Britské kytarovky mohou být i taneční

26.10.2004 13:00 - Ondřej Pravda | foto: facebook interpreta

U novinky kapely Kasabian by měli zpozornět ti, co mají rádi The Music, Primal Scream a podobné, tedy ty, kteří míchají kytary s více či méně tanečními rytmy. Na svém bezejmenném debutu se těmhle Anglánům daří podobné dost slušně, i když trochu více inovativnosti by neškodilo.
7/10

Kasabian - Kasabian

Skladby: Club Foot, Processed Beats, Reason Is Treason, I.D., L.S.F. (Lost Souls Forever), Running Battle, Test Transmission, Cutt Off, Butcher Blues, U Boat, Reason Is Treason (Jacknife Lee Version)
Celkový čas: 47:35
Vydavatel: BMG
Nebudu předstírat, že jsem kapelu Kasabian znal předtím, než se ke mně dostal jejich eponymní debut. Vágní popis kolegy "kytary a elektronika" může znamenat leccos. Díky internetu jsem předem tušil, co mohu čekat, ale také jsem zostražitěl, další anglická kapela, která má znamenat veliké jméno - kolikrát už jsme to jen z ostrovů slyšeli a kolikrát to bylo oprávněné? Málokdy lze hudbu nějaké nové skupiny popsat tak přesně srovnáním s jinými. Natvrdo - Kasabian jsou mixem The Music a Primal Scream, plus zbytečky jiných vlivů (Kula Shaker, Stone Roses), tedy taneční kytarovka. Mezi ty ostatní vlivy lze také jmenovat jejich kolegy u vydávající firmy The Cooper Temple Clause, ale hned na začátek si řekněme, že proti nim nemají skladby tak propracované a komplexní.

Kdybych k nim chtěl být dokonce ošklivý, musel bych poznamenat, že je fajn, že se při svém kopírování aspoň nepojmenovali s určitým členem. Ale bylo by to k nim nespravedlivé, zas taková kopie nejsou. Podobný zvuk jako u již výše uvedených The Music může mít na svědomí také spoluproducentství a mixing Jima Abbisse, producenta právě těchhle tanečně-kytarových Britů nebo posledních Placebo. Ty ("Slave To The Wage") ostatně víc než připomene rytmus, zvláště v úvodu, "Reason Is Treason". Musela to být hodně velká náhoda, protože je to z desky, u které Abbiss ještě neasistoval.

Z výše napsaného asi vyplývá recept Kasabian - klasickými bicími hraný taneční rytmus, repetitivní kytarové party, které jsou tu více, tu méně doplněné elektronikou. Někdy je těžké se vůbec zvuku kytary dopátrat, protože ji prohánějí přes krabičky a zní jako syntezátory. The Music připomínají Kasabian hlavně v prvních čtyřech skladbách, i když i v nich dost často nezní jako kytarovka, ale jako "syntíkovka". Od páté "L.S.F." víc a víc připomínají Primal Scream, tempo se trochu zvolní, elektronika převáží. V "Cut Off" už na klasičtější kytary dojde, skladba je hozená trochu do elektronického funky a možná proto se mohou vybavit málo známí Big Soul. Poslední skladba se docela vymyká, dlouho vystačí jen se syntezátorovými plochami doprovázejícími zpěv Toma Meighana. Ostatně, právě díky zpěvu, kromě samotné hudby, se svým vlivům Kasabian podobají - barva a vyšší poloha vokálu by jednoho někdy hodně zmátla. Nevypínejte přehrávače předčasně, po pár minutách ticha ještě dojde na bonusový track, remix "Reason Is Treason".

Přestože nesdílím úplně nadšení ostrovanů z téhle desky, nejde vůbec o špatný debut. Jsou až příliš slyšet inspirační zdroje kapely, přičemž trochu chybí nadstavba, kterou by je Kasabian překonávali, ale co není teď, může být později.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY