Na nové album Monkey Business se čekalo pouze dva roky, ale i tak dokázali nabrat znovu jiný směr, než jakým se ubírali na "Kiss Me On My Ego". Přibylo elektroniky, s ní však do vínku alba "Objects Of Desire And Other Complications" přisypali i hodně hitových melodií. Deska popová, deska povedená.
Produktivita Romana Holého je v posledních letech obrovská, a tak ani ne po roce už máme na stole další počin z formace jeho klanu, tentokrát
Monkey Business. A pokud byli poslední
J.A.R. temní a ostří, tak Monkey natočili přesný opak. Jejich nová deska je hlaďoučká jak dětská prdelka a čisťoučká a vyleštěná jako podlaha na záchodech v hotelu Don Giovanni. Možná trošku nečekaně, ale "Objects Of Desire And Other Complications" je prostě ryzí pop, hudební kremrole chcete-li. MBs udělali opět krok trošku dál, trošku někam jinam, směrem k hudební jednoduchosti. Postavili se čelem k takzvané podstatě hudby. Čili podnikli útok na nosné melodie a celkově celé album zharmonizovali tak, že je rozhodně nejvíc písničkové z celé jejich diskografie. Pryč jsou brutální stopky, rozjezdy, stopky, stopky a beglajty. Paradoxem je, že ač je "Objects Of Desire And Other Complications" jejich nejmelodičtější kompilace, je zároveň sbírkou nejelektroničtější.
Jednoznačně ubylo kytar, a tak mohutnou stěnou prorostlý vepřový řízek typu "Heaven" nebo "Weekend Warrior" tady je jen jeden. A to hned první vypalovačka "Time For The Payback", ale ač je sama o sobě válem řízným, i ona to koulí trošku jinudy a svým zdvojeným refrénem a dost podstatnými klávesami tak trochu nastiňuje celé album.
Monkey Business jedou momentálně po té straně kopce, po které jde třeba i
Prince, takže místo toho, aby
Olda Krejčoves propíral struny, spíše tančí
Roman Holý prsty po klapkách kláves a spoléhá se na hlasové dispozice dua Graves-Ruppert. Holý se ostatně poprvé pořádně chopil i mikrofonu, když si střihnul předposlední melancholickou, až smutnou "My Day Is A Russian Play". Znatelně hlasově vyrostla Tonya, není už jen utlačovaným backvokálem, nýbrž ženou, která na sebe umí vzít i dost náročné party, dokáže si zařvat, jako by měla v krku šmirgl papír. Stejně jako následně umí Matěje podržet ve výškách. Z této dvojice se stal velmi silný tandem, který se vzájemně respektuje a například jejich refrén v
princeovské "Ace Kisser" má tak velkou vnitřní sílu, že bych se o něj nebál ani na respektovaných zahraničních rádiích. I Matěj zase o něco změnil svůj hlasový projev, sebejistě klouže po povrchu melodií, a loňského rozporuplného Anděla tak stvrdil do puntíku.
Ale o čem je vůbec nová deska
Monkey Business? O silných popových melodiích, velké dávce nadhledu a vtipu (to především), několika hudebních pokusech (nejlepší je asi Marokem provoněná a housličkami s didgeridoo Ondřeje Smeykala okořeněná groovující "Allah Took My Tartar Sauce" ) a občas i o zbytečné složitosti, či přehnané utahanosti ("Even Eternity Will End Of One Day"). Upřít skladatelské umění Romanu Holému ale ani nyní nelze, téměř vše se mu povedlo sladit nenásilně a zřejmě zacházel s produkcí velmi citlivě, čímž se mu povedlo vytvořit excepcionální atmosféru. Na "Objekty touhy..." je třeba si počkat, oni k vám nakonec přijdou sami, ale obsahují mraky nápadů a takových těch vedlejších vychytávek a srandiček, které objevíte či oceníte až po čase. Navíc je z nahrávky cítit, že je dělána z radosti z hudby, což je důležité, pokud se vám líbí věci, o kterých se říká, že mají duši.
Toto album totiž ten svůj vnitřní půvab má, tedy alespoň pro mě, a to je ve finále možná ještě důležitější než to, jestli přináší něco nového. Nepřináší. Je to
jen propracovaná popová deska s velkým množstvím pozitivně laděných hitů, které se neošoupou. Singlovka "A Song For All Nations", krásná klipovka
"Kit Bike", "Ace Kisser", "Time For The Payback" nebo "God Is A Golie" jsou
vlezdohlavy již od prvního poslechu.
Textová stránka věci je tu lepší, tu horší, ale za pozornost stojí, vždyť kdo u nás používá hlavu, dbá na to, aby text měl co říct, vyhýbá se
love klišé a to vše ještě k tomu v angličtině? Překlady textů jsou i v bookletu, takže jejich smysl tentokrát neunikne nikomu. Byla by to škoda, nejrůznějších odkazů a vtípků jsou v nich totiž mraky. Na poprvé nejvíce pobaví "Amp On 11" - píseň o kytaristech bez kytar, při které však v mezihře přeci jen máte šanci jednu kytaru zaslechnout - konkrétně naprosto zoufalou kytaru Jolana.
Čím více poslechů jim dáte, tím více oceníte tu všudypřítomnou hravost většiny písní. "Objects Of Desire And Other Complications" ideálně zapadá do momentálního počasí, je to letní deska, zábavná a tkaná sluneční nití, jak by řekl Nikolaj Nosov. Jsem rád, že je tady v Česku máme. Good job, embís.
Album:
Monkey Business - Objects Of Desire And Other Complications
Hodnocení: 8/10
Celkový čas: 52:17
Skladby: Time For The Payback, A Song For All Nations, Allah Took My Tartar Sauce, God Is A Golie, Kit Bike, Even Eternity Will End Of One Day, Amp On 11, Ace Kisser, For Away From Evil Horses, My Day Is A Russian Play, Objects Of Desire And Other Complications