Laibach jsou pro někoho nezkrotná legenda industriální elektroniky, pro jiné vyhranění propagátoři jedné politické éry Německa. Nemůže se jim však odpárat jejich výtečné experimentování s elektronickými zvuky. Kompilace "Anthems" připomíná nejdůležitější milníky této skupiny.
7/10
Laibach - Anthems
Celkový čas: 77:52 + 77:51
Skladby: CD1 - Das Spiel Ist Aus, Tanz Mit Laibach, Final Countdown, Alle Gegen Alle, Wirtschaft Ist Tot, God Is God, In The Army Now, Get Back, Sympathy For The Devil, Leben Heisst Leben, Geburt Einer Nation, Opus Dei, Die Liebe, Panorama, Država, Brat Moj, Mama Leone / CD2 - Das Spiel Ist Aus (Ouroborots Mix), Liewerk (3. Oktober Kraftbach Mix), Wir Tanzen Ado Hinkel (Zeta Reticula Mix), Final Countdown (Beyond The Infinite Juno Reactor Mix), God Is God (Optical Mix), War (Ultraviolence Meets Hitman Mix), God Is God (Diabolig Mix), Final Countdown (Mark Stent Alternate Mix), Wirtschaft Ist Tot (Late Night Mix), Jesus Christ Superstar (Random Logic Mix), Wirtschaft (R. Hawtin Hardcore Noise Mix), Brat Moj (Random Logic Mix), Smrt Za Smrt (Octex Mix), Wat (iTurk Mix)
Vydavatel: EMI
První zmínka o
Laibach se datuje do roku 1980, kdy se v městě Trbovlje tahle skupina začíná formovat. O
Laibach se ví, že byla jednou z mála skupin z post komunistických zemí, která se dokázala probojovat na západ a vydávat desky u anglického labelu
Mute. Středobodem dění okolo kapely je Ljubljana, kde v roce 1985 vyšel debut "Laibach". Nejvíce přízně si získala legendární deska "Opus Dei" (1987), na které
Laibach ukázali svou největší sílu. Na tuhle desku navázaly počiny "Let It Be" (1988), obal alba byl imitací stejně pojmenované desky Beatles, "Sympathy For The Devil" (1990) a krátký opus jménem "Macbeth" ze stejného roku. Na těchto deskách byl slyšet převážně jejich industriální přístup práce s elektronickými hejblátky. Následovníci "Kapital" (1992), "NATO" (1994), "Jesus Christ Superstar" (1996) a loňské album "Wat" představilo pozměněnou tvář skupiny, která načichla k tanečněji laděným kompozicím se snahou zachovat si původní tvář. Předvojem kompilace "Anthems" je zremixovaná podoba skladby "Das Spiel Ist Aus", která našla své místo právě na "Wat".
"Anthems" je rozděleno na dvě části. První disk rekapituluje proti toku času singlové počiny a naleznete zde dvě nové záležitosti. Nejprve to je nový remix "Das Spiel Ist Aus" z dílny jménem iTurk a v úplném závěru "Mama Leone", což je coververze písně Drafi Deutschera, která je oproti originálu zpívána italsky. Když se podívám na seznam skladeb, může si člověk mylně myslet, že
Laibach svou kariéru postavili jen na coverech - což bych řekl, že to dosti shazuje samotné snažení skupiny. "Final Countdown" od
Europe je profláknutá věc, mezi dalšími převzatými skladbami najdete "In The Army Now" (
Status Quo), "Get Back" (Beatles), "Sympathy For The Devil" (
Rolling Stones), skladby "Opus Dei" a "Leben Heisst Leben" jsou úpravami megahitu "Life Is Life" rakouské skupiny jednoho hitu Opus, "Geburt Einer Nation" je převzata od
Queen. "Tanz Mit Laibach" z desky "Wat" byl dobře lapený nápad, neměl však tak jasnou sílu jako singl "Wirtschaft Ist Tot" z desky "Kapital". Z prvních alb
Laibach zaujme instrumentálně laděná kompozice "Panorama" ("Nova Akropola" / 1985) nebo "Država" a "Brat Moj" z debutu "Laibach".
Druhý disk je remixovou revizí
Laibach, kde naleznete další čtyři poprvé vydané věci. Hned úvodem je tu opět "Das Spiel Ist Aus" ve skvělé elektronické úpravě, kterou nachystal DJ Bizzy (aka Ouroborots). Závěrečné tři remixy jsou pochoutkou pro zastánce starých dobrých
Laibach. "Brat Moj (Random Logic Mix)" a "Wat (iTurk Mix)" jsou jen slibnými náznaky, které trumfne "Smrt Za Smrt (Octex Mix)", ve kterém se naplno rozjede jasný um s maximálním využitím elektronických zvuků a ruchů samotných
Laibach pod ochrannými křídly Jerneje Marušiče (aka DJ Octex). Remixy kulminují mezi typickou elektronikou a odkazem legendy
Kraftwerk v "3. Oktober Kraftbach Mixu" skladby "Liewerk" a pokračují k různým tanečním trendům.
Laibach neměli zábrany požádat Marka "Spike" Stenta o remix "Final Countdown", pro tuto pecku je i remix od
Juno Reactor, které společně patří k tomu nejměkčímu až skoro tranceově laděným vypalovákům tohoto disku. Na opačném konci je po německu umíchaná záležitost v mixu stylů techno, rave a kytarové rify v podobě "Ultraviolence Meets Hitman Mix" ke kompozici "War" nebo směska hluků v dravé úpravě "Wirtschaft" pod označením "R. Hawtin Hardcore Noise Mix".
Laibach nejsou jen o singlech nebo remixech. Jejich síla spočívá v deskách, kterých je na světě patnáct. "Anthems" je jen poohlédnutím za určitou částí dráhy této industriální legendy, která by asi fandům neměla chybět nejen kvůli hudebním a dříve nevydaným lahůdkám. Tento dvojdisk mapuje jednu tvář
Laibach, která je na albech a koncertech přeci jen o něčem úplně jiném a doufejme, že nám ještě v budoucnu ukáží, že můžou být originální a dostát svému jménu.