Shirley Bassey nazpívala, vzhledem k šibeničnímu termínu ji nikdy nepovažovala za svou a odmítla ji dále propagovat. Poprvé tak písničku zpívala až v roce 2005, a to jen jako součást jakéhosi remixu všech tří svých bond songů. Kromě úvodní titulkové verze se ve filmu objevila také ve zrychlené verzi, a to v rámci závěrečných titulků.
John Barry
© facebook interpreta John Barry OBE (Řád britského impéria) se narodil 3. listopadu 1933 v severoanglickém Yorku a je považován za jednoho z autorů ústřední melodie celé série "James Bond Theme". Zároveň složil hudbu k jedenácti bondovkám, což jej pasuje na dvorního skladatele filmů s Jamesem Bondem. Právě on vtiskl bondovkám nezaměnitelný hudební styl.
Narodil se do filmové rodiny, ale osudy ho zavály k jazzu a Billu Russovi. S hercem a zpěvákem Adamem Faithem se počátkem šedesátých let poprvé výrazněji zapsal do dějin filmové hudby díky snímku "Beat Girl". Později se věnoval čistě aranžování hudby, což byla také jeho role pro první bondovku "Dr. No". Od druhého filmu se však posunul i do pozice skladatele a napsal hudbu k jedenácti ze čtrnácti následujících přírůstků série.
Do dnešního dne byl za svou práci oceněn čtyřmi Zlatými glóby a pěti Oscary, je považován za průkopníka v používání syntezátorů ve filmové hudbě ("V tajných službách Jejího veličenstva") a kromě bondovek je podepsán například pod hudbou k filmům "Půlnoční kovboj", "Lev v zimě", "Cotton Club", "Hlubina", "Tanec s vlky" či "Chaplin". V roce 1998 byl
John Barry uveden do síně slávy Songwriters Hall Of Fame.
© facebook interpreta
12. Jen pro tvé oči (Přísně tajné) / For Your Eyes Only (1981, John Glen / Roger Moore)
Titulní skladba: Sheena Easton - For Your Eyes Only (
ukázka)
Hudba a slova: Bill Conti / Michael Leeson
Pro dvanáctý snímek bondovské série "Jen pro tvé oči" si dal
John Barry opět pauzu, protože z daňových důvodů nemohl působit ve Velké Británii. Osobně však na své místo doporučil skladatele Billa Contiho, který také nakonec důvěru producentů opravdu dostal. Místo tak Contimu musela uvolnit skupina
Blondie, jež původně měla titulní písničku nejen napsat, ale také nahrát. Svou vlastní verzi pak
Blondie představili veřejnosti o rok později na své řadovce "The Hunter". Hudba k filmu "Jen pro tvé oči" Billa Contiho proslula především výraznými disco elementy, ale také nadmíru úspěšnou titulní písní, kterou nakonec nazpívala tehdy jen dvaadvacetiletá zpěvačka
Sheena Easton.
Úvodní titulky dvanáctého filmu bondovské série "Jen pro tvé oči".
Titulky ke dvanácté bondovce přinesly také jeden zcela neobvyklý jev. Poprvé - a až do Madonniny pecky "Die Another Day" i naposledy - se v nich osobně objevil interpret hlavní písně. Vzhledem k výjimečné kráse Sheeny Easton je důvod nasnadě. Dodejme, že písnička "For Your Eyes Only" si při roční rekapitulaci vysloužila nominaci na Oscara i Zlatý glóbus, ani v jednom případě však nezvítězila.
© facebook interpreta
13. Chobotnička / Octopussy (1983, John Glen / Roger Moore)
Titulní skladba: Rita Coolidge - All Time High (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry / Tim Rice / Stephen Short
Bond song ke třináctému snímku "Chobotnička" je právem považován za druhé výraznější klopýtnutí skladatele Johna Barryho, který se k Bondovi již poněkolikáté vrátil. Písničku "All Time High" (další z té malé, pětičlenné hromádky, která neodkazuje k názvu filmu) nazpívala zpěvačka
Rita Coolidge a jde o nekonfliktní a zároveň i nezajímavý love song o vztazích a všech těch věcech okolo. Ke kultu Jamese Bonda se písnička vůbec nehodila, což nejen potvrdil fakt, že k ní hudební veřejnost byla zcela lhostejná, ale také to, že samotná její interpretka
Rita Coolidge jí nepřišla na chuť. Stěžovala si tenkrát, že je písnička narychlo sepsaná a dle jejího názoru nedokončená. A budoucnost jí dala za pravdu.
Bondův harém
Koukat na nesmrtelného elegána, kterak kosí jednoho komouše za druhým, je sice fajn, ale - ruku na srdce - jedním z hlavních důvodů, proč na dalšího Bonda jít, byla stejně tak i nová bond girl... Které že z nich stály za opakovanou návštěvu kina nejvíce?
1. Honey Rider (Ursula Andress, "Dr. No"). První, nepřekonaná. Její vstup do filmu - výstup z oceánu v bílých bikinách - patří mezi nejlepší okamžiky celé série (jako odkaz na něj byla natočena stejná scéna s Halle Berry ve filmu "Dnes neumírej"). V průzkumu britské stanice Channel 4 bylo představení Honey Rider zvoleno nejvíce sexy filmovým momentem všech dob.
2. Xenia Onatopp (Famke Janssen, "Zlaté oko") - Ačkoli stojí na opačné straně barikády a našla by své místo i mezi nejlepšími padouchy, Famke Janssen dokázala své femme fatale vtisknout natolik velkou dávku sex appealu, že zcela zastínila všechny Bondovy nekomplikované dámské
epizodky. O jejím smrtelném objetí stehny by mohl vyprávět admirál Chuck Farrell - kdyby ho přežil...
3. Vesper Lynd (Eva Green, "Casino Royale") - První žena, kterou
James Bond miloval. Objevuje se hned v první Flemmingově knize "Casino Royale", ale na plátno se dostala až v jedenadvacátém filmu, ve kterém Bondovi dokonce zachrání život. Zajímavost: v neoficiální stejnojmenné bodovce z roku 1967 ji ztvárnila Ursula "Honey Rider" Andress.
4. Pussy Galore (Honor Blackman, "Goldfinger") - Ach, to jméno... (
Pussy: My name is Pussy Galore. Bond: I must be dreaming...). Tvůrci filmu "Goldfinger" původně přemýšleli, že postavu přejmenují na Kitty Galore, ale nakonec se naštěstí drželi knižní předlohy. Pussy je zároveň nejstarší bond girl ze všech, Honor Blackman bylo sedmatřicet.
Čestné místo - Tracy Bond (Diana Rigg, "V tajné službě Jejího Veličenstva") - V první pětce patří Tracy
Bond (vlastním jménem Teresa "Tracy" Draco) čestné místo hlavně za to, že si právě ji vzal
James Bond za ženu. Bohužel však je také jedním z nejdůležitějších aspektů vývoje samotné postavy nula-nula-sedmičky, protože (SPOILER!) je krátce po svatbě zavražděna.
Další v pořadí: Ling (Tsai Chin, "Žiješ jenom dvakrát"),
Domino (Claudine Auger, "Thunderball"), Giacinta Johnson (Halle Berry, "Dnes neumírej"), Solitaire (Jane Seymour, "Žít a nechat zemřít"), Elektra King (Sophie Marceau, "Jeden svět nestačí") a další...
© facebook interpreta
14. Vyhlídka na vraždu / A View To A Kill (1985, John Glen / Roger Moore)
Titulní skladba: Duran Duran - A View To A Kill (
ukázka)
Hudba a slova: John Barry /
John Taylor
Skladba "A View To A Kill" je předposledním příspěvkem Johna Barryho do balíku bond songů, který napsal společně se skupinou
Duran Duran. Písnička se na rozdíl od svého předchůdce "All Time High" řadí mezi vůbec nejlepší bond songy všech dob, což ji vyneslo jako jedinou bondovskou titulku v historii na číslo jedna amerického hitparádového žebříčku Billboard Hot 100. Za jejím úspěchem (mimo jiné nominace na Zlatý glóbus v kategorii nejlepší původní písnička roku) stojí správně vyvážená kombinace sofistikované instrumentace sedmdesátičlenného orchestru Johna Barryho s přímočarostí a jednoduchostí popových melodií
Duran Duran.
Úvodní titulky čtrnáctého filmu bondovské série "Vyhlídka na vraždu".
Na základě vyprávění se traduje, že skupina
Duran Duran dostala důvěru na základě rozhovoru opilého baskytaristy kapely Johna Taylora s producentem bondovské série Cubbym Broccolim, ve kterém se Taylor duchovního otce filmového Bonda zeptal, kdy že prý hodlá dát tvorbu bond songu do rukou někomu, kdo má úroveň. Sebevědomí k Bondovi patří a
Duran Duran výzvu bez problémů ustáli.
Pokračování příště...