Plzeňští darkrockeři Strangemind mají dosud na kontě pouze dvě dema "End Of Infinity" a "Blind Vision", avšak z jejich hudby je patrný talent a jistota v kramflecích. Tedy minimálně na druhém jmenovaném EP, které jsme dostali na recenzi. Verdikt si můžete přečíst zde.
Strangemind nejsou na poli české hard'n'heavy muziky žádnými nováčky. Jejich nejhlubší kořeny sahají do Plzně roku 1998, kdy se rozpadla skupina The Prisoners, na jejíž základech
Strangemind o rok později vznikli. Za bicí se posadil Tomáš Hobzek, kytaru uchopil Milan "Bilbo" Pytlík, klávesy obhospodařoval Milan "Milli" Jirásek. Později se přidala zpěvačka Broňa Černá a baskytarista Ladislav "Asage" Assenov. Nejnovějším členem formace je druhý baskytarista Ondřej "RIP" Helar. Prvním CD pokusem bylo demo "End Of Infinity", jež - jak uvádí kapela na svých webových stránkách - nedopadlo úplně podle představ zúčastněných, takže kvalitativní premiérou bylo až "Blind Vision". To
Strangemind natočili na přelomu října a listopadu 2002, vyšlo v roce následujícím. Musicserver.cz se k této desce dostal opožděně, plzeňská skupina ho redakci zaslala na počátku letoška. Jak to ale u podobných self-release bývá, aktuálnost recenze není natolik podstatným kritériem, tudíž nic nebránilo, abychom se desce podívali na zoubek i zpětně.
Album otevírá exotický úvod skladby "Crystal Statue", v němž
"tajemný bonga v dáli zní", vzápětí se přidají klávesy a kytary, zvuk keyboardů ale vybudovanou atmosféru rázem rozpráší. Co se z počátku zdálo být intrem etno-metalu, v mžiku oka se mění v chladný doom. Dojem dovršuje zpěvačka Broňa Černá, jejíž precizní anglický projev se nezbavuje slovanské výslovnosti. Nastoupená cesta pokračuje v další "Piercing Groan", ta však disponuje jednak bohatším zvukovým podhoubím, jednak odvážnější rytmikou. Zároveň je stanovena základní přednost
Strangemind, bez níž ostatně nelze dobrý doom metal (dark rock) dělat, a tou je citlivá melodie. Nesmí ale stát pouze a jedině na práci vokalisty, je třeba ji podpořit zajímavým nápadem hudebním, což se
Strangemind solidně daří. O většinu "ruchů" se starají použité klávesy, ne zřídka ale přidá ruku k dílu kytarista, typické je
gradovací probublávání a
střídání intenzity. Zmíněné keyboardy jsou sice nepochybně stavebním prvkem
Strangemind, současně ale jejich hudbu zbytečně zplošťují a především ji činí staromódní. Jejich dominantní charakter, jenž lze slyšet nejvýrazněji, totiž jako by se vyloupl z osmdesátých let z mainstreamové hudby tehdejších novoromantiků.
Strangemind by více slušel příklon k ostřejší poloze, kterou v Česku nejlépe symbolizují ostravští
Endless.
Na druhou stranu je třeba si všimnout, že kapele zdaleka nebije srdce pouze ostrým tempem, jak ukazuje píseň "Way". Z poloviny jde o hymnický popík, z poloviny o sympatické elektro-rockové retro. Jak vidno z výše napsaných řádek,
Strangemind jsou vesměs těžko uchopitelná formace, která kráčí v rámci možností vlastní stezkou. Kam až může dojít? Daleko, neboť již takhle z tvorby čiší moře talentu a jistá práce se zvukem, melodií, texty. Osobně bych si ale dovedl představit modernější háv, protože lehce uťáplá oldies nálada by mohla být trnem v oku metalovému mainstreamu, k němuž
Strangemind bezesporu chtějí patřit.
CD k recenzi poskytla skupina
Strangemind.
Album:
Strangemind -
Blind Vision
Hodnocení: 7/10
Celkový čas: 29:31
Skladby: Crystal Statue, Piercing Groan, Handcuffs, Way,
Crazy Town, Falling Asleep
Autor je redaktorem iDNES.