Po čtrnácti letech zavítala na svou druhou návštěvu Prahy kultovní skotská kapela Primal Scream. Slibovaná "Beautiful Future" se však rozhodně nekonala, neb koncert v Roxy patřil mezi podprůměrné. Očekávaná energická smršť během sedmdesátiminutového vystoupení nepřišla.
© Jakub Havlas / musicserver.cz Na pražský koncert
Primal Scream nezabloudili žádní náhodní fanoušci. Téměř každý návštěvník znal zpaměti kompletní repertoár skotské skupiny, což se projevilo na atmosféře vystoupení. Tím však výčet pozitiv končí. Nevyhovující prostory klubu Roxy, přemrštěná cena vstupenek, hodinové zpoždění, to je pro začátek.
Jsou dva jasně vymezené úhly pohledu na páteční představení. Pohled fanouška
Primal Scream: do Prahy přijela jedná z nejzásadnějších kapel poslední dekády. Kvůli jejímu kultu musíme posunout měřítko kvality. Fanoušci se bavili a o to na koncertech jde především. Roxy bylo vyprodané,
Primal Scream lákají nepřeberné množství lidí napříč generacemi. Pro oddané fans bylo vystoupení emoční slastí, orgasmem...
© Jakub Havlas / musicserver.cz Pak tu ale je pohled nezávislého pozorovatele: za hodně peněz málo muziky. Tisíc korun za lístek do Roxy si mohl dovolit investovat opravdu jen ortodoxní příznivec. Skotští matadoři mu ale investici rozhodně nesplatili, zpěvák Bobby Gillespie je rozhodně kandidátem na cenu pro člověka s nejznuděnějším výrazem na tváři. Během vystoupení se nevzdálil od stojanu s mikrofonem, jeho prapodivná choreografie byla k smíchu. Krok od stojanu, krok ke stojanu, krok od stojanu, krok vpřed. Show? Co je to show? Rozhodně ne to veliké nic, kterým se prezentovali
Primal Scream. I začínající skupiny při akcích
Free Mondays nabízí v Roxy větší show, než předvedla tolik oslavovaná skotská parta.
Vraťme se ale ještě k šestačtyřicetiletému zpěvákovi, který působil neskutečně malátným dojmem. Ano, stále je to krasavec, model, umělec, který má styl. Jenže Mr. Gillespie se také prezentoval jako člověk bez úsměvu, první náznak vykouzlil až při úplně poslední písni. Měl očividnou radost, že má pražské vystoupení za sebou. Jeho znuděné grimasy degradovaly výkon celé kapely.
Primal Scream to přitom navzdory mizernému výkonu Gillespieho solidně ladilo. Kytarista Andrew Innes, baskytarista Gary Mounfield, klávesista Martin
Duffy a především bubeník Darrin Mooney se ukázali ve výborném světle, hlavním důvodem pro neuskutečněný přenos energie z pódia na publikum byla únava frontmana. Ten často vynechával vysoké vokály, kapela také nabídla několik písní bez typických dechových aranží. To byly také jediné rozdíly oproti studiovým nahrávkám. Když si frontman při jedné z písní klekl na pódium, nebyl přibližně od páté řady vidět. Na mysl se vkrádala myšlenka, zda-li by nebylo výhodnější vhodit setinu ceny lístku do jukeboxu v oblíbené hospodě, pustit si "Rocks" nebo "Jailbird" a radovat se ze života. Koncert v Roxy byl totiž spíš utrpením.
Primal Scream očima Bena Slavíka
Takže letmý výčet včerejších atmosfér. S nadrženým publikem si povídali od začátku do konce. Nejvíce pak při brutálním, ke konci zařazenému dance bloku "Shoot Speed/Kill Light" - "Swastika Eyes - Movin On Up". Když byli rock'n'roll, zněli požitkářsky nablble. "Miss Lucifer" říkala něco o tom, že termín dark disco není blbost ani v roce 2008. Do tohohle světla se ostatně ještě hodila "Suicide Bomb" s "Glory Of Love". Kdo se nešel zpotit, mohl přemýšlet jaké polohy Primal Scream má radši. Bobby se mi jevil příjemně mimo, Mani pěkně vysmátě.
© Jakub Havlas / musicserver.cz Během představení zazněly tři písně z aktuální desky
"Beautiful Future", celý koncert odstartovala chytlavá "Can't Go Back", propadákem však byla titulní píseň aktuálního alba. Zaujala "Country Girl", nejsilnějším momentem však byla "Deep Hit Of Morning Sun", teprve při ní vytvořili fanoušci ten pravý kotel, do té doby se bavili jen v malých hloučcích či úplně sami, při "Deep Hit of Morning Sun" Roxy explodovalo.
Neúprosně se však blížil konec rozporuplného vystoupení. Po šedesáti minutách čistého času kapela odešla do zákulisí, aby se následně ještě na tři písně vrátila a navzdory natěšenosti fanoušků definitivně zmizela do přistaveného autobusu a vydala se směrem na polskou Lodž.
Resumé? Tři z deseti, a to především díky energii, která proudila z publika na pódium. Opačně ta chemie vůbec nezafungovala. Krásná budoucnost se tedy nekonala.
Obsáhlou fotogalerii z koncertu
najdete ZDE.
Primal Scream, Roxy, Praha, 3.10.2008
-
show (tada, 04.10.2008 16:46) Reagovat
" Show? Co je to show? Rozhodně ne to veliké nic, kterým se prezentovali Primal Scream." a to se mi tam prave libilo, ze tam netrdlovali jako sasci, bylo to akorat, akorat a slo predevsim o hudbu samotnou...
"hodinove zpozdneni" v roxy znamena "na cas" to uz je lety provereny to preci nema cenu ani zminovat...
-
Bobby (dákie, 04.10.2008 17:22) Reagovat
Nebylo to tak hrozné, ale Bobby v tom fetu jede stále. Daleko více mě mrzí, že poslední 3 desky nestojí v rámci PS za moc.
-
nahodou (halcyon, 04.10.2008 18:43) Reagovat
me se ten koncer hodne libil. proste primals sou svoji, zadni trendovi pseudorockyrci. kdo nekdy videl nejaky jejich koncert vi, ze bobby je vzdycky takhle "vlacny", prima pohodar je mani. podle me zahrali nasledujici skladby (poradi si nepamatuju): can't go back, dolls, miss lucifer, beautiful future, jailbird, suicide sally johny guitar, movin on up, beautifull summer, city, deep hit of morning sun, swastika eyes, suicide bomb, accelerator, shoot speed/kill light, rocks, uptown, country girl
-
nerozumim (Chorche, 04.10.2008 20:50) Reagovat
pane redaktore, vratte se do matersky skolky a poustejte si dadu patrasovou...
-
no, jsou to kecy (Crimbler, 04.10.2008 21:54) Reagovat
namátkou, taková swastika eyes rozhodně nezněla jako z desky, naopak byla skvěle přearanžovaná. z nový desky zahráli rozhodně víc než tří skladby. taková beautiful summer nebo suicide bomb navodily vzpomínky na atmosféru psycho-období xtrmntr, což ale autor zřejmě nezaznamenal. zato zaznamenal, že titulní píseň beautiful future byla propadákem, zato však country girl prý "zaujala". hm. škoda že nám zapomněl vysvětlit, proč mu to tak příšlo. ale asi myslí, že jsme se dovtípili sami. no a pak tu máme třeba cant go back, a vida, už jsou z nového alba čtyři, souhlas? záhada ne? a že typicky ležérní gillespieho styl pan benda nerozdejchal, je spíš jeho problém. tohle je fakt recenze jak víno. gratuluju, lukáši.