Milovník šansonů, textař Michal Horáček připravil další album. Tentokrát ne s Petrem Hapkou, ale pestrobarevné s muzikou od tak různých osobností, jako jsou Ivan Hlas, Tanita Tikaram nebo Jarda Svoboda. Koncepční ženská deska se bude jmenovat "Ohrožený druh".
© facebook interpreta "Ohrožený druh"
Michala Horáčka vznikal poměrně dlouho. Textař, producent a duchovní otec nahrávky nehodlal nic uspěchat a na desce pracoval podobně jako u společných alb s Petrem Hapkou. Své texty nechal zhudebnit v mnoha podobách a nazpívat různými interprety (třeba i sedm různých zpěvaček pro jednu skladbu). Z výsledných verzí pak vybíral tu nejvhodnější. Tentokrát ale sáhl i po opačném postupu, a tak tu jsou i texty inspirované původními provedeními písní od Tanity Tikaram nebo Paola Conteho. Z dvaceti příběhů, jež psal koncepčně pro
nejtajuplnější nástroj v orchestru světa (rozuměj ženský hlas) od roku 2003, jich na
album, které vyjde 27. října, nakonec vybral polovinu. Pojďme se s nimi seznámit.
1.
Tramtárie (3:35)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Natálie Kocábová
Hledání vlastní cesty na prahu dospělosti je tématem prvního, temného a moderně aranžovaného šansonu s beatboxem i saxofonem, zkreslenou kytarou i smyčci. Výbornou volbou je uhrančivá
Natálie Kocábová, pro níž je skladba jak dělaná. Obohacuje ji svým silným prožitkem a hlubokými emocemi, vzniká nezkreslený pohled do nitra přemýšlivé a ještě nezakotvené, dezorientované mladé dívky.
2.
Zpráva, která všechno změní (3:43)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Hana Robinson
Dochází ke zklidnění a zjemnění, ale se zachováním opravdovosti a napětí, pramenícího z textu o uvědomění si dobrovolného vzdávání se své dosavadní svobody. Za doprovodu tklivého klavíru a ještě tklivějšího saxofonu zpěvačka čeká na zprávu, díky níž dojde k zásadní změně v jejím životě.
© Daniela Dostálková 3.
Jak ten chlap se na mě divá (5:37)
Hudba: Paolo Conte, Text: Paolo Conte / Michal Horáček, Zpěv: Lenka Nová a Naďa Válová
On se dívá na ni a ona se dívá na něj. Funguje to, dochází k jiskření. Skladba obsahující zřetelný erotický náboj zachycuje okamžik zrození vášně. S vokálem Matěje Rupperta a umocněné dvěma ženskými hlasy jsou představy, které vyvolává on v ní, téměř hmatatelné.
4.
Ésik az esö, csendesen (3:37)
Hudba: Milan "Vyskočko" Vyskočáni, Text: Michal Horáček, Zpěv: Szidi Tobias
Přesouváme se na vesnici, kde dochází ke snění, které je možné jen za deštivých nocí. Cimbál a lidové housle tu slouží jako hlavní prostředek pro navození atmosféry odlehlé uherské vísky. Slovenský přízvuk
Szidi Tobias zas dodává příjemně tajemnou náladu a okořeňuje tak píseň o zhmotňování představ - za pomoci snění a dávných rituálů předků - o tom pravém.
5.
Bellissima (3:27)
Hudba: Hana Robinson, Text: Michal Horáček, Zpěv: Hana Robinson a Richard Krajčo
Rozpitá kytara uvádí píseň Hany Robinson, objevu Michala Horáčka, ženy, od níž si na album vybral hned čtyři skladby. V této zpívá duet s Richardem Krajčem a výborně si padli do noty. Další z Horáčkových zasněných textů plných vzpomínek a představ.
6.
Všechno je, jak má být (3:30)
Hudba: Ivan Hlas, Text: Michal Horáček, Zpěv: Naďa Válová
Hudebně typický
Ivan Hlas, ale v aranžmá, které by sám zřejmě nikdy nepoužil, podobně jako třeba filmová verze "Báječných let pod psa". Píseň o stereotypech. Vše si jede v zajetejch kolejích a plyne svou cestou a člověk je unášen okolnostmi namísto toho, aby je sám vytvářel.
© Daniela Dostálková 7.
Veselo k uzoufání (5:02)
Hudba: František Černý a Karel Holas, Text: Michal Horáček, Zpěv: Tereza Nekudová a František Černý
Ona odjela dělat velké věci daleko do Afriky, on zůstal v Čechách a teď pochopil, že svůj život promarnil. Díky pánům z Čechomoru tato skladba z desky nejvíce vybočuje. V atmosféře evokující středověkou krčmu vypráví
František Černý a
Tereza Nekudová zahořklý příběh o odloučení a zklamání se sebou samým, se starým, špatným a již nenapravitelným rozhodnutím.
8.
V úzkých (2:48)
Hudba: Petr Hapka, Text: Michal Horáček, Zpěv: Naďa Válová
Typický Hapkův klavírní a naprosto dokonalý patos. Zpověď stárnoucí prostitutky, jež je ale smířená se svým osudem a bolestně se nebojí přiznat si krutou pravdu o sobě samé.
Bledule, která zvadla v zúčastněném a uvěřitelném pojetí Nadi Válové.
9.
Závoj tkaný touhami (4:45)
Hudba: Tanita Tikaram, Text: Tanita Tikaram / Michal Horáček, Zpěv: Szidi Tobias
Píseň "Twist In My Sobriety" od Tanity Tikaram, ale totálně přearanžovaná Milanem Kymličkou, je největší překvapení alba. Výrazné housle a cembalo v komorní úpravě tohoto velkého hitu s opět vynikajícím vokálem
Szidi Tobias.
10.
Ohožený druh (4:30)
Hudba: Jarda "Traband" Svoboda, Text: Michal Horáček, Zpěv: Věra Nerušilová
Stará dáma sedí v houpacím křesle na verandě. Vzpomíná na dávno minulou, čistší a lepší starou dobu, připomíná si své mrtvé vrstevníky. Klidný a smířlivý klavír Jardy Svobody doplněný klenutými smyčci a doprovodným vokálem Ruth Horáčkové. Tohle už není stáří, které chce pozvat dál, tady stáří pomalu hledá kliku, aby se vydalo na cestu za další osobou ze staré školy.