Jsou hudební vydavatelství nutné zlo?

Vydáno: 21.04.2008 05:00 v sekci Na okraj - Miroslav Böhm | foto: facebook interpreta

V poslední době je trendem plivat na hudební vydavatelství. Spousta kapel neprodlužuje smlouvy a vydává si své desky sama nebo je prostě věnuje svým fanoušků zdarma. Ale co na to mladá krev? Kdo zaplatí její vzestup do fáze, kdy i ona bude moci dát kopačky těm, kteří je na vrchol vytáhli?

The Beatles
© www.wikipedia.org
Je vcelku jednoduché ukázat prstem. Diktují rádiím, co mají hrát, odírají o chechtáky zaběhaná jména a na čerstvý závan z alternativní scény hážou bobek. Na cedla nám tisknou blbé vlaječky, vytrhávají celé vnitřky bookletů a člověk pak aby regulérní edici svého oblíbence hledal po celém Slezsku, po půlce Brna nebo obešel dvakrát dokola Václavák. Leckoho pak potěší, když tihle namyšlení kravaťáci dostanou direkt od někoho, od koho to nečekají - jejich vlastní ovečky nabádají fanoušky, aby si alba stahovali zadarmo a publikují bez souhlasu písně na serverech MySpace.com či YouTube.com, největší komerční esa zase neprodlužují smlouvy a zakládají si vlastní labely nebo pouští desky přes internet. Hurá, chce se volat. Zloděj je "okrádán", ať žijí hudební robinhúdové!

Jenže tato zvolání jsou lehce krátkozraká. Je fajn, když si kapely, ze kterých dlouhá léta vydavatelství žila, konečně pořádně vydělají - i když pořádně v tomto případě znamená jen přidání dalších nul za velkou řadu nul již existujících -, ale přesně tyhle peníze následně chybí na alba nadějných kapel. Pokud máte rozpočet, který musíte dodržet, a vypadne vám z něj stoprocentně ziskový kůň, tak rozhodně nezačnete jako šílení sázet na nadějné outsidery. Vsadíte všechno na druhého v pořadí, abyste přežili. Nejde už o to získat pro sebe co nejvíc a u toho podpořit i talentované "juniory", protože i ti nejlepší to jednou zabalí a potřebujete za ně náhradu do budoucna, ale jde vám o přežití. Jde o to vymáchat z toho zbytku co nejvíce. Volnost hudebních gigantů tak paradoxně může poškodit jejich zatím bezvýznamné a rodící se nástupce.

Keith Richards
© Allan Tannenbaum
Jistě, prosadit se můžete i jinak. Doma cvičíte svou techniku, ve zkušebně se sehráváte s kapelou, po malých klubech získáváte reputaci. Pak už jen hurá do studia, s nahrávkou na MySpace.com a kvalita se ukáže. Vždyť je to vlastně fér, aby za vás mluvila jen hudba. To by ale všichni museli mít stejné startovní podmínky. Custom Gibson jde pod ruku mnohem lépe než otřískaná akustika, u které podjíždí ladící závit u spodního éčka, zkušebna se lépe hledá v místech, kde jsou lidé vstřícní, do malých klubů vás dostanou peníze nebo dobří známí, studio stojí aspoň tři kila za hoďku, přičemž pět hodin se budou jen stavět a zvučit bicí a zbytek dne hrajete pořád dokola jednu písničku a doufáte, že vaše levné nástroje budou mít dobrou chvilku a budou ladit všechny najednou... A pak? Pak jste si vlastně koupili tiket do loterie s přesvědčením, že zrovna vy máte ta nejlepší čísla.

Ale kolik velkých jmen už prorazilo jen díky tomu, že narazilo na mesiáše z vydavatelství, který do nich cpal prachy, který jim koupil pořádné nástroje, podplatil majitele klubů a zaplatil studio? Kolik kapel prorazilo až třetím albem? Ono se lépe rozhoduje, že zasvětíte svůj život hudbě, když máte v kapse smlouvu na šest desek. První neúspěch tak notně neznamená zlámanou kytaru a odchod do fabriky dělat něco pořádného. Hudební vydavatelství mají své mouchy a nejsou malé, ale je opravdu tou největší snaha vydělat? Měli bychom vůbec nějaké R.E.M., U2, Oasis, Radiohead, Madonnu či Coldplay, kdyby někdo nechutně "neokrádal" The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin nebo Elvise Presleyho?

  • trochu pises z cesty (gosim, 21.04.2008 07:06) Reagovat

    Ano, ano, firmy su tie dobre ktore laduju peniaze do mladych kapiel a davaju im zmluvy na 6 albumov...
    Sa zobud, situacia, ktora nastala, je len uzkazkou, ako firmy doviedli svoje pozieracstvo ad absurdum. Dnes, ked sa ukazuje, ze aj alternativna distribucia hudby moze nahradit klasicku, sa ludom postupne otvaraju oci a aj muzikanti si to uvedomuju.
    A co sa tyka mladych kapiel, si uvedom, kolko sa presadilo vdaka napr. myspace (napr. arctic monkeys a to bol iny uspech) a kolko "objavili" velke firmy. Stavka na istotu a pchanie penazi do ludi ako Britney bitch jasne ukazuje, ze nikto si nechce odkrojit z kolaca, len niektori interpreti su si na firme rovnejsi ako ostatni a kapely si to uvedomuju.
    A to, ze odchadzaju velke kone ako radiohead, NIN, Prince, Stones a podobne je len dalsi logicky krok. Hudbu robi interpret a nie firma a preto aj on rozhoduje o sposobe jej distribucie.

    Prestanme sa hrat na to, ako su velki majors dobri a ako podporuju hudbu. Nechajte si najkomercnejsi maistream, verim tomu, ze kreativne kapely si svoj priestor najdu.

    Ako uz hovorili chancers v obdobi prveho albumu - copy kills music industry, tape this cd for your friends.

    Aj tak si myslim, ze sa vacsina z nas stretne na koncerte...

    • Re: trochu pises z cesty (larry, 21.04.2008 10:24) Reagovat

      Myslím, že jsi trochu mimo. Autor v tom článku - až na jednu výjimku - má pravdu. Internet hudbu nedělá, internet nám hudbu zabíjí, protože ono je krásné se promenádovat na myspace či youtube, ale kdo ti tu nahrávku kvalitně udělá?? To potřebuješ celkem slušné peníze, pokud to doma nesmolíš na PC. Což je naprosto na nic. Hudba dělaná doma může maximálně uspět v oblasti elektroniky, a to když si nakradeš samply a ty poskládáš za sebe v nějakém pořadí a doufáš, že to bude úspěšné. Ale myslíš, že třeba U2 by byli schopni nahrát svou hudbu na PC? To jistě ne. Takže potřebuješ někoho, kdo ti zaplatí nahrávání CD. Pokud tedy nemáš bohatého manažera, který vytuneloval jisté železárny a cpe peníze do naparujícího se spratka.
      Neříkám, že velká vydavatelství jsou dobro, internet zlo. Evidentně stojíme na nějaké křižovatce a ani tyto velké kapely, jako Radiohead či Coldplay vlastně neví, co se bude dít. Ale jistě, oni mají peníze na to, aby si tu placku nahráli a pak ji nějak prodali. Ale začínající kapela, která hraje akustickou muziku? Nahraje to v garáži? A nepotřebuje kvalitní studio, mikrofony, mistra zvuku...? Promiň, nic proti tobě nemám, mám jen tento názor a jsem z branže, vydávám CD a je to stále těžší. Ale faktem je ta věc, že pokud člověk "potřebuje dělat hudbu", tak ho snad ani to pirátství ve velkém, co teď na netu probíhá, nezastaví.
      Ještě poznámku k autorovu článku - ta věc, s kterou nesouhlasím, je, že nadnárodní irmy opravdu "nediktují", co se bude hrát. Diktují si to rádia a jejich nesmyslné výzkumy. Bohužel. Firmy už jsou na lopatkách z toho, že jim rádia nechtějí hrát singly ani od zavedených kapel. Jinak se s článkem ztotožňuji.
      L.

      • Re: trochu pises z cesty (daalbarizer, 21.04.2008 10:27) Reagovat

        Taky jsem z branze a poznamka o kradeni samplu me urazi. O elektroniku se zajimam uz delsi dobu, nejakou dobu ji i delam a znam spousty profiku na ceskem internetu a ujistuji te, ze nidko z nas, co to mysli vazne, samply nekrade. Je pekny mluvit o elektronice jako o 'lehke' hudbe ale pochybuju, ze nekdo z tehle velkohubych profiku co o tom 'pise' ji nekdy zkousel solidne delat.

        • Re: trochu pises z cesty (larry, 29.04.2008 11:35) Reagovat

          No, já svého elektronického alba prodal přes nadnárodní firmu něco přes 12 tisíc. Vím trochu, o čem mluvím a vím, jak se chovají někteří muzikanti.

    • Re: trochu pises z cesty (Tomas, 21.04.2008 11:23) Reagovat

      Jenom bych tě rád opravil - Arctic Monkeys měli již v začátku finanční podporu velkého nakladavatelství, které je objevilo na Internetu.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure Konec roku se blíží, a tak nejspíš dorazila i poslední várka zajímavých nahrávek. Minulý pátek ještě stihl vyjít třeba živák The Cure, novinka od noiserockových Health, sběratelská limitka Andyho Bella z Erasure, soundtrack k... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 17:30 v sekci Novinky | Nové desky
Divokej Bill, Lucerna, Praha, 15.12.2025
Naživo: Lucernou se díky Divokýmu Billovi přehnala "Tsunami". Nechyběla ale ani koleda Úvalská skupina Divokej Bill si před Vánocemi nadělila tři speciální koncerty pod jednoduchým názvem "Tři jsou víc než nic". Pražská zastávka navíc dostala nečekaný bonus - v ten samý den se Štěpán Karbulka stal poprvé otcem,... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 13:31 v sekci Naživo
Trautenberk - Kolikrát věci vylezou jinak, než jsme chtěli, ale ve finále si za nimi stojíme
Rozhovory: Trautenberk - Kolikrát věci vylezou jinak, než jsme chtěli, ale ve finále si za nimi stojíme Po patnácti letech na scéně přišli tanzmetaloví Trautenberk s pátou studiovkou "Sojčí terror", kterou předznamenaly singly "Hory volají" a "Umaštěný tváře". Společné turné s kapelou Tři sestry vyvrcholí 20. prosince v O2 areně.... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Mňága a Žďorp, Lucerna Music Bar, Praha, 14.12.2025
Naživo: Mňága a Žďorp pokřtila desku "Hoříš? Hořím!" voskem ze svíčky. Naštěstí nic nechytlo Mňága a Žďorp v pražském Lucerna Music Baru během neděle i pondělí přehrála celou novou desku a pokaždé ji rovnou pokřtila. První večer se kmotrem stal herec Marek Taclík a místo šampaňského použil rozpálený vosk ze svíčky.... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 15:30 v sekci Naživo
Richard Krajčo a Filharmonie Hradec Králové, Kongresové centrum, Praha, 14.12.2025
Naživo: Vánoce, kdy zvítězila hudba. Richard Krajčo odehrál s orchestrem v Praze životní koncert Jako čtenáři mnohdy nemyslíme na to, že za texty, které čteme, stojí lidé, kteří mají své vlastní životy. A jindy zase coby (hudební) novináři zapomínáme, že ti, o kterých píšeme, si to s největší pravděpodobností... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 09:00 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hudba v TV: Omlazená "The Beatles Anthology" sice nevyužila všechny šance, jako dokument o kapele přesto zůstává nedostižná (28.11.2025 14:00)
- Nové desky 46/2025 - od Oneohtrix Point Never přes Tři sestry po Ollyho Murse (26.11.2025 13:00)
- Nová verze seriálu "The Beatles Anthology", navíc se zcela novou epizodou, se blíží. Koukněte se na trailer (20.11.2025 10:33)
- Madonna zpětně oslaví třicetiny desky "Bedtime Stories" (13.10.2025 16:38)
- Oasis oslaví třicetiny "Morning Glory" reedicí a unplugged verzemi několika skladeb (25.09.2025 13:41)
- Radiohead se vracejí na pódia. Ještě letos odehrají dvacet koncertů po Evropě (04.09.2025 10:56)
- The Beatles a "Anthology" počtvrté. Vrací se i dokumentární seriál a kniha (23.08.2025 16:31)
- Oasis a bratrská láska: Noel přiznal, že zapomněl, jak je Liam vtipný (20.08.2025 17:04)
- Radiohead nečekaně vypustili živák. Mapuje období následující po albu "Hail To The Thief" (14.08.2025 12:19)
- Na koncertě Oasis došlo k neštěstí. Muž po pádu z tribuny zemřel (05.08.2025 13:41)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Ewa Farna The Prodigy Prince Justin Bieber Lady Gaga Beyoncé Kryštof Madonna Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe