O projektu H.E.E.L jsme již na našich stránkách psali. Minulý víkend si tento audiovizuální projekt prožil svou předpremiéru "Light In The Hell" v příjemném prostředí brněnského klubu Na skleněné louce. Podrobnosti o tomto vydařeném představení vám přináší náš dnešní report.
© Tomáš Galle Projekt
H.E.E.L. (Human
Existence Exterminate Life), jehož hudební stránku věci jsme již přiblížili v naší pochvalné recenzi, kterou můžete nalézt na tomto
místě, není jen o hudbě samotné. Jedná se o audiovizuální představení, ve kterém se spojil dark ambient s fotomontážemi fotografa Tomáše Galleho. Předpremiéra celé show "Light In The Hell" proběhla o minulém víkendu, kdy někteří přívrženci kdysi monstrózních oslav oslavovali
Vítězný únor a jiní vyrazili na akci s
Carlem Coxem, která se též odehrávala toho večera v Brně. Na jiném místě této jihomoravské metropole byl však připraven příjemný večer v útulném prostředí klubu Na skleněné louce. Ač je tento prostor malý, je zajímavě situován v půdních prostorech. Na tomto místě bych si dokázal představit nějakou výstavu nebo hudební program spojený s mluveným slovem. Architektonické rozvržení tohoto místa mělo nemalý vliv na snahu připravit co nejlepší zvuk. Pozvání na tento večer přijalo i pražské seskupení
Rodent & Laura Level, to představilo pro ně netradiční hudební program a celá akce tak přinesla příjemný dýchánek s rozvernými elektronickými plochami nejenom v ambientních vodách.
© Petr Krupička Samotný klub se okolo osmé zaplnil skoro do posledního místečka. Hudební produkci zahájil
Rodent, který nachystal pohodový elektronicky laděný set a myslím, že se podařilo publikum správně nažhavit. Úderem deváté hodiny se prostor ponořil do tmy a projekce fotomontáží spojená s hudbou projektu
H.E.E.L. mohla začít otevírat imaginární a potemnělý svět, v němž si mohl každý z účastníků předpremiéry najít nějakou tu spojitost s realitou obklopující každého jedince žijícího na této planetě. Od prvních taktů kompozice "Virus" se začal vyprávět neveselý příběh, v němž se neztrácela ona pověstná poslední naděje, že vše nakonec dobře dopadne. Skladby byly vzájemně propojeny a ani na chvilku vás nenechaly vystoupit z onoho nastoleného "vyprávění" a putování za světlem světa pekelného. Postupně na řadu přišly výpravy za mimozemskou civilizací ("Alien"), každodenními katastrofickými scénáři ("Plague"), nervovými zhrouceními ("Nerve"), kolapsy čehokoliv ("Collapse"), radostí z možnosti komunikace i v té nejhorší životní situaci ("Transmission") a konče vysvobozením z ponuré výpravy světem lidského žití v potemnělých barvách ("H.E.E.L.").
© Petr Krupička Celý necelých čtyřicet šest minut trvající výlet do pestrobarevného světa iluzí dal jasnou odpověď, jak je projekt
H.E.E.L., potažmo vizuální doprovod "Light In The Hell", nevyčerpanou pokladnicí vnímaných pocitů a prožitků. Každý z trojice autorů tohoto projektu přinesl nemalý kus práce do výsledného celku. Ať už autor celé myšlenky Patrik Lev (Disorder), který vytvořil i převážnou část hudby, tedy strukturu jednotlivých kompozic, sled zvukových samplů a kostru vlastního příběhu. Patrikovi hudební myšlenky pak pomohl dokončit Martin Pavlík (Atreid), jenž vdechl jednotlivým skladbám finální podobu, pro které připravil smyčky rytmů a hlasy prohnané vokodérem. Fotograf Tomáš Galle a jeho fotomontáže se staly nedílnou součástí celého projektu a převtělením příběhu do překreslujících se obrazů onoho ďábelského světa okolo nás. Jednotlivé střípky "Light In The Hell" padly jako ušité k dark ambientu a společně stvořily neoddělitelný celek, kterému se nedalo uniknout a spustit svou pozornost jiným směrem. Ukázku z fotografického celku "Light In The Hell" naleznete na konci tohoto článku.
© Petr Krupička Druhým vystoupením večera bylo spojení hudebních vizí dvojice
Rodent & Laura Level, jejichž vystoupení v rámci LETEM7 mi uniklo. Pro tentokrát si však nachystali poklidnější výstup, jinak prý podle vlastních slov hrají mnohem tvrději. Koncertní set byl tedy nahuštěn elektronickým experimentem, který nejčastěji rozvinul prostor zvukům ambientních ploch, ale aby vše nebylo tak poklidné, chvílemi se do všeho vklínil hutný rytmus, ten rozpumpoval maximální vnímání zajímavého výletu napříč elektronikou. Počátek patřil spíše využití zvukových preludií ve skladbách "Welcome" a "Datura". Hybné rytmy a pestrá koláž zvuků mi místy připomínaly hudební rašení projektu Future Sound Of London a jejich dynamicky temného světa "Dead Cities" (1996), který jsem si při psaní tohoto reportu pustil jako inspirující kulisu. Velmi vydařený byl sled kompozic "OXB", "Little Marmeid" a "Brutal Poetry", které dokázaly vrýt hybnou sílu vln elektrizující injekce psychedelických nálad. V závěru svého setu
Rodent & Laura Level opět vsadili na jakési vychladnutí v poklidném tempu převalujících se vln elektronických zvukových výbojů jménem "Replicant". Pak ještě nastal krátký čas na puštění ukázek z tvorby
Rodenta a
Laury Level a několika málo hudebních kousků, ty vzešly z užšího výběru zúčastněných, aby posléze mohla být ukončena hudební produkce pro tento večer.
© Petr Krupička Celý sobotní večer, tedy i následné posezení v klubu Na skleněné louce, se nesl v pohodovém rozpoložení, myslím, že jsem si správně zvolil místo trávení mého pobytu v Brně. Projekt
H.E.E.L. a jeho vizuální podoba Tomášeho Galleho "Light In The Hell" byly nevšedním zážitkem, který doporučuji shlédnout. Doufejme, že se podaří uskutečnit několik vystoupení v Planetáriu, kde by toto představení mohlo být pro návštěvníky úplně jinak prožitým zážitkem. Výstup
Rodenta & Laury Level též mile překvapil a už i tak vydařenému večeru přidal nádech elektrizujících výbojů zvukových ploch. Předpremiéra audiovizuálního projektu "Light In The Hell" se tedy povedla na výbornou a zanechala příjemný pocit a pohodovou atmosféru prožitého večera.
Setlist
H.E.E.L.: Virus, Alien, Plague, Nerve, Collapse,
Transmission,
H.E.E.L.
Setlist
Rodent & Laura Level: Welcome, Datura, XSHOX22, Program The Computer, OXB, Little Marmeid, Brutal Poetry, Double Think, Replicant
H.E.E.L. +
Rodent & Laura Level, Na skleněné louce, Brno, 28.2.2004
© Tomáš Galle
© Tomáš Galle
© Tomáš Galle
© Tomáš Galle