Průvodce Nanoalbem skupiny Tata Bojs

28.05.2004 05:00 - Vojta Kostelecký | foto: facebook interpreta

V pondělí 7. června by se na trhu měla konečně objevit netrpělivě očekávaná novinka skupiny Tata Bojs. Koncepční deska dostala název "Nanoalbum", a pokud patříte mezi ty nedočkavé, my vám již dnes přinášíme ochutnávku v podobě kompletního textového průvodce po desce.
Tata Bojs - Nanoalbum
© facebook interpreta
Že jsou Tata Bojs neskuteční hračičkové, víme už dávno, ale na svém nejnovější projektu nazvaném "Nanoalbum" se vydali zatím nejdál. Rozhodli se totiž natočit nahrávku, ehm, koncepční, desku textově i hudebně podřízenou hlavnímu příběhu. Jeho hrdiny jsou Tomáš a Eliška. Tomáš (iTom) je posedlý moderními technologiemi, nejradši sedí u svého kompíku a hraje hry, nebo brouzdá internetem. Naproti tomu Eliška je jakási post-hippie dívčina milující přírodu a vůbec vše živé. Zato Tomova robopsíka Hala 9000 (vypravěč, posouvač děje) moc v lásce nemá.

V druhé linii příběhu se seznamujeme s činností centra C.V.A.N., což je supermoderní medicinské středisko, kde je lidský organismus léčen prostřednictvím hodně malých (nano), na dálku řízených "ponorek", které se pohybují v lidském těle a bez milosti ničí všechny viry a bakterie. Šéfem tohoto centra je skvělý odborník - přitom ale mírně řečeno pomatený samozvaný spasitel - doc. Tečka. Jeho asistentkou je dívka s příznačnou přezdívkou 90-60-90, jejíž osud se díky zatoulanému Halovi protne s Tomášovým, přeskočí i-net jiskra a je tu problém. Mezi tím nám ale těžce onemocní Eliška a u doc. Tečky plně propukne zatím skrývaná dvojakost...

Celý příběh vám samozřejmě odhalí až celé "Nanoalbum", které vychází v pondělí 7. června, průvodce po všech skladbách si však na musicserveru můžete přečíst už teď.

1. Halovo vodítko 1

Do děje nás uvádí robotický hlas vypravěče příběhu - elektropejska jménem Hal 9000 (Mardoša).

2. Elišce (3:40)

Výrazně kytarová věc příjemně plynoucí ve středním tempu. Repetivní motivy a proplétající se elektrické a akustické kytary. Nejlepší gamer iTom se vyznává ze svých "hlubokých citů" k Elišce.

3. Tomášovi (3:31)

Skladba vedená výraznou tepající rytmikou. Probublávající elektronika, ostřejší valivé kytary, nechybí výrazný refrén. Sólový výstup Klarky Nemravové, která představuje postavu "přírodní" dívenky Elišky.

4. Halovo vodítko 2

Hal nás seznamuje s pojmy nanotechnologie a nanogamie (vznik spojením slov nano a game).

5. C.V.A.N. (4:28)

Zvonivá hitovka postavená na akustických kytarách (ala "britské kytarovky") a táhlém chytlavém refrénu. V druhé části je skladba oživena díky vynalézavě pojatým a opravdu mohutným sborům, se kterými vypomohli členové Moberg Ensemble.

6. Léčitel (7:42)

Jednoznačně nejzářivějším hostem na albu je Jiří Schmitzer. Ten "zahrál" roli schizofrenního, děsivě odpudivého rádoby spasitele-vykupitele doc. Tečky dechberoucím způsobem ("Zabíjím lidi pro lidi!"). "Patetické" klavírní akordy, sugestivně gradující hudební podkres ne nepodobný produkci Psích vojáků. Ačkoliv se nejedná o píseň v pravém slova smyslu (Schmitzerův "divadelní" přednes), jde o jeden z nejsilnějších momentů desky.

Tata Bojs
© facebook interpreta
7. Hal se zatoulal (4:01)

Jakoby z jiného světa - po předchozí smršti - působí písnička se všeříkajícím názvem "Hal se zatoulal". Lehounká skoro country-folková skladbička s "klouzavými" kytarami a výrazně využitými perkusivními nástroji. Jedno z "oddechových míst" alba.

8. Halovo vodítko 3

Halík vypráví o svém setkání s 90-60-90, která se díky tomu virtuálně sblíží s iTomem.

9. Virtuální duet (4:40)

První singl, který se už několik týdnů prohání českým éterem. Českoslovenký duet Milana Caise (iTom) a Lindy Hammelové (90-60-90). Hudebně skladba drobně připomíná poloakustické live album "Nekonečná stanice". Průzračná a hravá hitovka.

10. Nemocná (3:42)

Zapoměňte na všechny české rádoby nu-metalové kapely. Skladba postavená na střídání mohutných kytarových "přívalových vln" a vyklidněných pasáží uhání jako to nejnabouchanější Lamborgini. Z každé vteřiny prýští energie. Silná skladba o Eliščině boji s chorobou.

11. Pan Tečka (6:15)

Z počátku uvolněná pomalá skladba, která díky kvílivým kytarám a smyčcům hostujícího Epoque Quartetu dostává mírně potemnělou a drásavou atmosféru. Pan Tečka svádí svůj "vnitřní boj".

12. Halovo vodítko 4

Dozvídáme se pravdu o dvojím životě doc. Tečky a o jeho smutném konci. Nemocná Eliška se dostává do centra C.V.A.N., kdo ji zachrání?

13. Nový nanopilot (4:15)

Malé zklidnění po předchozích perných chvilkách. Pomalá a křehká skoro akustická skladbička s jemnou melodií a éterickými dívčími sbory. V jednom z loopu možná objevíte pleskání uší psa Oskara, kterého Tata Bojs během natáčení nemilosrdně vysamplovali.

14. Zmenšený (4:04)

Odzbrojující elektro hitík se zvonivými klávesami a akustickou kytarou. iTomova snová skladba o putování Hala - "laika Laiky v lidském těle".

15. Halovo vodítko 5

Tom jako skvělý hráč počítačových her bude místo doc. Tečky obsluhovat miniponorku při "operaci" Elišky. Zároveň řeší dilema - má více rád Elišku nebo 90-60-90? Ha!

16. Boj (4:52)

Skladba, ve které se Tata Bojs vracejí někam k rockovému až hardcoreovému albu "Ukončete nás...!", ovšem mnohem sofistikovaněji. Rozvolněné pasáže melodicky jemně šmrncnuté "Východem" se opět střídají se vzdouvajícími se drsnými kytarovými nářezy. Sledujeme iTomům boj o Eliščin život. "Teď musíš věřit mně, ne šalvěji nebo heřmánku."

17. Probuzení (2.36)

Decentní až minimalistická skladbička postavená na "vybrnkávaných" smyčcích Epoque Quartetu. Závěrečný duet Klárky Nemravové (Eliška) a Milana Caise (iTom). Příběh se dostává do finále, pro někoho je to šťastný, pro jiného zároveň trochu hořký konec. Ale to už bychom prozrazovali moc...

Nic nedejte na to, že v takto zjednodušené písemné podobě působí příběh jako pěkně crazy telenovela. Berte předchozí řádky s rezervou a jenom jako drobnou návnadu před samotnou koupí vašeho vlastního "Nanoalba". Tata Bojs na něm totiž dokázali téměř nemožné - na novém hudebně kytarovějším a v určitém slova smyslu experimentálnějším albu se posunuli opět o kus dál. A opět jim to vyšlo, za což si zaslouží potlesk. Recenzi desky u nás samozřejmě najdete v den oficiálního vydání, tedy 7. června.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY